Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Een enter laten keuren?

 
Profiel   

Ik heb bij mijn zoektocht er 3 af laten keuren, dus zin heeft het zeker hoor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 13:59 



 
Profiel   

ik heb mijn paard toen hij enter was niet laten keuren. ik had alleen een kennis mee voor een extra 2e mening.

paard is nu 8 en nog steeds mooi gezond en nogsteeds veel plezier van. overigens heb ik misschien dan ook wel geluk gehad enzo, en kan het bij jou anders uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 14:09 



 
Profiel   

Ik zoek op een klik,connectie. Producten keur ik op gebruik. Met dieren vind ik het belangrijk dat er een klik is. Als ooit blijkt dat hij/zij minder goed gebouwd is voor iets dat ik samen met hem/haar zou willen ondernemen is dat een kans om nieuwe uitdagingen te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 15:38 



 
Profiel   

Rangeela, totdat blijkt dat het dier stuk is en beter had kunnen hemelen of helemaal niet gebruikt had mogen worden.

Gefeliciteerd TS! Zou zeker röntgen doen voor het beleren. Zo heb ik er 1 staan met een chip en wat zwakke knieën. Geen probleem voor de dressuur maar springen is afgeraden. Toch fijn om vooraf te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 15:52 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Ik zoek op een klik,connectie. Producten keur ik op gebruik. Met dieren vind ik het belangrijk dat er een klik is. Als ooit blijkt dat hij/zij minder goed gebouwd is voor iets dat ik samen met hem/haar zou willen ondernemen is dat een kans om nieuwe uitdagingen te zoeken.

waarom niet beide? Het een sluit het ander toch niet uit?
Als je een klik hebt met een veulen en deze blijkt ook nog gezond te zijn is het toch prima?

Als je er een koopt met een 'klik' en hij is 3 en blijkt vol met OCD's of bot cystes en niet pijn vrij aan het werk zou kunnen,ben je er ook niet heel blij mee toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 16:01 



 
Profiel   

Een paard kan je rontgenlogisch laten keuren vanaf 24 maanden oud. Correct me if im wrong. Dit is mij verteld

Ik heb mijn 1.5 jarige merrie gekocht zonder een enkele keuring. Het enige wat ze heeft is een Franse stand

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 16:03 



 
Profiel   

nee hoor kan al veel jonger.
Alleen vanaf de 24 maanden kunnen ze echt alles helemaal 100% beoordelen.
Maar grote afwijkingen en verwachtingen zijn al wel te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 16:07 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Rangeela schreef
Ik zoek op een klik,connectie. Producten keur ik op gebruik. Met dieren vind ik het belangrijk dat er een klik is. Als ooit blijkt dat hij/zij minder goed gebouwd is voor iets dat ik samen met hem/haar zou willen ondernemen is dat een kans om nieuwe uitdagingen te zoeken.

waarom niet beide? Het een sluit het ander toch niet uit?
Als je een klik hebt met een veulen en deze blijkt ook nog gezond te zijn is het toch prima?

Als je er een koopt met een 'klik' en hij is 3 en blijkt vol met OCD's of bot cystes en niet pijn vrij aan het werk zou kunnen,ben je er ook niet heel blij mee toch?


Dat kan zeker beide! Ik vertrouw op intuitie maar beide is wel een duidelijker beeld en meer zekerheid, al is het een momentopname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 16:09 



 
Profiel   

ja dat zeker... sowieso moeten ze zich heel zien te houden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 16:10 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
altijd keuren... sowieso als er ooit wat mis blijkt te zijn wat al was voor de verkoop heb je helemaal niks te zeggen als je niet gekeurd hebt.
Ik vind zelf röntgen boeiender bij die kleintjes dan uitgebreid klinisch... met die groeistuipen en fasen van overbouwdheid kunnen ze soms nog weleens een beetje gek lopen terwijl er niks aan de hand is.
Mee eens dat je altijd moet keuren, bespaard je een hoop gezeik. Maar het dikgedrukte deel is onzin :o Als een gebrek al duidelijk was voor de aankoop (bvb omdat de vorige eigenaar ermee bij de dierenarts was) en dit jou niet heeft verteld, maakt het weinig uit dat je niet hebt gekeurd. De vorige eigenaar moet je dat gewoon vertellen. Je moet alleen kunnen bewijzen dat die vorige eigenaar het al wist en dat kan lastig zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:00 



 
Profiel   

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/*
Verder vind ik dit wel een boeiende discussie. Ik weet nog wel dat ze vanuit het stamboek mijn vader ooit hebben gevraagd om een nakomeling van Armani op de foto te laten zetten (Dit werd dan ook door het stamboek vergoed), dit was vooral gericht op OCD's. Paard was destijds 2 jaar en helemaal goed gekeurd.
Zelf heb ik mijn veulen niet laten keuren (was de prijs ook niet naar), maar ik denk dat ik straks voordat ik daadwerkelijk met hem aan de slag ga, hem wel op de foto laat zetten, gewoon om er zeker van te zijn dat alles goed is. Mijn rijpaard heb ik als 5-jarige gekocht en ook niet laten keuren. Later wel eens laten checken door de DA en er komt jaarlijks een osteopaat bij.
Ik heb eigenlijk nooit gevraagd wat het op de foto zetten nou echt kost.
Kijk op een bedrag van meer dan 3000 denk ik: tja dan maken die laatste euro's ook niet meer uit, maar onder de 1000 komt er de helft bij? Misschien een rare denkknobbel van mij >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:14 



 
Profiel   

Ik heb twee jaar geleden een anderhalf jarige laten keuren, bloedmooi, fantastisch lopen en niet duur. En compleet rot op de foto's. Kan er nog ziek van worden dat hij niet goed was. Operatie durfden ze zelfs niet aan(ocd) fokker heeft hem meteen laten hemelen. En zelf ook eentje verkocht, koper heeft hem rondom op de foto gezet, gewoon bij de opfok. Alles perfect. Koper zei dat hij dit bij alle anderhalf jarigen deed en dan wist hij meteen waar hij aan toe was. Jullie hebben blijkbaar al gekocht en dus hierbij het advies, met 18 maanden op de foto, moet er dan geopereerd worden kan dat beter dan wanneer ze al drie of vier zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:21 



 
Profiel   

nanda1980 schreef
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/*
Verder vind ik dit wel een boeiende discussie. Ik weet nog wel dat ze vanuit het stamboek mijn vader ooit hebben gevraagd om een nakomeling van Armani op de foto te laten zetten (Dit werd dan ook door het stamboek vergoed), dit was vooral gericht op OCD's. Paard was destijds 2 jaar en helemaal goed gekeurd.
Zelf heb ik mijn veulen niet laten keuren (was de prijs ook niet naar), maar ik denk dat ik straks voordat ik daadwerkelijk met hem aan de slag ga, hem wel op de foto laat zetten, gewoon om er zeker van te zijn dat alles goed is. Mijn rijpaard heb ik als 5-jarige gekocht en ook niet laten keuren. Later wel eens laten checken door de DA en er komt jaarlijks een osteopaat bij.
Ik heb eigenlijk nooit gevraagd wat het op de foto zetten nou echt kost.
Kijk op een bedrag van meer dan 3000 denk ik: tja dan maken die laatste euro's ook niet meer uit, maar onder de 1000 komt er de helft bij? Misschien een rare denkknobbel van mij >;)


Nee hoor, hele logische denkknobbel. :))
Tot zo'n 3000/3500 euro vind ik röntgen vaak ook niet waard, tenzij je ze duur(der) wilt gaan verkopen of een jong paard wat nog niet heel duur is, maar wel echt moet gaan kunnen sporten (zoals dus een veulen, jaarling of 2 jarige). Klinisch laat ik ze wel altijd allemaal keuren. Tot 15.000 ook alleen de benen op de foto, daarboven ook rug/hals, of er moet een reden zijn om de rug/nek er op te zetten.

Kosten voor röntgen wisselt enorm. Ga je naar de kliniek of heb je een dierenarts met een mobiel apparaat, laat je een dierenarts komen of gewoon een "röntgen man". Grof weg gezegd ben je ergens tussen de 250 en 750 kwijt voor de benen. Rug en hals komt er meestal 35 euro per foto bij en heb je 3/4 foto's voor de rug en 3/4 foto's voor de hals nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:40 



 
Profiel   

Floriske schreef
c_alsemgeest schreef
altijd keuren... sowieso als er ooit wat mis blijkt te zijn wat al was voor de verkoop heb je helemaal niks te zeggen als je niet gekeurd hebt.
Ik vind zelf röntgen boeiender bij die kleintjes dan uitgebreid klinisch... met die groeistuipen en fasen van overbouwdheid kunnen ze soms nog weleens een beetje gek lopen terwijl er niks aan de hand is.
Mee eens dat je altijd moet keuren, bespaard je een hoop gezeik. Maar het dikgedrukte deel is onzin :o Als een gebrek al duidelijk was voor de aankoop (bvb omdat de vorige eigenaar ermee bij de dierenarts was) en dit jou niet heeft verteld, maakt het weinig uit dat je niet hebt gekeurd. De vorige eigenaar moet je dat gewoon vertellen. Je moet alleen kunnen bewijzen dat die vorige eigenaar het al wist en dat kan lastig zijn :)

Onderzoeksplicht...
http://www.horses.nl/opinie/s-wensing-_ ... eksplicht/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-17 17:49 



 
Profiel   

@c_alsemgeest: dat artikel onderschrijft volledig mijn punt? Dat in principe de mededelingsplicht van de verkoper boven de onderzoeksplicht van de koper gaat? Dit is echter, zoals ik ook aangaf, moeilijk te bewijzen. En natuurlijk afhankelijk van de kunde van zowel koper als verkoper (leek of al 20 jaar fokker enzo). Ik zou hier ook nog uitspraken bij kunnen zoeken als je wil, van de hoge raad, die ook onderschrijven dat 'indien de koper niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan, dit de verkoper niet van zijn mededelingsplicht ontslaat'.

Er wordt vaak op bokt geroepen dat je nergens staat zonder keuring, maar dit is lang niet altijd waar.

Maar verder is dit offtopic, mocht je nog de uitspraken willen of iets anders hierop te zeggen hebben, zie ik wel een PB verschijnen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 01:35 



 
Profiel   

Nee klopt bedoelde ik ook, dat je "onderzoeksplicht" hebt maar het lastig te bewijzen is dat de verkoper het wist. Ik gaf je zeg maar gelijk :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 07:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen