Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 00:52

Sinds mei dit jaar heb ik een hele leuke New-Forest merrie. Ze is 10 jaar en heeft 2 jaar geleden haar laatste veulen gehad. Bij de vorige eigenaren heeft ze altijd op stro gestaan en bij mij dus niet meer. Nou zit ik foto's te kijken van toen ik haar bij het begin had en hoe ze nu is. Bij het begin was het echt een tonnetje, paar vetbulten, geen schoft.

Ze is echt een heel stuk minder fors. Dat is te zien aan d'r hele postuur natuurlijk, maar ook de singel kan een flink stuk strakker, het zadel heeft een keer van boom moeten wisselen... Ik kreeg vandaag een foto toegestuurd van een stalgenootje en die heb ik vergeleken met een foto van mei. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik haar een stuk breder ken. Ik vind haar nu eigenlijk aan de dunne kant. Zie ik spoken of valt het wel mee?

Mei 2014:

Afbeelding

December 2014:

Afbeelding

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:54

Ik vind haar eerder minder bespierd ogen dan echt dun.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:58

Ik heb het zelf dit jaar ook moeten doen met een merrie, in april gekregen en moest 80 kilo afvallen op advies van de dierenarts.
Heeft ongeveer een half jaar gekost om dat eraf te krijgen en is nu perfect op gewicht.

Maar ik geef eerlijk toe... De mijne heeft wel nog flink de spieren in de hals en de billen, en bij de jouwe lijken die wel flink minder te zijn geworden.
Heb je een iets duidelijkere foto van hoe de merrie eerst was? Dan is het wat beter te beoordelen

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 01:05

@ Jibbel en Lowara, daar heb ik ook aan gedacht. Ik dacht alleen vanwege die vetbulten en ontbreken van schoft dat het vooral vet was (de zadelmaker zei toen ook dat ze echt te dik was). Zou op zich wel kunnen hoor, minder spier. Vond ik zelf ook een beetje eigenlijk ;) Voorheen werd ze 6x in de week gereden door 2 amazones zonder buiten te staan. Bij mij loopt ze buiten en rijdt ze maar 5x in de week op een iets minder fors niveau (en eerlijk toegeven: de laatste weken 3x per week een beetje recreatief...)

Nou vond ik van de week foto's van haar vroeger, en toen was het helemaal een rolmops! :') Daar werd ze volgens mij ook niet zo fanatiek gereden.

@ Lowara, hier een iets duidelijke foto.

Afbeelding

Hmmm... ook niet echt duidelijk. Ik kan niet echt een hele duidelijke foto vinden. Maar goed, op zich verandert dat niets aan de vraag natuurlijk :) Ben vooral benieuwd of ze op deze manier niet té dun is.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:26

Nee, ze is niet te dun zo van de foto's te beoordelen. En eerlijk gezegd is iets te dun gezonder voor je paard dan iets te dik.

Je kunt met je hand voelen of je de ribben voelt zonder druk uit te oefenen. Verder kun je voelen hoe hard de hals is en of er ter hoogte van de schouders en boven de staart vetophopingen zitten.
Op www.voervergelijk.nl kun je ook de conditiescore van je paard bepalen dmv wat afbeeldingen. Dan kun je zelf vergelijken.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paard flink afgevallen, nu 'op gewicht'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:29

Op je afgeslankte foto is ze zeker niet te dun, hooguit idd flink veranderd qua spier/vet,maar ze is gewoon prima verder zo te zien.
Tegenwoordig is toch de mode om alles net wat dikker te hebben, maar of het per definitie beter is... Check eens oude 1900 schilderijen waar paarden op staan afgebeeld, dan zie je het verschil heel mooi :j