Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:37

Klopt,drop heeft een nieuwe lover....

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:40

Ronald zegt net al....het is wel een gigolo aan het worden he?;)

Themba

Berichten: 1457
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:06

Stal eigenaar zei laast hij zegt als je merrie hengstig is en je hebt last van dekkende ruinen gewoon paar dagen bij de merries zetten en het is klaar. Dus ook een optie.. Moet zeggen ze staan allemaal weer erg lief bij elkaar en heb vandaag nog tijdje staan kroelen met sid toen ik aan het mesten was... Als het bij 1x in de zoveel tijd even een dagje wat onrustiger omdat er weer 1 met der kontje staat te zwaaien is hoor je mij niet klagen verder vinden ze het erg leuk met zijn 4e en gaat het hartstikke goed!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:17

Ik kom deze weer even een schopje geven.

Sinds een jaar heeft mijn ruin bedacht dat het leuk is om een aantal merries in de kudde te dekken.
Vorig jaar viel het op zich wel mee, monnikspeper gegeven en toen was het prima.

Momenteel, veel kudde wisselingen gehad sinds vorig jaar
en veel merries erbij die ook graag gedekt willen worden
of heel heftig en sl--terig hengstig zijn.
Dus ook echt komen 'vragen' / 'uitlokken'
Nu is het dus veel erger geworden en geef ik nu al ruim 2 maanden monnikspeper
maar dit lijkt nog niet te helpen -O-

Ik heb de dosis al iets opgehoogd.
1 schepje per 300 kilo, en hij zit 650/700 max.
Dus hij mag iets meer dan 2 schepjes hebben in ieder geval.

Weet iemand of er nog iets anders is wat zijn hormonen kan onderdrukken.
Wil morgen de DA bellen om te vragen of die iets weet.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:43

niemand? -O-

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:12

Heb hetzelfde probleem met mijn ruin die onze merrie dekt. Ik lees dus graag even mee.
Hij is ook aan de monnikspeper. Voor mijn merrie kan dat helaas niet (want het werkte ook enigszins in het afzwakken van idioot extreme hengstigheid) want ze krijgt er diarree van.

Willen de merriehouders niks doen? Ik vind het een gruwel voor de merrie dat dekgedrag namelijk.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:51

in principe is het dekken niet meteen een mega probleem,
als het af en toe is.
Helaas zijn dit heftige hengstige merries die ook gewoon hun billen onder zijn hoofd duwen zeg maar.
Er is er momenteel 1 die gewoon de hele tijd achter hem aan loopt.
Dus ja het is ook niet alsof het allemaal aan mijn ruin ligt.

Er zijn inderdaad genoeg spullen voor merries,
die kan je namelijk ook gewoon monnikspeper geven.

Ik weet dat 1 zelfs regumare geeft aan haar merrie op dit moment,
dat is ook de merrie met rugklachten.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:02

Mijn vorige ruin mocht gewoon niet bij merries :')
Die dekte ook, gewenst en ongewenst...
Veel geprobeerd, uiteindelijk maar gewoon een ruinen en merrie koppel gemaakt.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:12

(Hi Sabrina, how is life?)
Laat ik voorop stellen: ik heb hier geen verstand van, want ik ben meer een vrouw met een paard dan een paardenvrouw. Maar wat is er in essentie zo erg aan (de activiteit) van het dekken van hengstige merries?
Gewoon biologisch gezien zou ik denken dat een merrie op zich gemaakt is, zodat ze fysiek gezien wel gedekt kan worden. En door een ruin zou ik zelf denken, dat het dan alleen geen veulen oplevert. Wat de meeste merrie eigenaren denk ik toejuichen.
Dus wat is fysiek nu zo enorm het punt. (Niet om te rellen, echt niet! Maar 500 kg hengstige merrie, en 500 kg hitsige ruin, wat gaat er dan fundamenteel mis?).
Ik heb toch vaak het gevoel dat men mensengedrag hier op projecteert: ‘de merrie wordt verkracht’.
Als een merrie niet hengstig genoeg is, slaat ze de dekker (hengst of ruin) toch gewoon af?

Het issue is volgens mij meer:
Men (eigenaren van merries) vindt het niet prettig dat hun paard ‘bezoedeld/verkracht’ wordt .
Of mis ik hier iets? (Ik weet dat waar onze pony vandaan komt, er een kudde merries staat, waar ze dan een hengst tussen laten lopen/dekken. De studfarm waar hij vandaan komt, levert ook aan het Brits koninklijk huis. Dat wil niet zeggen dat het ‘dus’ goed is, maar wel dat we hier niet volledig te maken hebben met ‘uit de klei getrokken barbaren’. )

Ik hoor echt, oprecht, heel graag, wat er zo enorm erg is aan het (nutteloos) dekken van een hengstige merrie.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:41

Schade, zeker met voor ijzers kunnen ze flinke wonden veroorzaken in de merrie rug.

Ook is de kans op inwendige infecties groot voor de merrie.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 07:54

Nienkje: het grappige is dat jij juist vermenselijkt. Dit gedrag is namelijk juist níet natuurlijk. In de natuur dekt een hengst een merrie en dan wordt ze drachtig. Dat gaat hier nooit gebeuren. Het punt is dus niet dat ik ze hun lolletje niet gun. Het punt is dat er elke drie weken een dikke Haflinger x Rijpaard kruising achterop mijn merrie duikt en haar bij haar schoft grijpt (bijt).

In de afgelopen maanden durfde hij niet te springen vanwege haar losse achterpootjes. Maar inmiddels gooit ze zichzelf letterlijk al plassend tegen zijn boeg en kan hij bijna niet meer anders. Het is doffe ellende.

Onze ruin heeft geen ijzers, maar sowieso is een paard hier ook niet voor gemaakt. Mijn merrie bedoel ik dan. Die is het hele jaar rond strontje hengstig. Elke drie weken. Ik denk dat je nu beter snapt waarom dit onwenselijk gedrag is?

Ik snap niet dat die merriehouders niet allemaal wat eraan doen qua supplementen. Maar eerlijk gezegd had ik in jullie geval gevraagd om voor de ruin een andere oplossing te zoeken qua weide/paddock. Omdat het om meerdere merries gaat.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:35

Nienkje_H schreef:
(Hi Sabrina, how is life?)
Laat ik voorop stellen: ik heb hier geen verstand van, want ik ben meer een vrouw met een paard dan een paardenvrouw. Maar wat is er in essentie zo erg aan (de activiteit) van het dekken van hengstige merries?
Gewoon biologisch gezien zou ik denken dat een merrie op zich gemaakt is, zodat ze fysiek gezien wel gedekt kan worden. En door een ruin zou ik zelf denken, dat het dan alleen geen veulen oplevert. Wat de meeste merrie eigenaren denk ik toejuichen.
Dus wat is fysiek nu zo enorm het punt. (Niet om te rellen, echt niet! Maar 500 kg hengstige merrie, en 500 kg hitsige ruin, wat gaat er dan fundamenteel mis?).
Ik heb toch vaak het gevoel dat men mensengedrag hier op projecteert: ‘de merrie wordt verkracht’.
Als een merrie niet hengstig genoeg is, slaat ze de dekker (hengst of ruin) toch gewoon af?

Het issue is volgens mij meer:
Men (eigenaren van merries) vindt het niet prettig dat hun paard ‘bezoedeld/verkracht’ wordt .
Of mis ik hier iets? (Ik weet dat waar onze pony vandaan komt, er een kudde merries staat, waar ze dan een hengst tussen laten lopen/dekken. De studfarm waar hij vandaan komt, levert ook aan het Brits koninklijk huis. Dat wil niet zeggen dat het ‘dus’ goed is, maar wel dat we hier niet volledig te maken hebben met ‘uit de klei getrokken barbaren’. )

Ik hoor echt, oprecht, heel graag, wat er zo enorm erg is aan het (nutteloos) dekken van een hengstige merrie.

Dat is vaak het grootste probleem.

Echter: Het belangrijkste aandachtspunt is HOE het gebeurt.
Op "onze" stal staat een ruin die ramt er overheen, zogezegd. Dat is een niet ondenkbaar risico op serieuze schade. Die staat dus apart van de merries.

Kennis had een ruin en dat was een charmeur. Die maakte de merries het hof en als de merrie wilde, dan dekte hij. Heel rustig, beleeft en voorzichtig.

Het lijkt me duidelijk waar het verschil zit en waarom de ene wel en de andere niet.

Blijft tot slot het precaire onderwerp van hygiëne over.....
Daar wil ook vrijwel niemand aan, terwijl het, mits correct gedaan, bijdraagt aan de gezondheid van je paard.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:14

Dank voor de verschillende uitleggen!

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:09

c_alsemgeest schreef:
Schade, zeker met voor ijzers kunnen ze flinke wonden veroorzaken in de merrie rug.

Ook is de kans op inwendige infecties groot voor de merrie.


ijzers hebben ze bij ons in de kudde allemaal niet.
+ ik hou mijn ruin wel schoon. dus dat scheelt gelukkig

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:14

ikke schreef:
Nienkje_H schreef:
(Hi Sabrina, how is life?)
Laat ik voorop stellen: ik heb hier geen verstand van, want ik ben meer een vrouw met een paard dan een paardenvrouw. Maar wat is er in essentie zo erg aan (de activiteit) van het dekken van hengstige merries?
Gewoon biologisch gezien zou ik denken dat een merrie op zich gemaakt is, zodat ze fysiek gezien wel gedekt kan worden. En door een ruin zou ik zelf denken, dat het dan alleen geen veulen oplevert. Wat de meeste merrie eigenaren denk ik toejuichen.
Dus wat is fysiek nu zo enorm het punt. (Niet om te rellen, echt niet! Maar 500 kg hengstige merrie, en 500 kg hitsige ruin, wat gaat er dan fundamenteel mis?).
Ik heb toch vaak het gevoel dat men mensengedrag hier op projecteert: ‘de merrie wordt verkracht’.
Als een merrie niet hengstig genoeg is, slaat ze de dekker (hengst of ruin) toch gewoon af?

Het issue is volgens mij meer:
Men (eigenaren van merries) vindt het niet prettig dat hun paard ‘bezoedeld/verkracht’ wordt .
Of mis ik hier iets? (Ik weet dat waar onze pony vandaan komt, er een kudde merries staat, waar ze dan een hengst tussen laten lopen/dekken. De studfarm waar hij vandaan komt, levert ook aan het Brits koninklijk huis. Dat wil niet zeggen dat het ‘dus’ goed is, maar wel dat we hier niet volledig te maken hebben met ‘uit de klei getrokken barbaren’. )

Ik hoor echt, oprecht, heel graag, wat er zo enorm erg is aan het (nutteloos) dekken van een hengstige merrie.

Dat is vaak het grootste probleem.

Echter: Het belangrijkste aandachtspunt is HOE het gebeurt.
Op "onze" stal staat een ruin die ramt er overheen, zogezegd. Dat is een niet ondenkbaar risico op serieuze schade. Die staat dus apart van de merries.

Kennis had een ruin en dat was een charmeur. Die maakte de merries het hof en als de merrie wilde, dan dekte hij. Heel rustig, beleeft en voorzichtig.

Het lijkt me duidelijk waar het verschil zit en waarom de ene wel en de andere niet.

Blijft tot slot het precaire onderwerp van hygiëne over.....
Daar wil ook vrijwel niemand aan, terwijl het, mits correct gedaan, bijdraagt aan de gezondheid van je paard.


Die van mij is voor wat is gezien heb niet heftig. bijt niet ofzo.
hij dekte laatst ook maar half. ging alleen op de rug en verder niks.

ik wacht ook nog op reactie van de DA.
Die wisten helaas niet meteen wat.
maar we willen wel allemaal wat doen, dus niet alleen de eigenaar van de merrie of alleen die van de ruin.
Dus dat is wel heel fijn, proberen er allemaal wat aan.


En hoi Nienke!
wat leuk jij ook op bokt :D

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:30

Ik heb bericht van de DA gekregen dat er iets is
in pil vorm wat normaal voor mensen is maar wat blijkbaar voor me paard ook kan.

Ik heb gevraagd wat hier in zit.
Aangezien ik niet zomaar van alles aan me paard wil gaan geven.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:37

Ik zou hem ook zeker niet zomaar wat geven; Regumate is ook troep. Wat soms helpt is de dames een vliegendeken aandoen met staartflap die goed lang is. Het is gewoon voorjaar en dan zijn de dames wat lonkeriger. Het gaat wel weer over. Het is gewoon min of meer 'de natuur' en hoe vervelend het ook lijkt of is, als de merrie het toelaat en hij voorzichtig is dan zij het zo.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:19

Lindsey_99 schreef:
Ik zou hem ook zeker niet zomaar wat geven; Regumate is ook troep. Wat soms helpt is de dames een vliegendeken aandoen met staartflap die goed lang is. Het is gewoon voorjaar en dan zijn de dames wat lonkeriger. Het gaat wel weer over. Het is gewoon min of meer 'de natuur' en hoe vervelend het ook lijkt of is, als de merrie het toelaat en hij voorzichtig is dan zij het zo.


Zoals je kon lezen gaat het ook om een paard met rugproblemen .
Ik snap wel dat je dan niet wilt dat die regelmatig gedekt wordt.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:45

Dan is het onoplosbaar, behalve als die merrie met rugklachten, of je ruin tijdelijk apart gezet worden, evt samen met een bevriend paard.
Er zijn behalve met hormonenbehandeling dan weinig andere opties.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:53

Ik schop deze ook weer even omhoog…

Hier een ruin die niet tussen de merries staat, dus dekken is niet het probleem. Echter staan er wel aardig wat (hengstige) merries op stal en in een andere wei. En iedere keer, als het overgrote deel hengstig is, is er niets aan te vangen met mijn ruin. Hij is opgefokt, valt niet te rijden, onrustig in de wei, onrustig in zijn stal. Gewoon niet prettig in de omgang, terwijl het anders echt een lieverd is. Het komt, net als de hengstigheid van merries, met periodes. Als er wat minder hengstige merries op stal zijn, is hij gewoon zichzelf. Ik weet dat hij vroeger gedekt heeft en vrij lang hengst is geweest.

Is er iemand die Moody Mare bijvoert? Hoe snel zou dat werken, zou ik dit dan de hele zomer moeten geven, of enkel in de periode dat hij opgefokt rondloopt?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:03

Devic schreef:
Ik schop deze ook weer even omhoog…

Hier een ruin die niet tussen de merries staat, dus dekken is niet het probleem. Echter staan er wel aardig wat (hengstige) merries op stal en in een andere wei. En iedere keer, als het overgrote deel hengstig is, is er niets aan te vangen met mijn ruin. Hij is opgefokt, valt niet te rijden, onrustig in de wei, onrustig in zijn stal. Gewoon niet prettig in de omgang, terwijl het anders echt een lieverd is. Het komt, net als de hengstigheid van merries, met periodes. Als er wat minder hengstige merries op stal zijn, is hij gewoon zichzelf. Ik weet dat hij vroeger gedekt heeft en vrij lang hengst is geweest.

Is er iemand die Moody Mare bijvoert? Hoe snel zou dat werken, zou ik dit dan de hele zomer moeten geven, of enkel in de periode dat hij opgefokt rondloopt?


Bij de mijne werkte de Oestress liquid wel, gaf het meestal vanaf de eerste tekenen van hengstigheid bij de buurvrouwen :+

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:21

@ c_alsemgeest Thanks voor de tip! Die werkt dus meteen en geeft je in de “normale” periode dan niet?

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:35

Even heel praktisch - met onze ruin hebben we hier ook last van gehad. Hij stond in een kleine, gemengde kudde van 4, die niet gesplitst kon worden. Juist vanwege de risico's (voor hem, omdat niet-hengstige merries toch flink naar achteren trappen - maar ook voor de merries omdat ruinen niet vaak niet stoppen met dekken omdat hun "klus nooit af is") hebben wij zijn bloed laten testen. Dit omdat middeltjes als MerrieSupport etc niet leken te helpen.

Hij bleek minder testosteron te hebben dan een gemiddelde merrie :?

De da gaf aan dat het dan ook geen enkele zin heeft om supplementen te geven als monnikspeper, omdat de oorzaak niet hormonaal is. Het dekken is dan oerinstinct/gedragsmatig en dat is nog veel lastiger aan te pakken.
Voor ons was de oplossing om te verhuizen naar een grotere stal, waar hij nu heerlijk in een ruinen-groep kan donderjagen *\%/*

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:45

Devic schreef:
@ c_alsemgeest Thanks voor de tip! Die werkt dus meteen en geeft je in de “normale” periode dan niet?

Nee klopt, ik gaf het hem zelf niet, vorige eigenaar heeft het wel een periode gedaan omdat hij toen ook onder het zadel achter de vrouwtjes aan ging :')
Ik zelf heb het nooit nodig gehad, zo lang ik hem maar niet op het land gooide met merries :D
Maar bij hem werd het toen inderdaad alleen bepaalde periode in voorjaar/zomer gegeven en leek wel wat te doen. Juist omdat het vloeibaar was schijnt het sneller in te werken.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Suppl. tegen hengstengedrag(ruin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:01

Saskia_D mijn ruin staat niet tussen merries op de wei, dus daar ligt het probleem niet. Zijn het afgelopen half jaar gewoon veel nieuwe paarden (merries) bij gekomen. De merrie waar hij naast stond is overleden en nu staat er een jongere merrie naast hem, die echt wel heftig hengstig kan zijn.

Wellicht helpt het niet om hem een supplement te geven en zit het inderdaad tussen zijn oren, maar niet geschoten is altijd mis. En als ik dan het verhaal van c_alsemgeest lees, heb ik goede hoop