Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:52

Mijn pony (400kg) staat nu al een flinke tijd op vitamine brokjes. De pavo vital nogiets... Een grote grijze emmer. Ze krijgt 50gr per dag. Maar, ik merk geen enkel verschil aan haar? Terwijl ik overal lees dat ze frisser zou moeten worden? Kan dit kloppen? Of doe ik iets verkeerd?

Koper

Berichten: 30459
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:43

Anoniem schreef:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met opgeblazen worden van vitalbix?
De mijne is wat gassig en opgeblazen geworden en ik twijfel of dit hiermee samenhangt...

Nee, totaal niet. Mijn ruin wordt opgeblazen van verkeerd ruwvoer. Ook als hij Vitalbix krijgt dus. Maar dat is dan niet de oorzaak.

Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:54

Sinds een aantal dagen merk ik dat mijn paard zijn vitamine/mineralenkorreltjes niet meer eet.. Ze stonden eerst in de avond op stal en toen zag ik al vaak dat hij zijn bak niet leeg at maar in de ochtend was toch alles op, nu staan ze 24/7 buiten en krijgen ze hun muesli + korreltjes in de open stal. Hij eet dus zo goed als alle muesli eruit en laat de korreltjes liggen, gaat dan hooi eten of loopt weg maar ik wil natuurlijk wel dat hij alles binnen krijgt en dan vooral de korreltjes. Het gaat hier om de Marstall Force, iemand een idee hoe ik hem alles kan laten opeten? Beetje lijnzaadolie eroverheen heb ik al geprobeerd en dat vind die ook niet lekker :=

Stelvio
Berichten: 831
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:07

Drico, misschien helpt het om water bij de muesli en de force te doen, zodat het een slobber wordt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8872
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:56

Voor wie interesse heeft heb nog ruim 7 kg vital force staan .
Door overstap op ander krachtvoer overbodig geworden .
Mag voor 15 euro verhuizen

moonfish13
Berichten: 18254
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:28

Mijn pony vond met het gras ook ineens zijn voer niet meer boeiend.
Hij at de metazoa op en de luzerne met zijn supplementen liet hij staan.
Nu gooi ik er een handje pavo care4life bij en gooi er dan een scheut zonnebloemolie bij, dat gaat wel goed.
Recent had ik havens natural balance van een vriendin, zij pakte van mij luzerne maar daar werd hij lastig van had ik het idee.
Gewoon errug lomp, niet fijn.
De care4life gaat wel goed lijkt. :)
Hij staat nu op een vakantie adres en hier krijgt hij vrij arm grofstengelig kuil, tov heel droog en arm hooi.
Dat icm met het bos maakt hem erg druk, dus hij krijgt nu even geen metazoa.

Wij hebben niet heel veel keus qua verantwoorde voersoorten, merken als bio ron, mijten, marstall enzo hebben ze thuis niet in de buurt.
Vooral pavo, havens, cavalor, subli ed.
Zijn er meer mensen die care4life erbij geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:32

Mijne heeft ivm vakantie twee weken geen vitalbix gehad en ik vond hem vandaag echt veel
Minder opgeblazen.
Dus ik stop ermee, wij hebben op stal korrels die gemaakt worden als aanvulling op ons land en ruwvoer.. Die kreeg ie wel de afgelopen twee weken.
( ipv vitalbix dus..)

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:52

Ik ben ondertussen zeer tevreden van de eggersman bricks. Paardje doet het er goed op! :)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:27

Mijn paard gaat verhuizen van 8u buiten op kale (euhm padock?) weide naar 24/7u buiten. De weide is verdeeld in 3 delen om zo goed mogelijk gras te voorzien.

Dat betekent ook dat het zal moeten veranderen van voer.
Bij verhuis winter2015 was hij door verhuisstress/groei (is nu 5) nogal afgevallen. Ook is het een enorme speelvogel die dan nog eens baas wil zijn waardoor hij meer energie verbruikt. Op da advies: veel meer ruwvoer (meer hooi +bp+luzerne+olie+vit e). Hij staat nu super op gewicht.
Wat kan ik hem best geven om qua mineralen en vitamines voldoende te hebben? Rekening houdend dat hij 24/7 buiten staat dus kan ik hem max 1x bijvoeren, als ik ga rijden (4/5x per week).

Ik woon in Belgiƫ dus moet online te bestellen zijn

Kaatastrof

Berichten: 6278
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:39

Ik geef nu de Balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html aan mijn paarden die 24/7 op de wei staan. Dit in combinatie met een handje luzerne. Dit voer vult alles netjes aan wat ze nodig hebben. Is me dan ook aangeraden door mijn DA. Paarden doen er super op! Mijn merrie bleek een zwaar Vit e tekort te hebben, dus dit voer vult dit in de toekomst ook netjes aan. Fijne is ook dat ze er echt niet veel van moeten hebben, dus zo'n zak gaat best lang mee. Moeten het ook maar 1x per dag krijgen. Ik zal je een pb'tje sturen waar ik het bestel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 15:28

Anoniem schreef:
Mijne heeft ivm vakantie twee weken geen vitalbix gehad en ik vond hem vandaag echt veel
Minder opgeblazen.
Dus ik stop ermee, wij hebben op stal korrels die gemaakt worden als aanvulling op ons land en ruwvoer.. Die kreeg ie wel de afgelopen twee weken.
( ipv vitalbix dus..)


Jammer Darkchrystal! Heb het nog niet eerder gehoord maar zo zie je maar, voeding heeft op iedereen andere uitwerking.
Mijn pony doet het er geweldig op!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:39

Ik was er verder ook super tevreden over en zal het nooit afraden alleen denk ik dat er voor hem iets niet optimaal geweest is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:22

Ja dat kan natuurlijk; jammer!

Anne_Sproet

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:45

Jackytje schreef:
Ik geef nu de Balancer van http://www.jepaardgezondenfit.nl/balancer.html aan mijn paarden die 24/7 op de wei staan. Dit in combinatie met een handje luzerne. Dit voer vult alles netjes aan wat ze nodig hebben. Is me dan ook aangeraden door mijn DA. Paarden doen er super op! Mijn merrie bleek een zwaar Vit e tekort te hebben, dus dit voer vult dit in de toekomst ook netjes aan. Fijne is ook dat ze er echt niet veel van moeten hebben, dus zo'n zak gaat best lang mee. Moeten het ook maar 1x per dag krijgen. Ik zal je een pb'tje sturen waar ik het bestel.


Hoe lang duurde het bij jou voordat je verschil ging merken aan je paarden door dit voer? En Watvoor verschillen heb je gemerkt? Ik voer het nu bijna een week, ik ben benieuwd hoe mijn paard erop gaat reageren.

Kaatastrof

Berichten: 6278
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:55

Het voer is me vooral aangeraden voor mijn merrie. Aan mijn merrie merk ik wel degelijk verschil. Ze glimt echt als een spiegel en is netjes aangekomen, maar ook zeker niet te dik. De paarden eten het erg graag. Qua omgang merk ik niet enorm veel verschil qua gedrag ofzo. Aan mijn andere 3 paarden merk ik ook niet enorm veel verschil. Maar wat ik wel weet is dat ze er allemaal wel goed op doen. Ik ga dit dan ook blijven doorvoeren. :)

Anne_Sproet

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:43

Fijn dat al je paarden het er goed op doen! Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken, ik hoop op betere kwaliteit hoeven en wat rustiger in zijn gedrag. Hij eet het in ieder geval steeds beter. Ik meng het nog een beetje met het oude voer (subli) maar dit is bijna afgebouwd. Ik heb er vandaag nog maar een handje door gedaan.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 00:14

Zijn er hier ook mensen die een vitaminekorrel gebruiken voor hun sportpaard ( Z dressuur en hoger)?
En zo ja, vullen jullie aan voor extra energie/ bouwstoffen?

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:56

Mijn pony's lopen op metazoa beter dan op gewone (sport)brok of muesli. Lopen tm ZZ nivo dressuur en vaardigheid voor de wagen, en soms een mendurance of oefenmarathon, dus redelijk veelzijdig en redelijk op nivo.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:12

En vul jij dan nog dingen aan? Of alleen ruwvoer en vitaminebrokje?

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:38

Alle 5 bijna onbeperkt hooi, zomers paar uurtjes gras en een beetje metazoa. 1 krijgt wat vitamine E en selenium bij omdat die om niets extreem zweette (gewoon in t land al, dus niet zo als t hoort).

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:58

Wie kan mij verder helpen?

Mijn pony's krijgen sinds een jaar of 3 metazoa.
Hier voor Pavo Vital of Marstall Force, maar miste net een beetje uithoudings vermogen en dat hebben ze op de metazoa wel. Dus tot zo ver ben ik prima tevreden.

Begin van dit jaar is de paddock bodem aan gepakt en sinds dien graven ze soms een kuil en likken ze zand. Voer is niet veranderd. Dacht dus eerst dat het aan de geur/smaak van het nieuwe zand lag, maar ze graven echt door het zand heen en beginnen aan de oude bodem.
Met warm weer doen ze het erger, dus dacht dat het aan zouten lag. Ze hebben een gewoon rood zoutblok en een Himalaya steen hangen (al jaren). Toen ik electrolyte bij ging voeren werd het halverwege de zomer beter, maar dat effect is nu ook weer weg.

Wie heeft tips?
Een andere vitamine korrel proberen? Of zie ik wat anders over het hoofd?

Het gaat om 5 shetten, 6 tot 22 jaar, 2 cushies, 1 IR en 2 gewone dikzakken. De jongste 3 lopen in de sport (t/m ZZ nivo), de 2 oudjes bewegen wel wat. Bij allemaal moet ik goed uit kijken dat ze niet te dik worden.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:08

Ik heb gehoord dat soms zeewier geven wil helpen, maar sinds ze al vitamine mengeling krijgt zou ik niet meteen denken dat ze daarin iets te kort hebben

Koper

Berichten: 30459
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:59

Wat voor ruwvoer krijgen ze Dennis? En is dat het hele jaar het zelfde?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:06

Dennis schreef:
Wie kan mij verder helpen?

Mijn pony's krijgen sinds een jaar of 3 metazoa.
Hier voor Pavo Vital of Marstall Force, maar miste net een beetje uithoudings vermogen en dat hebben ze op de metazoa wel. Dus tot zo ver ben ik prima tevreden.

Begin van dit jaar is de paddock bodem aan gepakt en sinds dien graven ze soms een kuil en likken ze zand. Voer is niet veranderd. Dacht dus eerst dat het aan de geur/smaak van het nieuwe zand lag, maar ze graven echt door het zand heen en beginnen aan de oude bodem.
Met warm weer doen ze het erger, dus dacht dat het aan zouten lag. Ze hebben een gewoon rood zoutblok en een Himalaya steen hangen (al jaren). Toen ik electrolyte bij ging voeren werd het halverwege de zomer beter, maar dat effect is nu ook weer weg.

Wie heeft tips?
Een andere vitamine korrel proberen? Of zie ik wat anders over het hoofd?

Het gaat om 5 shetten, 6 tot 22 jaar, 2 cushies, 1 IR en 2 gewone dikzakken. De jongste 3 lopen in de sport (t/m ZZ nivo), de 2 oudjes bewegen wel wat. Bij allemaal moet ik goed uit kijken dat ze niet te dik worden.


Zeewier kan helpen. Mijn merrie doet precies hetzelfde. Alles krijgt zij voldoende: vitamine korrel van jepaardgezondenfit, zelf gemaakte elektrolyten, liksteen en toch likken aan zand in de zomer. Blijkbaar toch iets zout te kort wat ik niet voldoende kan aanvullen. Nu geef ik soms 15 gr zeewier en is het weer een paar dagen over. Zodra ze dan weer gaat likken krijgt zij weer zeewier een aantal dagen.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:11

meiske1577 schreef:
Zijn er hier ook mensen die een vitaminekorrel gebruiken voor hun sportpaard ( Z dressuur en hoger)?
En zo ja, vullen jullie aan voor extra energie/ bouwstoffen?


Mijn merrie loopt Z1 dressuur op:
vitamine korrel van jepaardgezondenfit
bietenpulp voor langzame energie
20 ml lijnzaadolie voor omega 3 aangezien zij niet op gras staat
magnesium voor nerveus gedrag
zelfgemaakte elektrolyten en soms zeewier als zij zand likt
onbeperkt voordroog gemengd met hooi