Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:13

Mijn paard loopt in de sport en heeft ook meer nodig (al loopt die wedstrijden over 160km en hij krijgt maar 700gr muesli per dag bij + volledig supplement). Maar ik lees in diverse topics over suiker (of vooral géén suiker := ) dat mensen geen suiker willen geven, geen koolhydraten ed. Dan denk ik, geef dan niets behalve ruwvoer en vitamine en mineralen.

Of je moet echt een paard hebben dat IR is en wel in de sport loopt, dan moet je naar andere energiebronnen gaan kijken. Maar het lijkt me sterk dat 50% van de NL pony en paardenpopulatie in NL IR heeft.. Wel veel gevallen van overgewicht! Maar dan is het dus een kwestie van minder energie, niet andere energie.

Wat geef jij nu dan bij wat wel het verschil maakt? (@DubbelDun dus). Dus wat zoek jij in een voer?

(Hopelijk ga ik niet te offtopic, maar ik vraag me gewoon af waarom je een speciaal dieetvoer zou willen als het er op neer komt dat het dieetvoer net zo goed weg te laten is en dat het puur om aanvulling vitamines en mineralen gaat..)

Fionarood

Berichten: 102
Geregistreerd: 28-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:17

De prijs is voor de dieetmix ongeveer 15 euro en voor de ruwvoermix 10 euro als ik het goed onthouden heb.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:33

@jannepaul: Subli Zonder is muesli, dat is het enige dat ik voer. Daar zit voor mij een te hoog gehalte aan suikers/zetmeel in en daarnaast granen, welke ook niet natuurlijk zijn.

@djilna: de meeste supplementen zitten juist vol met suikers, is mij verteld en ik heb ook nog geen supplement gevonden die voor mij beter werkt dan gezond krachtvoer. Daarnaast staat nergens dat ik géén suikers wil voeren, maar wel met een zo laag mogelijk gehalte. De suikers die fabrikanten toevoegen zijn niet natuurlijk en moeilijker af te breken. Daarnaast veroorzaken ze meer problemen doordat het wel kan leiden tot IR en is het alles behalve bevordelijk voor paarden met staart en maneneczeem.

De discussie waarom geen suikers/zetmeel wil ik graag hierbuiten laten, ik geef in mijn OP aan dat ik zo natuurlijk mogelijk wil voeren, dat lijkt mij voldoende antwoord op de vraag. Dit topic is bedoelt om erachter te komen wat de dieetmix precies is en wat de ervaringen er mee zijn/worden

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:36

Djilna schreef:
Wat geef jij nu dan bij wat wel het verschil maakt? (@DubbelDun dus). Dus wat zoek jij in een voer?

Omdat ik ook een 'suikergevoelig' paard heb wilde ik niet iets gaan voeren waar veel suiker/zetmeel in zat. Vandaar dat ik op de ERS-pellets en Reiskleie ben uitgekomen.
Dus ipv suiker/zetmeel zit hier meer olie in wat voor de energie zorgt.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:39

... en in het andere topic heb ik je al uitgelegd waarom dat in feite geen goede keus is DD :D

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:39

Ik spreek ook niemand persoonlijk aan, alleen de tendens..
En vandaar ook mijn vraag inzake deze nieuwe dieetmix. Wat voegt het toe?

En volledige supplementen vol met suikers? Wat is vol met suikers? Het gaat om zulke lage doseringen dat ik me afvraag of dat nou zoveel impact heeft..

Ben verder wel benieuwd naar het product en wat mensen er van vinden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:52

ik heb net ff gebeld, en 20 kilo kost 14,75.
mooie prijs haha,maar goed...ze hebben het nu voor mij besteld en het komt dan na het weekend binnen als het goed is

bij mij is het jammer dat er rondom assen echt te weinig paardenvoer merken te koop zijn dus moet ik toch uitwijken naar een merk als bijvoorbeeld subli.

djilna:
ik moet een voer als dit hebben om mijn supplement doorheen te mengen.
iets als lucerne of bietenpulp eet mijn pony absoluut niet en de brokken die hij nu krijgt daar mengt het niet goed mee.
dit lijkt me dus ideaal om te gebruiken om supplementen mee te mengen.
pony krijgt 2x daags een kwart voerschepje en ik denk dat dit wel gaat lukken..
liefste heb ik dus wel een muesli met laag suiker/zetmeel gehalte en zonder granen omdat mijn pony daar niet goed tegen kan.
en dan niet door insuline resistentie of omdat hij zomereczeem heeft,maar omdat hij naar mijn idee gewoon niet btegen gluten kan,dus is voer zonder gluten mooi meegenomen toch?

( ik geloof dat er wel coeliaki bij paarden bestaat!)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:04

Prijs is idd een mooie prijs!

Ik krijg ook een folde toegestuurd, ben beneiwud.

Ben net dus overgestapt op de cavalor sensitive, dus een even bedenekn :D

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:35

Is er eigenlijk wel een groot verschil tussen de nieuwe dieetmix en de nieuwe ruwvoermix ?

Fionarood

Berichten: 102
Geregistreerd: 28-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:51

De dieetmix bevat nog toegevoegde vitaminen en mineralen. De ruwvoermix is echt alleen maar ruwvoer, met (helaas een beetje) melasse. Ik ben voornamelijk geintereseerd in de ruwvoermix omdat mijn pony veel proppen maakt van haar kuil. Gehakseld ruwvoer gaat wel goed alleen dat is of veel duurder dan de ruwvoermix of het is alleen lucerne. Zoals hiervoor al gezegd is heb je dan te maken met een scheve fosfor/calcium balans, vooral omdat mijn pony ook nog bietenpulp krijgt. In de ruwvoermix zit nog meer dan alleen lucerne dus is de verhouding wat minder scheef.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:09

is dat daily plus dan niet iets voor jouw dier?
zit dacht ik nog geen 12 %suiker en zetmeel in
of grasmix van hartog, en ik meen dat er nog wel wat in die categorie was?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:18

Interessant, ga ook even goed kijken bij de Welkoop als ik weer voer ga halen!

Als je niet alleen lucerne wilt voeren kun je het ook mengen met compactgras van Hartog.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 18:33

@ellepel: ik woon ook in Assen en vind het wel meevallen qua merken. De merken als HH en Marstall vind ik sowieso beperkt in verkooppunten. Welke merken zoek jij?

Fionarood

Berichten: 102
Geregistreerd: 28-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:10

@ellepel Dank voor het meedenken. Ik dacht dat er in de daily plus veel meer suiker en zetmeel zat vanwege de brokjes die er in zitten, maar inderdaad het valt mee. Ik zal me er eens verder in verdiepen.

@nouvel Ik heb haar eerder compact gras gegeven en ze vond het heerlijk. Ik kan er echter moeilijker aankomen. Ik heb 2x een pak gekocht. De eerste was heel stoffig en toen heb ik er een soort soep van moeten maken tegen het stof. Naast IR en slechte tanden heeft het diertje namelijk ook nog COPD. Ouderdom komt met gebreken. Bovendien heb ik op bokt heel veel verhalen gelezen over slokdarm verstoppingen door het compact gras. Al heb je daar natuurlijk geen last van als je er soep van maakt.

Fionarood

Berichten: 102
Geregistreerd: 28-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

@Jotoma Marstall wordt vanaf 100kg per keer gewoon gratis bij mij thuis gebracht. De houdbaarheidsdatum is lang genoeg. Volgens mij wordt het vanuit Overijsel gebracht en ik woon in Zuid -Holland. Dan moet dat naar Assen toch ook te doen zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

Fionarood schreef:
@nouvel Ik heb haar eerder compact gras gegeven en ze vond het heerlijk. Ik kan er echter moeilijker aankomen. Ik heb 2x een pak gekocht. De eerste was heel stoffig en toen heb ik er een soort soep van moeten maken tegen het stof. Naast IR en slechte tanden heeft het diertje namelijk ook nog COPD. Ouderdom komt met gebreken. Bovendien heb ik op bokt heel veel verhalen gelezen over slokdarm verstoppingen door het compact gras. Al heb je daar natuurlijk geen last van als je er soep van maakt.


ik doe er voor die van mij wat olie of water bij inderdaad tegen het losse stof...
je zou kunnen mengen met lucerne en dan wat olie er doorheen kunnen doen evt tegen het losse stof...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:54

@fionarood: ze bezorgen wel in Assen, maar je moet wel ruimte hebben om 100 kilo te bergen. Daarnaast vind ik het ook prettiger om een zak gewoon in de winkel te halen.. Dat bedoelde ik met de beperkte verkoopkanalen

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:54

Jammer dat de dieetmix nog vrij hoog in eiwitten lijkt te zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die het product gaan gebruiken, dus ik blijf dit even volgen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:58

@somebody: ik mis het gedeelte van de eiwitten? Lees ik er overheen of hoe kom je aan die info? ;)

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:03

Jotoma schreef:
@somebody: ik mis het gedeelte van de eiwitten? Lees ik er overheen of hoe kom je aan die info? ;)

Ik las iets over 10.5/11% eiwitten. Ik ben op zoek naar voer wat bij voorkeur onder de 10% zit.

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:05

Voor de Marstall liefhebbers, ik bestel het bij iemand die zelf 1 of 2 zakken gewoon thuis komt afleveren, zonder extra kosten. Weet niet of ik naam mag noemen hier. Volgens mij rijdt hij door het hele land.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:17

Ja klopt, ik heb t er ff bijgezocht. Gaat om 10,2 %. Ik vind dat zelf nog acceptabel!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:26

Zoals je weet heb ik het dus ook besteld, hoop het morgen of vrijdag binnen te krijgen! De ruwvoer mix wil ik tzt ook proberen, eerst ben ik vooral hier nieuwsgierig naar :) . Ik hoop dat het uiteindelijk voor mij de safe en sound kan vervangen voor beide haflingers, daar ben ik verder tevreden over maar ik moet er een half uur voor rijden terwijl ik dagelijks langs de welkoop kom.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:47

@miran: ik ben erg benieuwd naar je ervaring. Dat had ik met HH ook, de welkoop is voor mij 10min rijden en heeft alles meestal op voorraad. Daarnaast kom ik er vaker om producten als teershampoo en betadine te halen, dus een stuk makkelijker om daar voer te halen!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:58

Ik kom er ook voor kattenbakvulling enzo, vind het verder een fijne winkel. Klein detail is dat ik zelf meer over paardenvoeding weet dan zij, maar ik beslis zelf wel wat ik koop :D . Ik zal een update geven!