Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16506
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:03

Marigo schreef:
Meer ervaring met heet/rillerig worden van je paard op Metazoa?
Die van mij had het ook van Vitalbix. Maar met Metazoa is het nu echt niet te doen. Hij is zo extreem oplettend en spooky geworden.
Voer het nu 1,5 week.
Jammer, leek me heel fijne brok.

Ik heb dat met Vitalbix gehad. Niet heet of ril, maar echt heel erg schrikachtig terwijl mijn Lusitano anders echt onverstoorbaar is. Zelfs op stal schrok hij van mij als ik een onverwachte beweging maakte.

Ik heb de hoeveelheid toen verminderd en langzaam weer opgebouwd. Daarna ging het wel goed.

Slmt9

Berichten: 4893
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:21

Marigo schreef:
Meer ervaring met heet/rillerig worden van je paard op Metazoa?
Die van mij had het ook van Vitalbix. Maar met Metazoa is het nu echt niet te doen. Hij is zo extreem oplettend en spooky geworden.
Voer het nu 1,5 week.
Jammer, leek me heel fijne brok.


Oh dat is een goeie, mijn paard was dat de laatste tijd ook extreem. Vroeger heeft hij dat wel eens gehad met voer waar veel luzerne in zit. Helemaal niet bij stil gestaan dat dat nu weer een trigger kan zijn.
Ik ga eens een weekje of twee niet geven, kijken wat het doet.

manzano

Berichten: 24027
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:45

Maar welke voer je dan van metazoa? Zijn meer soorten toch?

Ik voer nu de fibra anti itch balancer. Bevalt op zich prima, maar voor 2 e pony's zit ik nu op 100,- per maand voor alleen balancer, dus wil toch wat verder kijken.

Slmt9

Berichten: 4893
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:31

Ik geef de muesli van Metazoa.

uudje

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:09

Stal_Fiore schreef:
Heeft iemand ervaring met de Pure Fiber Balance?

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb deze vraag laatst ook gesteld, maar kreeg maar van 1 iemand antwoord.
Omdat ik het op de foto's er mooi uit vond zien, en het mooie vitaminen en mineralen heeft en goed eiwit gehalte, had ik besloten een zak te bestellen. Hij is nu met 20% korting in de aanbieding. En kreeg ook nog 10% extra korting, omdat ik me had opgegeven voor de nieuwsbrief.
Dus dan is het wel het proberen waard dacht ik.

En wauw, wat een mooi voer is dat zeg! Ruikt heerlijk en mooie fijne ruwvoermix er in. Mijn paardje vind het ook onwijs lekker en likt de bak helemaa
l schoon. Is alleen nog even afwachten hoe ze het er uiteindelijk op gaat doen. Want kan daar nog niks over zeggen. Wil het wel langer gaan gebruiken als ze het er goed op doet.
Afbeelding

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:22

Wow ik schrik wel van de prijs... Als ik het nareken voor mijn paard (550 kg) ben ik 66 euro per maand kwijt. In de aanbieding... :')

Ik blijf voorlopig nog even mixen met de equilin balancer en een ruwvoermix (vitalbix fibermix). De nieuwe vitalbix balance+ muesli vind ik er ook interessant uitzien.

Zinzi_jewel

Berichten: 8875
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:02

De balance+ Muesli voeren wij nu enige tijd .
2 rijpaarden en 3 shetten .
En is qua prijs ook prima te doen.
Paarden lijken het er goed op te doen .

uudje

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 17:34

Hoodie schreef:
Wow ik schrik wel van de prijs... Als ik het nareken voor mijn paard (550 kg) ben ik 66 euro per maand kwijt. In de aanbieding... :')

Ik blijf voorlopig nog even mixen met de equilin balancer en een ruwvoermix (vitalbix fibermix). De nieuwe vitalbix balance+ muesli vind ik er ook interessant uitzien.

Ja hij is zeker duur. Had zelf ook liever een gewone balancer en losse ruwvoermix gehad. Maar die van vitalbix de fibermix daar raken op een of andere manier mijn paarden gigantisch van aan de diaree. Mijn shet heeft er vorig jaar zelfs koliek van gehad.snap niet waar het in zit, maar is nu eenmaal wel zo. Heb het zelfs met tussenpozen 2 keer geprobeerd, en tot 2 keer toe ging het mis. Luzerne gaat sowieso niet, want heb 2 paarden die er niet tegen kunnen. Heb wel nog de comfort geprobeert van hartog, maar na 4 verschimmelde pakken ben ik daar wel klaar mee helaas. Heb ook de seniormix van pavo geprobeerd, maar die aten ze alle 3 niet. Vandaar dat ik nu de fibre balance wil proberen.ik voer geen kilo zoals geschreven staat, maar 1 voerschep, dat is 400 gram en dan een 80 gram oerbalans er bij.

manzano

Berichten: 24027
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:08

Cavalor heeft nu ook een combinatie van muesli (fiber force) en balancer.

uudje

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:21

manzano schreef:
Cavalor heeft nu ook een combinatie van muesli (fiber force) en balancer.

Ja klopt. Ziet er mooi uit en laag in suiker. Maar helaas wel met luzerne.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:17

Helaas hier een paard dat erg waterige mest krijgt van vitalbix. Hiervoor gaf ik pavo vital maar volgens vitalbix advies mis je dan toch wel echt belangrijke vitamines en mineralen? Hoe beoordelen jullie dit?

Daphneeeej

Berichten: 3005
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:23

Calimero_ schreef:
Helaas hier een paard dat erg waterige mest krijgt van vitalbix. Hiervoor gaf ik pavo vital maar volgens vitalbix advies mis je dan toch wel echt belangrijke vitamines en mineralen? Hoe beoordelen jullie dit?

Ik had mijn 3 paarden op de vitalbix balance+ gezet masr 2 van de 3 doen het er helemaal niet goed op. 1 had echt tekorten wat hij eerder nooit zo had getoont (begon opeeens mest te eten en hij zag er ook echt wel mottig en sloom uit)

Laura_
Berichten: 5389
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:25

Ik heb die van mij een tijdje op pavo vital gehad, maar had inderdaad wel het idee dat ze minder goed in haar vel zat toen. Minder energie. Alsof ze inderdaad wat tekorten had.

Maar vitalbix was met de tijd ook niet het succes

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:26

Ene voedingsadvies bij een onafhankelijke laten doen. Want dit is natuurlijk een wij van WC eend..

Pavo vital zit namelijk is bepaalden waardes hoger dan vitalbix.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:36

Wat voer je nu dan Laura?

Dat zou ook nog kunnen Spenk, alleen is er soms geen vinger op te leggen waar haar darmen wel en niet op reageren.

Laura_
Berichten: 5389
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:31

Jpgef plus. Daar doet ze het al jaren goed op. Maar zit organische selenium in. Ben met een protocol bezig voor haar astma, dus ga nu een uitstapje maken naar metazoa. Ben benieuwd.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:36

Calimero_ schreef:
Helaas hier een paard dat erg waterige mest krijgt van vitalbix. Hiervoor gaf ik pavo vital maar volgens vitalbix advies mis je dan toch wel echt belangrijke vitamines en mineralen? Hoe beoordelen jullie dit?

Natuurlijk mis je volgens Vitalbix vitamines en mineralen als je Pavo voert. Het is niet hun merk :+

Mijn paarden doen het ook niet goed op Vitalbix. 1 rillerig en 2 zand likken. Ik geef nu Marstall Force of Agrobs Naturmineral en dat gaat prima, terwijl Vitalbix volgens berekeningen het beste zou passen.
Maar wil je echt 100% weten of je exact het juiste aanvult, moet je je ruwvoer uitgebreid laten analyseren en daar een passende balancer bij zoeken die de waardes van tekorten aanvult. Maar dan moet je ook het jaarrond hetzelfde hooi voeren of elke keer opnieuw testen. Dat is geen doen.
Je kunt ook rekenen met gemiddelden op basis van een quickscan en gemiddelde waarden passend bij de quickscan en de structuur van je hooi. Dan krijg je een benadering van de best passende balancer.
Als voedingsadviseur adviseer ik ook nooit 1 balancer, maar geef ik meerdere opties die goed passen bij het ruwvoer.

Kun je dit niet, (wat heel begrijpelijk is overigens) dan is het vooral kijken naar je paard en uitproberen. Uiteindelijk is het klinische beeld altijd leidend.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:10

Bedankt voor je uitleg Daihyo! Ik heb wel een Quickscan resultaat van het hooi wat ik voer. Maar ik weet zelf niet hoe ik dat kan berekene. Daarmee. Klinisch beeld is zeker het belangrijkste, daarom nu toch weet gestopt met Vitalbix. De vraag is nu vooral wat nu.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:15

Een andere proberen. En welke, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wel belangrijk dat je dit zeker 3-4 weken voert, omdat je paard er aan moet wennen. Ik ben zelf erg fan van Agrobs Naturmineral. Wel duur, maar je voert er heel weinig van en veel paarden reageren er fijn op.
Verder ook de balancers van Oerbalans, Lexa, JPGEF en Marstall Force. Pavo Vital reageert ook niet ieder paard fijn op, net als Metazoa. Maar van bovenstaande 4 heb ik nog geen gekke dingen gelezen. Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk, maar de meeste paarden die deze krijgen gaan er goed op.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:21

Ja ik heb vitalbix een kleine maand gevoerd maar de waterige mest bleef. En na een paar dagen stoppen was hij weer als vanouds. Ik ga eens naar de andere merken kijken wat voor mij het handigst is, bedankt!

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:58

Ik ga toch de marstall force proberen. Het lijkt me wel fijn om dit te mengen met iets meer structuur. Wat mengen jullie met de force?

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:42

De mijne deden het erg goed op de muesli van voermeesters. Daar ging dan de vitamine korrel doorheen.

Het is ook makkelijk gewoon af te halen bij de Welkoop.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:03

Ik gebruik een ruwvoermix. Fibremix van Vitalbix bijvoorbeeld.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:30

Ik meng mijn balancers met een handje Agrobs Alpengrun muesli.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:47

Daihyo schreef:
Ik gebruik een ruwvoermix. Fibremix van Vitalbix bijvoorbeeld.


Ja die durf ik dus niet aan omdat ze op die in combinatie met de daily complete waterige mest kreeg.