Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GABY19

Berichten: 188
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:27

Ik heb even jullie tips en ideeen nodig:

Ik ben opzoek voor mijn Fjord naar een:
Muesli
Vitamine korrel
Elektrolyten

Pony staat 24/7 buiten en eet dus alleen gras en hooi. We rijden ongeveer 4/5 dagen in de week afwisseling van dressuur, longeren en buitenritten, hij zweet normaal, dus niet extreem. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid/snel dik.

Wat raden jullie aan? Ik heb zelf al een idee maar meningen van anderen zijn ook altijd welkom!

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:07

Mijn pony doet ongeveer evenveel werk als jouw fjord (ik heb een haflinger kruising). Hij krijgt van mij 120 gram pavo vital op een dag en vier handjes Marstall Faser Light. Momenteel doet hij het er erg goed op. Marstall heeft volgens mij ook een vitaminebrokje, de marstall force.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:17

Ik voerde de faser light. Ik ben weer terug gegaan naar vitalbix.

Ik ben marstall gaan voeren in de hoop dat mijn paard minder jeuk zou hebben als hij minder lucerne at, maar de jeuk is nog hetzelfde, zelfs iets erger. Daar is het dus niet mee gelinkt.

Mijn paard hoestte de laatste tijd erg tijdens het eten van de faser light en was ook wat winderig :=

Mijn Shetlander vind ik momenteel dikker als op vitalbix.

Ik ben nu dus terug. Paard krijgt 300 gr Daily Complete brokjes en 600 gram active+ muesli. Shetje krijgt 150 gram Daily Complete brokjes.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:42

GABY19 schreef:
Ik heb even jullie tips en ideeen nodig:

Ik ben opzoek voor mijn Fjord naar een:
Muesli
Vitamine korrel
Elektrolyten

Pony staat 24/7 buiten en eet dus alleen gras en hooi. We rijden ongeveer 4/5 dagen in de week afwisseling van dressuur, longeren en buitenritten, hij zweet normaal, dus niet extreem. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid/snel dik.

Wat raden jullie aan? Ik heb zelf al een idee maar meningen van anderen zijn ook altijd welkom!


Waarom zou je gras en hooi niet voldoende zijn? Is hij afgevallen? gezondheidsproblemen? Te weinig energie? Slechte hoeven en of vacht?
Pas als je meer info geeft over wat voor ruwvoer je geeft en hoeveel. Hoeveel gras hij mag eten en waarom je wil bijvoeren, kan je een goed advies vragen.

Electrolyten kan je ook in een emmer water aanbieden. Gewoon zeezout kan ook.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:48

GABY19 schreef:
Ik heb even jullie tips en ideeen nodig:

Ik ben opzoek voor mijn Fjord naar een:
Muesli
Vitamine korrel
Elektrolyten

Pony staat 24/7 buiten en eet dus alleen gras en hooi. We rijden ongeveer 4/5 dagen in de week afwisseling van dressuur, longeren en buitenritten, hij zweet normaal, dus niet extreem. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid/snel dik.

Wat raden jullie aan? Ik heb zelf al een idee maar meningen van anderen zijn ook altijd welkom!


Als het mijn paard was geweest zou ik een handje Optimaal met aanvullend Force gaan voeren.

Alle verhalen ten spijt over enkel ruwvoer geven heb ik toch ondervonden dat paarden die aanvullend voer krijgen er beter uitzien, beter door de verharing heen komen bijvoorbeeld en betere hoeven hebben.
Ik ben net verhuisd naar de andere kant van het land en kreeg van mijn nieuwe hoefsmid ook weer de complimenten over de voeten van mijn paard en pony’s . Hij zei ( net als mijn vorige hoefsmid ) echt zulke goede voeten zie je alleen bij paarden die goed gevoerd worden.
We hebben er een nieuw paard bij sinds een half jaar, die er op zich goed uitzag....behalve de hoeven.
Altijd brokkelhoeven gehad, volgens zeggen.
Maar zelfs hij begint er nu al beter uit te zien en zijn hoeven zijn al sterker.

GABY19

Berichten: 188
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:57

mirim schreef:
GABY19 schreef:
Ik heb even jullie tips en ideeen nodig:

Ik ben opzoek voor mijn Fjord naar een:
Muesli
Vitamine korrel
Elektrolyten

Pony staat 24/7 buiten en eet dus alleen gras en hooi. We rijden ongeveer 4/5 dagen in de week afwisseling van dressuur, longeren en buitenritten, hij zweet normaal, dus niet extreem. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid/snel dik.

Wat raden jullie aan? Ik heb zelf al een idee maar meningen van anderen zijn ook altijd welkom!


Als het mijn paard was geweest zou ik een handje Optimaal met aanvullend Force gaan voeren.

Alle verhalen ten spijt over enkel ruwvoer geven heb ik toch ondervonden dat paarden die aanvullend voer krijgen er beter uitzien, beter door de verharing heen komen bijvoorbeeld en betere hoeven hebben.
Ik ben net verhuisd naar de andere kant van het land en kreeg van mijn nieuwe hoefsmid ook weer de complimenten over de voeten van mijn paard en pony’s . Hij zei ( net als mijn vorige hoefsmid ) echt zulke goede voeten zie je alleen bij paarden die goed gevoerd worden.
We hebben er een nieuw paard bij sinds een half jaar, die er op zich goed uitzag....behalve de hoeven.
Altijd brokkelhoeven gehad, volgens zeggen.
Maar zelfs hij begint er nu al beter uit te zien en zijn hoeven zijn al sterker.


Precies dit!

GABY19

Berichten: 188
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:14

superpony schreef:
GABY19 schreef:
Ik heb even jullie tips en ideeen nodig:

Ik ben opzoek voor mijn Fjord naar een:
Muesli
Vitamine korrel
Elektrolyten

Pony staat 24/7 buiten en eet dus alleen gras en hooi. We rijden ongeveer 4/5 dagen in de week afwisseling van dressuur, longeren en buitenritten, hij zweet normaal, dus niet extreem. Pony is gevoelig voor hoefbevangenheid/snel dik.

Wat raden jullie aan? Ik heb zelf al een idee maar meningen van anderen zijn ook altijd welkom!


Waarom zou je gras en hooi niet voldoende zijn? Is hij afgevallen? gezondheidsproblemen? Te weinig energie? Slechte hoeven en of vacht?
Pas als je meer info geeft over wat voor ruwvoer je geeft en hoeveel. Hoeveel gras hij mag eten en waarom je wil bijvoeren, kan je een goed advies vragen.

Electrolyten kan je ook in een emmer water aanbieden. Gewoon zeezout kan ook.


Op dit moment krijgt hij alleen hooi (onbeperkt) omdat er geen gras staat, als er wel gras is krijgen ze strookbegrazing. Hij staat met graasmasker omdat hij snel aanleiding heeft om dik te worden en gevoelig is voor hoefbevangenheid. Omdat hij hierin dus beperkt wordt leek mij een vitaminekorrel fijn voor hem. Ik vind hem afentoe wat sloom en lusteloos (met dit weer/temperaturen nog wat extra). Zowel in de omgang als tijdens het rijden merk je dat hij minder energie heeft. Afgelopen 2 weken heeft hij het erg moeilijk gehad met de hoge temperaturen, zelfs beetje koliekerig en weinig eetlust! Dierenarts is hiervoor geweest en kon niks bijzonders vinden dan dat hij inderdaad last zou kunnen hebben van het weer!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:42

Mirim, maar dat is natuurlijk wel een totaal plaatje.

Heel veel paarden krijgen slecht ruwvoer, te weinig ruwvoer, staan teveel op stal, in urine en mest of lopen alleen op weidegrond buiten en met rijden op zand. Dan krijg je ook geen mooie hoeven.

Wanneer iets ontbreekt, paarden ernstige tekorten hebben etc, is aanvullen een goede oplossing. Maar gehouden bij de beste en ideale omstandigheden kan het zonder ook heel goed gaan. Dat is in Nederland alleen echt heel moeilijk.
Daarnaast duurt het soms lang om hoeven te laten herstellen tot echt goede hoeven na ene slechte periode.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:47

Precies, goed ruwvoer , wat in alle behoeften voorziet, bestaat niet. Vandaar dat bijvoeren , misschien in de beste omstandigheden en voor paarden die niet hoeven te presteren , van alleen een vitaminenbrokje voldoende is.
Maar dit is een discussie die eindeloos en oeverloos gevoerd kan worden. :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:23

Mensen pakken het vaak in de basis al niet goed aan en verwachten wonderen van voer en supplementen.

Goed ruwvoer is natuurlijk wel te vinden en je kan het heel goed doen als je echt wil. Dan zie je ook echt goede resultaten. Maar dat beperkt zich niet tot een beetje hooi of kuil uit de buurt.

Het probleem is wel, en dat zie ik nu al vele jaren, dat het herstel heel lang kan duren voor paarden. Paarden die van jongs af aan zijn bijgevoerd, niet goed gehouden worden etc, kunnen heel moeilijk terug op alleen ruwvoer. Dat kost echt heel veel tijd. In die tijd met ups and downs pakken mensen al snel naar iets om een probleem op te lossen en dan krijgt het niet echt de tijd en kans.

Daarnaast moet je bedenken of die tijd wel eerlijk is. Het paard kan er flink last van hebben in het begin of zich lusteloos voelen en nog meer problemen krijgen.

Ook weet je niet altijd alles. Dan zegt men dat een paard echt muesli nodig heeft om te presteren. Maar mensen vertellen niet hoe het paard op stal staat, van de hoefproblemen, beenproblemen, spierproblemen etc etc. Het zit er dan al zo ingebakken om die problemen op te lossen met supplementen, koelen, ijzers etc etc, dat er niet naar de basis wordt gekeken.

Wij zijn eerst commercieel geweest en verkochten voer. Toen kwamen mensen met problemen pas bij ons voor advies als er al problemen waren. Het meeste gaat nog om problemen oplossen, niet voorkomen.

Ik zie ook paarden goed presteren op brok en of muesli, maar ik zie dan gelijk ook nadelen, die men al weer gewoon vindt.
Neemt niet weg dat je uit alle keuzes die je hebt, dan de beste keus moet maken. Niet altijd gebaseerd op de beste reclame, prijs of rekensommetjes van diverse tabellen online.
Hetzelfde als de vele adviezen die hier klakkeloos online worden gegeven zonder naar het paard te hebben gekeken, de omstandigheden te zien, puur op basis van gemiddelden uit rekentabellen.
Dat vind ik wel schadelijk.

Eerst doorvragen en dan pas een advies. Bij ons is dat ook heel vaak een gewone muesli, omdat mensen nou eenmaal iets moeten met de omstandigheden die er zijn en je het beste kiest uit 2 kwaden. Ik snap ook heel goed dat mensen willen dat er tijdens een voerronde iets gegeven moet worden. Dan is vaak een klein vitamine korreltje ook niks.

Maar mijn advies is, eerst heel goed naar het paard kijken, de omstandigheden en dan het voer. Nieuwe dingen niet te snel of teveel introduceren. En liever ook niet 2 of 3 nieuwe dingen tegelijk. Bij grote veranderingen, geef het echt tijd.

waanders
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:16

Ik ben op zoek naar voer voor mijn Tinkermerrie, vervanger voor de care for life die ze nu krijgt met wat marstall force erbij. Ze heeft wat gevoelige darmen krijgt ze lucerne voor. Ik wil dat ze genoeg energie heeft voor lange buitenritten,dressuurles en af en toe een sprongetje, maar niet vliegerig wordt. En niet te veel suikers erin. wat zou ik haar het beste kunnen voeren?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:48

Ik ben voor mijn paard blij met Condicion en een handje optimaal met een handje lucerne .
Ook hij heeft gevoelige darmen.
Ik voer dit al een paar jaar en hij doet het er super op.

waanders
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:57

dankjewel,
:) lucerne krijgt ze al ga ik eens kijken naar de condition en optimaal

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:45

Heeft er iemand ervaring met Freizeit en of de Naturell voeren? Ik geef mijne nu Vito maar dat eet hij niet zo goed.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:49

Er is al een tijdje niet gepost hier maar ga het toch proberen.

Ik heb een fjord die L1 loopt. Ik geef hem nu enkel vitalbix maar toch schuurt hij nog zijn staart en ik had dus begrepen dat het door de lucerne kan komen dus ik ben op zoek naar ander voer.

Ik zat te kijken bij marstal en kwam uit op faser light. Maar is dit goed voer voor een fjord die wedstrijden loopt?

Hij word 3x per week gereden en 2x per week gelongeerd.

zijn er dingen die ik nog toe zou kunnen voegen aan zijn voer? Iets wat ik na de training kan geven voor extra energie of voor zijn spieren?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:34

De faser light is zover ik weet voor paarden die niks doen/blessure hebben. Daar heb ik het ook voor gegegeven. Aan mijn hete paard met blessure zodat die wel wat te doen had.

Ik zou dan eerder de Vito gaan geven.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:16

Yvank_ schreef:
De faser light is zover ik weet voor paarden die niks doen/blessure hebben. Daar heb ik het ook voor gegegeven. Aan mijn hete paard met blessure zodat die wel wat te doen had.

Ik zou dan eerder de Vito gaan geven.


Vito is ook een goede optie maar hoor wel vaker dat deze minder goed gegeten wordt. Een fjord haalt vermoedelijk meer dan voldoende energie uit Faser Light (of Vito).
Persoonlijk vind ik de FL een mooier produkt.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:35

Nou dat ben ik niet met je eens... Ik heb ook een fjord gereden en gestart (M2) en die haalde echt niet genoeg energie uit producten die zo laag zijn als de Faser light. Vito at die inderdaad niet.

Diergnk

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-11-18
Woonplaats: Baarlo

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:06

Ik ben het met je eens Mara2000, FL is inderdaad naar mijn inziens het beste product op de markt!

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:57

Faser light geef je niet als je extra energie wil. Er zit namelijk niks in. Dan zou je inderdaad de vito moeten geven.
Wat gaf je van Vitalbix?

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:22

baudyh schreef:
Faser light geef je niet als je extra energie wil. Er zit namelijk niks in. Dan zou je inderdaad de vito moeten geven.
Wat gaf je van Vitalbix?


de daily complete en als hij gelopen had gaf ik de sportmuesli van vitalbix.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:41

Kan iemand mij vertellen wat het zetmeelgehalte is van de Marstall Concours?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:25

In eerste instantie was ik op zoek naar een vervanger van de Agrobs alpengrun müsli (prijzig want ik koop het per 4 kilo en nog iets minder suiker/ zetmeel zou fijn zijn) Daar krijgt pony een flinke hand van bij zijn VS200 vitamine brokjes, om zijn supplementen mee te kunnen mengen. Toen kwam de faser light weer eens om de hoek en ik zie dat je voor volledige vitamine opname maar weinig zou hoeven voeren. Misschien ook best interessant, dan heb ik 2 vliegen in 1 klap en hoef ik maar 1 produkt aan te schaffen.

Zijn er nog meer die dit voeren ipv vitamine brokjes en zo ja, waarom?
Worden ze er, met aangegeven hoeveelheid, echt niet dik van?
Kan me herinneren dat ik het jaren geleden erg veel gruis vond, is dat inderdaad zo?

Lijkt me geschikt voor mijn pony:
- shet 8 jaar
- met actief pensioen (wandelen nog 3 a 5 X per week, vrijheidsdressuur en/of werken ad hand)
- te dik, afgelopen 2 maanden weinig tot niets gedaan.
- prachtig onbeperkt ruwvoer. Is getest met mooie uitkomst, geschikt voor mijn shet.
- gevoelig voor HB

Pony is wel meestal sloom. Al zo vaak gekeken of het iets medisch is maar het is gewoon zijn karakter.
Oh ja, pony vindt de marstall force niet zo lekker.

Zou dit iets zijn voor mijn pony?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:18

Ik heb ook de martstall faser light gevoerd aan mijn shet en die ging er best goed op. Het is inderdaad wel wat gruizig, en omdat mijn paard destijds wat hoestte en het niet echt lekker vond weer terug gegaan naar vitalbix DC en een muesli erdoorheen, nu een zak Pavo care for life, puur voor de vulling want er zijn vier voerbeurten op stal.

Helaas is dit paard er niet meer, en mijn andere paard eet sowieso ander voer want die redt het niet op sober voer.

Ik denk er nu over om voor de shet weer op marstall faser light terug te gaan, dan heb ik 1 soort voer voor hem wat iets praktischer zou zijn.
Maar hij moet er echt niet dikker op worden :+

Ik lees dus even mee naar andere ervaringen.

Edit: toen ik de shet net had stond hij op dieetmix van Subli en daar ging hij ook goed op, dus dat zou ook nog een optie zijn.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 19:36

Bedankt meiske voor jouw ervaring!