Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 306 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309 ... 314  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden met overgewicht

 
Profiel   

Ninx, ben ik echt volledig met je eens. Ik krijg ook echt de kriebels omdat helaas 8 van de 10 mensen wel trainen in piekbelasting.
En dan nog raar vinden dat ze zo schraal bespierd zijn maar dan bijvoeren want hij is mager. Nee. Hij is spierloos :+

Gelukkig jij niet Spenk. Ik hoop dat je/hij snel weer naar buiten kan maar dit droge weer maakt de hooikoorts alleen maar rotter.

Josien_ wauw! Ik had het niet herkend als welsh cob. Juist omdat deze zo enorm prachtig in zijn lijf zit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:34 



 
Profiel   

Spenk schreef
Een plus 2. En als je dat enorme hooinet ziet snap je ook wel waarom :))


Ja hahahha dat is het net voor de nacht! Er zit overigens 3 kilo in (gewogen)
Ze staat bevangen en doet niks. We zijn bezig met een redelijk crashdieet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:11 



 
Profiel   

Saaams schreef
Josien_ wauw! Ik had het niet herkend als welsh cob. Juist omdat deze zo enorm prachtig in zijn lijf zit!


Ze is pas net 4 dus zal nog wel iets meer uitzwaren, maar ze zit inderdaad strak in haar velletje! :)
Dat is ook een grote reden waarom we op shows achteraan eindigen helaas :Y) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:13 



 
Profiel   

Ninx schreef
Spenk schreef
Een plus 2. En als je dat enorme hooinet ziet snap je ook wel waarom :))


Dat zegt niet zoveel..... Een 'dik' paard bekorten op hooi is niet slim (geen enkel paard overigens). Beter kun je op zoek gaan naar een heel arme partij maar wel zoveel mogelijk hooi blijven verstrekken.

Het grootste deel van de van de paarden is lymfatisch dik (verstoorde stofwisseling waardoor het paard teveel vocht en afvalstoffen vasthoudt). Die paarden rantsoeneren in hun hooi levert alleen maar nog meer problemen op.

Dit paard heeft overduidelijk stofwisselingsproblemen.
Eerste ingreep zou zijn: een partij hooi zoeken die zo arm mogelijk is, in een fijnmazige slowfeeder en evt mengen met stro om het eten nog meer te vertragen. Een anorganische balancer en zoutblok.
Verder bewegen, bewegen, bewegen. In zo'n kleine stalletje kan hij geen kant op en blaast nog veel meer op.
Naar buiten, en zoveel mogelijk actief stappen.

Als het je niks oplevert een goede therapeut consulteren.
Ik vind Anne van Eqinful erg goed.


Dank voor je reactie! Ze is een maand geleden hb geraakt, na het overlijden van haar maatje. Ze werkte nog niet, en staat nu natuurlijk helemaal stil op pijnstillers. Het is daarom nog moeilijker om haar gewicht te laten verliezen.
De foto’s waren gelukkig best goed, dus hoop dat we snel met haar aan de slag kunnen! Die stofwisselingsproblemen kloppen dus! Ze heeft ook s en m eczeem en zucht onder haar buik, eigenlijk al sinds veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:18 



 
Profiel   

PLK schreef
Spenk schreef
Een plus 2. En als je dat enorme hooinet ziet snap je ook wel waarom :))


Ja hahahha dat is het net voor de nacht! Er zit overigens 3 kilo in (gewogen)
Ze staat bevangen en doet niks. We zijn bezig met een redelijk crashdieet.


Oh jee….

Crash dieeten kan niet met een paard. De kans dat het dan verder ontspoort is heel groot.
Het werkt bij een paard volstrekt anders dan bij andere diersoorten.

Win advies in.
Aantal bekenden van mij hebben hun paard er weer bovenop gekregen met Anne van Eqinful.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:31 



 
Profiel   

Eens! Haar dieet van de veearts is veeel te streng dus wijk daar ook van af. Ons eigen hooi bleek super vol suikers te zitten, zoals veel hooi na deze warme jaren. Moeilijk om hooi te vinden met weinig suikers Ik zal haar contacten! Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 09:52 



 
Profiel   

Ninx schreef
Spenk schreef
Zo wat ben jij weer heerlijk met je vingertje aan het wijzen ninx.

Heb jij enig idee wat en hoeveel ik train? Nee toch?

6 dagen in de week intensief staat er niet dat verzin je er zelf compleet bij. Het gaat om beweging.

Ik heb inderdaad trainingen erbij van 15 minuten ;) staptrainingen. Voor je beeldvorming hij is hooguit 2 keer per week in het zweet. Ik die sowieso veel in stap. Naar buiten gaan is ook alleen maar stap aan de lange teugel bijvoorbeeld.


Mijn excuses… oprecht.

Maar er zijn zoveel mensen die hun paarden overtrainen en paarden die daardoor vroegtijdig uitvallen.
4 dagen dressuurtraining en 2 dagen longeren las ik ik als ‘intensief’. Aangezien longeren een redelijke piekbelasting geeft.
Maar als daar staptrainingen tussen zittennligr het veel genuanceerder.

Het is misschien een beetje een persoonlijke frustratie.
Paarden kun je minder intensief trainen dan mensen, en bij koudbloeden ligt dit nog gevoeliger. Ik vind het zo jammer dat er zoveel blessures ontstaan omdat mensen ‘maar wat doen’ en dan veelal veel teveel doen…

Klopt hoor! Ik had het ook niet zo specifiek beschreven.

Ik bedoelde vooral hij 'moet' echt zowat dagelijks bewegen. Longeren was ook beetje algemeen omschreven. Dat kan ook werken aan de hand zijn of buiten stuk wandelen.

Maar hij is 14 heb hem bijna 10 jaar. En op zn 14e is die nogweer uit zn zadel gegroeid omdat de bespiering maar blijft komen :=

Ik ben het met je eens dat veel mensen paarde overvragen! Maar deze heeft niks te klagen :))

Zo traint mijn instructrice haar grand prix paard maar maximaal 3/4x per week en dat vinden veel mensen super raar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 13:53 



 
Profiel   

Ik train de mijne 2 op de 3 dagen. Dus dus is echt wel 5 keer in de week. Kan ze prima hebben, hangt er alleen van af wat je precies doet en hoe je het opbouwt en afbouwt in je trainingen.
Het kan anders zijn als je paard meer op stal staat of minder vrij kan bewegen. Maar kwa werk moet dit voor een gezond paard goed kunnen. Mijn 24 jarige loopt ook nog gewoon elke week 3 keer.

Wat betreft te veel hooi. Ik ben nog steeds van mening dat we vaak te veel geven. Het is tussen de 1 en 1,5 % van het gewicht dat je paard moet wegen. Als de mijne in de winter 's nachts op stal staan eten ze de 6,5 kg per paard van 500 kg niet voorbij. Ze hebben wat te knabbelen nodig, maar te vaak gaan we echt nog voor te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 22:17 



 
Profiel   

Ninx schreef
Spenk schreef

6 dagen in de week. 4 dagen dressuur training hoe zwaar wisselt. 2 dagen longeren. Zou normaal dag naar buiten zijn ipv longeren maar ivm pollenallergie kan dat nu niet.


Heb je zelf wel eens een training opgebouwd? Dus jij zelf als sporter?

6 dagen per week zou alleen kunnen wanneer je 2 a 3 piektrainingen hebt, en de rest hersteltrainingen zijn...... dus stap.
Met 6 dagen in de week intensief trainen heb je over een paar jaar geen paard meer vrees ik :-(


[/quote]

Dat is wel heel kort door de bocht, een hersteltraining hoeft echt niet altijd stap te zijn. Als (ervaren) hardloper kan voor mij een hersteltraining ook een rustige 5km hardlopen met 10km/u zijn. Voor een goed getraind paard kan er in een hersteltraining ook prima stap, draf en galop worden meegenomen, afhankelijk wat je met je training doet.

Ik ken meerdere mensen die trainen met hartslagmeters en dan kan je goed zien in welke zone je traint en hoe (en ook óf) je paard is herstelt na een training. Sterker nog, er zijn paarden die überhaupt nauwelijks een trainingsprikkel krijgen van de gemiddelde dressuurtraining die ze doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat overtraining onmogelijk is want ook dat gebeurt en vooral de opbouw in het begin is vaak te snel te veel. Maar ik wilde ook even de andere kant belichten.

Ik heb de mijne nu 5 dagen in de week in beweging (naast uiteraard zijn vrije beweging), maar laag intensief ivm artrose. Dus veel lange wandelingen, soms hardlopen, werken aan de hand, fietsen en af en toe rijd ik er ook op. De beweging maakt echt een wereld van verschil ondanks dat hij nog steeds veel te dik is. Toen ik hem nog echt intensief kon trainen merkte ik wel dat ik hem makkelijker op gewicht kon houden, zeker in het weideseizoen.

Wat betreft teveel hooi denk ik eigenlijk ook dat het meer afhangt van het type hooi en de kwaliteit hooi. Mijn paard valt in de winter standaard wat af op onbeperkt hooi, wat nog niet eens optimaal hooi is voor hem ivm kudde waar hij in staat met verschillende behoeftes (en überhaupt hooi laag in suikers vinden héél moeilijk). Maar zodra het weideseizoen begint vliegen de kilo's eraan. Dan krijgt hij een graasmasker op en probeer ik hem wat meer te laten bewegen maar het is nooit genoeg om hem slank te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 10:32 



 
Profiel   

Ik zit te kijken naar elektrolyten en nu lees ik dat er overal veel glucose in zit. Ik probeer zo weinig mogelijk suikers te geven ivm overgewicht en snel hoefbevangen. Hoe doen jullie dit en welke elektrolyten geven jullie? Ze zweet echt enorm altijd en zeker met dit warme weer lijkt me dit wel goed voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:13 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Ik zit te kijken naar elektrolyten en nu lees ik dat er overal veel glucose in zit. Ik probeer zo weinig mogelijk suikers te geven ivm overgewicht en snel hoefbevangen. Hoe doen jullie dit en welke elektrolyten geven jullie? Ze zweet echt enorm altijd en zeker met dit warme weer lijkt me dit wel goed voor haar.


Ik geef deze: https://www.agradi.nl/pharmahorse-elekt ... _KEALw_wcB

Zit ook toevallig geen suiker in. Al ben ik van mening dat een klein schepje suiker maar een fractie zou zijn van het rantsoen en al helemaal in het niets valt na een stevige training. Voor mij was het dus geen overweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:17 



 
Profiel   

Poekkie schreef
xxxmh schreef
Ik zit te kijken naar elektrolyten en nu lees ik dat er overal veel glucose in zit. Ik probeer zo weinig mogelijk suikers te geven ivm overgewicht en snel hoefbevangen. Hoe doen jullie dit en welke elektrolyten geven jullie? Ze zweet echt enorm altijd en zeker met dit warme weer lijkt me dit wel goed voor haar.


Ik geef deze: https://www.agradi.nl/pharmahorse-elekt ... _KEALw_wcB

Zit ook toevallig geen suiker in. Al ben ik van mening dat een klein schepje suiker maar een fractie zou zijn van het rantsoen en al helemaal in het niets valt na een stevige training. Voor mij was het dus geen overweging.


Volgens mij heb ik deze ooit een keer geprobeerd van een vriendin en moest mevrouw niet. Terwijl ze normaal alles eet haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:33 



 
Profiel   

Daarmee dat producenten dus suiker toevoegen wss :')

Ik meng het hier onder het voer maar maak het wel een beetje nat. Anders blijft het ook liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 14:20 



 
Profiel   

Doe jij het door voer? Ik meng de mijne door een emmer water. Dat geeft bij mij meer succes. Dan vinden ze het gewoon wel lekker om slokjes te nemen. Ik geef die van ludgers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 22:16 



 
Profiel   

Ja ik doe echt 1 of 2 schepjes over het eten samen met de andere supplementen. Dan een beetje nat maken en mengen. Ben ik zeker dat ze het binnen hebben :)

Om het in water te doen denk ik dat je paard individueel moet staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 00:16 



 
Profiel   

xxxmh schreef
Ik zit te kijken naar elektrolyten en nu lees ik dat er overal veel glucose in zit. Ik probeer zo weinig mogelijk suikers te geven ivm overgewicht en snel hoefbevangen. Hoe doen jullie dit en welke elektrolyten geven jullie? Ze zweet echt enorm altijd en zeker met dit warme weer lijkt me dit wel goed voor haar.


Ik geef keltisch zeezout of heltie horse mineralen. Heltie horse heeft op hun insta laatst een post geplaatst over elektrolyten bij dikke paarden. Dan kan je beter mineralen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 11:44 



 
Profiel   

xLiez schreef
xxxmh schreef
Ik zit te kijken naar elektrolyten en nu lees ik dat er overal veel glucose in zit. Ik probeer zo weinig mogelijk suikers te geven ivm overgewicht en snel hoefbevangen. Hoe doen jullie dit en welke elektrolyten geven jullie? Ze zweet echt enorm altijd en zeker met dit warme weer lijkt me dit wel goed voor haar.


Ik geef keltisch zeezout of heltie horse mineralen. Heltie horse heeft op hun insta laatst een post geplaatst over elektrolyten bij dikke paarden. Dan kan je beter mineralen geven.


Okee ik ga er eens naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 12:47 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ja ik doe echt 1 of 2 schepjes over het eten samen met de andere supplementen. Dan een beetje nat maken en mengen. Ben ik zeker dat ze het binnen hebben :)

Om het in water te doen denk ik dat je paard individueel moet staan?


Die van mij staan wel in een groep. Maar ik geef de elektrolyten na het rijden als ze hun eten krijgen. Elk een emmer en dan even met eten en hooi 15/20 minuten op stal.

In de wei heb ik in de groep gewoon likstenen. Maar daar kunnen ze niet veel mee met graasmaskers op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 21:55 



 
Profiel   

Ik wilde toch even delen dat ik met mijn dikkerdjes het toch echt anders heb aangepakt door deze vrouw te volgen:
https://youtu.be/8aHDDy1eV4M

https://wissen.sanoanimal.de

Ik heb zo bizar veel nieuwe inzichten gekregen door de informatie die zij verstrekt. Om het goed aan te pakken heb ik wel hulp gekregen van iemand die daar de juiste kennis voor heeft:
https://www.eqinful.nl

Ik lees hier nog steeds mee, en zie veel dingen voorbij komen die ik zelf ook deed.... of die ik zelf op dezelfde manier zag bij mijn paarden.
Het verschil tussen vet-dik (wat weinig paarden zijn) en lymfatisch dik (wat de meeste paarden zijn). Waarom in porties voeren, of minder gaan voeren kan leiden tot dikkere paarden.
Dat een paard eigenlijk maar weinig eiwitten nodig heeft, en de rest vooral opslaat als ballast of vet/ vocht. Hoe meer voeren, maar vooral armer, een slanker paard maakt.
Hoe stress dik maakt, en hoe snel stress eigenlijk al ontstaat bij een paard terwijl dat slecht zichtbaar is.

Nou ja, anyway.... die van mij zijn er zo op vooruit gegaan dat ik het even wilde delen.
Ik heb nu een nieuwe shet sinds een jaar die kwam met luizen en bloedwormen. Van te mager, is die nu te dik aan het worden.
Ik ga haar ook aan het regime onderwerpen en kijken waar ik kom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-23 11:17 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat je concreet hebt aangepast voor jouw paardje Ninx? Ander hooi gekocht? Ander voer? Ander trainingsschema?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-23 16:16 



 
Profiel   

Zijn er meer mensen die een heel lastige zomer hebben tot nu toe?

Na 2 jaar best heel stabiel, netjes afgevallen en zachte hals, is het dit jaar drama. Voor mijn gevoel van de ene op de andere dag in mei (hij was al rustig aan het opbouwen op de wei met graasmasker, uurtje per dag) ellende. Harde, opgezette hals met groeven. Jeuk. Schuren tot bloedens toe. En weer te zwaar.
Ik heb hem inmiddels helemaal van de wei om te bevestigen dan wel uit te sluiten dat het door gras/weidegang komt, maar dat levert ook weer stress op omdat hij weg is van de kudde (met maatje maar beide zijn gespannen).

Het schema is niet anders dan vorig jaar dus ik ben aan het zoeken wat er anders is. Toch het koude, natte voorjaar? De extreme droogte vorig jaar? Ze staan op lang, uitgebloeid gras van speciaal paardenmengsel en hij draagt een graasmasker. Verder onbeperkt hooi (langstengelig kruidenhooi uit de eiffel), maar daar doet hij het goed op. De omslag kwam half mei ongeveer. Zonder werk meegerekend lopen ze per dag minimaal zo'n 10 tot 15 km (gemeten met een tracker).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-23 15:17 



 
Profiel   

Ik herken het niet Leo.

Zie je naast dit nog andere zaken wat bijvoorbeeld op PPID, IR of EMS kan wijzen? Dan zou ik dat laten testen.

Want weer heeft invloed maar bij jou lijkt het wel heel extreem.
Sowieso sterkte! Ontzettend rot als ze er zo bij staan en je geen oorzaak weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-23 20:42 



 
Profiel   

Ik herken het ook niet, mijne is wel te dik en komt vaak wat opgeblazen de wei af (ondanks graasmasker) maar zijn hals blijft juist heel mooi zacht en zijn billen hebben weinig vetbobbels. Wel echt teveel buik maar dat vind ik toch minder zorgelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-23 21:02 



 
Profiel   

Oskarrino schreef
Oskarrino schreef
Ik zie nu deze op kramer:

https://www.kramer.be/NIEUW/Stallen/mui ... tSuggest=1

Iemand met deze al ervaring aangezien hij 'nieuw' is? Ziet er ook goed uit.


Even een update; ik ben in de zevende hemel met dit graasmasker!

Hij is nog steeds zo goed als nieuw, paard geen schuurplekken, laat hem ook braaf om! Zou bijna denken dat hij enigszins hufterproof is! Ik heb hem aan een safety halster zitten en dat gaat prima :)


Wow! Dat is een supermooie en biothane is ook lichter in gewicht dan leer.
Mijn paard heeft na 2 seizoenen nog steeds zijn thinline om maar dit wordt zeker de volgende die ik ga proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-23 21:49 



 
Profiel   

Die van mij is ook loeizwaar. Schrok er echt van van het weekend. Kan helaas niet echt rijden, dus lees graag mee voor tips qua bewegen die toch zoden aan de dijk zetten.
Hij heeft laatste tijd niks gedaan en dus nul conditie. Sowieso rustig opbouwen. lastige is dat hij niet zo braaf is buiten, dus wandelen is een struggle.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-23 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 306 van de 314 [ 7829 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309 ... 314  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen