[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50219
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:42

Kan natuurlijk best dat ik te graag verandering wil zien, en daarbij zal ongetwijfeld de verhuisstress ook meespelen, maar ik vind mijn pony nu al zo veel anders tonen en voelen. Veel "droger" en minder pafferig.
Ik ben benieuwd hoe het komende weken zal ontwikkelen!

Afbeelding

Ik heb niet veel foto's van de zijkant van voor de verhuizing maar voor het idee:

Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft nog "vrij" ivm kudde vormen en wennen, maar de PP biedt ve uitdaging tot bewegen en natuurlijk de grootste verandering hooi ipv (goed maar rijk) voordroog.
Wel staat hij nu op gras (2 uurtjes per dag) en kan hij de rest van de dag kantjes maaien, kruiden en bomen snoepen. Voor de verhuizing heeft hij eigenlijk alleen aan de hand een beetje bermsnacken gedaan.

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:53

MarliesV schreef:
Maartje_M schreef:
Ik kom met jullie meelezen. Onze Welsh a is bevangen geweest en moet dus op dieet. De rest moet maar een beetje solidair mee doen want daar mag ook wel wat af.
Ik had besloten nu hooi te gaan weken, maar daar zoek ik nog een praktische tip voor. Ik ga ongeveer 28 kg per dag voeren, das best veel :+


Grooooooote speciekuipen maar dan is het nog zwaar werk.

Ideaal zou zijn als je een badkuip oid kan neerzetten met bv twee stoppen er in. Hooi er in, water er bij, na het weken de stoppen er uit en dan uit de kuip laten eten. Heb je meteen mooi een modder poeltje voor de voeten.


Ik heb nu idd 2 specie kuipen staan maar daar gaan zo ongeveer 3 plakjes hooi in een net in :+
Badkuip gaaf niet lukken, maar wel bedankt voor de top!

MarliesV

Berichten: 15263
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:03

Afbeelding
Afbeelding

Hier het verschil tussen november 2020 en vandaag. Ruim een half jaar verder dus.
Ben zelf erg tevreden over hoeveel ze is afgevallen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:23

Jawel, fors afgevallen. Goed gewerkt. Meer hoeft niet meer, hoor.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:30

MarliesV schreef:
[ [url=m/Q3V67p.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JVj4oY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier het verschil tussen november 2020 en vandaag. Ruim een half jaar verder dus.
Ben zelf erg tevreden over hoeveel ze is afgevallen.


Wat een speciaal model van paardje.
Ik zou zelfs bijna zeggen dat ze te mager is op die laatste foto :)

Die batman patronen zijn wel echt cool!

MarliesV

Berichten: 15263
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:14

Ja die heeft een zeer vreemde schoft en rug, maar zoals de dierenarts/osteo zegt: mooi soepel en gespierd voor een gehandicapt paard.

Maar goed, ze doet het goed, we passen ons aan haar aan. Foto vertekend ook wat denk ik, mager is ze gelukkig niet! Kan geen ribben of zo voelen.
Maar als ze zo op gewicht blijft ben ik tevreden.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:16

Jeetje wat een verschil na een weekje vitalbix en glucobalance. Zowel mij als mijn stalgenoot was het opgevallen dit weekend. Ze is echt nog veel te dik, maar lang niet opgeblazen als een week geleden.
Gaan hier mooi even mee door. Uiteraard in combinatie met langere ritten en elke dag beweging.
Zal vandaag even proberen om te denken aan een foto :D

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:49

MarliesV schreef:
Ja die heeft een zeer vreemde schoft en rug, maar zoals de dierenarts/osteo zegt: mooi soepel en gespierd voor een gehandicapt paard.

Maar goed, ze doet het goed, we passen ons aan haar aan. Foto vertekend ook wat denk ik, mager is ze gelukkig niet! Kan geen ribben of zo voelen.
Maar als ze zo op gewicht blijft ben ik tevreden.


Oh ja, vat het zeker niet verkeerd op hoor. Door haar ‘aparte’ model is het vanop foto nog moeilijker te zien dan bij een standaard paard. Je omschrijving klinkt helemaal prima, knap gedaan!

MarliesV

Berichten: 15263
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:50

@Poekkie, nee vatte het niet verkeerd op hoor! Thanks

Felien, fijn he als je een 'oplossing' hebt gevonden, nu hopelijk rustig aan lekker afvallen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:07

Iemand die in hetzelfde schuitje zit? De singel past niet meer... Dus ik ga zelf te voet mee moeten sporten _O-

Afbeelding
Beide pony's hadden een bacteriële infectie op de longen en hebben iets van een twee maanden niets gedaan, mijn merrie nog langer omdat ze onverklaarbare RAO-aanvallen kreeg terwijl haar longen gewoon normaal zijn. Met voldoende eiwitten gaat het gelukkig veel beter en kan ze fysiek terug sporten, maar ja, infectie en nu examens := Ze staan overigens in een mini PP met stripbegrazing. Maskers zijn geen optie, is gebleken.

MarliesV

Berichten: 15263
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:48

Phoe Kirania, die is wel heel buikig! Verder lijkt het wel mee te vallen.
Toch minder op het gras en meer op arm hooi voorlopig?

Langere singel kan altijd, maar past je zadel verder nog wel als ze zover is gegroeid dat je singel niet meer past?

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:53

Ik lees hierboven glucobalance, ik heb het nu ook besteld, maar ben wel benieuwd naar wat jullie ervaringen er mee zijn

Eliana

Berichten: 5473
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:04

Afbeelding

Bij mijn pony zie je nu wel de ribben maar ze blijft wel een buikje houden.

Donderdag moet ze toch naar de dierenarts zal haar ook vragen wat ze ervan vind

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:22

@Eliana
Ik ben benieuwd naar de uitslag wij hebben hier ook zo'n jaarling lopen...

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:12

BigBen schreef:
Zout is maar één van de vele electrolyten. Je kunt beter een volledig electrolyten supplement geven, met natrium, kalium, chloride, calcium, magnesium, fosfaat en bicarbonaat. Paarden hebben alleen extra electrolyten nodig als ze écht hard gewerkt worden, en veel zweten. Dan gaan de electrolyten namelijk met het zweet verloren. Als je paard zonder hard werk overmatig zweet is het natuurlijk nuttig om electrolyten bij te voeren, maar mss is het wel verstandig om eens uit te zoeken waar dat overmatig zweten vandaan komt. Het kan toeval zijn, maar het kan ook om een onderliggende medische oorzaak gaan.


Mag ik hier nog even wat over vragen aan iedereen hier. Wanneer zweet je paard overmatig? Die v mij was vandaag flink bezweet. Van oren tot bil zegmaar, maar had ook een intensieve les gehad. Heb vorig jaar dan wel elektrolyten bijgegeven maar twijfel dit jaar aangezien ze ook nu net een week gluco balance en vitaminebrokjes krijgt + daarnaast magnesium. Zijn elektrolyten dan alsnog nodig? Ze heeft ook gewoon een liksteen in de stal.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:52

Ik kwam dit schemaatje tegen op de site van de pavo. Vond hem wel duidelijk.

Afbeelding

Ik zit met deze warmte zo'n 2 keer in de week op 4 en zo'n 2 a 3 keer nog op 3. Met een les ga ik naar de 5 toe. Ik beschouw dat wel als veel zweten.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:36

Oei ja. Ik zit 4x per week op 2, de mijne zweet niet veel. Is zout bijgeven dan de moeite?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:53

MarliesV, spijtig genoeg valt ze dan helemaal in. Het lijkt dus niet een probleem te zijn met ruwvoer of gras, maar darmen oid. Ze is al naar twee klinieken geweest en die hebben er niks zinnigs over te zeggen.

Zadel past amper nog, maar staat al op xw :') dus het zal te voet training worden. Ach ja.

@eliana, dat lijkt mij idd iets voor een dierenarts, maar weet dat zij ook vrij weinig weten over dit soort fysiek... Mijn merrie had lang hetzelfde. Wormen nakijken?

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:40

Veulen84 schreef:
Ik kwam dit schemaatje tegen op de site van de pavo. Vond hem wel duidelijk.

[ [url=m/dIaet5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit met deze warmte zo'n 2 keer in de week op 4 en zo'n 2 a 3 keer nog op 3. Met een les ga ik naar de 5 toe. Ik beschouw dat wel als veel zweten.

Zoiets geldt voor mij ook. Dank je wel voor t delen!
Ga nog even verder onderzoeken wat de dingen die ik geef al doen. Of zouden die mineralen en vitaminen brokken niet al wat doen op dit gebied?

Verder merk ik momenteel echt dat ik zelf de energie niet heb om telkens naast t rijden ook nog een keer 40/50 minuten met haar te wandelen. Heb natuurlijk ook werk nog gewoon, sociale leven, klusjes rondom stal en zoals vandaag pas ik op mijn neefje. Morgen wel weer een lange buitenrit op de planning, dat scheelt. Wie weet v t weekend ook nog even een lange rit inplannen. Aan de andere kant denk ik echt: kom op Felien, doe t voor t afvallen v Elaya, maar ja....

Juniores
Berichten: 290
Geregistreerd: 18-07-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:23

Hoi allemaal,

Ik kom ook even aanhaken als het mag.

Ik zag al veel mooie verschillen qua afvallen, knap hoor!

Mijn PRE is helaas ook te dik. De vetophopingen zijn inmiddels wel weg maar ik zit een beetje te denken hoe nu verder. Ze staan bij ons van half 9 tot half 5 op het gras, tussendoor haal ik hem er al even af om te stappen en savonds krijgt hij dan ook nog extra beweging in de vorm van longeren/rijden/buiten wandelen.
Heeft er iemand ervaringen met een aantal uur een graasmasker om doen? Ik zat te denken om dan bijvoorbeeld van half 9 tot 1 of 2 uur een graasmasker om te doen en dan smiddags af zodat hij dan nog wel even kan kroelen met zijn vrienden.

Of toch nog meer/langer bewegen.. Ik vind het best lastig helemaal omdat hij ook alles af en uit doet springschoenen/dekens etc dus vraag mij af of hij het graasmasker dan wel om zou laten.

Hebben jullie nog tips?

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:30

Deels een graasmasker aan doen zou ik niet doen. Meestal gaan ze zich dan non stop vol buffelen van zodra het af is, dat je het hele effect teniet doet. Ik zou dan kiezen voor 100% van de graastijd het masker op. Kroelen doen ze er prima mee hoor :)

Juniores
Berichten: 290
Geregistreerd: 18-07-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:47

Poekkie thanks voor je reactie, daar ben ik ook een beetje bang voor inderdaad als hij dan af is dat hij dan dubbel zo veel gaat eten :+

Leo

Berichten: 50219
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:34

Idd niet deels op / af doen. Als mijn paard vorig jaar zijn masker per ongeluk af kreeg stond hij echt enorm te schrokken en kreeg hij juist extra binnen.

Natascha

Berichten: 6849
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:45

Mijn dikke prop cruzado staat ook nagenoeg de hele dag met zijn graasmasker op. Overdag van ongeveer 10 tot 7 in een grote paddock met uitloop naar een heel klein weitje waar hij oud hooi krijgt. In de avond verhuist hij naar de andere 2 in de grote wei die zij overdag afgegeten hebben. Het echte hoge gras eten zij op en wat er overblijft eet hij met graasmasker. We doen het nu een week zo en hij doet het goed. Geen harde nek meer en ook geen opgeblazen buik.

Ik vond het eerst sneu voor hem alleen op de paddock, maar het boeit hem niet zoveel en hij ziet er stukken beter uit nu.

Masker gaat alleen af met rijden of als ik met mijn merrie op pad ga. Hij blijft dan op stal met het andere paard waar ze samen oud hooi hebben.

Een hoop gedoe maar liever zo dan dat hij straks bevangen staat.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:24

Hier is een stalgenoot van mij die nu ook een masker heeft gekocht, maar het gat komt niet echt op de mondlijn. Eerder wat op de bovenlip. Als hij wat duwt komt het wel aan de mond. Ik krijg hem ook niet beter afgesteld. Kan dat paard dan leren daar uit te eten of gaat dat altijd te moeilijk blijven?