Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

90% magnesiumoxide

 
Profiel   

Dit is trouwens een spray, iemand daar al ervaring mee?

http://www.bio-ron.com/producten/verzor ... -olie.html
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 23:32 



 
Profiel   

Dit is magnesiumchloride en niet magnesium oxyde

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 10:35 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Dit is magnesiumchloride en niet magnesium oxyde


Dat zie ik, is ook een ander product. Gebruik zelf nu ook de oxide van de welkoop maar ben best benieuwd naar die spray.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 10:47 



 
Profiel   

Zover ik van de dierenarts heb vernomen nemen ze chloride niet goed op en het merk kennende is het behoorlijk prijzig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 11:10 



 
Profiel   

Bij mijn Welkoop in Elst (gld) geven ze aan het niet te kennen. Er werd gevraagd of ik 'bitterzout' bedoelde... Geen idee eigenlijk, weten jullie dat?

Edit: ben er al achter. Magnesiumsulfaat (MgSO4) is een magnesiumzout van zwavelzuur. Vaak wordt voor magnesiumsulfaat de naam bitterzout gebruikt en daarnaast de minder frequent gebruikte namen Engels zout of Epsomzout.

Wijslander: bij welke welkoop heb jij je zak gehaald? Jij woont toch ook omg Arnhem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:21 



 
Profiel   

Dit is niet geschikt?
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... kg_1157642

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:38 



 
Profiel   

Rivjenn schreef


Ik zou er niet voor kiezen. De ingrediëntenlijst is kort, maar wel de verkeerde volgorde:
Krijt, tarwegries, magnesiumoxide

Ik voorzie dus een overschot aan calcium en weinig magnesium, en dat voor 20€/kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:42 



 
Profiel   

Oh oké. Ik ben hier nieuw mee maar werd ons aangeraden voor onze pony vandaar dat ik even rondkijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:46 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Zover ik van de dierenarts heb vernomen nemen ze chloride niet goed op en het merk kennende is het behoorlijk prijzig.

Bijzonder, mij is juist weer geleerd dat chloride juist goed opneembaar is.

https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... item118455

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:45 



 
Profiel   

Sjira schreef
Bij mijn Welkoop in Elst (gld) geven ze aan het niet te kennen. Er werd gevraagd of ik 'bitterzout' bedoelde... Geen idee eigenlijk, weten jullie dat?

Edit: ben er al achter. Magnesiumsulfaat (MgSO4) is een magnesiumzout van zwavelzuur. Vaak wordt voor magnesiumsulfaat de naam bitterzout gebruikt en daarnaast de minder frequent gebruikte namen Engels zout of Epsomzout.

Wijslander: bij welke welkoop heb jij je zak gehaald? Jij woont toch ook omg Arnhem?


Bitterzout is voor de tuin, niet geven aan je paard dus.

Als je doorgeeft aan jou Welkoop dat je Magnesium Oxyde Gries 20kg (ongeveer 15 euro) moet hebben kunnen ze het voor je meebestellen met het veevoer. Als hun het precies schrijven zoals bovenstaande kunnen ze het vinden in de computer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:59 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Silly1972 schreef
Zover ik van de dierenarts heb vernomen nemen ze chloride niet goed op en het merk kennende is het behoorlijk prijzig.

Bijzonder, mij is juist weer geleerd dat chloride juist goed opneembaar is.

https://www.gezondheidsplein.nl/dossier ... item118455



Dit is voor mensen, die schijnen volgens hem citraat en chloride beter op te nemen dan paarden.
Voor paarden is het Oxide en sulfaat.
Dat zegt hij in iedergeval.
En wat ik wel weet is dat ik mijn paard Citraat gaf en dat ze alsnog met een tekort kampte.


Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 20-02-18 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:18 



 
Profiel   

ok, ja dat zou misschien wel kunnen kloppen dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:21 



 
Profiel   

Wat is jouw mening over cutane toediening van magnesium Mizora, in de vorm van spray of crème ed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:32 



 
Profiel   

Ik zelf geloof daar niet in, maar daar heb ik weinig onderbouwing voor, maar lijkt mij dat zoiets net als de meeste vitamine via de maag-/darmwand opgenomen moet worden.
Maar ik ben geen dierenarts of iets dergelijks, dus dat zeg ik puur uit mijzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:56 



 
Profiel   

superlotje schreef
Wat is jouw mening over cutane toediening van magnesium Mizora, in de vorm van spray of crème ed?


Bij mensen lijkt het goed te werken, maar wij zijn (semi)haarloos. Bij paarden heb ik er ook in mijn omgeving nog geen ervaring mee en ik ben het ook nog niet (per ongeluk) tegengekomen in de literatuur. Als ik eens tijd heb, zal ik er eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:59 



 
Profiel   

Ik gebruik zelf magnesium citraat voor me paard. 100% zuiver en helemaal niks toegevoegd. Ik bestel het op vitastore :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 19:48 



 
Profiel   

Ja die gebruikte ik ook, maar helaas toch Magnesium te kort.
Daarom nu de Oxide

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-18 14:46 



 
Profiel   

Ik las ergens "bitterzout" , dit is voor de coniferen oa in je tuin, zit troep in dus zou het niet aan je paard geven ! ( ik werk bij Chrysal, voorheen waren we Pokon&Chrysal en we maakten en verkochten ook bitterzout.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-18 15:07 



 
Profiel   

Bij de Welkoop in de buurt konden ze het wel bestellen. Als het goed is kan ik de zak woensdag ophalen. Even het rekensommetje weer opzoeken. Ze krijgt nu 10gram 100% puur magnesiumcitraat zonder toevoegingen. In haar voer (3/4 schep pavo sportsfit en 100gr vital) zit ook al magnesium. Pff dit wordt een flinke berekening!

Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Mijn paard weegt ca 600kilo en heeft dus een behoefte van 18gr (600*0.030).
In de Pavo SportsFit zit 0,6% Magnesium per kilo = 6gr per kilo. Ze krijgt ca 500gr dus 3gr magnesium.
In de Pavo Vital zit 0,12% per kilo dus 12 gr per kilo. Ze krijgt 100gr dus 1,2gr (???? klopt dat wel???)
Ze heeft dus nog ca 13,8gr nodig. Volgens een algemene ruwvoeranalyse zit er ca 1,5 gram magnesium in een kg hooi. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ruwvoer mijn paard per dag eet. Ze krijgt overdag samen met 1 ander paard gevoerd in een hooiruif en staat ook de hele dag in een weiland (dus eet ook gras). Op stal krijgt ze nog een hooinet vol. Een volwassen paard van 600 kg heeft ca. 6 - 9 kg hooi per dag nodig, daar zit ze wel aan (volgens mij krijgt ze zelfs meer!). Ik ga voor het gemak even uit van 9 kilo = dus 13,5gr magnesium.

Met deze berekening zou ze dus op 17,7gr magnesium per dag zitten, zonder extra toegevoegde magnesium. Zou dus voldoende moeten zijn. Toch merk ik een verschil als ik 10gr bijvoer... Moeilijk!!
Ik ga toch verder met bijvoeren magnesium. Er zit 54,5% in zo'n welkoop zak. Dan start ik wel met ca 15gr. en aankijken hoe ze reageert... Ik kan altijd nog meer geven (of minder)..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 10:38 



 
Profiel   

Sjira, de zak waar jij het (denk ik) over hebt van 54,5% bleek bij het ophalen toch die 90% magnesium zak te zijn.
Toen ik de zak bestelde hadden ze het ook over 54%, ik dacht dan ook dat ik de verkeerde kreeg, maar gelukkig was het toch die van 90%.

Voorheen had ik magnesium met zo'n speciaal maatschepje en stond op de verpakking hoeveel je moest voeren. Dat deed ik braaf en die hoeveelheid houd ik eigenlijk ook een beetje aan met deze magnesium. En een klein beetje extra. Deze magnesium vinden de paarden niet lekker, dus laten ze wat staan.
De vorige likten ze de hele voeremmer leeg, bij deze echt niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 10:52 



 
Profiel   

Sjira schreef
Ze krijgt nu 10gram 100% puur magnesiumcitraat zonder toevoegingen.


Even als aanvulling. 5 gram magnesiumcitraat bevat ongeveer 800 mg elementair magnesium. Dus als je 10 gram geeft, geef je 1,6 gram elementair magnesium.
Gras en hooi bevat tegenwoordig nog maar weinig magnesium, door de uitputting, verzuring en bemesting van de bodem. Waarschijnlijk komt het hierdoor dat je paard toch veel baat heeft bij de extra magnesium gift.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 10:54 



 
Profiel   

Ik kom even wat informatie halen. Kan iemand mij vertellen voor welke “problemen” magnesium een hoede bijdrage kan leveren? Anders geformuleerd: waarom zou je dit geven? (Niet oordelend, mijn vraag is vanuit interesse, misschien kan het mijn haflinger wat helpen..)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 12:13 



 
Profiel   

Mijn paard is vrij heet en bouwt snel spanning op. Met de magnesium merk ik dat ze de spanning makkelijker van zich af kan laten vloeien. De scherpe randjes (spanning, kijkerig) zijn er wat vanaf.
Daarnaast is ze ook sneller 'los' met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 13:12 



 
Profiel   

Mijn pony staat na een flinke rit snel te rillen in de spieren en bouwt ook veel spanning op. Met de magnesium wordt dit als het goed is minder. Ik geef het pas een poosje dus hoop verbetering te merken zodra het weer beter wordt en de ritten weer langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 13:15 



 
Profiel   

Inderdaad spiertrilling, sneller spierverzuring, sneler schrikachtig zijn dat zijn de voornaamste symptomen.
In de grond zit nauwelijks nog Magnesium dus ook niet in het hooi
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-18 13:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen