Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:21

Ja precies, dat was het enigzins ontwijkende antwoord wat ik kreeg. Terwijl het juist 'grammenwerk' is dus ik de juiste hoeveelheid wil voeren

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:23

Zelf wegen dus.
Want zo'n bekertje is altijd natte vinger werk en niet precies.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:17

lletam schreef:
Ja precies, dat was het enigzins ontwijkende antwoord wat ik kreeg. Terwijl het juist 'grammenwerk' is dus ik de juiste hoeveelheid wil voeren

Oh ik voer ook equilin. Zal het eens na wegen.
Is het meer of minder wat erin gaat op de aangegeven hoeveelheid op bekertje.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:10

Ik ben een beetje aan het kijken voor ander voer voor mijn paard. Mijn paard staat nu een tijdje op de gastro+ en vital maar ik ben toch wel geschrokken van de hoge hoeveelheid omega6 in de gastro. De verhouding omega3&6 is 1:6. Mijn paard is ontstekingsgevoelig en dus niet ideaal als er veel omega6 aanwezig is in het voer.

Ik ben tevreden over de gastro+ en eet het ook goed! Dat is heel wat voor hem want hij is behoorlijk kieskeurig. Maar toch zou ik wat anders willen proberen wat wel fijn voor de maag, maar minder in olieën is en dan voornamelijk de 6. Ik heb inmiddels marstall gemaild over de verhoudingen van de Gastro Muesli , wellicht zou dit nog iets kunnen zijn, maar ik weet niet of dit goed gegeten wordt ook vanwege het lage suiker gehalte.
Iemand nog ideeën

NikkiB1991

Berichten: 211
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:00

Goedemiddag! Hoop dat ik het hier even mag melden, aangezien de producten wel eens zijn genoemd hier in het topic... De Sports & Leisure, Youngster en Senior balancers van Equi-Xcel zijn vernieuwd. Breeding volgt z.s.m., met dezelfde verbeterpunten.

Alle wijzigingen per balancer & per nutriënt doornemen wordt nogal een lang verhaal, maar in grote lijnen:
Uiteraard zijn alle mineralen en spoorelementen geüpdatet n.a.v. de gemiddelde ruwvoerwaarden van Eurofins. Het aandeel organische verbindingen is vergroot, en de B-vitaminen zijn flink gestegen. De brokjes zijn verder verlaagd in zetmeel en suikers, en nu nog geconcentreerder waardoor je er minder van hoeft te voeren dan voorheen. De nieuwe dosering varieert wel weer naargelang arbeid en/of precieze leeftijd, maar dat staat uitgebreid beschreven op de website en de verpakking.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:23

Goed bezig!

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:47

chery schreef:
lletam schreef:
Ja precies, dat was het enigzins ontwijkende antwoord wat ik kreeg. Terwijl het juist 'grammenwerk' is dus ik de juiste hoeveelheid wil voeren

Oh ik voer ook equilin. Zal het eens na wegen.
Is het meer of minder wat erin gaat op de aangegeven hoeveelheid op bekertje.


Ik heb inmiddels begrepen dat het maatbekertje niet altijd klopt, afhankelijk van welk voer je geeft. Maar door wijzigingen in recept en persbaarheid van de brokjes is het aan te raden zelf even na te wegen.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:04

Ik ben hier over gegaan op de silhoutte van cavalor maar ook dit laat mijn paard helaas staan. Wij komen van de gastro+ af , wat wel goed gegeten werd maar hoog in suiker/zetmeel is en voor mijn paard ook te hoog in omega6.
Mijn paard is zeer gevoelig voor stress en heeft daardoor snel last van zijn spijsvertering.
Weet iemand een voer wat goed gegeten wordt door kieskeurige eters en fijn is voor de maag en darmen? Ik ben een beetje ten einde raadt met hem _-:(

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:08

Equilin balancer aangevuld met de equilin comfort? En dan een ruwvoermix erbij? De hartog digest bijvoorbeeld, vinden ze hier heerlijk!

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:26

chery schreef:
Equilin balancer aangevuld met de equilin comfort? En dan een ruwvoermix erbij? De hartog digest bijvoorbeeld, vinden ze hier heerlijk!

Hartog ruwvoer mixen wordt helaas ook niet gegeten :( En de equilin denk ik ook niet. Ik zit nu ook weer met 19 kilo zak.
Wat eet hij niet
Equifyt greenbalance
Equifyt greenpower
Vitalbix balancer
Vitalstyle slueslimix/oerbalans
Pavo care4life
Luzerne
Metazoa (musclefit)
Pavo vital
Cavalor silhouette


Wat eet hij wel
Pavo natures best (hoog zetmeel)
Havens gastro (Hoog suiker&zetmeel+omega6)
Vitalbix nutrimash slobber
Pavo slobber de oranje zak
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 12-05-24 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:31

Hieperdi schreef:
Ik ben hier over gegaan op de silhoutte van cavalor maar ook dit laat mijn paard helaas staan. Wij komen van de gastro+ af , wat wel goed gegeten werd maar hoog in suiker/zetmeel is en voor mijn paard ook te hoog in omega6.
Mijn paard is zeer gevoelig voor stress en heeft daardoor snel last van zijn spijsvertering.
Weet iemand een voer wat goed gegeten wordt door kieskeurige eters en fijn is voor de maag en darmen? Ik ben een beetje ten einde raadt met hem _-:(


Mijn paard met maagproblemen heeft het jaren goed gedaan op de Gastro+. Als die van jou het daar goed op doet, zou ik niet teveel experimenteren.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:34

henshem schreef:
Hieperdi schreef:
Ik ben hier over gegaan op de silhoutte van cavalor maar ook dit laat mijn paard helaas staan. Wij komen van de gastro+ af , wat wel goed gegeten werd maar hoog in suiker/zetmeel is en voor mijn paard ook te hoog in omega6.
Mijn paard is zeer gevoelig voor stress en heeft daardoor snel last van zijn spijsvertering.
Weet iemand een voer wat goed gegeten wordt door kieskeurige eters en fijn is voor de maag en darmen? Ik ben een beetje ten einde raadt met hem _-:(


Mijn paard met maagproblemen heeft het jaren goed gedaan op de Gastro+. Als die van jou het daar goed op doet, zou ik niet teveel experimenteren.

Deze is helaas erg hoog in suiker en zetmeel en daarnaast ook zeer scheef in omega’s. Mijn paard is geen schraal kippetje, het is een volle jongen. Daarnaast werkt de hoge aandeel onega6 niet mee want hij is ontstekingsgevoelig

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:43

Dat schreef je al. Maar als hij een lastige eter is, zal je wat moeten. De omega 6 kan je wellicht op een andere manier corrigeren. Bijv door een omega 3 supplement. Nb volgens Havens is de verhouding omega 3 en omega 6 optimaal. En als je ong een kg per dag voert, zit je al aan de basisbehoefte. Daar wordt je paard vast niet te dik van.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:48

Volgensmij ben jij echt de enige die last heeft van al die scheve verhoudingen. Het voer wordt heel veel gegeven en werkt bij veel goed en de paarden hebben nergens last van.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:50

henshem schreef:
Dat schreef je al. Maar als hij een lastige eter is, zal je wat moeten. De omega 6 kan je wellicht op een andere manier corrigeren. Bijv door een omega 3 supplement. Nb volgens Havens is de verhouding omega 3 en omega 6 optimaal. En als je ong een kg per dag voert, zit je al aan de basisbehoefte. Daar wordt je paard vast niet te dik van.

Ja en dat klopt dus niet want ik heb dit nagevraagd. De verhouding is 1:6 enorm scheef dus. Ik probeer elke keer goed te doen, ik heb het beste met mijn paard voor maar ik krijg elke keer een middelvinger. Ik ben er echt chagrijnig over :+

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:52

Spenk schreef:
Volgensmij ben jij echt de enige die last heeft van al die scheve verhoudingen. Het voer wordt heel veel gegeven en werkt bij veel goed en de paarden hebben nergens last van.

Dit is ook door kijn DA afgeraden hoor spenk!!!
Maar bedankt voor je toelichting. Het is al lastig zat een kieskeurige eter hebben. Ik doe ook alleen maar mijn best

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:56

Je kunt alleen ook overdrijven in mijn ogen. Je paard eet dagelijks bergen suiker op in gras en hooi. Als jij een kilo voer geeft waar voor het mooie net wat meer suikers inzitten gebeurd er echt niks. Je kunt met een kieskeurige eter niet alles hebben. En zo te lezen lust jouwe verder bijna niks.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:01

Soms is het kiezen tussen 2 kwade. En sorry als mijn paard dan voor in mijn ogen het slechtste kiest dan is het maar zo.

MyWishMax

Berichten: 25469
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:07

Heb je wel eens gekeken hoeveel suiker en zetmeel hij dan daadwerkelijk binnen krijgt? Sommige soorten zijn hoger qua percentages maar omdat je er minder van voert krijgen ze ook minder ervan binnen.

Daarnaast is hooi een grotere bron van suiker en als paard geen problemen heeft als insulineresistentie is suiker en zetmeel helemaal niet zo slecht als er gedaan wordt. Het is een hele belangrijke energiebron. Ja, dan moet het paard wel werken, maar dat is sowieso met elk voer behalve een balancer waar je minimaal van voert.

Dus wat is de reden dat jouw da het zegt? Alleen omdat hij te dik is? Dan moet je ook kijken naar bijvoorbeeld het hooi en zeker ook naar de training

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 13:09

Hieperdi schreef:
chery schreef:
Equilin balancer aangevuld met de equilin comfort? En dan een ruwvoermix erbij? De hartog digest bijvoorbeeld, vinden ze hier heerlijk!

Hartog ruwvoer mixen wordt helaas ook niet gegeten :( En de equilin denk ik ook niet. Ik zit nu ook weer met 19 kilo zak.
Wat eet hij niet
Equifyt greenbalance
Equifyt greenpower
Vitalbix balancer
Vitalstyle slueslimix/oerbalans
Pavo care4life
Luzerne
Metazoa (musclefit)
Pavo vital
Cavalor silhouette


Wat eet hij wel
Pavo natures best (hoog zetmeel)
Havens gastro (Hoog suiker&zetmeel+omega6)
Vitalbix nutrimash slobber
Pavo slobber de oranje zak



Hoe lang probeer je het andere voer ? Suiker arm moeten ze aan wennen hoor.

Voor sport voer zit gastro nog laag met iets meer als 20%

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:16

Nu een kleine week maar al het andere voer weken lang aangehouden maar kreeg er geen enkele hap in. Voedingsdeskundige hadden idd gezegd dat de gastro+ niet goed is vanwege suiker en zetmeel, maar helaas tot nu toe het enigste wat hij eet

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:19


Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:36

Hieperdi schreef:
Nu een kleine week maar al het andere voer weken lang aangehouden maar kreeg er geen enkele hap in. Voedingsdeskundige hadden idd gezegd dat de gastro+ niet goed is vanwege suiker en zetmeel, maar helaas tot nu toe het enigste wat hij eet

Wat voer jij dan aan hooi en gras?

Daarmee eet je paard namelijk kilo's suikers weg.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:56

maar dat kun je moeilijk gaan verminderen, en als je nog wat winst kunt behalen om een supplement of voer te geven wat laag in suiker of zetmeel zit dan scheelt dat weer toch.

ruwvoer laag in suiker is best wel moeilijk te koop en dan nog mag je het alsnog zelf laten testen om zeker te weten wat je geeft.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 15:20

Als je paard zo gevoelig is zit daar je winst. Een voer waarvan je een kilo per dag geeft met 20% suiker dat is 200 gram. Dat zet bij een dikkerd de zoden niet aan de dijk hoor.

Heb je nu een alles eter kan dat makkelijker maar bij 1 die niks vreten wil heb niet altijd keuze. De marstall die jij noemt bijvoorbeeld is zeker niet geschikt bij kieskeurige eters die lieten het staan.