Mijn Tinker eet veel hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:21

65kg per dag?? Weet je zeker dat je goed rekent? Het lijkt mij echt extreem veel en ongezond.
Heb je de kwaliteit van het hooi wel eens laten testen? Weet je hoeveel energie, eiwit en suiker erin het hooi zit?
Bij Pavo hebben ze een quickscan van je hooi. Kost 20 euro. Dan weet je wat je voert.

Ik laat mijn hooipartijen altijd testen. als voorbeeld. Ik heb kwalitatief goed voedzaam hooi met hoge energie waarde.
Mijn haflingers lopen in de mensport en zijn 1.46 en 1.47m hoog. Ze krijgen 11 kg per dag hooi per paard. Als ik meer zou geven, zouden ze uit elkaar ploffen, naast dat ze teveel suiker en eiwit binnen zouden krijgen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:26

Ik zal de volgende baal eens per portie uit weken. Ik heb sinds de laatste 2x vierkante balen daarvoor ronde. De vierkante balen komen van vogeltjes land. Dat is niet bemest dat leek mij in dit geval ook beter. De andere merrie krijgt genoeg hooi. Ze eten heel rustig naast elkaar er is nooit strijd. Maar ik denk wel dat de merrie veel minder eet dan de Tinker. Ze staat minder lang bij het hooi en haar happen zijn veeeeel kleiner en rustiger.
En nee ik verreken mij niet. Dit is nou juist waarom ik het hier eens in de groep gooi. En er wordt momenteel vrijwel niet gemorst. Ik mest 1,5 kruiwagen per dag schoon aan mest.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:46

Ik zou het eerst eens gaan wegen want 2 paarden die samen 65 kg per dag eten, ik kan me er niet veel bij voorstellen tenzij ze inderdaad allebei 30 kg eten, wat dan nog steeds erg veel is. Maar niet eentje die 50 kg eet en de ander 'maar' 15 kg.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:58

ik vermoed dat je balen hooi veel minder wegen dan je denkt.

zo ontzettend veel buik heeft hij niet als ik de foto zo bekijk - mijn paarden hebben meer buik en die eten met z'n drietjes ongeveer 300 kg hooi (= een grote baal) per week.
als ze samen per dag 65 kg zouden eten, zou je ook flink wat meer mest hebben dan die anderhalve kruiwagen ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:21

kvulden schreef:
De balen zijn gewogen.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:53

Polly schreef:
kvulden schreef:
De balen zijn gewogen.

dat lees ik ja, ik vraag me vooral af of dat wel klopt :)

dan zou imo die buik veel dikker moeten zijn (je moet je eens voorstellen hoe het eruit ziet als heel dat gewicht aan hooi in dat paard zit, met het nodige water erbij om het weg te spoelen) én zou TS veel meer mest hebben (want wat erin gaat komt er ook weer uit).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:21

Jeetje dat is wel erg veel. Ik voer zo'n zelfde baal per week aan een Shire, KWPNer, haflinger en shet.
Ik voer ook onbeperkt maar mijn 4 paarden eten dus de helft van wat die van jou eten zo ongeveer. Ik denk dat ze alle vier bij elkaar zo'n 2300 kg. wegen. Jouw twee 800 - 1000 kg? Ik kan mij niet voorstellen dat dit klopt.

Zeker de twee grote staan non-stop te (vr)eten heel de dag.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:23

Die van mij eet ook graag véél ruwvoer. Als zijn hooi op is gaat ie met het stro verder :'). Nooit gewogen, maar hij kan een hele (kleine) baal per dag op...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:28

kvulden schreef:
Ik zal de volgende baal eens per portie uit weken. Ik heb sinds de laatste 2x vierkante balen daarvoor ronde.


Nu ben ik er nog niet achter of je echt hooi voert, of verpakt (voordroog)

Wat voedingswaarde betreft verschilt dat nog wel.

Charaz

Berichten: 24324
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:36

Mijn Haflinger heeft dat ook wel, die vreet gewoon veel meer dan mijn New Forest. Ze loopt de hele dag op een niet hele rijke wei, zouden ze ook nog onbeperkt hooi daarbij krijgen dan zou ze zich dood eten. Die weet duidelijk zelf niet hoeveel ze nodig heeft. Gelukkig is de New forest dominant en pakt ze zijn hooi niet af, maar zij heeft wel haar bak veel sneller leeg.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:45

Floortz schreef:
kvulden schreef:
Ik zal de volgende baal eens per portie uit weken. Ik heb sinds de laatste 2x vierkante balen daarvoor ronde.


Nu ben ik er nog niet achter of je echt hooi voert, of verpakt (voordroog)

Wat voedingswaarde betreft verschilt dat nog wel.

ook wat gewicht betreft, want voordroog bevat nog meer vocht en weegt dus ook een stuk meer.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:27

violafan schreef:
hier ook een vreetzak hoor. Veel hooi eten en veeeeel schijten haha!!! Tinkies kunnen er wat van!

Och, nou hou maar op! Tis verdorie alsof ik een olifantenstal sta te mesten :')

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 09:38

Fojoe ik heb hier geen foto geplaatst dus van waar zie jij dat ze niet zo dik is. Ze heeft een kont in de vorm van een appel een flinke buik en een te harde manenkam. Hoeveel aanwijzingen moet je hebben om te zeggen dat ze wel dik is. En als ik de baal die ik nu heb onverpakt hooi niet goed in netten verpak en om het nog moeilijker te maken met zeil er onder dat ze niet overal bij kan ben ik een kwart per dag kwijt. En hoeveel mest ik schep let ik niet heel duidelijk op maar deze laatste dagen zeker 2 kruiwagens zonder stro of iets.

Ik heb 1000kilo paard denk ik ongeveer. En toch een beetje jammer dat jullie twijfelen aan de kilo.s dat maakt het probleem namelijk niet minder groot. Ze had een verpakt pak met echt hooi ook in een week meester. Ben nu om het te testen sinds 2 weken op een onverpakte baal overgegaan en die gaat als ik het niet in de gaten houd nog harder op. En waarom zou het ene paard niet minder als het andere kunnen eten? Als ik 2 paarden samen heb staan wil dat toch niet zeggen dat ze even veel eten?

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:49

Wat een lastig probleem, ik geef mijn totaal net geen 1000kg paarden nu onbeperkt met voor de vorm een netje erover en ze eten netjes iets meer dan 20kg per dag. Doe 2 weken met een 350kg (onverpakt hooi) baal.

Kan je echt porties gaan geven oid? En dan voor tussendoor minder lekker hooi of zelfs stro. Graasmasker kan ook maar dat lijkt me 24/7 ook geen doen. Het is allemaal meer werk maar dit is ook niets.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:01

Ik bedoelde het niet vervelend hoor Kvulden. Kan mij alleen niet voorstellen dat minder dan de helft aan paard 2x zoveel eet. Ik vind die van mij al vreetzakken }:0 }:0

In dit geval moet je echt beperken. Dan maar dubbele netten om het hooi.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:10

Harde manenkam is een heel gevaarlijk signaal, dat je zeker serieus moet nemen. Dan ligt hoefbevangehnheid op de loer.
En als blijkt dat je paard onverzadigbaar is en blijft eten, zal je haar minder moeten voeren. Hoe onhandig dat dan ook is.
Ik ben sowieso geen voorstander van onbeperkt voeren. Maar in jouw geval heb je geen andere keuze dan de hoeveelheid voer te beperken. De uiterlijke verschijnselen zijn er. Vet opslag op de verkeerde plaatsen. Echt 65 kg is extreem veel.
Mijn tip: grijp zo snel mogelijk in en bespreek het met de veearts om een goed voerschema op te zetten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 11:12

Ja ik heb het ook al bij de DA neergelegd, ik heb nog geen antwoord. Dus daar wacht ik ook nog even op. Ze komen morgen een nieuwe hooibaal brengen en ik ga die even op een andere plek leggen en dan kijken of het per dag gaat lukken en anders moet het helaas nog vaker.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:14

Ik voer 's ochtends en 's avonds. Palletboxen met rooster. Je zou in jouw geval nog een extra net om het rooster kunnen doen zodat ze minder snel kunnen eten.

Voorbeeld:
Afbeelding

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:30

Die van mij eten met zijn tweeën ongeveer 25 kilo per dag en dat vind ik al veel :') Mijn Tinker is ook wel echt te dik. 65 kilo per dag lijkt me echt extreem veel. Dat zijn voor mij zowat drie kleine pakken, lijkt me niet dat ze dat wegkrijgen hoor.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:41

kvulden schreef:
Fojoe ik heb hier geen foto geplaatst dus van waar zie jij dat ze niet zo dik is. Ze heeft een kont in de vorm van een appel een flinke buik en een te harde manenkam. Hoeveel aanwijzingen moet je hebben om te zeggen dat ze wel dik is. En als ik de baal die ik nu heb onverpakt hooi niet goed in netten verpak en om het nog moeilijker te maken met zeil er onder dat ze niet overal bij kan ben ik een kwart per dag kwijt. En hoeveel mest ik schep let ik niet heel duidelijk op maar deze laatste dagen zeker 2 kruiwagens zonder stro of iets.

Excuses, de foto's waar ik me op baseerde waren blijkbaar van iemand anders.
Zonder foto's kan ik inderdaad niets zeggen over hoe het paard eruit ziet, maar een harde manenkam is inderdaad geen goed teken.

65 kg per dag wegeten blijf ik wel ontzettend veel vinden.
toen mijn tinker overschakelde naar onbeperkt, at die een dikke 20 kg per dag - evenveel als mijn andere twee samen.
na een paar maanden zag hij eruit of hij elk moment kon bevallen - knap voor een ruin :P
nadien begon het vreten geleidelijk aan te minderen, tot hij uiteindelijk ook ongeveer even veel at als de andere, en ook weer mooi op gewicht kwam.
maar het heeft echt maaaaaanden geduurd tot het kwartje gevallen was.

ik voer het hooi in grote fijnmazige netten die ik in de schuilstal ophang.
bij mooi droog weer leg ik ze vaak in de weide neer.
de weide mest ik niet, die wordt regelmatig gesleept.
als ze enkel op de paddock staan, schep ik 3 kruiwagens per dag weg - een kruiwagen per paard.
en dat is het 'resultaat' van zo'n 43 kg hooi per dag voor 3 paarden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:21

Ik zou het advies van de VA afwachten. Is ze ooit getest op PPID? Kunnen ze ook veel van gaan eten.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:51

Ter vergelijking, mijn 2,5 jarige krijgt circa 10-12 kg (arm) hooi per dag naast weidegang van 10-18 uur.
Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar staan jouw paardje ook op gras of krijgen ze alleen hooi?
Ik ben even zo vrij geweest een foto op te zoeken van je tinker, maar deze is echt te dik, vooral voor een jong paard. Mijne is eigenlijk ook net iets te rond, hoewel niet iedereen het met me eens zal zijn hierover ;) :

Afbeelding

Is het misschien een mogelijkheid om minder rijk hooi in te kopen?

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:12

Als paarden bijvoorbeel Insuline resistent zijn, kunnen ze blijven bunkeren, dan zijn ze nl ongevoelig voor het verzadigings hormoon leptine. DAn is het dus wel zaak om het hooi te ransoeneren...inderdaad slowfeeder, mengen met stro...ander ruwvoer ernaast aanbieden zoals wilgentakken, riet..bamboe...Insuline resistentie herken je vaak aan harde manenkam, vetophopingen bij bv de koker bij een ruin, op de kont etc....Mijn tinker is insuline resistent geweest, hij was veel te dik, en vrat en vrat de hele dag...nu is het over...onze fries gaat nu die kant op...en we hebben inmiddels weer extra maatregelen genomen...

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:48

_Reneee schreef:
Die van mij eten met zijn tweeën ongeveer 25 kilo per dag en dat vind ik al veel :') Mijn Tinker is ook wel echt te dik. 65 kilo per dag lijkt me echt extreem veel. Dat zijn voor mij zowat drie kleine pakken, lijkt me niet dat ze dat wegkrijgen hoor.



Echt wel Ik heb ook wel eens kleine pakjes gehad.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:49

_Reneee schreef:
Die van mij eten met zijn tweeën ongeveer 25 kilo per dag en dat vind ik al veel :') Mijn Tinker is ook wel echt te dik. 65 kilo per dag lijkt me echt extreem veel. Dat zijn voor mij zowat drie kleine pakken, lijkt me niet dat ze dat wegkrijgen hoor.


Ik voer ook in een hooibak met net. Niet met het ijzer