Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi stomen, hoe???

 
Profiel   

Mijn paard heeft cronische bronchitus en dus ook een stof allergie.
Ik heb in het verleden altijd het hooi altijd nat gemaakt maar dat werkt onvoldoende, hij gaat daar nog steeds flink van hoesten. Het hooi een aantal uren weken werkt beter maar er gaan dan ook een hoop vitamine en mineralen verloren, dus dat heb ik liever niet.

Kuilgras werkt ook niet dat moet ik ook minimaal weken, en hij krijgt er diaree van.

Afgelopen winter ben ik naar een andere stal verhuist met frisse open buiten stallen, mogelijkheid om lang buiten in de padock te kunnen staan, en ze voerde Hartog Compactgras.
Mijn paard doet het zeer goed op het hartog, er zit wel iets aan stof in maar veel minder als hooi en kuil en er zit in hartog geen schimmelsporen meer.

Maar helaas zoals iedereen heeft gemerkt word alles veel duurder en heeft de stal eigenaar besloten om het stal geld voor iedereen die hartog willen blijven voeren flink te verhogen. Dit word voormij veel te duur, ik kan het gewoon echt niet betalen. Ik heb afgelopen tijd veel financieele tegenslagen gehad (auto stuk, gasfornuis overleden, hoge DA rekeningen enz.) Dus de komende maanden is het voor mij helaas niet mogelijk om op hartog te blijven staan, en moet ik over gaan op hooi. Ik hoop dat het tijdelijk is, maar het kan nu echt even niet anders.

Alleen ben ik erg bang dat mijn paard flink gaat hoesten op het hooi.
Nou heb ik wel eens gelezen dat iemand het hooi in een hooinet deed en deze in een kliko hing en er vervolgens kokend water over deed, klep dicht en laten stomen.

Nou heb ik daar een aantal vragen over.
- Wat zijn de ervaringen met gestoomd hooi. (vinden ze het wel lekker, en is er verschil in hoesten)
- Hoeveel gekookt water moet je ongeveer gebruiken per plak om het goed te kunnen stomen.
- Hoe lang moet het stomen.
- Dood dit ook echt de schimmelsporen in het hooi.
- Verwijderd dit ook echt het stof of blijft het alleen aan het hooi plakken zodat het niet ingeademd kan worden.

Nou is het ook nog eens zo dat mijn stal eigenaar het hooi niet voor mij gaat stomen. Alle paarden krijgen 3x per dag hooi, dus dat zou betekenden dat het hooi voor mijn paard 3x per dag gestoomd moet worden. Het is voor mij niet mogelijk om meerdere keren naar stal te komen i.v.m werk.
Nou zat ik er aan te denken om al het hooi (dat de andere verdeeld over 3x krijgen) in een keer te geven in een hooinet met fijne maas van 3x3. Ik denk dat hij daar lang genoeg mee doet om een groot deel van de dag van te kunnen eten.
Maar als ik het hooi 1x per dag stoom en dan vervolgens in z`n stal op hang, wordt het hooi dan niet na een paar uur weer stoffig?

Wie kan mij hier mee helpen. De paarden gaan per 1 Oktober van het land af, dus moet dan een oplossing hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-11 21:43 



 
Profiel   

Is er overleg mogelijk met je stalhouder dat je geen ruwvoer afneemt en dus zakt in je stalgeld en daarvan zelf compact gras kopen.
Of desnoods naar een andere (goedkopere) stalling en daar zelf ruwvoer (compact gras) aanleveren?

Ik zou niet schipperen in de gezondheid van mijn paard. Ik heb er ook 1 die alleen hooi mag en niet het voordroog van mijn stalling, lastig voor mij en de stalhouder maar ik wil niet schipperen en voer dus hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 08:54 



 
Profiel   

@polly
Daar heb ik ook aangedacht, maar een baaltje hartog kost 10,75 p.stuk. Als mijn paard volledig op hartog staat dan doet hij 2 dagen met 1 baaltje. Dat zijn dus 15 baaltjes per maand en dat komt neer op meer dan 150,- per maand alleen al aan hartog, dat is dus geen optie helaas.

Ik ben het volledig met je eens dat de gezondheid van me paard voor gaat, maar het is voor mij op het moment financieel echt niet mogelijk op hem hartog te geven. Ik ben daar ook echt ziek van, maar kan gewoon voorlopig niks veranderen aan de situatie ( hopelijk over een paar maandjes wel) dus het enige wat ik nu kan doen is er het beste van maken in deze situatie. Dus daarom mijn vraag om advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 09:52 



 
Profiel   

Is het ook een optie om 1 keer per dag Hartog te laten voeren en bij de andere voerbeurt zorgen voor gestoomd gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 09:59 



 
Profiel   

maar er zijn toch wel meerdere hooi vervangers, is er dan niet iets dat je wat goedkoper uit bent met het zelfde resultaat.
hooi stomen lijkt me namelijk wel een heel gedoe vervelend dat alleen laten weken in water niet voldoende is dat maakt het lastiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 10:04 



 
Profiel   

Mijn paard gaat ook hoesten van hooi. Wat ik nu doe is: ik pak een grote bak water, doe daar een plak hooi in, laat het even uitdruipen en voer het goed nat. Daardoor vliegt het stof niet meer rond en ze heeft dus geen last meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 10:49 



 
Profiel   

dan zou ik toch ook gaan voor half compact gras en half geweekt hooi. Bij "stomen" gaat er door de warmte ook meer voedingsstoffen verloren, dus ik denk dat het gewoon meer werk is dan gewoon enkele uren laten weken.
Als je krachtvoer bijgeeft, dan is de allerbelangrijkste rol van ruwvoer (hooi) structuur aanvoeren en bezigheid om de darmwerking goed te houden. Een paard kan immers een heleboel zelf aanmaken qua vitamines, mits z'n darmwerking optimaal is. Als je echt twijfelt of hij tekort gaat komt kan je misschien een compleet supplement voeren voor paarden die weinig of geen krachtvoer krijgen.
Bv Marstal Force of Pavo vital (22 euro voor 10kg ~3maanden) de laatse heeft wel een scheve Ca/P verhouding, maar die 100gram/dag maakt niet veel op een dag rantsoen met een 100gram granen zit je alweer bijna goed...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 12:39 



 
Profiel   

Half hartog, half hooi is misschien ook wel een idee. Zal eens kijken of dat te doen is.
Ik heb inmiddels de staleigenaar wel bereid gevonden om s' ochtens een hooinet op te hangen. En het volgende hooinet klaar te maken voor de avond. Ik weet alleen nog niet wat ik beter kan doen het hooi een aantal uren weken. Of het hooi stomen. Ik heb geen idee of het stomen ook daadwerklijk werkt, kan er maar weinig info en ervaringen over vinden. Stomen is als het vriest wel maklijker i.v.m bevriezen van het water waar het in moet weken, maar dat zou ik eventueel als het echt moet ook binnen kunnen zetten.
Een vitamine korrel krijgt hij nu ook al bij en dat wil ik blijven geven. Zal dat voldoende zijn om de te korten van geweekt/gestoomd hooi op te vangen, of zou ik dan de dossering moeten verhogen.

Nogmaals zodra ik het financieel weer red gaat hij weer volledig op hartog, maar moet eerst die toren hoge rekeningen betalen. Dus het is nu echt ff roeien met de riemen die ik heb en er het beste van maken.

Super bedankt voor de tips tot zo ver, meer tips en ervaringen zijn altijd welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 14:51 



 
Profiel   

Volgens mij is dubbeldun degene die stoomt voor 1 van haar paarden.

Weet ook dat een nvvr lid (pony nu in dld) stoomt met speciaal apparaat. Haar pony kan nu weer licht aan het werk na paar jaar? stil gestaan te hebben ivm luchtwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 19:00 



 
Profiel   

tamary schreef
Volgens mij is dubbeldun degene die stoomt voor 1 van haar paarden.

Weet ook dat een nvvr lid (pony nu in dld) stoomt met speciaal apparaat. Haar pony kan nu weer licht aan het werk na paar jaar? stil gestaan te hebben ivm luchtwegen.

Oke, bedankt voor de tip! Zal haar een PBtje sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 19:05 



 

http://www.happyhorseproducts.co.uk/why-steam/ Hier staat meer info over hooi stomen. misschien kun je daar wat mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 19:09 



 
Profiel   

Een hoestend paard zou ik zeker geen hooi in een hooinet geven, dan dwarrelt het stof alleen maar meer rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 19:58 



 
Profiel   

Anoniem schreef
http://www.happyhorseproducts.co.uk/why-steam/ Hier staat meer info over hooi stomen. misschien kun je daar wat mee?


Kijk hier kan ik wat mee, echt super!
Als ik het allemaal goed heb begrepen (mijn engels is niet zo heel goed, haha) is uit onderzoek gebleken dat stomen meer stofvrij is dan weken / nat maken van hooi.
Als ik dit moet geloven zorgt het er niet alleen hooi zo goed als stof vrij word, maar ook de schimmel sporen (die volgens hun voornamelijk de allergie veroorzaken) dood.

Nou weet ik niet of een kliko met heet /gekookt water net zo goed werkt als zo`n stoomapparaat, maar de stoom uit het apparaat is max. 100 graden en dat is gekookt water ook.

Wat ik me alleen af vraag is, kan het het hooi ruim van te voren stomen.
Mijn stal eigenaar heeft geen tijd / zin om eerst heet water te gaan koken, het over het hooi te gooien en vervolgens ruim een half uur te wachten totdat het is uitgestoomd. Bovendien vertrouw ik er niet helemaal 100% op dat de stal eigenaar het ook echt daad werkelijk voor mij gaat stomen, ik denk dat het niet gaat gebeuren en dat mijn paard gewoon een plak droog hooi krijgt omdat het stomen te veel werk is en te lang duurd.
Dus wat nou als ik `s avond voor dat ik weg ga het hooi voor de volgende ochtend in de kliko doe, en er een paar liter heet water bij gooi (ff een steen op de deksel om zeker te weten dat hij goed dicht zit) dan is het de volgende ochtend als hij weer gevoerd word natuurlijk al lang weer afgekoeld. Maar zou het dan wel schimmel en stof vrij blijven als het in de kliko blijft zitten totdat het de volgende ochtend gevoerd word?
Er komt natuurlijk geen lucht van buitenaf meer bij totdat de klep wordt open gedaan om te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 20:44 



 

flappie2 schreef
Anoniem schreef
http://www.happyhorseproducts.co.uk/why-steam/ Hier staat meer info over hooi stomen. misschien kun je daar wat mee?


Kijk hier kan ik wat mee, echt super!
Als ik het allemaal goed heb begrepen (mijn engels is niet zo heel goed, haha) is uit onderzoek gebleken dat stomen meer stofvrij is dan weken / nat maken van hooi.
Als ik dit moet geloven zorgt het er niet alleen hooi zo goed als stof vrij word, maar ook de schimmel sporen (die volgens hun voornamelijk de allergie veroorzaken) dood.

Nou weet ik niet of een kliko met heet /gekookt water net zo goed werkt als zo`n stoomapparaat, maar de stoom uit het apparaat is max. 100 graden en dat is gekookt water ook.

Wat ik me alleen af vraag is, kan het het hooi ruim van te voren stomen.
Mijn stal eigenaar heeft geen tijd / zin om eerst heet water te gaan koken, het over het hooi te gooien en vervolgens ruim een half uur te wachten totdat het is uitgestoomd. Bovendien vertrouw ik er niet helemaal 100% op dat de stal eigenaar het ook echt daad werkelijk voor mij gaat stomen, ik denk dat het niet gaat gebeuren en dat mijn paard gewoon een plak droog hooi krijgt omdat het stomen te veel werk is en te lang duurd.
Dus wat nou als ik `s avond voor dat ik weg ga het hooi voor de volgende ochtend in de kliko doe, en er een paar liter heet water bij gooi (ff een steen op de deksel om zeker te weten dat hij goed dicht zit) dan is het de volgende ochtend als hij weer gevoerd word natuurlijk al lang weer afgekoeld. Maar zou het dan wel schimmel en stof vrij blijven als het in de kliko blijft zitten totdat het de volgende ochtend gevoerd word?
Er komt natuurlijk geen lucht van buitenaf meer bij totdat de klep wordt open gedaan om te voeren.


Misschien kun je dat aan dat bedrijf vragen waar ik de link van heb gestuurd. Dan doe je gewoon als of je interesse heb in hun product ;) Ze zullen je dat vast kunnen vertellen :)

Edit: al denk ik dat het prima kan als je de dag van te voren stoomt.
Edit 2: misschien is het ook makkelijker stomen meet zo'n apparaat. http://www.stofzuigerstore.nl/product/1 ... -1052.html Word ook een stuk heter dan gewoon gekookt water. Maar ook daar kun je naar vragen bij die fabrikant van die originele welke temperatuur hun apparaat word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 20:54 



 
Profiel   

Er staat op hun site dat het stoom max. 100 graden is, dus net zo heet als gekookt water.
Ik wil het eerst maar eens een tijdje gaan uit testen denk ik, en al het goed werkt voor mijn paard dan ga ik kijken of ik de kliko kan ombouwen met een behangstomer of stoomreiniger er in. Dan kan ik er ook gelijk een tijd klok op zetten zodat het net klaar is met stomen als de staleinegaan in de ochtend gaat voeren.

Maar eerst maar eens uittesten hoe het aanslaat / werkt bij mijn paard voordat ik er geld en moeite in ga stoppen om de kliko om te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-11 21:23 



 
Profiel   

Spam.
Advertenties zet je op de markt, niet op het forum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 18:50 



 
Profiel   

Betreft een oplossing voor een probleem wat steeds vaker voorkomt helaas. :( is niks bedoeld om te adverteren maar te informeren dat er ook andere oplossingen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 18:54 



 
Profiel   

Hooikwaliteit an sich heeft meer te maken met bemesting en weersomstandigheden (droogte = laag eiwit gehalte bv). Stof/schimmels is opslag en oogst probleem, geen voedingswaarde probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 18:59 



 
Profiel   

Johorseeu schreef
Betreft een oplossing voor een probleem wat steeds vaker voorkomt helaas. :( is niks bedoeld om te adverteren maar te informeren dat er ook andere oplossingen zijn.

Je bent zelf opzoek gegaan naar een topic die paste bij wat je wil adverteren. Topic is bijna 12 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 19:02 



 
Profiel   

Omdat dit oude topic omhoog is gehaald en er inmiddels al meer recente topics over dit onderwerp zijn plaats ik hier een slotje.
Het desbetreffende bericht is verwijderd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-23 16:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen