Maridil® Esparcette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:40

Precies. :D

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:43

Er zit veel tanine in deze planten.
Dat is bij langdurig gebruik ook niet perse zonder problemen.

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 23:47

Sizzle schreef:
Er zit veel tanine in deze planten.
Dat is bij langdurig gebruik ook niet perse zonder problemen.

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. In dit product wordt het neergezet als pluspunt, maar ik denk bij tannine ook aan eikels... En die zijn niet zo gezond.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:49

Het remt de opname van voedingsstoffen door de darmwand.
Niet voor niets vinden de wormen het niet zo leuk in een tannine rijke omgeving, het is niet erg gezond bij langdurige bloodstelling. Het heeft een looiende werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:53

Ik heb 1 anti-artikel gevonden door een Duitse voedingsdeskunige en zijn standpunt was dat herkauwers wel om kunnen gaan met tannines maar de enkelvoudige paardenmaag (en vooral darmen) niet. Ook zou het feit dat wormen Esparcette-paarden verlaten volgens hem komen doordat de esparcette ervoor zorgt dat de darmen niet meer goed voedingsstoffen opnemen en dat de wormen daarom op zoek gaan naar een andere partner. Maar wat daarvan waar is weet ik niet; zijn punt was (maar dat is puur uit mijn herinnering, don't shoot me als ik het niet 100% goed onthouden heb ;) ) dat de herkauwers de tannines klein krijgen voor ze naar de darmen gaan wat het dus darmveiliger maakt, maar ook bij herkauwers werkt esparcette wormwerend, dus dat lijkt dan met elkaar in tegenspraak?
Zijn standpunt als volledig anti-esparcette persoon was dat je het veilig tot 100gram/100 kilo paardengewicht kon voeren. [***] krijgt ook niet veel meer dan dat, maar dierenartsen (en Maridil en co) schrijven probleemloos hogere doses voor, tot echt kilo's. lijkt mij ook een beetje veel.

Ook kreeg ik het idee dat niet elk looizuur hetzelfde is, en dat het ene type looizuur giftig kan zijn en het andere niet/in mindere mate? En wat is precies het looizuurgehalte in Esparcette? Misschien is er iemand die daar meer over weet?

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 00:00

Interessant! Ik zal van de week eens googelen op dit onderwerp.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 00:24

Met mate zal het vast ook wel meevallen.
Er is gewoon zo weinig over bekend dat ik iets sceptisch ben. Het heeft Sainfoin in het Engels en dan vind je eigenlijks niets voor paarden.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 00:47

Hmm wel interessant eigenlijk.
Zo worden er ook behoorlijk wat nadelen aan luzerne geschreven.

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 02:00

Ja steeds meer.. Nu zijn er ook onderzoeken die op maagzweren wijzen terwijl men vroeger juist luzerne aanprees om dat tegen te gaan. Zo blijf je altijd aan het puzzelen met voer... :)

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 02:01

Ja idd. Ik heb ook het idee dat mijn pony wat sneller kriebelt met luzerne en wat opblaast maar helemaal zeker weet ik dat natuurlijk niet

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:45

Ik had ook naar esparcette gekeken, maar door dat looizuur verhaal ben ik afgehaakt...
De nadelen lijken net zo groot als de voordelen in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:39

Jessix schreef:
Ja steeds meer.. Nu zijn er ook onderzoeken die op maagzweren wijzen terwijl men vroeger juist luzerne aanprees om dat tegen te gaan. Zo blijf je altijd aan het puzzelen met voer... :)

Die onderzoeken zijn toch gebaseerd op gebruik van lucerne bij veulens?

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:08

Nee, volwassen paarden. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoek bij veulens.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:39

Er was inderdaad een onderzoek dat zich toespitste of luzerne (grof gehakseld, dus niet luzernebrok) goed was voor de paardenmaag en toen hebben ze een groep pas afgespeende veulens op luzerne gezet. Die liepen wondjes op inwendig van de scherpe luzerne: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... digen.html

Maar goed, veulenmagen die net af zijn van biest zijn waarschijnlijk niet te vergelijken met die van volwassen magen, en dan heb je ook nog het verschil tussen grove, gehakselde luzerne en luzernebrok...

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 00:06

Oh dit onderzoek kende ik nog niet. Bedankt voor het delen! Ik vind het juist wel interessant. Ze nemen in dit onderzoek jonge paarden omdat het afspenen stressvol is en die stress juist kan bijwerken op een maagzweer.

Ik denk niet dat een maag van een veulen zoveel scheelt van een maag van een volwassen paard. De veulens waren gewend aan hooi en eten natuurlijk al snel vast voedsel (gras/hooi/brok) naast hun melk. Biest is volgens mij alleen de eerste melk net na de geboorte of is dat bij paarden anders?

Maar goed, een zo'n onderzoek zegt natuurlijk niets en je de ene luzerne(vorm) is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:10

Jessix schreef:
Nee, volwassen paarden. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoek bij veulens.

Heb je een link van het onderzoek bij volwassen paarden?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:46

Dat onderzoek was dacht ik erg slecht uitgevoerd en bovendien hadden die paarden al maag problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:54

Niemand die een link heeft naar het onderzoek?

Ik kan niet zoveel met jullie informatie (dit bedoel ik niet verkeerd), maar ik wil graag feiten zien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:01

Ik wil wel even zoeken straks, kan in wetenschappelijke databases al ScienceDirect.

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:15

[***] schreef:
Jessix schreef:
Nee, volwassen paarden. Ik heb nooit iets gelezen over onderzoek bij veulens.

Heb je een link van het onderzoek bij volwassen paarden?

Nee, ik heb er meerdere keren over gelezen. Het is het laatste half jaar vaker in opspraak geweest. Als je er meer over wil weten dan moet je zelf even Google gebruiken.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:28

Dat heb ik uiteraard al gedaan, maar daar kan ik geen wetenschappelijk onderzoek vinden dat jullie beweringen zou staven. Daarom mijn vraag. Ik kom alleen op voergelijk terecht en daar wordt het onderzoek bij veulens besproken.

@Hilary, misschien dat jij meer geluk hebt in de database die je noemt.

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 21:29

Oh jammer. Heb je het ook in het Engels geprobeerd?

En zullen we het verder weer over Esparcette hebben, want daarvoor heb ik dit topic aangemaakt. :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:21


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:15

Er zijn onderzoeken gedaan naar het effect van esparcette / sainfoin bij wormbesmettingen, maar bij allerlei andere beesten (schapen, geiten, koeien).

In een onderzoek (Efficacy of sainfoin (Onobrychis viciifolia) pellets against multi resistant Haemonchus contortus and interaction with oral ivermectin: Implications for on-farm control) werd gekeken naar het effect van esparcette op wormen en naar de interactie tussen esparcette en ivermectine.
Efficacy of sainfoin (Onobrychis viciifolia) pellets against multi resistant Haemonchus contortus and interaction with oral ivermectin: Implications for on-farm control schreef:
Abstract
The worldwide spread of resistance to anthelmintic (AH) drugs in gastrointestinal nematodes (GINs) imposes to explore alternative solutions. Amongst those, the possible use of tannin-containing nutraceuticals appears as a relevant option to replace (or decrease the frequency of) chemical-based treatments. Our objectives were to test the AH efficacy of sainfoin pellets against a multiresistant strain of Haemonchus contortus in experimentally infected lambs and to examine possible interaction between ivermectin (IVM) and condensed tannins (CT)-rich ressource.

In vivo study was performed with twenty-four lambs were inoculated (Day 0) with multiresistant H. contortus infective larvae. On D21 Post-Infection, the lambs were assigned to two dietary treatments (sainfoin vs lucerne control pellets). On D39, half of the animals per group received 0.25 ml/kg of an oral ivermectin treatment. On D47, animals were slaughtered to count worms. The consumption of sainfoin was associated with higher packed cell volume (PCV) values (P < 0.05) and reduced faecal egg counts (FECs) (P < 0.05). For the experimental feeding period, FECs were overall reduced by 50% in the sainfoin group. The diet did not have significant effect on the worm number but sainfoin significantly reduced female fertility. Decrease in plasma IVM concentrations was observed in the sainfoin-fed animals and was associated with a decrease of IVM efficiency when compared with the control group. Incubating tannin in vitro with ivermectin and rumen fluid showed a blocking of ivermectin by the tannins. This suggests that tannins lower the IVM intestinal absorption compromising thereby drug plasma bioavailability and efficacy.

Tannin-containing nutraceuticals alter the biology of multiresistant nematodes, thus representing an option for their sustainable control. In vivo and in vitro interactions between nutraceuticals and chemicals impose caution when both tannin-rich diet and drug-based treatments are combined. Further studies are required to clarify the mechanisms that support such interactions.

Auteurs: Elodie Gaudin, Margaux Simon, Jessica Quijada, François Schelcher, Jean-François Sutra, Anne Lespine, Hervé Hoste


Verder is er onderzoek gedaan naar verteerbaarheid, N en energiebalans, melkproductie en methaanproductie bij melkkoeien.
Inclusion of sainfoin (Onobrychis viciifolia) silage in dairy cow rations affects nutrient digestibility, nitrogen utilization, energy balance, and methane emissions schreef:
[...] These results suggest that inclusion of sainfoin silage in dairy cow rations reduces CH4 per kilogram of DM intake and nutrient digestibility. Moreover, sainfoin silage improves milk production and seems to redirect metabolism toward body protein accretion at the expense of body fat.
Auteurs: N.T. Huyen, O. Desrues, S.J.J. Alferink, T. Zandstra, M.W.A. Verstegen, W.H. Hendriks, W.F. Pellikaan


Ook een onderzoek bij geiten naar het effect van esparcette op wormbesmetting en melkproductie:
Consequences of the regular distribution of sainfoin hay on gastrointestinal parasitism with nematodes and milk production in dairy goats schreef:
The objectives of the current study were to examine the potential effects of distribution of sainfoin hay on nematode parasitism in a producing herd and to measure the consequences on milk production. The survey was performed in an experimental herd of 120-dairy-goat farm during a whole 9-month grazing season. Every month, 60 goats received indoors on average 1.36 kg of sainfoin hay for 10 days whereas the 60 remaining goats were used as controls, thus receiving the same amount of lucerne hay at the same time. The nutritional values of both hays were comparable except that concentrations of condensed tannins was higher in sainfoin than in lucerne hay, i.e. 2.52% versus 0.7% of diet DM. Intakes of the two types of hay were recorded along with each period. Individual faecal and blood samples were performed monthly to compare parasitological and pathophysiological parameters in the two groups. Milk yield, fat and protein contents were measured fortnightly. A higher consumption of hay was repeatedly recorded in the sainfoin versus the control group. Irrespective to dietary treatment, nematode egg excretions were low during the whole season. Meanwhile, egg output was significantly lowest in the sainfoin group, but the composition in nematode genera was similar among the two groups. Based on a semi quantitative index for assessment of faecal consistency, a lower faecal dry matter content was also found in goats from the sainfoin group. The two animal groups exhibited similar milk yield, fat and protein contents. The differences in egg excretion between the two groups might be due to higher intake of hay in the barn thus to low consumption of grass, a source of parasite infection, or to the effect of some secondary compounds, like tannins. Whatever the mechanism involved, our results suggest that a regular distribution of sainfoin hay to dairy goats might be associated with a reduction in parasitism with gastrointestinal nematodes, without negative consequences on milk production.
Auteurs: H. Hoste, L. Gaillard, Y. Le Frileux


Ook nog een tabel met voedingswaarden gevonden: http://www.feedipedia.org/node/703

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:49

Inderdaad, alleen beweert die Duitse voedingsdeskundige in zijn (niet wetenschappelijker) artikel dat deze onderzoeken geen enkele waarde hebben als het om paarden gaat, want die hebben al niet-herkauwers een ander verteringsstelsel en gaat daardoor op een andere manier met looistoffen, eiwitten, vitamines en mineralen om. Zo beweert hij ook dat je geen esparcette en vitaminebrok tegelijk mag voeren omdat het looizuur in de esparcette er dan voor zorgt dat de vitamines en mineralen niet/minder opgenomen worden.
En zo beweert hij nog heel veel meer tegen alle onderzoeksresultaten omdat die niet geldig zouden zijn bij paarden - maar heeft zelf geen onderzoeken met paarden gedaan (of gevonden) die zíjn beweringen onderbouwen. Dus dat heeft een redelijk hoog pot verwijt de ketel gehalte...

Hier een blog van een Duitse die dezelfde bezwaren had tegen de beweringen van deze man en hiermee naar twee voedingsdeskundingen en ze precies heeft uitgevraagd hoe het nou zit met esparcette, de calcium-fosfor verhouding, wel- en niet giftige tannines etc: http://louven-blog.com/tannine-in-der-e ... der-feind/