Luizen, liever niet wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:52

cinniz123 schreef:
lailapri schreef:

Omdat dit ook onze reguliere worm middelen zijn. Er is niet bekend welke dosis in spot on er nodig is voor een effectieve wormbestrijding bij paarden. Je hebt dus kans dat de wormen niet (voldoende) afgedood worden en er resistentie ontstaat.


Ik denk dat 1 x butox gebruiken wel meevalt.
In de 30 jaar dat ik nu paarden heb,heb ik 3 gevallen met luizen gehad dus dan gebruik ik toch echt gewoon butox ipv helemaal wassen.
1 x geschoren(want enorm dikke vacht) en gewassen en dan zit je gelijk heel de winter met het geleur met dekens.

Butox is deltamethrin en geen ivermectine of moxidectine. Denk dan aan ivomec pour on, cydectin, etc.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:54

jesito schreef:
pluisje88 schreef:
Liever een luisje? Dan denk ik dat je de schade die luizen kunnen geven behoorlijk denk ik. Daarbij is het niet eens koud. Wassen met warm water, zo goed mogelijk droog maken daarna. Als je zorgt dat ze uit de wind kunnen opdrogen met een deken op desnoods (fleece of wol ect). Dat kan het best.

Al vind ik wassen op een wintervacht met luizen niet heel erg effectief. Ik heb nooit luizen bij mijn paarden maar mocht dat wel zo zijn dan kies ik ervoor om ze te scheren en dan te behandelen.

Hier wordt een chemisch middel genoemd zodat je niet hoeft te wassen. Als je een 29 jarige wassen een probleem vindt voor de gezondheid, waarom vindt je een chemisch middel dat in het systeem terecht komt dan geen probleem? Succes met je paard. Echt lastig altijd dit soort dingetjes


Droog wrijven mag dus blijkbaar niet en ik vind het te koud om mijn oudje kletsnat weg te zetten. Dat is voor mij geen discussie. Ik wil niet wassen. Scheren prima, maar mijn messen zijn om te slijpen weg. Vandaar de poeder om toch preventief te kunnen behandelen. Hij heeft ook geen klachten, het is maar 1 pony waarbij wat gevonden is. Er moet toch gewoon iets anders zijn om paarden veilig te behandelen zonder te wassen. Ivermectine spuiten vind ik ook best drastisch, is ook niet echt zonder bijwerkingen soms. Ik had gehoopt hier een wondermiddel tegen te komen.




Maar als je hem helemaal volledig kort scheert en dan wast met warm water en dat spul en vervolgens hem met een wolle deken en een extra fleece deken er boven op en eventueel de manen ingevlochten even stapt aan de hand en daarna lekker in een dik stro bedje wegzet zal er niet veel gebeuren m dan istie in nog time droog.


Enige nadeel is dat hij de rest van de winter en begin voorjaar met dekens om loopt. Maar dan heb je wel van je luizen af .

De enige reden dat opdrogen zo lang duurt is omdat de wintervacht zo lang is. Als je op een luxe stal staat met een solarium kan je hem ook daar onder laten opdrogen .

This maar net hoe je het aanpakt.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:43

Melzazu schreef:
Bij ons is die met de koe of met het paard al langere tijd hetzelfde geprijsd -O-
Ik had ook altijd de koe maar maakt dus nu niet meer uit helaas.


Ooh ik zie het. Mijn bussen heb ik twee jaar geleden ingekocht 10stuks

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:26

Ik krijg altijd iets in een spuit wat ik dan over de rug van de paarden moet druppelen en moet inmasseren. Beetje wittig spul. Hier ook luizen. Vorige zondag behandeld en moet morgen weer opnieuw doen. Ze zijn al aanzienlijk minder aan het schuren, dus das fijn. Mijn halsters ga ik inspuiten met dettol, touwhalster ga ik laten weken. Net zoals mijn borstels enzo. In de Dettol :) Zo is alles goed ontsmet

Edit: Diatomeeenaarde geven in het voer is ook zinvol. Antiparasitair ook. Kan je de paarden ook mee inwrijven!

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:15

Ik heb van het weekend een bus veerust gehaald die met het paard erop is nu inderdaad even duur.
Ik heb alle 2 mijn paarden ermee ingespoten, maar zag ze gisteren nog wel jeuken.

Maar het blijft ook beetje op de vacht liggen als je inspuit, of moet je dan beetje inborstelen?

Ze vonden het wel een beetje spannend haha, 'knettert' een beetje ofzo.

Het is heel gek die gene die bijna geen wintervacht heeft, zie ik meeste jeuken.
Maar nu zie ik die andere die wel dikke vacht heeft dus op dezelfde manier gaan jeuken, op buik en rug.
Dus denk dat zij ook heeft nu.

Hoe ze er nu aan komen... snap niets van..
En zeker omdat het bij die jonge begon terwijl hij heel mooi dun in zijn vacht zit.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:17

Je moet na zoveel dagen x herhalen die eitjes die spuit je niet kapot die komen natuurlijk nog uit.

Ik ga met mijn hand door de vacht na het inspuiten

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:30

Oke dan ga ik vanavond nog even keer goed doen, moet geen kwaad kunnen.
En dan dus eigenlijk van voorkant hals tot staart bovenop inspuiten en wrijven?

StalNollie schreef:
Je moet na zoveel dagen x herhalen die eitjes die spuit je niet kapot die komen natuurlijk nog uit.

Ik ga met mijn hand door de vacht na het inspuiten

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:33

Ja en ik spuit ook in mijn hand en die wrijf ik dan tussen de oren en onder de voorlok. Kan je ook spuiten maar dat vinden veel paarden niet oke dus spuit ik het eerst in mijn hand

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:54

Ohja dat is slim, die van mij vonden idd ook wat spannend!
Bedankt voor de tip.

StalNollie schreef:
Ja en ik spuit ook in mijn hand en die wrijf ik dan tussen de oren en onder de voorlok. Kan je ook spuiten maar dat vinden veel paarden niet oke dus spuit ik het eerst in mijn hand

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:31

Je kan ook met de dierenarts overleggen of je Deltanil mee mag. Dat kost vrijwel niks (toevallig vandaag voor drie paarden gehaald, was net onder de €10 kwijt). Werkt op basis van deltamethrin.

Studie bij paarden;
https://irishvetjournal.biomedcentral.c ... 017-0100-2

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:48

StalNollie schreef:
Ooh ik zie het. Mijn bussen heb ik twee jaar geleden ingekocht 10stuks

Blijft dat zolang goed? Wel goed om te weten dat dit werkt tegen luizen. Voor het geval dat

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:36

De oude merrie hier op stal (29) heeft ook weer luizen (al 3 jaar achter elkaar telkens in het voorjaar met verharen). 3 jaar geleden gewassen met shampoo met dimethicon. Dat werkte prima.
Vorig jaar Bymite van de dierenarts gehad, dat werkte ook prima (mag je niet uitspoelen of afdrogen, en is echt heel erg bijtend spul, zeer slecht voor de longen ook). Dierenarts kwam langs omdat de merrie niet meer wilde opstaan, dus zodoende is de dierenarts geweest en heeft daarom toen ook wat voor luizen achter gelaten.

Nu heeft de merrie het dus weer en ik heb het idee dat mijn paard ook een paar luizen heeft, want die schudt met borstelen en heeft een kale plek in de kaakgroeve, maar kan niets vinden. Dus nu wordt het weer wassen.
Maar luizen kunnen op zich niet veel kwaad, dus we wachten gewoon nog even 2 weken ofzo totdat het wat warmer is en de paarden niet meer op stal hoeven. Ik heb wel wat veerust gespoten op de manen, maar ja, dat krijg je niet overal in of onder, zeker niet als je een paard hebt zoals mijn merrie wat gewoon een hekel heeft aan spuitbussen.

Hier behandelen we wel de hele stal, want alle paarden staan bij elkaar. Ook daarna de dekens, dekjes, borstels en de stal zelf met omgevingsspray. Dit alles doen we dus pas zodra de paarden dag en nacht buiten komen. Niet direct, want dan heb je via de stal weer een herbesmetting. Daarom ook nog even wachten.

Dit jaar gaat het dus weer 'biologisch' met dimethicon. Dat werkt prima. Is alleen wel 3 keer wassen. Maar met 1 fles van 1 liter kan ik 3 paarden 3 keer doen.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:20

Waarom 2 weken wachten.. weet je hoe erg jeuk is. Als je het constateerd meteen actie..

Veerust opspuiten en door de haren wrijven. Er is ook een ander middeltje ook een spray die knetterd en is niet zo hoorbaar als veerust spuitbussen

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:48

Ene paard kan bloedarmoede krijgen door een felle luisbesmetting! Dus echt niet wachten.

Luizen kiezen graag wat zwakkere dieren, dus bv jonkies, of oudjes.

Dat je oudje 3 jaar op rij luizen heeft wil volgens mij zeggen dat ze in die 3 jaar nooit volledig luis vrij geweest is. In de zomer niet genoeg haar, dus luizen blijven beperkt en onopgemerkt, in de winter hebben oudjes eerst behoorlijke weerstand, dus luizen populatie blijft beperkt en naar einde winter toe ontploft het aantal en valt het op.

Je paard en kudde geboortes anders gaan behandelen zodat ze er eindelijk definitief vanaf is.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:50

StalNollie schreef:
Waarom 2 weken wachten.. weet je hoe erg jeuk is. Als je het constateerd meteen actie..

Veerust opspuiten en door de haren wrijven. Er is ook een ander middeltje ook een spray die knetterd en is niet zo hoorbaar als veerust spuitbussen

Veerust gebruiken we wel. Maar het wassen doen we dus nog niet nu. Ik had gelukkig nog 1 bus veerust super staan. Maar mijn paard heeft echt een hekel aan de veerust, de oude merrie ook wel, maar is makkelijker te hanteren. }:0
Het is nu gewoon niet te doen om nu te wassen, want dan krijg je herbesmetting van dekens en stal (de oude heeft nog een deken op en heeft maar 1 deken, is niet mijn paard).
Ik ben afhankelijk van een ander ook op dat gebied. 3 jaar geleden heb ik de shampoos betaald. Vorig jaar ook, maar niet de byemite.
Nu is het denk ik terug omdat de deken van het oude paard niet goed gewassen is (alleen uitgespoeld, want wassen was niet nodig zeiden ze). Het is dus echt wel weggeweest, want ik controleer er geregeld op.
Gewoon pech dus. En begint steeds bij hetzelfde paard (wat niet de mijne is), de oudste van de kudde (en nog steeds de bazin, haha). De eigenaar had het zelf niet gezien overigens (en paard wordt wel weer kaal, en eigenaar denkt dat het vanzelf wel over gaat).
Vorig jaar is de oude merrie gecontroleerd op bloedarmoede e.d. had ze niet.
Als ik nu ga wassen, dan neem ik dus alle 3 paarden mee, en de dekjes, en borstels. En de dekens komen apart en gaan in de zomer dan (komen dus niet meer bij paarden in de buurt totdat ze gewassen zijn). De stallen moeten dan ook leeg en worden dan de hele zomer niet meer gebruikt). En dat terwijl ik zelf maar 1 paard heb. Ik vind niet dat dit iets is wat gaat werken als je maar 1 paard aanpakt (alleen het paard wat het heeft, is ook nog niet eens de mijne).
Laatst bijgewerkt door germie op 28-03-24 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:58

Wassen is dan helemaal niet meer nodig als je veerust paar keer gebruikt.

Tengeltje pony kan zeker wel luis vrij zijn geweest maar het weer werkt gewoon ook niet mee voor de vacht van de Ponys.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:02

StalNollie schreef:
Wassen is dan helemaal niet meer nodig als je veerust paar keer gebruikt.

Tengeltje pony kan zeker wel luis vrij zijn geweest maar het weer werkt gewoon ook niet mee voor de vacht van de Ponys.

Ik doe dus normaal EN - EN, dus en veerust en wassen.
Je kunt met veerust nooit het hele paard inspuiten. En misschien is het wel genoeg om alleen manen en staart te doen, maar ik was dus ook nog. Als alleen veerust genoeg is scheelt het heel veel. :P

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:03

Niet alles gelezen, maar veerust werkte hier prima.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:47

StalNollie schreef:
Wassen is dan helemaal niet meer nodig als je veerust paar keer gebruikt.

Tengeltje pony kan zeker wel luis vrij zijn geweest maar het weer werkt gewoon ook niet mee voor de vacht van de Ponys.


En waar komen de luizen dan vandaan?

Die komen niet uit de lucht vallen….

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:51

Over een heel andere boeg.

Diatomeenaarde werkt perfect. Poeder goed inwrijven tussen de haren en dan na 3 weken herhalen. Een grote zak is niet duur, je hoeft niet te wassen en je gebruikt geen gif op je paard.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:09

jawel,maar tijdens gebruik wel handschoenen aan, een stofbril op en een kapje voor want als je het inademt is het wel schadelijk voor je longen.
dus of je dan je hele paard er mee in wil smeren?

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:19

tengeltje11 schreef:
StalNollie schreef:
Wassen is dan helemaal niet meer nodig als je veerust paar keer gebruikt.

Tengeltje pony kan zeker wel luis vrij zijn geweest maar het weer werkt gewoon ook niet mee voor de vacht van de Ponys.


En waar komen de luizen dan vandaan?

Die komen niet uit de lucht vallen….


Nou, dat zal je tegen vallen. Ze komen wel degelijk "uit de lucht vallen" want vogels (ook kippen bv) kunnen de verspreider zijn. Die hou je niet tegen van evt contact met je paard. Daarnaast kunnen er ook paarden luizen hebben zonder er actief last van de hebben en zo een besmettingsbron zijn; wedstrijden, buitenritten met andere paarden etc. Luizen zijn een beetje vergelijkbaar met een wormenbesmetting; voorkomen kan niet altijd, maar schade veroorzaken doet het vaak alleen bij jonge, oude of verzwakte dieren.

Overigens zou ik niet "afwachten", met een beetje pech kan je paard een allergie ontwikkelen voor luizen. Stalgenoot had een paard die daardoor ineens zijn hoofd tot open wonden toe aan open schuurde. Zelf had hij geen luizen, maar het sprong over van een pony met lage weerstand en als hij gebeten werd zorgde dat voor een extreme jeukreactie.

Harde (chemische) opties tegen luizen: wassen met chemisch middel (dierenarts), veerust gebruiken, chemisch middel (Butox) van honden of schapen.

Ondersteunend of een fysieke werking: Dimethicone spray (ook te krijgen voor bv kippenhokken), diathomeenaarde, paard/pony scheren, luizen en neten uitkammen.

Diathomeenaarde moet je niet opsnuiven nee, dat zal niet lekker zijn voor je longen want het is een soort "scherpe" stof. Maar het is niet slecht voor huid, alleen wel uitdrogend.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 28-03-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:23

Als je paard het geluid van de veerustspray eng vindt, is het op een spons spuiten en daarmee over / door de haren dan een idee?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:38

XladyX schreef:
tengeltje11 schreef:

En waar komen de luizen dan vandaan?

Die komen niet uit de lucht vallen….


Nou, dat zal je tegen vallen. Ze komen wel degelijk "uit de lucht vallen" want vogels (ook kippen bv) kunnen de verspreider zijn. Die hou je niet tegen van evt contact met je paard. Daarnaast kunnen er ook paarden luizen hebben zonder er actief last van de hebben en zo een besmettingsbron zijn; wedstrijden, buitenritten met andere paarden etc. Luizen zijn een beetje vergelijkbaar met een wormenbesmetting; voorkomen kan niet altijd, maar schade veroorzaken doet het vaak alleen bij jonge, oude of verzwakte dieren.


Luizen kunnen niet springen of vliegen, de kans dat een vogel een luis krijgt van een paard is enorm klein. Dat die luis dan nog uit de lucht valt, op je paard?
Sorry, de kans dat je de loterij wint is groter dan de kans dat je paard zo luizen krijgt.

Een luis is diergebonden, overleeft zonder paard geen 2 dagen, dus enkel met direct contact met een paard met luizen of bv winterhaar can een besmet paard waar toevallig een luis is zit, maar daar stoppen de kansen tot het krijgen van luizen.

Dus als je paard winter na winter luizen krijgt, is de kans 99% dat je ze nooit helemaal kwijt was en 1% dat je ze jaar na jaar vangt van een vreemd paard.

(Want als je wandelt met een ander paard erbij, moeten ze al tegen elkaar aangelopen zijn om luizen door te geven)

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:17

En zoals jij het stelt is de kans dat je paard luizen krijgt in het algemeen bijna 0. Dus hoe kom je dan aan een eerste besmetting? Want die is er wel geweest. En die kan elk jaar opnieuw plaatsvinden als je pech hebt zoals hier.
De oude merrie hier heeft wel allerlei kwaaltjes en komt al jaren moeilijk het einde van de winter door. Het is een beetje zoals met wormen. Niet elk paard hoef je te ontwormen. Ik weet zeker dat ze ze kwijt was. En dus door een slechtere weerstand ze weer teruggekregen heeft.
Mogelijk van de deken, maar in de zomer was ze zeker weten luisvrij. Het is ook steeds hetzelfde paard.