Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gemberpoeder voeren, persoonlijke ervaringen gevraagd.

 
Profiel   

Aangezien ik al een tijdje op internet aan het rondspeuren ben en veel gelezen heb over hoe goed gemberpoeder is voor allerlei kwaaltjes voor mens en dier en dan ook vooral paarden, wil ik graag persoonlijke ervaringen horen. Die kan ik namelijk niet of nauwelijks vinden.
Dus brand los! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 08:42 



 
Profiel   

In duitsland wordt het veel gebruikt voor paarden, misschien moet je daar eens zoeken !

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 09:46 



 
Profiel   

Ik weet dat het inderdaad veel gebruikt wordt maar ik wil graag persoonlijke ervaringen horen.
Tot nu toe heb ik al wel op verschillende site´s gelezen hoe goed het werkt en meestal zijn het dezelfde teksten (letterlijk dezelfde teksten).
Maar zijn er ook bokkers die gemberpoeder gebruiken voor hun paard, en werkt het echt zo goed als beschreven, daar ben ik nieuwsgierig naar.

Ondertussen ga ik het wel zelf uitproberen, ik heb inmiddels een adres gevonden waar ik het per kg kan kopen dus als dit topic blijft lopen zal ik mijn ervaring ook vermelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 11:11 



 
Profiel   

Pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen
Bij ontstekingen van spieren, pezen, banden en gewrichten
Ook bij paarden met allergieën

Productinformatie:
Gember (lat: Zingiber officinale) wordt al eeuwenlang gebruikt in de traditionele Chinese-, Arabische- en Indiase geneeskunde. Gember heeft pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen.

Uit empirisch onderzoek blijkt dat gemberpoeder ook bij paarden pijn bij ontstekingen van spieren, pezen, banden en gewrichten effectief kan bestrijden. Gember werd succesvol ingezet bij paarden met artrose, ouderdomsslijtage en hoefkatrolontsteking. Ook bij paarden met allergieën zoals zomerexceem blijkt gember effectief. Gember kan ook bij paarden stoornissen van de vertering verhelpen door verhoging van de speekselproductie en stimulering van de darmperistaltiek. Daarnaast blijken darmparasieten en wormen juist niet van gember te houden: gemberpoeder wordt succesvol gebruikt om paarden vrij te houden van darmparasieten.

De richtlijn voor de dosering is 3-5 gram gemberpoeder per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Omdat de werkzame stof van iedere partij gemberpoeder variëert en ook de reactie van ieder paard anders is, zal men individueel, binnen de richtlijn, moeten zoeken naar de effectieve dosis. Dat betekent voor een paard van 600 KG tussen 18 en 30 gram gemberpoeder per dag.



KG. Lichaamsgewicht Aanbevolen dosis per dag
Onderhoud Behandeling
Shetlander 100-200 3 g. 11 g.
IJslander 350 9 g. 18 g.
Arabier Haflinger 450 14 g. 23 g.
Draver 420- 520 13 g. 26 g.
Engels volbloed 450- 530 14 g. 27 g.
Warmbloed 500-700 15 g. 35 g.
Nederlands Trekpaard 700 21 g. 35 g.


Het is belangrijk de dosering van gemberpoeder langzaam op te bouwen om het paard aan de smaak te laten wennen. De dosis kan het beste over meerdere voederingen per dag worden verdeeld. Meng enkele grammen door het krachtvoer of de slobber. Een maatschep is 12 gram gemberpoeder. Brokken kan men vochtig maken zodat het poeder aan de brok kleeft. Wanneer het paard de aanvangsdosis accepteert kan men de dosis opvoeren totdat het therapeutische doel bereikt is. Vervolgens een week of vier op dit niveau doorgaan en daarna de dosering weer langzaam afbouwen tot de gewenste onderhoudsdosis.

De dagelijkse hoeveelheid gemberpoeder is een kwestie van zoeken en proberen. Gemberpoeder is veilig, het is geen doping, het is goedkoper dan geneesmiddelen en het heeft geen bijwerkingen zoals conventionele pijnstillers en ontstekingsremmers.

Samenstelling:
Gemalen Gemberwortel (lat: Zingiber officinale)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 13:06 



 
Profiel   

informeer anders ook eens bij het artrose topic? Ik ben ook wel benieuwd... alleen zou ik denk ik niet genoeg geduld hebben om het zelf uit te proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 13:09 



 
Profiel   

Ik las net iets via google dat ze binnen 1 week al resultaat zag. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-11 13:17 



 
Profiel   

Een vriendin van me gebruikt het voor haar 16 jarige arabier, die al vele km's heeft gelopen in de endurance en die was er zeer over te spreken.
Gember is een natuurlijk product dus zal inderdaad nooit schade doen, altijd proberen waard lijkt me. Ik zit eraan te denken om het uit te proberen op mijn endurance paardje. Ben beniewd hoeveel verschil jij er mee zie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-11 11:14 



 
Profiel   

Niet helemaal waar van geen schade. gember is nogal scherp en kan dus invloed hebben op de maag. Sommige paarden kunnen het daardoor niet verdragen.

Hier een hele site over gember ( ingwer ) in het duits .... http://www.pferdeglueck.de/iaktuell.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-11 14:50 



 
Profiel   

Ok Maris, zolang je je aan de gegeven hoeveeleheid houd ;) Niets is goed als je er te veel van hebt/geeft (qua medicatie ed. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-11 23:23 



 
Profiel   

Een tijd lang gevoerd aan mijn zomer eczemer. Uiteraard ging de eczeem niet over, maar mok wel en het paard bleef ook in de winter soepel. Mijn paard wordt nu niet meer gevoerd, enkel gras hooi en een vitaminekoek dus ik heb niets om mee te mengen. Mocht ze weer wat stijf worden in de winter dan ga ik het zeker weer voeren. Bij een toko kan je goedkoop grote hoeveelheden kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-11 19:22 



 
Profiel   

Mijn paard eet gember dus helemaal niet ook niet als ik het door voer meng met andere sterk ruikende kruiden (zoals knoflook, fenegriek, dit lust ze overigens wel!). Is het geen mogelijkheid om het met een spuit (+water) in te brengen. En haar daarna dan snel iets lekker te geven zodat de smaak snel weg gaat? Eraan laten wennen werkt dus niet, ook al doe ik maar een paar gram dan eet ze het gelijk niet meer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-11 14:23 



 
Profiel   

zie: [EA-CO] Hoestende paarden? Supplementen / kruiden spotgoedkoop

Gember word door onze klanten gebruikt bij ontstekingen en algehele kwaaltjes.
1 klant heeft een paard met artrose en iets van een ontsteking in de darm of maagwand (weet ik niet zeker) en die haalt bij ons altijd duivelsklauw en gember.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-11 14:30 



 
Profiel   

Even een tussen stand, we zijn nu ongeveer 2 weken verder.
Mijn paard oogt al wel wat soepeler al was het nooit een echte ballarina :D
Ik hoop dat dit komt door de gemberpoeder en niet omdat ik het graag wil zien.
We zullen afwachten.

Overigens eerst wilde madam ook de brok niet eten wanneer ik er een klein beetje poeder door mengde met wat olie en muesli, daarom heb ik haar de eerste dagen via een spuit een mix achter in haar mond gespoten. Blijkbaar is ze aan de smaak gaan wennen want nu eet ze haar brok wel op met een beste schep gember er door. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-11 08:55 



 
Profiel   

Wat bedoel je met een mix?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-11 21:56 



 
Profiel   

Anne77 schreef
Wat bedoel je met een mix?


Sorry, mix van gemberpoeder en appelmoes. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-11 08:10 



 
Profiel   

zwanepol schreef
Anne77 schreef
Wat bedoel je met een mix?


Sorry, mix van gemberpoeder en appelmoes. ;)


Bedankt en wat was dan de verhouding, half om half?
Ik zal ongeveer 1 schep gember poeder moeten geven weet niet hoe jij dat hebt opgebouwd?
Of 1/3 appelmoes en 2/3 gember?
Hoor graag van je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-11 08:17 



 
Profiel   

Ik heb gewoon de gemberpoeder in een bakje gedaan en net zo veel appelmoes er doorgemengd tot dat de poeder opgelost was.
Volgens mij heb ik dat ongeveer 3 dagen gedaan en ondertussen ook biks gegeven met een scheutje olie en gemberpoeder er door heen en daarover een beetje muesli om het "af te dekken".
Ze begon er op een gegeven moment vanzelf van te eten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-11 09:04 



 

Ik geef gemberpoeder door een beetje slobber en het gaat erin als koek terwijl mijn merrie ook niet een van de gemakkelijkste eters is. Gember werkt ook prima tegen wormen, ik laat de mest regelmatig controleren en zonder echt strak ontwormschema is de mest toch schoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-11 21:20 



 
Profiel   

ik denk dat het per ras verschillend is, afhankelijk van de herkomst. Elk land en gebied heeft namelijk zijn eigen bomen en planten.
Zo ook bij mensen en dat zie je terug in de keukens van de bewoners (al is tegenwoordig veel mogelijk natuurlijk).

Je zou dan kunnen kijken waar de oorsprong van je paard ligt en of daar gember voorkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-11 18:28 



 
Profiel   

lailapri schreef
ik denk dat het per ras verschillend is, afhankelijk van de herkomst. Elk land en gebied heeft namelijk zijn eigen bomen en planten.
Zo ook bij mensen en dat zie je terug in de keukens van de bewoners (al is tegenwoordig veel mogelijk natuurlijk).

Je zou dan kunnen kijken waar de oorsprong van je paard ligt en of daar gember voorkomt.



:? huh, ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-11 19:56 



 
Profiel   

ben hier ook geïnteresseerd naar, heb dr goede verhalen over gelezen en ook gehoord dat het wel degelijk wat doet. alleen wel in de juiste dosering, dus wacht even wat reacties af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-11 11:49 



 
Profiel   

Hebben jullie ook wel eens ervaren dat door het voeren van gember je paard een beetje aan de dunne gaat.? Die van mij namelijk wel, maar weet niet zeker of het door de gember komt..Het is het enige dat ik veranderd heb aan zijn voer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-11 12:49 



 
Profiel   

Gember kan, volgens duitse sites, invloed hebben op de slijmvliezen van maag en darmen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-11 15:41 



 
Profiel   

Mijn merrie was vrijwel altijd aan de dunne maar het laatste jaar gaat het eigenlijk wel goed. Sinds ik de gemberpoeder voer merk ik geen verschil, ze heeft nog steeds mooie vijgen, dus bij mij niet die problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-11 08:33 



 
Profiel   

even als aanvulling op het topic... de laatste 2 weken heb ik het vreselijk druk gehad dus ik heb weinig met mijn paard kunnen doen waardoor ik nu ook niet kan vermelden of er al echt veranderingen zijn opgetreden. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-11 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen