Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:26

Tegen dat dilemma loop ik ook aan. Ik wil dan liever geen losse vitamine/mineralen voeren om de verhoudingen niet te verpesten. Daarom dus een compleet supplement nodig.. maar lastig hoor.

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:34


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:37

higgins schreef:
Ik kom even binnen vallen. Is Mijten al geopperd?
http://www.mijten.be/_ln/paarden_dressu ... hp?part=pv

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er zelf nog geen ervaring mee heb. Ik ken het omdat ik er ook even mee bezig ben geweest.



Dat is alleen onder de rivieren te krijgen zo te zien :\

higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:39

Ook in NH maar ik weet niet waar je woont :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:59

Vit E kan je idd super goed bijvoeren door capsules voor mensen vit e te geven. moet wel in (soja) olie basis zijn ! In de zomer krijgen ze er meestal wel genoeg van binnen door het eten van gras ( of ze moeten hoog in arbeid zitten, dan is ook in de zomer vit E bijgeven een goed idee ). dus meestal geef je vit e bij als ze niet op gras lopen of in ieder geval vanaf januari ofzo ( in hooi zit wel vit E, maar dat is er na een paar maanden echt uit, net als vit A dat verminderd heel erg in hooi ).

Goede vit en min zijn meestal op organische basis ( dus force is wat minder goed wat dat betrefd, maar veel mensen zijn daar ook tevreden over ). Zie b.v. GKM en sempercubes van St hippolyt, Ursonne van dr Schaette, advance van Equimins. MIsschien ook f4f, die ken ik niet zo goed.
Deze bevatten ook (redelijk ) hoog zink, koper etc.

NAF biotine :
Ingrediënten
Biotine (300 mg per kg)Calcium (83 g per kg)
Methionine
Organisch zwavel
Zink
Gist


Maar 300 mg biotine dus per kg ! eigenlijk te zot voor woorden, 3 gram biotine per 1000 gram !!!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:26

Tja, daar heb je inderdaad een cijfer, Maris :=
En voor die biotine Plus betaal je wel flink geld. Ik had ook wel gezien dat er voornamelijk grasmeel in zat, maar dat er zo weinig biotine in zit wist ik niet. Ik had vooral opgelet of het niet in een dextrose-basis zat.

Dat heb je ook nog, van Sectolin volgens mij. Dextrose met vanillesmaak!

Wat betreft die vit. E, heeft het ook zin dat bij te voeren wanneer een pony maar beperkt op gras komt? Zeg 5 uurtjes per dag op niet al te lang gras? De rest van de tijd heeft ze millimetersprietjes en hooi van vorig jaar.

Pony heeft een heel hoge spierspanning, en ik heb eigenlijk nog niks gevonden dat helpt. (en is ZE-pony, gevoelig voor HB, iets te dik)
Magnesium heb ik wel geprobeerd, maar zie geen verschil. Misschien daarvan eens een andere vorm proberen? Geloof dat ik citraat had.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:27

te hoge spierspanning kan ook seleniumtekort zijn in plaats van vitamine E,maar dan moet ej via bloedonderzoek laten uitzoeken of dat zo is.
en te hoge spiespanning kan natuurlijk ook komen door teveel gras eten,dan zitten ze wat tegen spierbevangen aan

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 07:33

Die van mij was dus spierbevangen. Tekort aan zowel vitamine E en Selenium (oa) bleek uit bloedonderzoek. Heb toen 2 emmers equitop forte gegeven, daar knapte hij al vrij snel van op.
Ben er nog niet uit of ik alleen Naf Kompleet ga voeren, daar zit maar 30mg biotine in. Daarnaast kan ik niet vinden hoeveel selenium of vitamine E er in zit, die combinanatie wil ik wel naar verhouding voeren. Ik meen te lezen dat 1 van beide de ander weer uit verhouding trekt als je er teveel van geeft..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:45

Vit E werkt echt beter als het samen met olie gegeven wordt ! Dus b.v. zo'n ""mensen" cap vit E. Werkt beter als de vit E in een droog poeder supplement ( of je moet dat gelijk geven met wat olie natuurlijk.

Safiera, je kan natuurlijk altijd proberen een cap vit E bij te geven als ze zo kort maar op gras staat ! Voor 500 kg rekenen ze ( in de winter ) dacht ik iets van 1500 iu vit E
Zomerexceem gaat vaak samen met tekorten aan oa zink ..... ( en teveel aan suikers ).
Maar als je dat echt helemaal goed wil weten , dan moet je b.v. bij Assiepassie zijn .

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 09:58

Oke, heb even je berichten teruggelezen, maar kan niet helemaal vinden hoe/wat/welke vitamine E. Voor ik zelf een hele zoektocht start; welke capsule adviseer jij?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:00

Laatst bijgewerkt door Keet op 25-07-12 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:02

Beste cap zijn van natuurlijke vit e (d-alfa-tocopherol ipv dl -alpha tocopherol ). en dan in (soja) olie, dus niet op waterbasis.
Ik kan zo niet vinden of die van het kruidvat daaraan voldoen...

Evelli, hoe plaats je dat plaatje van die vit E op Bokt ( dan kan ik die van mij ook even plaatsen ) ?

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:18

Safiera schreef:
Magnesium heb ik wel geprobeerd, maar zie geen verschil. Misschien daarvan eens een andere vorm proberen? Geloof dat ik citraat had.


De chelated vorm is vele malen beter opneembaar dan de citraat vorm, hetzelfde voor de Vitamine E, op oliebasis wordt dit beter opgenomen door het lichaam. ;)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:07

Dit is de vit E die ik heb Afbeelding

Met dank aan Evelli ;)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 08:04

@maris: thanks, ga ik ook even gericht zoeken. Ik ben er namelijk ook nog niet uit of ik het in de zomer bij moet voeren en of ik dan ook selenium bij moet voeren, doe jij dat ook.

Ik had begin van de week verteld dat mijn paard ging schuren, naar mijn idee sinds hij Pavo vital krijgt. Hij kreeg dit ongeveer 2 a 3 week, in de laatste week schuurde hij 2x heel erg. Sinds maandag krijgt hij geen pavo meer, ook is er geen geschuur meer, maar hoe weet ik nou zeker dat het van de pavo komt? Als ik hem laat rollen, gaat hij wel 4x achter elkaar, maar dat deed hij voorheen ook toen het van de eczeem kwam. Hoe weet ik nu dus zeker dat ik moet afstappen van de pavo? Gezien het hoge aantal vitamine spreekt het me erg aan, daarom wil ik het voeren, uiteraard niet als hij er jeuk van krijgt.

Overigens was mijn paard gister na het rollen aan het graven in het zand en ging het vervolgens oplikken.. dit deden de paarden allemaal toen er nieuw (ander) zand in ons paddock kwam te liggen. Wat zit er in het zand dat ze dan lekker vinden (zout?)? Er ligt een liksteen bij mn paard in de voerbak, maar daar doet hij weinig mee.. ondanks dat ik het hem op alle mogelijke manier laat proeven (olie erover, biotine erover). Hij kent het dus wel, maar vind het blijkbaar niet erg spannend.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:27

Nogmaals je hoort vaker over Pavo dat paarden er van gaan schuren en gelukkig zijn er nog genoeg alternatieve vit en min mengsels die minstens net zo goed zijn.
nee ik geef geen extra selenium bij naast de vit E. Selenium zit al genoeg in zijn ( winter) dieet. Hij krijgt wel altijd magn ook bij.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:51

ik vraag me nog altijd af of er dan wat geks in die pavo zit of omdat het stom toeval is.
ik heb tot nog toe namelijk niet gehoord dat paarden er in de winter van gaan schuren,alleen in de zomer.
dus dan denk ik dat het misschien dan toch meer aan de hoeveelheid gras ligt?

ik zal eens wat foto's maken van de dieetmix,ik hoor nog wel eens dat mensen graag willen weten hoe het er nou eigenlijk uit ziet,dan is dat wat duidelijker :j

jotoma
ligt er aan wat voor zand het is.
kan zijn als het zand is wat rijk is aan zink of koper,dat hebben ze nodig voor de vacht,maar ik meende ookd at het kan komen doordat ze dan kalk er uit halen,maar dat weet ik niet zeker.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:01

Mijn merrie jeukt ook in de winter van PAVO, vooral van de koeken.
De vital heeft ze geen last van :n

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:03

Maris schreef:
Nogmaals je hoort vaker over Pavo dat paarden er van gaan schuren en gelukkig zijn er nog genoeg alternatieve vit en min mengsels die minstens net zo goed zijn.
nee ik geef geen extra selenium bij naast de vit E. Selenium zit al genoeg in zijn ( winter) dieet. Hij krijgt wel altijd magn ook bij.


Ja, je hoort het vaker, maar daar neem ik niet voldoende mee. Ik wil weten of dit voor mijn paard geldt, zo niet, dan kan ik hem dit kompleete supplement geven en hoef ik me niet verder suf te zoeken naar een ander kompleet supplement.
Wat geef jij voor winterdieet waar voldoende selenium in zit?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:03

Ellepel, mijn ZE-er ging afgelopen winter eerst van pavo vital schuren. Poosje daarna de subli dieetmix geprobeert en idem dito...Midje winter dus, zonder gras...Verder alles hetzelfde als altijd qua voer, dus geen schommelingen in het ruwvoer..

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:40

oke,nou dan is mijn theorie bij deze dus ontkracht _O-
dan vraag ik me echt af wat er allemaal in die pavo zit

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:24

Mijn bomproof paard ging van de pavo supplementen (mobility) door het plafont. En 2 jaar geleden de vital gevoerd een paar weken. Precies hetzelfde. voor mij geen pavo meer. Helaas want het is zo goed verkrijgbaar.
Wat op de zak moet staan zijn geloof de ´gegarandeerde´ ingrediënten dus wat er verder nog meer in zit ik moeilijk te zeggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:12

zomer-eczemers en pavo raad ik sowieso af , maar bij gewoon gezonde paarden die opeens gaan schuren bij het voeren van pavo, zou het goed door de combi met gras kunnen komen in de zomer(denk ik dan )
kwa testen, sja, de simpelste manier blijft, stoppen met het verdachte voedingsmiddel en gewoon weglaten, of als het echt een noodzakelijk iets is, vervanging zoeken van een zo zuiver mogelijke bron

persoonlijk zou ik bij het verdenken van een voedingsmiddel, dit produkt zo snel mogelijk schrappen, zeker als het symptoom jeuk is...jeuk is gewoon een martelgang , zeker omdat er voldoende alternatieven voor vrijwel ieder produkt zijn over het algemeen en de jeuk (als het door een produkt komt) dus te voorkomen/op te lossen is zou ik eerst die optie onderzoeken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 30-07-12 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:13

Sinds vorige week maandag geef ik geen pavo meer, sindsdien geen geschuur meer. Hij heeft zelf een avond (3 uurtjes) zonder deken op stal gestaan omdat hij zo zat te blazen onder zn deken. Zelfs toen ging hij niet schuren. Het lijkt me niet dat de afvalstoffen binnen een week al uit zn lichaam zijn?
Ik heb in elk geval wel mijn conclusies eruit getrokken.. de pavo verkocht en Naf Kompleet Supplement besteld bij de paardendrogist :)

Edit: weet iemand wat de suikergehaltes zijn van de Naf supplement. Ik lees net pas dat in de biotine, die ik bijna een jaar geef, dus heel veel suikers zitten. Nu reageert hij daar nog niet op, ik vroeg me af hoe dit bij Naf kompleet supplement zit (sorry offtopic)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:17

super, kwa afvalstoffen, sja, als hij gewoon gevoelig reageert op een ingrediënt uit het supplement, dan kan daar kwa reactie snel verlichting optreden als je het ingrediënt niet meer voert ,

is met een contact allergie ook zo, zodra je niet meer in aanraking komt met, kunnen de symptomen snel over zijn (heb ik met wasmiddelen, zodra ik kleding draag gewassen met foute middelen, heb ik jeuk, als ik douche en kleding aan doe wat met goede middelen is gewassen , is de jeuk bij mij ook heel snel weg .)

hopelijk in ieder geval een jeukvrij paard vanaf nu :j