Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:39

Pffff ik zal mijn verhaal zo kort mogelijk houden maar wie in mijn eerdere posts kijkt kan het lange verhaal aan elkaar knopen.

Ik heb sinds een aantal jaar een leuke, niet zo makkelijke, ruin.
De eerste maanden dat hij bij ons was stond hij 24/7 buiten. Resultaat: Zware peesblessure links nadat hij op de weide aan het spelen was. Lange reva maar alles goed gekomen.

Dus paard terug de weide op... resultaat: peesblessure rechts. Hup, terug DA en reva. Na 3 maanden terug alles genezen en we waren weer vertrokken.

Ondertussen ook opgemerkt dat zijn rug vrij zwak is, dus osteo er bij om de 3 maanden en aangepast lessen om hen sterker te maken.

Eerste jaar dat ik hem had heb ik de helft van het jaar plezier kunnen beleven met hem. De andere helft stond de stukkelaar in zijn box. Mijn hart breekt als ik dit zie.

Het jaar nadien ging het beter maar zijn rug bleef hem parten spelen dus zadelpasser en op maat gemaakt zadel. En nog steeds om de 3 maanden osteo. Dit staat zo ingepland en doet hem zeer veel deugd!

Maar ook dat jaar paard terug mank van de weide gehaald. Mijn eigen DA kon niet komen dus andere DA laten komen (die eigen kliniek heeft en alle materialen mee brengt aan huis) Vermoeden van scheur in de diepebuigpees. Mijn wereld verging...
Toch leek mij dit niet echt de correcte diagnose en ook mijn vriend had vraagtekens. Paard op ontstekingsremmers gezet en na 10 dagen eigen DA. Paard stapte perfect. Aangepast beslag gekregen + nog 14 dagen extra rust voor de zekerheid.

Paard liep terug top. Zelfs het beste ooit! Over de rug naar ontspanning en ik kon beginnen dromen van dressuurmatig aan de slag te gaan. Zij gangen lukten en de ontspanning in rug, hals en kaak waren er. Een droom kwam uit.

Nu zijn we aan jaar 3 begonnen. Tijdens de winter heb ik daar een zeer drukke job en een zoontje van 2.5 maar weinig tijd om te rijden dus paardjes zo veel mogelijk op de weide. ('s nachts binnen en overdag 4 tot 8 uur buiten)

En wat nu... paard terug mank binnen.... De weide is vet en modderig en voor mijn paard dus dodelijk...

Ik word hier zoooo triest van.... Je wil dan het beste voor je paard door hem buiten te zetten en hem niet op te sluiten in zijn stal en telkens doet dit meer kwaad dan goed.

Het plan is er om een grote paddock aan te leggen zodanig dat ze daar kunnen staan in de winter en de weide niet moeten stuk lopen maar ik hoop dat hij daar zijn voeten dan niet omslaat.

Ik kan wel huilen....

;(

Mijn vraag naar jullie toe. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En wat nog doen? Ik heb al heel veel geïnvesteerd in alle nodige DA en zorgen naar rug toe. Echo's zijn genomen en speciale ijzers helpen zijn benen en pezen te ondersteunen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:53

Een goede zandpaddock ipv een glibberige wei?
Weet niet wat voor bodem je hebt maar hier op de klei glijden ze ook alle kanten op.
Misschien wat meer gecontroleerde beweging ipv buiten mikken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:55

Heel eerlijk? Mijn pony had bijna hetzelfde verhaal met de pezen.
Eerst lv een jaar later rv en anderhalf jaar later hko 4. Als ze zo gevoelig zijn voor pees problemen zit er gewoon iets niet goed. Of ze hebben ze eerder al gescheurd of het is aanleg.

Ik zou persoonlijk heel lang moeten nadenken of ik dat lange revalidatie traject nog wel wil. Vooral omdat paardlief zo lang pijn heeft en waarschijnlijk toch weer iets scheurt.

Sterkte ts....

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:07

persoonlijk zou ik het wel weten, en dat is een enkeltje slager. Als hij nu al zo'n geschiedenis heeft en je nog niet eens echt getraind hebt, hou ik mijn hart vast voor de toekomst.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:09

Hoe oud is je paard? en is hij nu weer kreupel door een peesblessure? zo ja, een nieuwe? of is het een oude peesblessure die weer opspeelt?

Vaak blijven oude peesblessures gevoelig en is een heel correct management nodig om het bindweefsel voldoende soepel te houden. Lange periodes stil staan is niet goed, forceren ook uit den boze. Jouw paard forceert zich in de wei dus ik denk dat het wijs is er inderdaad voor te zorgen dat je een paddock hebt met goede bodem en genoeg bewegingsruimte. En dat hij alleen in de wei gaat als deze droog is.

Daarnaast als het wederom weer een pees is die opspeelt kun je je inderdaad afvragen of het nog zinvol is om in dit paard te blijven investeren.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:29

Mijn paard is nu 9 jaar.

Ik vermoed dat het telkens de oude blessures zijn die opspelen.
De weide is hier nu echt zompig en modder. Echter zijn andere blessures zijn opgelopen op een droge vlakke weide.

Wat rijden betreft reed ik 2 tot 4 keer per week 30 min tot 45 min. Vooral laag en diep en rugversterkend. Dus echt geen zware arbeid. Ik ben zo voorzichtig met hem.

Hem een hele winter op stal zetten vind ik niet menselijk vandaar dat ik hem toch zoveel mogelijk buiten zet. Ik pas er zelfs mijn dagschema aan aan zodanig dat alle paarden minimaal 4u per dag buiten zijn. Ik word letterlijk ziek als dat niet lukt en altijd loopt het fout. Om dan verdrietig te zijn omwille van het resultaat.

Paddock komt er sowieso. Lekker groot zodanig dat ze de hele winter daar op kunnen met slow feeder. Jammer genoeg kan dit nu nog niet aangelegd worden door de natte modderige weide. We wonen op een heuvel en al het water komt hier toe omdat een buur de beek heeft toegegooid. 8)7

Goh bah hé.... Het is nochtans zo een lieve knuffelbeer.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:31

Maar zet hem dan niet op de natte, modderige wei. Dat is toch vragen om problemen? Zelfs als je er een hebt die niet blessure gevoelig is.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:36

Polly schreef:
Maar zet hem dan niet op de natte, modderige wei. Dat is toch vragen om problemen? Zelfs als je er een hebt die niet blessure gevoelig is.

Klopt.. er zijn veel paarden die hier niet tegen kunnen. Paddock is ideaal!

Mijn paard kon niet tegen dat glijden, die had artrose in zijn SI gewricht en die glijbeweging was echt funest. Op paddock geen last van.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:37

misschien is er een pensionstal in de buurt waar hij op een goede paddock kan voor nu even, of misschien buren of iemand anders in de omgeving waar hij op goede ondergrond buiten kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:38

Ik zou eens beginnen bij de rug, foto's maken en kijken of daar alle ellende vandaan komt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:47

Ja jullie hebben gelijk als je zegt:zet hem dan niet op de weide. Mijn fout. Maar opsluiten op stal is echt mijn ding niet.

Jammer genoeg woon ik in een deel van België waar geen enkele manege paddocks heeft. Paarden worden 24/7 opgesloten. Weides zijn voor de zomer. Heel slecht beleid I know! Het zou dus geen oplossing zijn.

En ik kan mij wel 1000 keer voor de kop slaan omdat ik hem toch in de weide zet. Ik heb gedaan voor het geluk van mijn paard maar jammer genoeg is dit niet ok.

Maar ik snap de reactie hoor. Het is mijn fout.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:55

Misschien is je paard wel te fris als hij de wei op gaat? 4 tot 8 uur betekend dat 4 uur? Ik zou er eerder voor kiezen om hem op een apart stuk land te zetten minimaal 8 uur.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:03

Nee fris zijn valt echt heel goed mee. Hij is het laatste jaar ook rustiger geworden. Hij krijgt ook hooi, korrels en bieten op de weide.

De eerste blessures heeft hij ook gekregen toen hij 24/7 buiten stond.

Het is net of de weide is zijn vijand nat of droog. Vanzodra hij zijn voet kan omslaan, zal dit ook gebeuren.

Het idee van de rug op foto vind ik een goed idee en het overwegen waard. Enig idee wat dit zou kosten? Gewoon om een idee te hebben.

Anoniem

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:04

Poeh, dat weet ik zo niet. Even een belletje wagen naar je eigen kliniek wellicht.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:08

Ik hoop dat ik niet betweterig overkom. Dit is niet mijn bedoeling maar ik merk dat ik misschien anders overkom door het ontkennen aan bepaalde dingen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:10

Echt serieus geen paddocks bij jou in de buurt? Met een paard met zulke klachten is hele dagen op stal ook funest. Hij moet vrij kunnen bewegen, maar dan wel zonder uit te glijden.

Kosten van rugfotos verschillen enorm, maar de kwaliteit van de foto's ook. Ik zou dan ook een kliniek uitkiezen die zeer goed bekend staat. Anders heb je er alsnog niets aan.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:15

Ik zou zo'n paard minstens voor een jaar wegbrengen naar een enorme weide waar een stabiele kudde op staat.
(dus zomer winter 24/7 op die weide in groep)

Door het stabiele doen ze niet gek,krijgen in alle rust de kans om te herstellen en sterker te worden.

Zo'n plekken willen natuurlijk wel vaak zeggen dat hij een heel eind verder zal staan en je hem een hele tijd minder ziet natuurlijk.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:22

DiantaM schreef:
Echt serieus geen paddocks bij jou in de buurt? Met een paard met zulke klachten is hele dagen op stal ook funest. Hij moet vrij kunnen bewegen, maar dan wel zonder uit te glijden.

Kosten van rugfotos verschillen enorm, maar de kwaliteit van de foto's ook. Ik zou dan ook een kliniek uitkiezen die zeer goed bekend staat. Anders heb je er alsnog niets aan.

Gruwelijk hé! Ik heb verschillende vrienden die een manege hebben of werken in een manege en daar zijn geen paddocks. Je mag al in je handen wrijven als ze in de zomer buiten kunnen.

Vandaar dat ik ondanks de modder mijn paard toch buiten zet. Ik wil hem dat niet aandoen. Een paard hoort buiten of toch zo veel mogelijk in de mate van wat mogelijk is.

Ik woon niet zo ver van de dierenkliniek Gent dus daar kan ik eens naar bellen.

Mijn eigen DA zegt:tja hij is zwak in de benen. Ge gaat hem nog eens weg doen...

Ik ben een vechter en ga voor de volle 100% voor mijn paarden maar nu verlies ik toch de moed hoor.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 20-02-18 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:22

tengeltje11 schreef:
Ik zou zo'n paard minstens voor een jaar wegbrengen naar een enorme weide waar een stabiele kudde op staat.
(dus zomer winter 24/7 op die weide in groep)

Door het stabiele doen ze niet gek,krijgen in alle rust de kans om te herstellen en sterker te worden.

Zo'n plekken willen natuurlijk wel vaak zeggen dat hij een heel eind verder zal staan en je hem een hele tijd minder ziet natuurlijk.


Voordat je dat doet, zou ik m dus wel willen doorlichten. Als hij iets chronisch mankeert is het zonde van je tijd en hoop.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:09

Neem het jezelf aub niet te kwalijk, jouw paard heeft extreem veel pech iedere keer in de wei. Ik vind de afweging wel of geen weidegang ook erg moeilijk en vind een (droge) paddock met zand een fijne oplossing in de winter.

Ik ben zelf ook al 2 jaar aan het tobben met mijn merrie die af en aan kreupel is. September 2016 scheurde ze haar knie in de wei en in september 2017 moest ze door een trap van een ander paard geopereerd worden, ook opgelopen in de wei :') . We zijn nu nog steeds aan het revalideren, zoiets heeft veel tijd nodig.

Ik heb gemerkt dat wanneer een paard last heeft van zijn/haar been het hele lichaam gaat compenseren om dat been te ontzien met vaak rugklachten en andere beenproblemen tot gevolg. Zo ook bij mijn merrie.

Mijn advies is om met je paard naar een goede kliniek te gaan en hem daar helemaal te laten onderzoeken. Op basis van de bevindingen van de kliniek, in overleg met de dierenarts een plan gaan maken en je daar de komende tijd ook echt aan houden. Heel veel sterkte en succes, zorgen om je paard is erg zwaar, dat weet ik uit eigen ervaring.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:24

Ben je al eens van hoefsmid gewisseld? Als ik hoor dat zodra hij oo de wei komt benen verzwikt... sowieso ijzers er onderuit, zonder dat heeft hij meer stabiliteit en glijdt hij minder.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:01

Ik zou nooit een paard niet meer buiten zetten omdat hij zich anders verwond zoals de jouwe..dat is imo ook geen oplossing. Een paard moet een paardwaardig leven kunnen hebben en opsluiten 24/24 hoort daar niet bij.

Rug kun je altijd na laten kijken, maar ik denk dat de dierenarts gewoon gelijk heeft en hij erg slechte/ zwakke pezen heeft.

Voor jezelf de vraag..wat wil je met dit paard? hij lijkt mij niet echt geschikt meer als rijpaard. Je kan deze blessure natuurlijk ook weer een kans geven, maar waarschijnlijk komt het gewoon weer terug.

Als je ambities echt in het rijden liggen..dan denk ik niet dat dit paard daarbij past.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 21:10

Elisa2 schreef:
Ik zou nooit een paard niet meer buiten zetten omdat hij zich anders verwond zoals de jouwe..dat is imo ook geen oplossing. Een paard moet een paardwaardig leven kunnen hebben en opsluiten 24/24 hoort daar niet bij.

Rug kun je altijd na laten kijken, maar ik denk dat de dierenarts gewoon gelijk heeft en hij erg slechte/ zwakke pezen heeft.

Voor jezelf de vraag..wat wil je met dit paard? hij lijkt mij niet echt geschikt meer als rijpaard. Je kan deze blessure natuurlijk ook weer een kans geven, maar waarschijnlijk komt het gewoon weer terug.

Als je ambities echt in het rijden liggen..dan denk ik niet dat dit paard daarbij past.

Dat van het buiten zetten vind ik dus ook. Een paard hoort buiten...

Daarnet nog eens op de beton laten stappen en het manken is toch duidelijk.

Door mijn zoontje zijn mijn wedstrijddromen opgeborgen. Recreatief rijden was voor nu zeker voldoende.

Ik ga het toch nog even aanzien en hem tijd geven. Zie het beest te graag en hij staat niet in de weg.

Heb nog een 4 jarige die moet doorgereden worden. Vroeger durfde ik dit allemaal maar door de komst van mijn zoon is mijn durf ook weg dus zij gaat doorgereden worden door een vriend. Hopelijk heb ik met haar meer geluk.

En als dat niet lukt heb ik mijn Freiberger veulen nog...

Maar het liefst van alles wil ik dat mijn paard geneest en dat de paddock de kans op blessures kan verminderen.

Wat de paddock betreft zouden jullie zand of hakseling (schors) pakken. Als het vriest is zand ook hobbelig of als ze putten graven...

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:16

Wij hebben in de paddock zand, dit bevalt prima behalve als het hard vriest. Maar volgens mij helpen bv. tapijtsnippers deels tegen het bevriezen.

123merel123
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-06-17

Re: Weet niet meer wat te doen om paard blessure vrij te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:25

kan je hem niet in de bak zetten?