Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2551
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:52

lletam schreef:
Hebben jullie je paard op alleen een balancer of in combinatie (los van ruwvoer). Paard is licht aan het werk.

Nee die van mij krijgt naast vital er nog een halfje gastro+ bij en musclefit van metazoa

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:49

Ik geef de Balancer in combinatie met de Basic, beide van Equilin en als hij ook nog arbeid heeft verricht komt er nog ongeveer 300 gram muesli en 100 gram soja.

Op dagen dat hij alleen in de wei loopt (24/7) krijgt hij meestal wel wat soja en max 100 gram muesli, is vooral voor de smaak, zit tussen mijn oren, want hij eet het ook prima zonder de muesli.

lletam

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:40

Bedankt. Ik ben qua voeren nog van de oude stempel dus het is nog een beetje zoeken in de wereld van balancers en ruwvoer mixen (heb deskundige begeleiding)

Josien_

Berichten: 9016
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:17

lletam schreef:
Hebben jullie je paard op alleen een balancer of in combinatie (los van ruwvoer). Paard is licht aan het werk.

Ik geef balancer icm met ruwvoermix. Daarnaast nog wat supplementen indien nodig. Nu bijvoorbeeld magnesium, lijnzaadolie en sojaschroot.
Momenteel omdat ze wat mag aankomen ook bij elk bezoek bietenpulp, maar dit is normaal niet standaard.

MarjanB

Berichten: 16465
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:27

Balancer en wat dieet meusli en handje luzerne. :D

lletam

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:36

En hoeveel 'werk' doen jullie paarden?

In principe kan een balancer de standaard basisbrok dus vervangen alleen wordt er meestal wel een ruwvoermix oid bijgevoerd als ik het zo lees.

Het lijkt erop dat mijn paard de balancer wel eet (nu nog gemengd met de oude brok) alleen de ruwvoermix wil nog niet echt...
Ik moet er zelf ook nog aan wennen dat zo'n bekertje balancer twee halve schep brok kan vervangen

Josien_

Berichten: 9016
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:48

Met mijn jonge merrie doe ik 3x per week grondwerk of longeren en 1x per weer rijden.
De oudere merrie krijgt ongeveer hetzelfde minus de bietenpulp, maar deze is met "actief pensioen" en gaat vooral mee met buitenritjes/wandelingen etc. 1 of 2x per week.
Ze krijgen wel beide vrijwel onbeperkt ruwvoer.

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:31

Ik ben juist weer over op normaal krachtvoer, omdat de mijne op alleen balancer wat te kort kwam nu we Z niveau en hoger aan het trainen zijn en ik te veel dingen erbij moest gaan geven. Maar hiervoor dus wel balancer met ruwvoer mix met 4 of 5 trainingsdagen met middelmatige arbeid. Toen mocht ze ook nog wat afvallen en ook tijdens blessure was het ideaal.

Ruwvoermix vooral voor supplementen die ze door balancer alleen niet at. Later ging ik slobber bijvoeren, maar het bijvoeren moest steeds iets meer. Nu kreeg ze sowieso 2 keer handje brok van de stal, omdat ze anders de tent afbrak haha. Maar nu krijgt ze meer brok van hen en geef ik die ruwvoermix met muesli en supplementen als ik er ben.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:12

lletam schreef:
En hoeveel 'werk' doen jullie paarden?

In principe kan een balancer de standaard basisbrok dus vervangen alleen wordt er meestal wel een ruwvoermix oid bijgevoerd als ik het zo lees.

Het lijkt erop dat mijn paard de balancer wel eet (nu nog gemengd met de oude brok) alleen de ruwvoermix wil nog niet echt...
Ik moet er zelf ook nog aan wennen dat zo'n bekertje balancer twee halve schep brok kan vervangen

Ik vind niet dat het vervangt. Een balancer voorziet in mineralen en vitamine zonder dat je veel krachtvoer hoeft te geven. Maar je moet dan nog wel eiwitten, vetten en/of calorieën bijvoeren na behoeften.

Het fijne aan een balancer is dat je op maat kan voeren. Een paard wat weinig extra nodig heeft kun je zo toch voorzien van alle mineralen en vitamine.

MarjanB

Berichten: 16465
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:22

Die van mij doet nu eigenlijk te weinig aangezien de bak meer lijkt op een moeras voor maanden.. en het is gewoon een paard dat niet veel nodig heeft. Hoop dat ik haar meer kan gaan rijden als het wat opdroogt en dan kijk ik naar wat ze extra nodig heeft. Maar goed ze gaat dan ook het gras op dus wellicht is meer voeren dan ook niet nodig.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:22

Ik voer een balancer met wat luzerne en eiwitten.

Paard loopt 4/5x per week op Z2 niveau.

Ik heb echt geen enkel probleem met te weinig energie ofzo.

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:26

Mijn haflinger loopt ca 2x per week bosritten van 10-20 km, waarbij ik het tempo langzamerhand weer aan het opvoeren ben, langere stukken draf en minder stap tussendoor.
En hij loopt 1-2x per week in de bak dressurmatig op L niveau.
Dat laatste is echt krachttraining voor hem, in het bos is vooral leuk en een duurtraining, waarbij ik hem ook wel rechtricht en met buiging door de bocht wil hebben, maar dat is wel echt een andere belasting voor hem dan in de bak aan het werk.

Hij heeft aan energie doorgaans genoeg aan veel ruwvoer (min of meer onbeperkt) en de combi basic en balancer van Equilin en wat extra eiwit in de vorm van soja, omdat we niet al te rijk ruwvoer hebben.
En met arbeid erbij krijgt hij dus een beetje krachtvoer aanvulling, als de intensiteit van de bosritten weer terug is op Endurance niveau, dus trainingen van 20-30 km op tempo, dan gaat de krachtvoergift nog wel iets verder omhoog op trainingsdagen.

wendy1987

Berichten: 6929
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 11:37

Mijne krijgt naast de balancer idd als ik er ben nog wel extra, vnl voor haar supplementen die ze door de paar brokjes balancer heen niet eet.
Dus ze krijgt wat kruidenmeusli/ of slobber.
En sojaschroot voor eitwitten.

Soms krijgt ze gewoon ook wat haver erbij als we net even extra nodig hebben. Maar op deze manier, weet ik dat ze wel altijd haar behoefte binnen krijgt met balancer.

Daihyo

Berichten: 88059
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:33

Toen die van mij volop gereden werd kreeg hij naast de balancer iets voor eiwitten (myo flakes of marstall bergwiesen mash of lijnzaad) en zwarte haver voor wat energie.
Dat was met goed hooi voor hem voldoende.

Nu staat hij op pensioen en krijgt wat bietenpulp voor de poeders, beetje slobber voor de smaak en een handje ruwvoermix om te kauwen naast de balancer.

Merk je dat je paard te kort komt kun je simpel bijvoeren: voor energie vetten en/of koolhydraten, voor spieren eiwitten. Hoe gezond of ongezond je het wil maken kun je zelf kiezen. Ik blijf zo dicht mogelijk bij ruwvoer (in welke vorm dan ook), maar soms ontkom je gewoon niet aan krachtvoer.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:35

Voeren jullie straks met weidegang een andere vitamine brok?

lletam

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:35

Best wat verschillen dus; de enige manier is dus kijken hoe je paard het doet op welke manier. Ik vind het nu wel spannend omdat hij de ruwvoermix echt niet wil eten. Maar goed, ben pas een week bezig met deze overstap en anders neem ik weer contact op met m'n dierenarts

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:57

Sommige vinden ze ook echt niet lekker. Ik hoef bepaalde mixen kf merken niet te geven, want dat wordt echt niet gegeten. Terwijl ze anderen echt heerlijk vindt.

Macs

Berichten: 7641
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:01

Ik heb hier echt moeten afbouwen met suikers en zetmeel want ze trok overal haar neus voor op. Dat heeft me echt wel een jaar en veeeel verschillende voerzakken gekost maar ik ze is nu eindelijk afgekickt :')
Dus geef het tijd en bouw rustig af!

chery

Berichten: 1848
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:29

lletam schreef:
Best wat verschillen dus; de enige manier is dus kijken hoe je paard het doet op welke manier. Ik vind het nu wel spannend omdat hij de ruwvoermix echt niet wil eten. Maar goed, ben pas een week bezig met deze overstap en anders neem ik weer contact op met m'n dierenarts

Hier ook bepaalde mixen die nier gegeten worden.

Slmt9

Berichten: 4809
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:38

Mijne is er ook niet stapelgek op. Die heeft onbeperkt ruwvoer, dus kan het hem ook niet kwalijk nemen.

lletam

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:41

Wat ik heb begrepen is dat je overgaat van koolhydraten naar (eiwit) verbranding. Dus de balancer voor de vitamines en mineralen en dat aanvullen (ruwvoermix, luzerne, muesli) met eiwitten en vetten.
Mijn paard mag juist een beetje aankomen dus maak we wel zorgen of hij nu niet te weinig krijgt.
Dat de overstap tijd nodig heeft is evident maar max een paar weken

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:50

lletam schreef:
Wat ik heb begrepen is dat je overgaat van koolhydraten naar (eiwit) verbranding. Dus de balancer voor de vitamines en mineralen en dat aanvullen (ruwvoermix, luzerne, muesli) met eiwitten en vetten.
Mijn paard mag juist een beetje aankomen dus maak we wel zorgen of hij nu niet te weinig krijgt.
Dat de overstap tijd nodig heeft is evident maar max een paar weken

Aankomen doe je met je ruwvoer niet met je krachtvoer...

Dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het bijvoeren van fibrebeet of agrobs myoflakes.

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:11

Aankomen kan je zeker wel met krachtvoer doen. Alleen ruwvoer en balancer werkt gewoon niet voor elk paard en krachtvoer is ook geen vergif, net als suikers en zetmeel geen vergif is als het paard geen aandoening heeft waardoor die er niet tegen kan.

Er zijn gewoon paarden die met onbeperkt ruwvoer alsnog niet op gewicht te houden of krijgen zijn en die dus meer nodig hebben. Helemaal als ze de kilo's die ze nodig zouden moeten hebben aan ruwvoer en ruwvoervervangers niet weg krijgen of eten.

Ruwvoer is de basis, ja, dus dat moet in orde zijn. Maar aanvullen met krachtvoer is dan geen schande hoor.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:14

Ik maak niet uit de berichten op dat het paard al op onbeperkt ruwvoer staat en het daarmee niet lukt. Dus vandaar ik zeg inprincipe doe je dat met je ruwvoer.

Ik zou het paard eerst op onbeperkt rijker hooi zetten en dan eens verder kijken.
Maar zoals ik heb begrijp is ze overgestapt van basisbrok naar nu een balancer. Basisbrok is niet echt een dikmaker of je moet er 5 kilo van voeren ofzo.

Dus ik denk je op de goede weg bent met een balancer nu en dan gaan kijken naar je hooi en daar aanpassingen in aanbrengen.

MyWishMax

Berichten: 25340
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:29

Ja, wij hebben er 1 die onbeperkt hooi kan eten, maar meer omdat die dus gewoon het ruwvoer niet op eet. Qua kilo's eet die minder op een dag als de ander die niet onbeperkt hooi staat. Die hebben we dus geprobeerd aan te laten komen met nog meer hooi, wat gewoon niet gegeten wordt, en ruwvoervervangers, maar door die laatste eet hij nog minder hooi als zonder. Die krijgt dus wel basisbrok erbij om nu op gewicht te blijven en daarvoor was het merriebrok. Rijker hooi zorgde voor weer minder eten. Dat is echt frustrerend dan.

Maar ook daarvoor heb je tegenwoordig wel betere producten waar je idd geen 5 kilo van hoeft te voeren, maar wat wel aanzet. Want in zo'n geval wil je idd geen kilo's moeten voeren.

Basis blijft inderdaad het ruwvoer en balancer, als dat goed is kan je gaan toevoegen als het nodig is. Oke en voor mij ruwvoermix bij de balancer, anders werd het niet gegeten met de supplementen helaas. :')