Maridil® Esparcette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 08:26

Bedankt Hilary +:)+ .

Als ik alles goed heb begrepen (mijn wetenschappelijk Engels) is niet mijn sterkste kant....., zie ik in eerste instantie geen reden om Esparcette te gaan voeren. Vind het eiwit gehalte ook interessant vanwege een jong paard, maar ik hou het voorlopig bij goed hooi en een beetje lucerne.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:25

Ik heb van Metazoa proefjes binnen oa esparcette.
Wel mooi grof spul..
Zo eens kijken of meneer t lust

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:58

Bedankt weer voor alle info!

Als je paard luzerne goed verdraagt zou dat ook zeker mijn voorkeur hebben. Makkelijk verkrijgbaar, verschillende merken en stukken goedkoper.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:28

Reageert de jouwe slecht op luzerne en Zoja wat merk je?
Als je een alternatieve eiwit bron zoekt; fetura wellicht wat van Agrobs?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:50

Als een paard niet op hoog niveau werkt moet je je sowieso afvragen waarom je extra eiwit voert.
In principe dekt gras de basisbehoefte van het gemiddelde paard gewoon af.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:50

Niet elk paard staat op gras of heeft rijk ruwvoer.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:57

Dat klopt, maar arm hooi dekt het ook.
Heel arm hooi heeft een VREP van 40, dan hoef je nog altijd minder dan 10 kg per dag te voeren uitgaande van een basis behoefte van ongeveer 370.
Het meeste hooi is echter veel rijker en bevat eerder het dubbele daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:09

Mijn paard staat en op gras en op hooi, maar zonder extra eiwitten maakt hij geen spieren aan en slaat hij alleen maar vet op, met als resultaat een hele kale bovenlijn en achterhand. De grasbrok gaf hem te weinig eiwitten wat met de kou leidde tot verdwijnende spieren. Dus zijn we deze winter weer overgeschakeld op luzerne, alleen met luzerne kreeg hij rare vetpockets op zijn ribben (die worden ook wel als (voorstadium van) insulineresistentie gezien). De luzerne werd wel keurig gecorrigeerd door zemelen, dus daar lag het niet aan. Ook met luzerne kreeg hij echter meer vetpockets dan dat er spieren aan kwamen. Daarom zijn we weer een stapje hoger gegaan qua eiwitten en zijn we overgegaan op esparcette. Het aparte was dat hij de eerste week echt op leek te zwellen; in plaats van een paar drillende vetpockets op zijn ribben werd zijn hele ribbenkast overdekt met in draf meetrillende vetpockets (mijn da legde uit dat vet meer vocht vasthoudt en dat dat dus gebeurde). Het zag er echt niet uit. Na die week verdwenen de vetpockets helemaal en nu draaft hij zonder ergens na te drillen. De overbodige vetopslag is verdwenen en er komt - met dezelfde hoeveelheid beweging - nu ineens een flinke berg spiermassa bij op rug en achterhand. We zijn er nog steeds niet helemaal qua bespiering, maar hij is nu bespierder dan hij het hele jaar is geweest.

Het enige jammere is de prijs... Ik heb het idee dat als ik [***] meer esparcette zou voeren hij met dit tempo waarschijnlijk nog meer spieren zal aanmaken, maar als je 2 kilo esparcette per dag voert betekent dat € 160 / maand, en doe dat dan maar keer 12 maanden...
Ik denk er nu dus over om de esparcette die hij nu krijgt aan te vullen met luzernebrok. Blijkbaar kunnen de darmen door de inwerking van esparcette de wisselingen in voerwaardes van het hooi en gras al veel beter opvangen, dus dan zouden ze een schep luzerne waarschijnlijk ook wel kunnen handelen.
Vroeger dacht ik ook dat elk paard het prima moet kunnen doen op gras en hooi alleen aangezien daar alles in zit wat ze nodig hebben, maar door [***] ben ik er toch ook van overtuigd geraakt dat sommige paarden echt meer nodig hebben als je ook echt iets met ze wilt doen. Geef je ze alleen hooi en gras dan gaat dat ook prima, maar dan kun je er spiertechnisch ook niets van verwachten en [***] verstookt (net zoals wel meer Iberische paarden) blijkbaar een hoop energie om warm te blijven en spieren te behouden. Ik ben geen fan van krachtvoer geven (suikers en zetmeel) en dus kies ik ervoor om hem die extras dan maar te geven in de vorm van een extra eiwitrijke shot ruwvoer (eerst luzerne, nu esparcette en straks waarschijnlijk beide) te geven. Maar het blijft zoeken.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:12

Er zijn altijd uitzonderingen die een hogere basisbehoefte hebben.
Ik geeft het enkel aan omdat er legio mensen eiwittwn voeren omdat ze hopen daarmee minder te hoeven trainen (wondermiddel).
Maar als het paard niet getrained word dat zet het eiwit om in energie en wordt hij gewoon dik of nerveus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:22

Daar heb je ook gelijk in; je kunt er geen Grand Prix spieren aan voeren als je paard nooit ook maar een stap verzet. ;)

Bij [***] was het probleem dat hij er als 24/7 buitenpaard dat dus altijd rondscharrelt en aan het eten is er volgens de da/osteo qua bespiering uitzag als een paard dat 22 uur per dag bewegingsloos in een box stond, en dat klopt niet met elkaar, helemaal niet als hij tegelijkertijd wel zichtbaar vet opslaat. Als hij er qua bespiering gewoon uit had gezien als een buitenpaard dat alleen zelf zijn spieren bezighoudt en verder niet getraind werd dan hadden we er geen probleem mee gehad, want dat klopte wel aardig met zijn trainingstoestand. Dat is nu dus ook het doel; hem er qua bespiering uit laten zien als een paard dat 24/7 eet en vrij beweegt. Werkspieren zijn een heel ander niveau (dat we ook ooit nog eens hopen te behalen hoor ;) ), maar eerst maar eens de 'paddockspieren' eraan voeren.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:07

Anoniem schreef:
Reageert de jouwe slecht op luzerne en Zoja wat merk je?
Als je een alternatieve eiwit bron zoekt; fetura wellicht wat van Agrobs?

Dat staat al op de vorige bladzijde. :) Mijn paarden krijgen de kriebels wanneer ik meer dan een handje luzerne voer. Ik heb nu fetura en heb dat ook jaren lang gebruikt voor mijn bejaarde paard.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:13

Sizzle schreef:
Als een paard niet op hoog niveau werkt moet je je sowieso afvragen waarom je extra eiwit voert.
In principe dekt gras de basisbehoefte van het gemiddelde paard gewoon af.


Mijn paard is in de groei en ik wil hem naast hooi en Vitalbix een eiwitbron aanbieden. Dit ook op advies van o.a. Vitalbix. Hij heeft alleen enkele uren gras in de zomer. Het advies is dan luzerne, maar daar krijgen ze bij mij de kriebels van. Fetura gaat wel goed. En verder was ik benieuwd naar Esparcette.

Nogmaals hij mist niets in gewicht, spieren of groei. Ik hoef dus niets aan te vullen, maar i.m.o. heeft een paard eiwitten nodig om op te groeien.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:23

Je kunt ook eens kijken naar coolstance copra of lijnzaad brokken voor extra eiwit. Maar goed het topic gaat over esparcette, daar geen ervaring mee. Ik volg wel graag

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:27

Raamzicht schreef:
Je kunt ook eens kijken naar coolstance copra of lijnzaad brokken voor extra eiwit. Maar goed het topic gaat over esparcette, daar geen ervaring mee. Ik volg wel graag


Coolstance kan inderdaad ook een optie zijn. Lijnzaad krijgen ze al, maar volgens mij is dat meer een energiebron van vet toch niet speciaal eiwitten?

Ik sta wel open hoor voor andere opties en ideeën. Voeding is altijd interessant. :) Dus dank je voor het meedenken.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:36

Naast rijk aan vet ook rijk aan eiwit.

Hoeveel merken esparcette zijn er eigenlijk te verkrijgen?

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:54

Lijnzaadbrok hebben we hier ook gebruikt, nu alleen nog lijnzaadolie. Misschien is lijnzaadbrok ook wel weer een optie voor naast de esparcette...

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 00:03

Brok heb ik ook nooit eerder geprobeerd. Is inderdaad ook nog wel een optie.

Ik denk dat ik voorlopig op zijn huidige dieet blijf. Hij ziet er eigenlijk wel heel goed uit. Maar het is goed om wat opties achter de hand te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:04

Hier zijn we vorig jaar noodgedwongen met lijnzaadbrok gestopt omdat de twee belangrijkste leveranciers ruzie kregen over hoe het brokje eruit zag en er alleen nog een versie met melasse te koop was die gewoon naar Sultana's rook, zo zoet... Erg jammer.

Edit: ik zie net dat Horsefood van Gorp hun luzernebrokjes Lijnzaad Kant en Klaar zonder suiker weer terug in het assortiment zijn. Superfijn spul om extra eiwitten en vet mee te voeren (hoewel de eiwitten minder goed opneembaar zijn dan die uit esparcette, als ik de resultaten van vorig jaar vergelijk met nu met esparcette), dus die ga ik nu toevoegen aan de esparcette. Eens zien of dat nog invloed heeft op de bespiering. Ik vind het in elk geval een erg fijn idee dat er inuline en vitamine E in zit en dat het suikervrij is, en geen krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-17 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:24

Blijft lastig allemaal.
Wij hebben heel arm ruwvoer en daarin vind ik wat extra eiwit prettig.
Geef nu fetura daarom...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 00:43

Ik vind die esparcette best interessant, maar echt heel duur.

Die van ons staan op mooi gemiddeld hooi. In principe onbeperkt.

Nu gaan ze toch eerder naar binnen en heeft de 24jr merrie snel last van dikke benen als we lucerne bijvoeren.

Nu geven we bietenpulp. De jonge ruin moet echt op gewicht blijven, net als de oudere merrie en de andere 3 ruintjes voor het idee als er gevoerd wordt, een handje.

Mn 18jr ruin heeft een peesblessure gehad en is nu voor het eerst echt erg ingevallen in de bovenlijn. Hij was altijd erg sterk in zijn rug. Hij is snel veel te dik, dus wil niet veel bijvoeren. Het is een combinatie van dingen bij hem. Staat voor 2e jaar zonder deken en heeft nu maanden geen echt werk gedaan. Ik mag weer rijden, maar dat is op deze manier niks. Neem hem nu vooral naast ander paard mee naar het bos.

Waar haalt iedereen de esparcette? En hoeveel % is het eiwtgehalte? Wil hem eens vergelijken met de lijnzaadbrok van Mijten en de coolstance copra

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:01

De precieze eiwitgehaltes kun je op eigenlijk elke verkoopsite van elk merk terugvinden. Wel is het goed om te weten dat er in esparcette andere, makkelijker opneembare eiwitvormen zitten dan in andere voersoorten, dus het is lastig om ze alleen op basis van percentages eiwitten te vergelijken. Maar duur is het zeker, vandaar dat ik ook op zoek was om esparcette te combineren met andere niet-belastende eiwitbronnen. Aangezien de esparcette de spijsvertering zelf verbetert (oa in de darmen) volgens de verhalen hoop/denk ik dat hij dan door het voeren van esparcette ook meer uit de andere voersoorten kan halen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:05

Het is volgens mij nog amper ergens te koop. KOm het nog niet veel tegen.

Het zou fijn zijn als het zijn werk doet en door de goede opneembare vorm, daarna weer netjes het lichaam verlaat. Veel voer wat je bijvoert, zie je ook snel terug in het gewicht van je paard.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 01:11

De esparcetteproducenten geven bij bij magere paarden aan dat je ze tot 4 kilo/dag mag geven. Dat zal vast ook heel erg goed werken, maar dan doe je dus 5 dagen met een zak van € 40... :$
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar goedkopere aanvullingen naast de esparcette...

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:10

xyzutu2 schreef:
Hier zijn we vorig jaar noodgedwongen met lijnzaadbrok gestopt omdat de twee belangrijkste leveranciers ruzie kregen over hoe het brokje eruit zag en er alleen nog een versie met melasse te koop was die gewoon naar Sultana's rook, zo zoet... Erg jammer.

Edit: ik zie net dat Horsefood van Gorp hun luzernebrokjes Lijnzaad Kant en Klaar zonder suiker weer terug in het assortiment zijn. Superfijn spul om extra eiwitten en vet mee te voeren (hoewel de eiwitten minder goed opneembaar zijn dan die uit esparcette, als ik de resultaten van vorig jaar vergelijk met nu met esparcette), dus die ga ik nu toevoegen aan de esparcette. Eens zien of dat nog invloed heeft op de bespiering. Ik vind het in elk geval een erg fijn idee dat er inuline en vitamine E in zit en dat het suikervrij is, en geen krachtvoer.


Ik geef gemicroniseerd lijnzaad van pure linseed. Misschien ook nog een optie voor je anders? Geen suikers of melasse toegevoegd. Pure lijnzaad kort verhit. Soort meel.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:13

Zijn er naast de maridil (bij rwdh) en metazoa variant nog meer opties om het te kopen? Ik dacht bij makana in brok vorm. En verder? Metazoa de enige niet in brok vorm?