Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:27

Dankjewel meiden, ik denk dat ik dan voor de Faser Light ga. Maar heeft iemand een richtlijn hoeveel ik kan gaan voeren? Ze heeft onbeperkt beschikking tot hoor en zomers tot gras.
Oei die animo Muskel vind ik wel erg duur :€ je doet er maar een maandje mee..

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:12

Die AMP zou ik nog niet doen, die is bedoeld voor na het rijden.
Als je FL gaat voeren moet je de hoeveelheid geven die op de verpakking staat of je geeft minder en combineert met een vit. brokje zoals Marstall Force.

Maar kijk ook eens naar de Marstall Optimal, die voer ik zelf. Is een muesli waar je maar weinig van hoeft te geven (400 gram pd) want deze heeft een hoge concentratie vit./mineralen. Faser Light werd door die van mij niet gegeten. Vito ook niet trouwens.,

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:04

Ik ga geen 2/3 scheppen geven volgens de zak. Dat is niet te doen vindt ik. Max is 1 (als het echt niet anders kan 1,5) schep per dag hoor. Ik ga even de optimaal kijken!
Force heeft ze nu wel opgegeten van gisteren maar zou niet weten ofdat het er echt in zit of dat het uitgeschud weer is... :p het is een moeilijk eter. Slobber laat ze het liefst nogsteeds staan.. liefst dus een complete muesli zodat ze niet zo moeilijk kan dien / selecteren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:17

Ik twijfel nu tussen Faser Light of Optimal.
Optimal, hoe zit die in energie/suiker level? Ze staat op rust namelijk en wordt binnenkort verder zadelmak gemaakt energie hebben we dus niet nodig, en het schuren komt waarschijnlijk van de suikers..

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:21

Zetmeel 27% in optimal

Faser light is dat 2,6% en 5,9% suiker

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:38

Van supplementen krijgt je paard geen spieren hoor.

Als je faser light wil geven, maar niet zoveel, kun je daar wel force doorheen doen. Force apart zou ik ook niet doen. Je geeft maar weinig en het zijn echt kleine korreltjes. Als je alleen vit wil voeren, zou ik naar de vitalbic dc kijken. Dat is meer een echt brokje.

mirim

Berichten: 4412
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:41

Vito is niet voor paarden die niets doen.
Daar is de faser light meer geschikt voor.
De vito is bedoeld voor paarden die wel degelijk aan het werk kunnen/ moeten.
Vanwege het aminopakket eerder geschikt voor een jong paard als de faserlight.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:03

Yvank_ schreef:
Zetmeel 27% in optimal

Faser light is dat 2,6% en 5,9% suiker


Maar je geeft maar zo'n 400 gram van de Optimal dus tov muesli waar je 1-2 kilo van moet geven is het aandeel zetmeel niet heel veel hoger.
En tja, als je paard geen graanvrij voer lust.....

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:05

superpony schreef:
Van supplementen krijgt je paard geen spieren hoor.

Als je faser light wil geven, maar niet zoveel, kun je daar wel force doorheen doen. Force apart zou ik ook niet doen. Je geeft maar weinig en het zijn echt kleine korreltjes. Als je alleen vit wil voeren, zou ik naar de vitalbic dc kijken. Dat is meer een echt brokje.


Ze wil geen luzerne en de Vitalbix DC bevat 50% luzerne. Dat is 1 van de redenen waarom ik met Vitalbix ben gestopt.

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:06

Dan zou ik Pure Feed Balance doen. 1 van de weinige voersoorten die ik ken zonder luzerne waar je echt maar 100g/100kg paard van hoeft te voeren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:48

Ik weet niet of het echt de luzerne is waar mijn merrie niet tegen kan. We zijn echter tot de conclusie gekomen dat de combi Pavo vital en de Daily plus luzerne niet werkt voor haar naar alle waarschijnlijkheid. Ze krijgt namelijk jeuk aan haar staart.
Ik wil dus graag iets proberen dat er om bekend staat meer geschikt te zijn voor paarden die evt jeuk krijgen van de Pavo voeders. Waar ik nu op uit kom is Faser Light, Vito of de Optimal.
Ze gaat wel weer aan het werk een deze weken, daar zou de Vito klaarblijkelijk beter voor zijn dan de Faser Light. Dan blijft Vito gecombineerd met Force of de Optimal over.
Over de Optimal kan ik alleen niets vinden over of het geschikt is voor mijn doeleinden. Weinig energie en geschikt voor jeukerige paarden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:02

Maar ze heeft geen eczeem? Want dan zou ik echt naar mn totaal voer en management gaan kijken. Hoe is je ruwvoer? Dat kan ook bijdragen aan de klachten. Dan kun je van alles blijven kopen, maar is het zonde van je geld. Dat is het vaak sowieso hoor.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:17

Je moet ergens beginnen dus luzerne uit het menu halen is een goed begin. Ik ben ook gestopt met voordroog, hij krijgt alleen nog maar goed hooi.
Veel beweging is ook belangrijk om afvalstoffen kwijt te raken.

Jeuk en schilferige staart hoeft overigens niet door voeding te komen. Droge huid, mijten, zomereczeem kan ook allemaal.

Maar sober voeren is voor elk paard goed.
Staart wassen met Teershampoo en inwrijven met iets als Derfen geeft ook vaak goede resultaten.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:19

superpony schreef:
Maar ze heeft geen eczeem? Want dan zou ik echt naar mn totaal voer en management gaan kijken. Hoe is je ruwvoer? Dat kan ook bijdragen aan de klachten. Dan kun je van alles blijven kopen, maar is het zonde van je geld. Dat is het vaak sowieso hoor.


Nee! Godzijdank, geen eczeem. Enkel de staart, schilfers en ze vindt het fijn als ik er aan kriebel. Ze staat soms wat de schuiven tegen de voerbak, maar schuurt het zelf zeker niet stuk.

Afbeelding
Deze zitten door heel de staart.
Derfen ben ik al 2 weken mee aan het smeren 2 x per week. Helaas lijkt het juist steeds grotere schilfers te worden daardoor... ik doe er nu dus even niets aan. Ik heb geprobeerd te wassen maar dat is ze nog niet gewend helaas.

Wat is nu denk kwa voer:
Vito (vanwege lichte arbeid beter dan Faser?) + force omdat ik geen 1,5 kg ga voeren :) (3scheppen...) Wat is de juiste verhouding?
Of de Optimal, maar die is misschien niet geschikt?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:27

Het ligt eraan wat je aan ruwvoer geeft, dus welke kwaliteit, hoeveel, hoevaak? Geen enkel advies is betrouwbaar zonder dat men weet wat je aan ruwvoer geeft en hoeveel je paard buitenkomt etc. Leuke rekensommen hebben geen nut anders.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:04

Het ruwvoer is hier onbeperkt, en zomers het gras onbeperkt. Het ruwvoer is helaas enorm wisselend, maar ik probeer op de keren dat het kuilig/nattig is, het te mengen met grofstengelig hooi van mijzelf. Het is geen arm hooi wat ze dus gemiddeld krijgt.
Ze komt swinters gemiddeld 4 uur in de paddock, en zomers dag en nacht op de weide, met in voor en najaar alleen overdags.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:00

Dan zou ik me echt daar eerst op concentreren. Je ruwvoer is de basis qua voeding, maar ook de structuur is belangrijk voor de darmflora en de darmflora is weer de basis van alles.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:19

Je geeft aan ik wil geeeen extra energie.
Dan valt imo de Vito en optimaal af.
Die 27% zetmeel is veel in de optimal en gerstvlokken en maïsvlokken geven echt energie.
Vito is gemaakt voor paarden die geen granen mogen maar wel energie nodig hebben.

Marstall animo plus geef je alleen na het werken dus je doet niet een maand met zo een emmer.

Je vraagt om advies voor een paard waar je geen extra energie voor wil en het liefst graanvrij. Dan heb je van Marstall alleen de faser-light.

mirim

Berichten: 4412
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:26

ik ben het er niet mee eens.
Elk levend wezen heeft energie nodig en haalt dat uit voeding.
De energie die vito geeft is langzame energie.
Een paard wordt niet heet van vito, maar kan er genoeg energie uit halen om te groeien en te werken.
Dat het graanvrij is betekent dat het dus voor paarden geschikt is die geen granen mogen of waarvan de eigenaar niet wil dat ze granen krijgen.
Faserlight is enkel bedoeld voor paarden die niets doen, dus enkel energie nodig hebben om te leven . En natuurlijk kunnen deze paarden ook overleven op alleen ruwvoer, maar ze krijgen middels de faser hun benodigde vitaminen en mineralen binnen. En zullen daardoor gezonder zijn.
Er zijn voorbeelden dat ook paarden op dit voer kunnen werken. Natuurlijk...dat kan ook op enkel ruwvoer.
Maar uiteindelijk zullen er te korten op kunnen treden.
De vito is graanvrij en bevat een aminozurenpakket wat er voor zorgt dat een paard zichzelf niet uitput. Dus er zullen naast groei en arbeid geen tekorten optreden bij voldoende voer.
De optimaal wordt doorgaans in kleine hoeveelheden gegeven en zal een paard niet heet maken.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:31

Dankjulliewel meiden! Helaas is het voor mij niet haalbaar om eigen gekocht hooi, ook nog eens onbeperkt aan te bieden. Dat wordt echt te duur. Ik heb het idee dat het op deze manier prima gaat. Ze glanst mij tegemoet, maar ik zeker niet dik:

Afbeelding

Ik zal vanmiddag nog eens goed de Vito optimaal en Faser naast elkaar leggen.
Maar wat ik nu wil gaan doen is: 2x pd een halve schep Vito + handje Optimaal.
Vito schijnt zoals Mirim zegt een beter aminopakket te hebben voor de spieropbouw van de jonge knollies.

Het is niet een echte eter mijn merrie, laat het liefst krachtvoer liggen. (Ook suikerbommen als Pavo muesli en slobber)
Het enige wat ik jammer vind aan de Vito is dat ze er vaak naar knoflook van gaan stinken hoor ik.. :D

Op de foto staat ze al een maand stil helaas, ivm blessure. Dit was haar toen ze nog aan het lichte werk stond:

Afbeelding

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:42

SBravour schreef:
Het enige wat ik jammer vind aan de Vito is dat ze er vaak naar knoflook van gaan stinken hoor ik.. :D


Dat klopt het was net of hij uit de shoarma tent kwam. Echt zo vreselijk goor. Iedereen die in ons hoekje kwam riep het. Vind het ook jammer dat het erin zit. Omdat ze het helemaal niet nodig hebben en omdat ik vies wordt om mijn eigen pony een kus te geven :D :D
Ik voer het dus ook niet meer.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:58

Oh is het echt zo erg. Wát vervelend zeg. Mijn merrie geeft non-stop kusjes aan me. Daar ben je gauw klaar mee dan :o
Hmm.... Voerland, waarom is er zo veel keus en moeilijkheid :D

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:42

Maar het paard waar het om gaat heeft momenteel een lichte blessure?

Dan zou ik zeker voor faser light gaan. Dit heeft mijn paard gehad toen hij blessure had. Toen die weer in het werk mocht ging de Animo muskle erbij en dit gaf ik alleen na het werken dat ging prima. Pas toen ik hem weer heel flink in het werk had (Z1) kwam ik energie te kort en ging ik mijn oude brok er weer bijvoeren. Maar nog steeds voer ik faser light er naast.

De vito heb ik gevoerd aan het andere paard die energie te kort kwam. Uiteindelijk mee gestopt omdat hij het na een poosje weigerde te eten. En dat was een fjord die normaliter alles wat los en vast zit op eet.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:25

Yvank_ schreef:
Maar het paard waar het om gaat heeft momenteel een lichte blessure?

Dan zou ik zeker voor faser light gaan. Dit heeft mijn paard gehad toen hij blessure had. Toen die weer in het werk mocht ging de Animo muskle erbij en dit gaf ik alleen na het werken dat ging prima. Pas toen ik hem weer heel flink in het werk had (Z1) kwam ik energie te kort en ging ik mijn oude brok er weer bijvoeren. Maar nog steeds voer ik faser light er naast.

De vito heb ik gevoerd aan het andere paard die energie te kort kwam. Uiteindelijk mee gestopt omdat hij het na een poosje weigerde te eten. En dat was een fjord die normaliter alles wat los en vast zit op eet.

Oh interessant. Hoeveel voerde jij van de Faser Light? De aanbevolen hoeveelheid? Dat zijn toch gauw 2 scheppen...

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:35

Ik gaf 2x per dag 3/4 schep dat is totaal 750 gram ongeveer. Dat was toen hij helemaal niets deed. Daarna ben ik wel waar meer gaan geven.

Nu krijgt hij 1x per dag 3/4 schep hiervan en voor de rest brok.