Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:03

Oh ik zit mijn oude aantekeningen nog eens door te nemen en lees terug dat hij zijn neus aardig ophaalde voor de faser light dus denk dat ik dan maar blijf bij wat ik al heb haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:14

Ondanks je aantekening toch mijn ervaring :D Heb je zo’n kieskeurige pony?

Ik voer sinds een tijdje Faser Light omdat ik graag makkelijker (en goedkoper) wilde voeren. Ik voerde ook Agrobs muesli met JPG&F en olie. Pony heeft alleen een zeer gevoelige spijsvertering en een beschadigde darmwand dus voer ligt heel gevoelig. Ondanks dat faser light niet het perfecte voer voor hem is, doet hij het er geweldig op. Hij glanst, mest is echt super en geen opgetrokken buik. De voerbak wordt iedere keer compleet uitgelikt dus het beetje gruis wat erin zit, wordt gewoon gegeten.
Ik voer de aanbevolen hoeveelheid en hij wordt niet dikker. Dit is dan ook tevens de reden waarom het voer niet perfect is, ik heb een heel snel invallende Arabier :+.
De slobber en fetura blijf ik daarom in de herfst/winter bijvoeren.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:41

Wat is eigenlijk de aanbevolen hoeveelheid per 100kg lichaamsgewicht?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:54

Ik heb faser light gevoerd toen mijn paard geblesseerd was en geen energie mocht hebben. Hij vond het erg lekker en vond het wel fijn voer. Deed die het goed op.

Toen ik weer kon rijden ben ik na het opbouwen weer over gestapt op wat ik altijd al voerde de gastro+ van havens.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:00

Tarico toch bedankt :-)
Ja, hij is redelijk kieskeurig en zeker geen shet die alles vreet :') :D

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:23

Als ik naar de mineralen kijk (gerekend met 2kg hooi/100kg paard, maar meer maakt geen reëel verschil) 300g/100kg paard minimaal en 600g/100kg paard maximaal.

De ondergrens wordt bepaald door het koper- en vit. E-gehalte.
De bovengrens wordt bepaald door het seleniumgehalte.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:55

Dat vind ik best veel voor een shetlander, dan kom ik op zo'n 450 tot 600 gram per dag (Ik denk dat hij 150/200 kilo weegt). Op zich prima, zou blij zijn als ik zulke hoeveelheden kon voeren, eindelijk eens een "echte" maaltijd, ben alleen wel bang dat hij er dan van gaat aankomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 01:10

meiske1577 schreef:
Dat vind ik best veel voor een shetlander, dan kom ik op zo'n 450 tot 600 gram per dag (Ik denk dat hij 150/200 kilo weegt). Op zich prima, zou blij zijn als ik zulke hoeveelheden kon voeren, eindelijk eens een "echte" maaltijd, ben alleen wel bang dat hij er dan van gaat aankomen.


Ligt eraan wat je shet verder eet en hoeveel hij beweegt.

Onze shet is 95cm en weegt 160kg. Die heb ik bijna 20jr en is nog nooit bevangen geweest. Heeft genoeg energie, maar krijgt net ietsjes meer dan mijn NF d-pony bijgevoerd. ( geen faser light )

Mijn quarters zijn eigenlijk nooit te dik en mijn NF wordt dik van lucht. Worden hetzelfde gehouden en de NF krijgt echt minder dan de rest.

Als je iets nieuws gaat voeren, kan je ook altijd met wat minder beginnen en kijken hoe hij reageert. Wordt hij te dik, kijk dan vooral naar het bewegen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 04:37

meiske1577 schreef:
Dat vind ik best veel voor een shetlander, dan kom ik op zo'n 450 tot 600 gram per dag (Ik denk dat hij 150/200 kilo weegt). Op zich prima, zou blij zijn als ik zulke hoeveelheden kon voeren, eindelijk eens een "echte" maaltijd, ben alleen wel bang dat hij er dan van gaat aankomen.


Marstall zelf adviseert 140 gr/100 kg lg.

Anoniem

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 06:27

Dankje Mizora! Dan ga ik de hoeveelheid ophogen :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:01

Mijn shetje is denk ik 90/95cm en hij doet niks :D hij loopt af en toe wat aan de hand of een rondje molen, maar kan het geen werken noemen. Hij is nu niet te dik, maar ook niet slank, dus er moet echt niks bij zeg maar. Hij eet naast zijn hooi (krijgt een hooitasje een keer of vier/vijf per dag, heeft dus altijd wel hooi ter beschikking, maar soms ook een uurtje niet) vitalbix DC en hij staat op zand, niet op gras want dan kan ik hem rollen. Heel af en toe laat ik hem even grazen, maar zo min mogelijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:08

Ik vind de aanbevolen hoeveelheid van Marstall en van Mizora ook wel erg uiteen liggen. Adviseert een merk niet altijd al wat meer dan echt nodig?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:12

Tarico schreef:
Dankje Mizora! Dan ga ik de hoeveelheid ophogen :)


Moet ie dikker worden van de faser light??

Ik heb gemist hoeveel en wat voor ruwvoer je geeft?? Een paard moet eerst meer goed ruwvoer.


IngridM schreef:
Ik vind de aanbevolen hoeveelheid van Marstall en van Mizora ook wel erg uiteen liggen. Adviseert een merk niet altijd al wat meer dan echt nodig?


Het zijn ook geen reken sommetjes. Er zijn niet voor niets meerdere producten. Je geeft het ene bij het ene paard en de ene situatie en het andere voer bij het andere paard en andere situatie. Als je teveel nodig hebt, gaat er in de basis wat mis., of past het voer niet bij je paard en situatie.

Marstall zal wel uitgaan van ander gras en ruwvoer en niet de Nederlandse bagger kwaliteit.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:05

Vrijwel alle voerproducenten adviseren juist minder dan nodig is omdat mensen regelmatig van alles bijvoeren en omdat minder aangegeven op de zak vaak als beter voer wordt gezien.

Het kan zijn dat er in Duitsland meer koper in de grond zit en dus meer in het ruwvoer, dat heeft niets met de verdere kwaliteit van het ruwvoer te maken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:21

Duidelijke uitleg, thanks!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 15:47

De kwaliteit van het ruwvoer heeft alles met het bijvoeren te maken. Heeft echt niet alleen te maken met wat er in de bodem zit.
Daarbij is Duitsland veel groter en gevarieerder.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 16:45

Mizora schreef:
Vrijwel alle voerproducenten adviseren juist minder dan nodig is omdat mensen regelmatig van alles bijvoeren en omdat minder aangegeven op de zak vaak als beter voer wordt gezien.

Het kan zijn dat er in Duitsland meer koper in de grond zit en dus meer in het ruwvoer, dat heeft niets met de verdere kwaliteit van het ruwvoer te maken.


Dan ben ik heel benieuwd hoeveel ik van de Optimal zou moeten voeren volgens jouw berekening. Ik voer daarvan (volgens persoonlijk voeradvies Marstall) nu 375 gr per dag

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:26

Ik ben op zoek naar tips.

Pony is revaliderend. Nog laag in het werk (voorheen basis sport). Hoge spiertonus. Iets te royaal inmiddels.
Staat nu op vitalbix muesli 500gram en daily complete met de marstall wiesen fasern.

Maar ik wil mede door de spiertonus en arbeid toch nog steeds lager in suikers, zetmeel en granen (koolhydraten) schrappen.

Kan ik dan beter over op de faser light of de vito?
Als vervanging voor de vitalbix active en DC.

Ik wil graag iets blijven voeren vanwege supplementen en anders voernijd ivm standaard voerbeurten op stal. Ze krijgt ruim voldoende voordroog. Hooi die we op stal hebben is funest voor haar luchtwegproblemen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:18

Inmiddels voor de Vito gekozen. Ben benieuwd of het gegeten wordt :+

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:10

Die van mij at de Vito niet meer. De Faser Light vind hij wel lekker. De supplementen geef ik met een beetje Marstall Bergwiesen mash

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:34

Vito is al flemend goedgekeurd. :+

De Bergwiesen Mash viel al eerder in de smaak en de Wiesen Fasern krijgt ze extra ipv lucerne. Daar lijkt ze wat schrikkerig van te worden.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:08

Hallo
Ik kom ook om te reageren. Mijn paard staat nu op de fraser light alleen merk ik dat er nu steeds meer blijft liggen in de voerbak. Vanwege een peesblessure doet ze niet heel veel, we zijn wel in de opbouwfase.
Vanwege het staan op een pensionstal kan ik haar niet overslaan met voeren. Wel mag ik eigen voer geven.
Is de vito beter eetbaar? En hoe zit het met de knoflook die erin zit?
Mijn paard is over het algemeen geen moeilijke eter. De Bergwiesen Mash gaat er wel zo in, dus dacht de faser light ook wel.
Uiteindelijk als ze straks weer gewoon gereden gaat worden mag ze iets met meer energie hebben maar nu liever nog niet.
Dus iemand meer ervaring met de vito?

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:14

Ja de vito vindt mijn fjord altijd lekker! Knoflook die erin zit is weinig dus kan geen kwaad.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:24

Pony is kieskeurig. Ze eet de vito wel maar het gruis laat ze in de bak liggen. De eerste keer mengde ik er wat slobber bij en at ze het gruis. Daar trapte ze gister ook al niet meer in :+

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:28

Iemand advies of tips voor mij?
Ik voer nu 2 weken Marstall western.
Nu ben ik aantal dagen geleden sinds jaren weer afgevallen en gisteren ook weer bijna.
Ze gaat er van schrik vandoor ( dit gebeurd voorheen ook wel soms), maar geeft er nu ook een flinke bok bij.
Ze bouwt snel spanning op, dat laat ik dan via halsstrekken afvloeien, maar hierbij is ze er dus nu een aantal keer vandoor gegaan en dan is het voor mij vrij lastig om te blijven zitten.
De reden dat ik als niet western ruiter voor dit voer heb gekozen is omdat het al deze eigenschappen he goed kan gebruiken.
Kracht, snelheid, wendbaarheid, vlot herstel, uithoudingsvermogen, rust en prestatiebereidheid.
Nu merkt ik ook wel echt verbetering in looplust en conditie dus dat is wel heel prettig, ze is liever lui dan moe.
Ze is behoorlijk gespierd, maar heeft eigenlijk maar weinig kracht en heeft ook weinig soepelheid.

Dus eigenlijk nooit zo'n groot verschil gezien na verandering van voeding zowel positief als negatief.

Kan het zijn dat de voeding juist iets extra's toevoegd wat ze normaal tekort komt?
Is er iets wat dichtbij deze samenstelling komt wat ik eventueel ook zou kunnen proberen?
Wat zouden jullie doen?