Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 09:18

Ja, ik ben zelf ook voor van alles allergisch, kan inderdaad vrij snel over zijn. Had de link nog niet gelegd ;)

Wat toepasselijk, ik ben gister door iets gestoken en daar nu nogal een reactie op, vanmiddag even langs huisarts. Toepasselijk dat ik en paardje dan beide zomereczeem hebben :)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:34

kwalenpaardjes met kwaleneigenaartjes :))

jotoma ik heb geen idee hoeveel suiker er in zit,geloof wel dat er wat melasse in zit.( of was dat de kompleet plus.dat weet ik niet meer)
ik voer het zelf al jaren en ik heb nog nooit een paard gehad wat daarvan ging schuren

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:03

@ellepel: inderdaad, hoe toepasselijk dat dat elkaar vind. Geldt ook voor mn katten en hun kwaaltjes, ook gelijk aan de baasjes :)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:36

yep,heb ik ook heb de meest gekke ziektes altijd bij mijn andere dieren gehad :))
al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd behoorlijk kwalenvrij ben dus misschien komt het nog goed :D

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 21:27

rare vraag misschien, maar zit er echt zo weinig voeding in dat ze er dun/mager van worden?

mijn merrie is erg gevoelig voor suikers en in dat opzicht lijkt dit wel fijn voer voor haar om eens te proberen, maar ze wordt ook heel snel mager, dus in dat opzicht misschien weer niet zo handig...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 21:37

Ik merk het aan mijn paard niet, die is goed op gewicht. Hij komt niet zo gauw aan, maar valt ook niet ineens enorm af. Ik denk ook dat dit afhankelijk is van wat je verder voert? Due van mij staat overdag in t land, krijgt 2x hooi en 2x 250gr dieetmix.
Ik heb 1 geval gehoord dat die afviel, weer niet of dat ook echt aan de dieetmux heeft gelegen. Het is vooral weinig suikers/zetmeel en geen granen, er zitten wel veel vit/min in, verder verschilt het volgens mij niet enorm en maken de lage suikers het een dieetmix

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:29

imo heet het dieetmix omdat de suiker/zetmeel gahalte erg laag is wat bij veel paarden nogal eens voor teveel vetjes zorgt.
of je paard er echt van afvalt weet ik niet, hij word als het goed is iig niet nog dikker als dat het geval zou zijn.

wat ik nogal eens doe om te kijken of ergens veel suiker in zit is proeven (dan heb ik het natuurlijk wel al aan geschaft), krijg vaak gekke gezichten als mensen dat zien maar zo weet ik snel geneg waarom iets heel lekker of juist niet word gevonden.

Anoniem

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:50

redt een paard het er qua energie wel op?
(licht/matige arbeid,naast goede kwaliteit ruwvoer)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 06:47

ligt er maar porecies aan wat ze er naast eten.
en dat ligt aan je paard denk ik.
appie kon het er makkelijk op doen.
afglopen winter kreeg hij ruwvoer en dan 2x daags een halve schep dieetmix en een buitenrit van 2 uren kon hij makkelijk aan.
ook kelly kreeg het en die deed het er ook goed op.
nu is appie dus erg dik en zit dat hem wat in de weg waardoor zijn conditie ook minder is

maar dat ligt dus ook wel aan conditie van het paard,hoe beter die is hoe beter ze presteren
de energiewaarde van de mix is 0,77.



wat noem jij licht/matige arbeid?

Anoniem

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:51

Licht/matig is voor mij longeerwerk(veel stap en draf opbouwend galop),werk aan de hand, en buitenritten opbouwend naar 3 tot wel 5 uur(dat duurt nog even)met nu nog bijna alleen stapritjes.
In de bak loopt de mijne niet,buiten is het een soort raketje.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:53

Mijn merrie doet het nu ook op heel weinig krachtvoer, dus ik denk dat dat voor de mijne geen probleem zal zijn, ik ben alleen bang dat ze er van af zal gaan vallen en dat moet juist niet...

Anoniem

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:57

Jij hebt volgens mij echt een lastige he Nouvel...
kan je haar niet op het huidige voer laten?Of heb je reden over te (willen) stappen?
Olie geef je ook al?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:02

Ja het is wel een uitdaging... :D

Op zich is het zo goed, maar voor haar gedrag en haar gevoelige voeten zou ik evt nog wel iets armer willen proberen...
Ik merk dat suikers best veel invloed hebben op haar spanningsproblemen, een groot deel heb ik inmiddels ondervangen, soms denk ik, zou het nog beter kunnen...

maar ze werkt ook best redelijk, dus ze heeft ook wel wat 'inhoud' nodig om dat aan te kunnen en toch goed op gewicht te blijven...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 09:06

Die van mij werkt 6 dagen per week een uur lang. 2 daarvan kunnen longeersessies zijn of buitenritten van 1,5 uur. Die doet het goed op 500 gr per dag :)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:10

oke, ik ga het toch even onthouden, lijkt me wel een keer het proberen waard!

eerst even door mijn voer heen wat ik nu heb staan...

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:43

Zit er wortel in de dieetmix ? Weet iemand dat misschien ?

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:49

ik voer nu ook 3 weken de dieetmix en icm afgepast hooi is snow behoorlijk afgevallen... hij heeft voorlopig nog geen jeuk en ziet er goed uit.... ben benieuwd!

Ik ben nog wel aan het stoeien met suplementen. hij krijgt nu Vit E + selenium, magnesium en multi vit.... het te kort aan vit E + selenium is weg, maar hij krijgt geen gras dus moet ik dat blijven geven. de magnesium is nog steeds te kort ondanks 8 weken suplement, dus dat moet ik ook blijven geven.
best lastig dat voeren!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:49

oja er zit geen wortel in!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:57

nee,want daar krijgt appie het benauwd van,die mag echt geen voer met wortel hebben :n

nouvel,wat voer jij nu dan?
als dat nu goed gaat zou ik niks veranderen.

darkchrystal en jotoma,jullie paarden werken ook nog echt!
appie doet momenteel bijna niks,ik hobbel eens wat in de bak rond en dan is alles.
maar die krijgt nu ook aleen maar voer als ik kom,ben ik er niet dan moet hij het doen met gras en een liksteen

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:10

Ik voer nu lucernemix van hartog (3 voerscheppen per dag), beetje balance (nog geen halve schep per dag) en een maatschep omega 369 mix, en 1x per dag een schep SP (na het werk, anders een halve schep).

zat te overwegen om de balance en een deel van de lucernemix evt te vervangen door de dieetmix, maar vanwege de kruiden vind ik de balance ook wel fijn voor het luchtwegen, en het is maar zo'n klein beetje dat ze krijgt...

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:21

dekoezegtboe schreef:
oja er zit geen wortel in!


dank je wel !

Anoniem

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:41

Ja mijn pony werkt wel....we zijn nu weer aan het opbouwen.
Eerder reden we toch wel zo'n 3x per week een fikse(lees,minimaal 3 uur)buitenrit met veel stap wel...
(en pauzes).
Pony werd altijd moeilijk dikker,en staat nu bijna té dik...maandje terug was hij echt rond,nu is hij eigenlijk goed in model.
Was van graan af,maar miste nét iets pit en werklust,en heb hem nu op ponybrok en nog steeds luzerne staan.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:42

dekoezegtboe schreef:
ik voer nu ook 3 weken de dieetmix en icm afgepast hooi is snow behoorlijk afgevallen... hij heeft voorlopig nog geen jeuk en ziet er goed uit.... ben benieuwd!


Domme vraag misschien hoor, maar van dieetmix kan een paard toch nooit afvallen ? hooguit minder aankomen als met een ander krachtvoer toch ?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:58

ze vallen er ook niet van af,misschien dat de naam zo doet klinken.
maar het is een mix voor paarden die op dieet zijn
zonder granen omdat granen zetmeel is wat word omgezet in suiker en als je op dieet bent moet je minderen met suiker :j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:21

ellepel schreef:
ze vallen er ook niet van af,misschien dat de naam zo doet klinken.
maar het is een mix voor paarden die op dieet zijn
zonder granen omdat granen zetmeel is wat word omgezet in suiker en als je op dieet bent moet je minderen met suiker :j


Maar eigenlijk als een paard op dieet is, dan geef je toch vaak geen krachtvoer dus ook geen dieetmix ?