Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Boxrust en voeding

 
Profiel   

Ons paard heeft een ongelukje gehad op de wei en heeft nog ruim een week boxrust te gaan. Tegen de verwachtingen in, houdt ons neurootje zich aardig rustig op stal. We mogen hem net zoveel ruwvoer geven als we willen, zolang ze er de stal niet mee opstrooien, vindt de pensionhouder het prima, dus hij werkt dagelijks een Alp aan hooi weg. Maar ondanks het onbeperkte ruwvoer, valt hij enorm terug. Hij was al nooit vet, maar als je naar de Body Condition Score kijkt, zou ik hem nu -1 geven.

Hij krijgt een handje (basis)brok als de andere paarden gevoerd krijgen. Meer durf ik hem niet goed te geven omdat ik zijn energieniveau graag laag hou zolang hij boxrust heeft en de tijd erna dat hij in een paddockje moet. Wat kan ik hem bijvoeren zodat zijn energie- en stressniveau laag blijft maar wat wel lekker aanzet zodat hij een beetje aankomt of in ieder geval niet nog verder terugvalt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:16 



 
Profiel   

Om aan te komen kijk je best naar ruwvoeders.
Ik geef mijn oude merrie in de winter:
- 500 gram bietenpulp, droog gewogen
- 1 kilo all in soup van aveve
- 300 gram lijnzaadbrok
- een emmer grasmix van hartog.

Mijn paard is een koudbloedras dus doet het niet goed op suiker en zetmeel. Deze geven ook net de "ontplofbare" energie. Langdurige energie (die dus langzamer vrijkomt) is vet en eiwit. Als het paard werkt worden deze omgezet in prestatie en ook in spieropbouw, als het paard niet werkt kan dit omgezet worden in gewicht.

Voedermiddelen hierboven dikken goed aan, zonder dat ze teveel energie krijgen ervan (bietenpulp heeft bv droog gewogen evenveel energie als haver, maar je kan veel meer volume geven. met 500 gram droog gewogen heb je bijna 3 kilo voer-buikvulling, en voor 3 kilo voer is de energiewaarde dan erg laag.)
de all in soup is een fijn product, ze eten het graag en het zet mooi aan. lijnzaadbrok is ook vooral vet. en het grasmengsel is een mooie extra met meer eiwit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 13:26 



 
Profiel   

Fijn, merken erbij! Ik heb namelijk geen verstand van allerhande voedingstabellen, dat is echt chinees voor mij, maar hier kan ik mee aan de slag! Normaal houden we van ontplofbare energieen maar nu kunnen we ze absoluut niet gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 14:58 



 
Profiel   

Ik ben daar ook een ramp in. Ik kijk nu wel een beetje naar bepaalde gehaltes (weinig suiker, weinig zetmeel, suiker + zetmeel hou ik sowieso onder de 15 %;, liever onder de 10 % ) en zo hoog mogelijk in vet.
Maar vet reken ik niet zo hard mee, omdat je dit kan opvangen met een scheut lijnzaadolie of een paar keer per week een klodder gekookt lijnzaad.
Maar alles die onder ruwvoer valt (zoals bietenpulp, grasbrok, etc) die lager zit dan 15 % is een hele goede basis.

Wat ik sowieso ook doe is een vitaminebrokje bijvoeren, ik gebruik de lexa winter weide cobs, die zijn prijs kwaliteit heel goed en gemakkelijk uit de hand voeren (heb je ook in granulaatvorm.)
In principe heb je dan met hooi + dat vitamientje alles wat het paard nodig heeft van vitamines en mineralen en dan hoef je gewoon extra ruwvoer te geven om het gewicht te behouden.

Seniores priores van subli of de zupa van equifyt zijn ook hele fijne producten. Maar als je kijkt naar de ingredienten is de zupa eigenlijk gewoon bietenpulp + grasbrok (herbs van equifyt) + de lijnzaadbrok van equifyt (ben ik even de naam van kwijt). Dus dat is een stuk goedkoper als je gewoon een zak pulp haalt en er een beker slobber of grasbrok erbij gooit en een lijnzaadbrok (of gekookt lijnzaad of lijnzaadolie) erbij doet.

De hoeveelheden dat ik geef hou ik mijn 24 jarige trekpaardmerrie mee op gewicht, maar als het echt dagen na elkaar regent of heel erg koud is gooi ik die hoeveelheden gerust omhoog. Pulp kan je tot 3 kilo droog gewogen per dag geven zonder dat je moet compenseren met zemelen, dus je hebt wel wat marge :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 15:04 



 
Profiel   

Duhelo <3

Lijnzaad olie kun je verhogen. Waar je wel rekening moet houden is de verhoudingen.

Bij te veel lijnzaadolie en dan praat ik over meer dan 100 ml per dag, zou je lucerne bij moeten voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 15:21 



 
Profiel   

Het ventje blijkt ook nog kieskeurig, de bietenpulp werd met argusogen bekeken en met lange tanden gegeten. Alles wat nieuw is, is spannend, zelfs eten blijkbaar ;) . Komt wel als hij eraan gewend is. Morgen nog even lijnzaadbrok en grasmix halen, het merk Aveve heb ik hier nog niet kunnen ontdekken. Hij krijgt sowieso altijd al een vitaminebrok. En lijnzaadbrokken geven we de paarden eigenlijk altijd in de periode dat ze verharen, snap niet waarom ik dat deze keer vergeten ben!

Ons paard nummer 2 smikkelt ook lekker een beetje mee, dus mocht het Neurootje het niet lusten, komt het wel op bij de Kliko (daar kun je alles ingooien, maar die heeft het niet bepaald nodig :o ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 18:06 



 
Profiel   

Ooh, my bad! Aveve is een soort boerenbond keten in België, even helemaal vergeten dat jullie die winkels niet hebben.
Je zou een seniorenslobber van gelijk welk merk kunnen nemen, die zijn meestal op basis van ruwvoer. Enkel even checken of suiker + zetmeel zo laag mogelijk is.

Maar vorig jaar heb ik de mijne op pulp en grasbrok gehad, en dat werkte ook prima. (in tegenstelling tot luzernebrok, daar gaf ik 3 X zoveel van met minder goed resultaat.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 18:35 



 
Profiel   

Ik woon een minuut of 20 over de grens, dus ik kan er zo naar op zoek, ware het niet de we de grens niet over mogen ;) . Ik ga het gewoon zo proberen, moet goedkomen! Bedankt voor de adviezen, ik merk wel dat ik er écht te weinig vanaf weet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:08 



 
Profiel   

En een andere seniorenslobber, zoals bijvoorbeeld Subli Seniores Priores? Dat gaven wij in eerste instantie als ruwvoervervanger aan de oudjes, maar nu aan alles wat bij moet komen.

Paarden (ook sobere) doen het er vaak heel goed op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:16 



 
Profiel   

Je zou ook gewoon iets van luzerne of een grasmix kunnen geven...zit flink eiwit in dus komen ze van aan...levert weinig suikers dus geen extra energie...en fijne bijkomstigheid ze zijn er lang mee bezig..dus goed tegen verveling in stal..

Bv https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... ucerne-mix

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:24 



 
Profiel   

Voor de helft gelijk aan wat Duhelo voorstelt, mijn paard komt net uit langdurige stalrust. Toen gaf ik haar tweemaal per dag een paar handjes basismuesli voor het idee, een halve voerschep Aveve All-in Soup en een emmer vol Hartog Grasmix. Daar deed mijn paard het goed op, ze kwam echt heel erg gezond de stalperiode uit en nu ze al twee weken op het gras staat, is ze eigenlijk best een dikkerdje te noemen. Maar goed, bij haar ging het om 4 maanden van totaal geen beweging. Voer is nu dus terug aangepast naar enkel de basismuesli voor het idee. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 19:30 



 
Profiel   

Mijn paard staat nu ook op boxrust.

Omdat de paarden naast hem eten krijgen krijgt hij luzerne.

Hij valt ook erg in en ik geef lijnzaadolie. Mijn paard heeft geluk met onze huidige staleigenaar. Overdag mogen wij een stukje gras afzetten en een paar keer per dag verplaatsen.

Daarnaast geef ik nog slobber

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 20:19 



 
Profiel   

Je kan Wafer geven. Hier zijn ze lekker lang mee bezig en als je er flink van voert komen ze goed bij. Krijgen geen extra energie er van.

www.carliwafer.com

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 13:50 



 
Profiel   

Oh, Wafer kan ik bij ons in de buurt kopen zie ik wel. Ga ik morgen even voor kijken! Bietenpulp blieft meneer niet trouwens. Wat ik gisteren in zijn voerbak heb gegooid, lag er vandaag nog. Op zijn ruwvoer valt hij aan, dus zijn eetlust is prima. Maar hij wordt er niet dikker van. De hoefsmid zag hem vandaag en die schrok van hoe teruggevallen hij is. Donderdag komt de dierenarts voor de hechtingen, die ga ik ook om advies vragen. Ik schaam me gewoon voor hoe hij eruit ziet, hij kan zo in een campagne voor de een of andere zielige dierenopvang :\ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 18:46 



 
Profiel   

Voer je het hooi uit een net? Mag gerust 15 totb20 kilo of zelfs meer per dag.

Grasmix pf compact gras van Hartog is ook een optie.,

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 18:56 



 

eventueel schreef
Oh, Wafer kan ik bij ons in de buurt kopen zie ik wel. Ga ik morgen even voor kijken! Bietenpulp blieft meneer niet trouwens. Wat ik gisteren in zijn voerbak heb gegooid, lag er vandaag nog. Op zijn ruwvoer valt hij aan, dus zijn eetlust is prima. Maar hij wordt er niet dikker van. De hoefsmid zag hem vandaag en die schrok van hoe teruggevallen hij is. Donderdag komt de dierenarts voor de hechtingen, die ga ik ook om advies vragen. Ik schaam me gewoon voor hoe hij eruit ziet, hij kan zo in een campagne voor de een of andere zielige dierenopvang : .


Vergeet niet dat dit ook een heel deel spier is en niet alleen vet. Velen lusten bietenpulp niet in het begin. Dit valt prima handje per handje op te bouwen met het andere voeder :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 19:01 



 
Profiel   

Nee, ik voer niet uit een net, ben altijd bang dat ze daar met hun ijzers in blijven hangen. Hij krijgt zoveel hooi dat er altijd wat overblijft, dus dat zou genoeg moeten zijn want meer eet hij toch niet (al is het uit een kruiwagen voor zijn stal altijd éxtra lekker ;) .

Ja, spier gaat er natuurlijk ook vanaf, maar dat kan de komende paar weken niet opgebouwd worden. Je kunt echt zijn ribben tellen en op zijn flanken is hij flink ingevallen. Zijn buik is niet strak, dus dat is wel in orde en hij mest goed, maar als hij weer zover is, kun je hier met goed fatsoen geen zadel opleggen.

Dus morgen om de grasmix, lijnzaadbrokken en die Waferblokken. En dan kijken wat hij lekker vindt en mengen met bietenpulp. Het is wat, zo'n prinsje op stal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-20 19:12 



 
Profiel   

Bietenpulp moeten ze soms leren eten inderdaad. Mijn trekpaarden vreten het zo op waar mijn PRE de pure pulp ook niet hoeft.
Ik week een bekertje slobber (de all in soup, maar als het over pakweg 200 gram gaat maakt het op zich niet zoveel uit welke slobber of brok je er bij doet) erbij zodat de smaak erin zit.
In het begin ev wa opbouwen en dan leren ze het wel eten.
De grasmix kan je er ook prima bij in weken (dan wordt het smakelijker en minder droog), maar daar zijn de mijne dan weer niet zo fan van (dan ruikt het wat zurig). Lijnzaadbrokken en zijn handje brok kan je er ook bijweken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 13:26 



 
Profiel   

Als je Wafer koopt hoef je geen grasmix te kopen. Wafer hoeft ook niet geweekt te worden dus lekker makkelijk.
Ik voer een heel emmertje aan een schrale
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-20 13:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen