Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 194 van de 203 [ 5056 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 203  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Marstall muesli's

 
Profiel   

Staat hier: http://marstall.nl/pdf/marstall_faser-light.pdf
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-18 20:58 



 
Profiel   

baudyh schreef
Je hebt het over pavo daily plus en luzerne. Maar pavo daily plus is luzerne. Alleen wel met melasse. Niet goed dus als hij jeukerig is.
Ben je zo goed bezig met Vitalbix en zet je dat niet door met pavo. Zonde
Dan zou ik een luzerne zonder melasse adviseren.
Als je maar een klein beetje geeft haalt die scheve calcium / fosfor verhouding niet uit.



Ik ben het volledig met je eens hoor, maar Pavo is niet alleen lucerne, er zitten ook andere ruwvoersoorten door. Weet even niet uit mijn hoofd welke. Maar je hebt gelijk, ik zou ook liever iets anders voeren. De melassevrije lucerne gaat er niet echt makkelijk in.

Daarom denk ik er nu over om toch eens wat anders te gaan proberen, even kijken hoe het gaat.
Punt is dat hij nogal gulzig eet en alleen een vitaminebrokje dus zo op is en hij zich snel verslikt.
Als zijn voer op is wordt hij jaloers op de andere paarden dus wil hem ook daarom iets geven om toch even lang bezig te zijn. Wij hebben 4 voerbeurten op stal, naast onbeperkt grofstengelig hooi (niet uit plastic).

Stel dat ik met de Pavo daily plus, vitalbix DC en Nutrimash gemiddeld 40% lucerne voer, komt dat nu neer op 600+ 450 + 350= 1400 x 0,4 = 560 gram lucerne per dag.

Stel dat ik dit vervang voor faser light en ik hou daarvan het advies van marstall aan ( 200 gram per 100 kilo) voer ik 1200 x 0,05= 60 gram lucerne.

Dat is al een behoorlijk verschil. Ook denk ik dat ik qua suiker en zetmeel dan beter uitkom, maar dat moet ik nog even narekenen.

Punt is alleen dat ik niet weet wat de percentages lucerne zijn in mijn huidige voer.

Wat ik wel een pluspunt vind is dat ik met vier voerbeurten op stal dan eigenlijk drie keer een schep faser light kan geven ( 400 gram per schep). Ik hoef dan geen ander voer meer erbij te verzinnen.

1 voerbeurt geef ik zelf, dat is nu de nutrimash slobber, met vitamine E en magnesium erbij en lijnzaadolie.
Ik zou voor de slobber dan ook een alternatief moeten zoeken, wellicht een grasbrokje weken. Het gaat erom dat zijn supplementen erin gaan. Als hij de wiesencobs zou lusten is dat denk ik wel een mooi alternatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-18 21:28 



 
Profiel   

Bergwiesen Mash is een hele mooie, graanvrije slobber.

http://www.marstall.nl/producten/graanv ... gory_id=13

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-18 21:39 



 
Profiel   

Ik vind het gruis in de faser light vervelend, omdat dit naar de bodem zakt en zo niet altijd verdeeld wordt over elk portie voer. Tenzij je natuurlijk voor elke keer scheppen je ton gaat schudden bijv.
Daarnaast is het echt poeder en dat heeft niet veel meer met vezels te maken.

Er zijn lucerne's zonder melasse. Wil je een mix, kun je ook naar Havens mix kijken. Wil je zonder lucerne kom je bij Agrobs of Dengie bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-18 22:30 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
Bergwiesen Mash is een hele mooie, graanvrije slobber.

http://www.marstall.nl/producten/graanv ... gory_id=13



Ik vind het zo jammer dat daar knoflook in zit -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 06:56 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Mara2000 schreef
Bergwiesen Mash is een hele mooie, graanvrije slobber.

http://www.marstall.nl/producten/graanv ... gory_id=13



Ik vind het zo jammer dat daar knoflook in zit -O-


Waarom toch die angst. Knoflook is gezond, ook voor paarden.
Je ruikt het niet eens, zo weinig zit erin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 07:13 



 
Profiel   

Ben ik echt niet met je eens Mara2000. Als mijn pony stond te eten was het net een shoarma zaak. Iedereen die onze hoek in kwam lopen riep het gelijk uit 'gatver knoflook'

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 07:32 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik vind het gruis in de faser light vervelend, omdat dit naar de bodem zakt en zo niet altijd verdeeld wordt over elk portie voer. Tenzij je natuurlijk voor elke keer scheppen je ton gaat schudden bijv.
Daarnaast is het echt poeder en dat heeft niet veel meer met vezels te maken.

Er zijn lucerne's zonder melasse. Wil je een mix, kun je ook naar Havens mix kijken. Wil je zonder lucerne kom je bij Agrobs of Dengie bijvoorbeeld.


Ik voer al jaren faser-light en heb dat totaal niet. Zowel boven als onder in de ton ziet het er hetzelfde uit. Niks poeder. Gewoon kleine vezels.

Maar ik weet dat het ervaart word als poeder. Dat heb je ook met luzerne. Mensen willen niet “ het poeder/gruis onder in de zak. Terwijl dat echt vezels zijn met de waardevolste ingrediënten

Ik zou oppassen als je een gulzige eter hebt met geweekte grasbrok. Ivm Slokdarmverstopping

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 07:57 



 
Profiel   

IngridM schreef
Ben ik echt niet met je eens Mara2000. Als mijn pony stond te eten was het net een shoarma zaak. Iedereen die onze hoek in kwam lopen riep het gelijk uit 'gatver knoflook'


Dat is de Vito, niet de mash. En ook in de Vito zit een verwaarloosbare hoeveelheid knoflook. Dat je het ruikt betekent niet dat er veel in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 07:59 



 
Profiel   

Oh ik lees het nu Mara, niet goed gelezen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 08:06 



 
Profiel   

Nog even een knoflook weetje.

In de Vito zit 1% knoflook.
Voer je 1 kilo Vito dan krijgt je paard 10 gram knoflook binnen. Knoflook is pas giftig wanneer je meer dan 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag voert. Voor een paard van 500 kg is dat dus 100 gram.
Dus wanneer je meer dan 10 kilo Vito per dag voert dan krijgt je paard een overdosis knoflook binnen.

Nog een weetje (van de Paardendrogist)
https://www.paardendrogist.nl/knoflook/

Knoflook (Allicum sativum) wordt veel gebruikt voor een optimale weerstand, een gezonde huid, gezonde luchtwegen en een goede bloedsomloop. Door de bloedzuiverende eigenschappen is het regelmatig gebruik van knoflook een goede preventie voor paarden die aanleg hebben voor diverse aandoeningen aan de hoeven of aan de huid. Bij inwendig gebruik wordt via de huid een sterke geur afgegeven, wat insecten op afstand houdt.

Bij paarden is een hoeveelheid van 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht schadelijk voor de rode bloedlichaampjes; dat betekent voor een paard van 500 kg 100 gram knoflook per dag. Wij adviseren om 15-30 gram per dag aan te houden; dan is knoflook een zeer gezonde aanvulling

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 08:11 



 
Profiel   

Bergweiden mash bevat 2% knoflook toch? Dan zou je bij 300 gram 6 gram knoflook voeren...

Ruik je de knoflook erg bij de bergweiden mash?

Ik zie dat er ook sparrennaalden inzitten. Iemand een idee waarom dit erin zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 09:13 



 
Profiel   

Volgensmij is dat heel gezond, waarom weet ik niet. Google is beste vriend

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 09:29 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Bergweiden mash bevat 2% knoflook toch? Dan zou je bij 300 gram 6 gram knoflook voeren...

Ruik je de knoflook erg bij de bergweiden mash?

Ik zie dat er ook sparrennaalden inzitten. Iemand een idee waarom dit erin zit?


Ik voer dagelijks 100 gram mash, nooit iets geroken.
En nogmaals, al zou je 6 gram voeren dan is dat nog steeds prima gezond. Zie mijn bericht hierboven. Laat het los, knoflook is gezond.

Bij paarden is een hoeveelheid van 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht schadelijk voor de rode bloedlichaampjes; dat betekent voor een paard van 500 kg 100 gram knoflook per dag. Wij adviseren om 15-30 gram per dag aan te houden; dan is knoflook een zeer gezonde aanvulling

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 10:35 



 
Profiel   

Van voergelijk (inderdaad, via google)


Sparrennaalden hebben een positieve invloed op de luchtwegen. Ook worden etherishe oliën uit sparrennaalden gewonnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 10:36 



 
Profiel   

En dan nog dit. Er zit 2% aan kruiden in de BW mash waaronder knoflookgranulaat.

Gedroogd gras van permanent grasland uit de Beierse Allgäu, lijnzaadschroot, appelpulp, lijnzaad, gedroogde chichorei- pulp, kruiden (brandnetel, eucelyptus, koriander, venkelzaad, echte heemst, tijm, kamille, fenegriek, berkenblad, anijs, sparrennaalden, smalle weegbree, kummel, salie, jeneverbes, kno ookgranulaat) (2%), geraf neerde raapolie, calciumcar- bonaat, bierbostel, biergist, goudsbloembloesem, fenegriek, natriumchloride

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 10:43 



 
Profiel   

Je hebt me overtuigd :D

Ik ga bij mijn voerleverancier een zak bergwiesenmash, wiesencobs en faser light halen.
Even kijken wat ze ervan vinden. De shetlander mag er ook van mee eten...


Even een aanvulling:
Ik heb er al eens eerder gevraagd, maar ik vraag het toch nog een keer :+

Zijn er hier ook mensen die de faser light aan hun shetlander geven en hoeveel voeren jullie ervan?
Het gaat om een 8 jarige shetlander, die geen arbeid verricht maar puur voor gezelschap erbij staat.
Het gaat er dus om om in zijn onderhoudsbehoefte te voorzien, naast hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 12:20 



 
Profiel   

baudyh schreef
superpony schreef
Ik vind het gruis in de faser light vervelend, omdat dit naar de bodem zakt en zo niet altijd verdeeld wordt over elk portie voer. Tenzij je natuurlijk voor elke keer scheppen je ton gaat schudden bijv.
Daarnaast is het echt poeder en dat heeft niet veel meer met vezels te maken.

Er zijn lucerne's zonder melasse. Wil je een mix, kun je ook naar Havens mix kijken. Wil je zonder lucerne kom je bij Agrobs of Dengie bijvoorbeeld.


Ik voer al jaren faser-light en heb dat totaal niet. Zowel boven als onder in de ton ziet het er hetzelfde uit. Niks poeder. Gewoon kleine vezels.

Maar ik weet dat het ervaart word als poeder. Dat heb je ook met luzerne. Mensen willen niet “ het poeder/gruis onder in de zak. Terwijl dat echt vezels zijn met de waardevolste ingrediënten

Ik zou oppassen als je een gulzige eter hebt met geweekte grasbrok. Ivm Slokdarmverstopping


Ik heb het voer gehad en kan het er echt niet mee eens zijn. Daarbij komt het gruis op de bodem, dus geef je dat niet gedurende de hele zak. Ik heb meerdere merken verkocht die ook zeer vezelrijk zijn of kruiden toevoegen etc. Je zou het gedurende het geven van de zak, steeds moeten schudden om het ook elke keer te geven. Maar wat wij op de bodem over hielden was echt poeder. Neemt niet weg, dat ik het geen slechte optie vind qua voer.

Wiesencobs voeren wij al jaren in de winter zonder te weken. Ze zijn nu 19, 20, 20 en 25 en echt nog nooit problemen mee gehad. Wiesencobs zet amper uit en valt al uit elkaar als het nat wordt, dus ook in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 19:25 



 
Profiel   

Het word ten strengste afgeraden om wiesencobs droog te voeren. Zou het ook nooit adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 07:28 



 
Profiel   

Misschien kan je de Fraser Light ook nat maken dat gruis beter opgegeten wordt?

Ik voer nu een jaar Vito aan mijn fjord, meestal eet ze het goed op, anders mix ik er klein beetje mash oid door. Heel tevreden over t voer, vacht al snel werd mooi zacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 08:30 



 
Profiel   

Mijn Vito komt vanmiddag aan, ben heeeel benieuwd. Ik laat even weten of mijn merrie het lekker vindt!
De Pavo NB had ik even als Back Up om haar Force door te mengen, maar die vond ze vandaag al wat minder. Gelukkig vanmiddag dus ander voer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 09:03 



 
Profiel   

Ik heb de faser light, bergweiden mash en wiesencobs gehaald.

De faser light is inderdaad wat fijn, maar dat is voor mijn paard denk ik een plus. Hij heeft nu twee voerbeurten een portie op (400 gram) en hij eet het heel rustig, waar hij bij grotere brokken wat rommeliger eet.

Hij vind het heel lekker dus dat is ook positief.

De bergweiden mash en wiesencobs krijgt hij einde van de dag, dus dat is even afwachten.

Ik haal hem helemaal van de daily plus af;
ik geef hem nu drie keer 400 gram faser light en dan 1 keer slobber met vitamine E en magnesium supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 10:57 



 
Profiel   

baudyh schreef
Het word ten strengste afgeraden om wiesencobs droog te voeren. Zou het ook nooit adviseren.


Ik weet niet beter of dat het aanbevolen wordt om nat te maken.
Als je een rustige eter hebt kan het best droog gevoerd worden.
Zelf geef ik het droog in een voerbal, waardoor het rustig gegeten wordt.
Dit gaat uitstekend.
De cobs vallen heel snel uit elkaar bij aanraking met vocht, ook in hun mond. Maar als ze gaan schrokken dan is het niet verstandig om ze droog te voeren.
Nat maken is ook geen punt. Het kan gewoon met koud water en ze vallen uit elkaar terwijl je er bij staat. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 11:03 



 
Profiel   

baudyh schreef
Het word ten strengste afgeraden om wiesencobs droog te voeren. Zou het ook nooit adviseren.


Ja, logisch. Zij willen niet aansprakelijk worden gesteld als een paard ooit een keer iets krijgt door het voer.
Maar wiesencobs zetten echt amper uit en vallen meteen uit elkaar als het nat wordt.

Ik kijk per situatie, maar als ik onze eigen paarden maar als voorbeeld neem. Zij hebben de hele dag hooi en gaan van hooiplek naar hooiplek. Ze zijn rustig als ze hun eten krijgen. Wij voeren het al jaren altijd droog en hebben bij geen enkel paard ooit problemen gehad. Oudste is 25 en kauwt nog prima. Shet is 20 en heeft geen snijtanden meer. De rest at of eet het ook goed.

Heb je een paard op stal die al tijdje zonder eten staat en waar veel voernijd is, zou ik het misschien minder snel droog geven. Hoewel ik daar geen enkele reden toe zie. Het zijn grote brokken en ze kunnen feitelijk op geen enkele manier meer kwaad dan gewone biks of muesli. Daar moet ook goed op gekauwd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 14:09 



 
Profiel   

Lucia88 schreef
Misschien kan je de Fraser Light ook nat maken dat gruis beter opgegeten wordt?

Ik voer nu een jaar Vito aan mijn fjord, meestal eet ze het goed op, anders mix ik er klein beetje mash oid door. Heel tevreden over t voer, vacht al snel werd mooi zacht.


Ik? Ze eten het wel hoor. Het gaat mij erom dat veel naar de bodem zakt en niet bij elke gift in het voer zit. Hier eten ze alles. Alleen bietenpulp zonder iets erdoor gaat wat minder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 14:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 194 van de 203 [ 5056 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197 ... 203  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen