welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:28

Kool, broccoli, bonen en onbehandelde maïs kan je beter niet geven.. Ook geen noten..

Geef fruit als extraatje, niet te vaak en niet te veel

pukkiej14
Berichten: 31
Geregistreerd: 02-02-11

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:37

Als ik zie wat jullie paarden allemaal eten heb ik dus echt een fijnproever... Afgezien van zijn voer en kuil wil mijn meneer met hoge uitzondering een wortel of een appel proberen. Maar dan houdt het echt op.. Hij krijgt van de hoefsmid altijd een suikerklontje als ie zich goed heeft gedragen en zelfs dat neemt hij niet aan!

Otjuh

Berichten: 2218
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Den Haag

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:54

Mijne eet alles :+ maar ik geef hem eigenlijk gewoon de standaard dingen, appel, peen, mandarijn, sinaasappel, banaan, tomaat
Oh en zijn favoriet is komkommer :D

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:04

Nou die van mij lust ook niet alles hoor, sla is echt not-done. Komkommer met mate, druiven vind ze heerlijk, paprika een beetje. Peer en sinaasappel (zonder schil) om een moord voor te doen. Banaan is ook goed te doen, maar tomaat weer niet. Ze krijgt het idd als beloning na het werk en lang niet iedere dag. De ene keer een "hartig" hapje de andere keer een wat zoetere traktatie. appelmoes is ook erg lekker net zoals een perenijsje, wat slokjes sinaassappelsap, appelsap of siroop. Een suikerklontje of een paardensnoepje (educatief verantwoord dus ) eet ze echt niet , daar haalt ze haar neus voor op.

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:29

Ik geef die van mij geloof ik geen hele rare dingen als ik alles lees hier. :+
Die van mij vindt mandarijnen heerlijk, net als bananen, als ik hem die geef is het hop heel die banaan in z'n mond. Appels vindt hij mwhaa, maar penen zijn ook erg geliefd. Druiven trouwens ook, de eerste keer ik het hem gaf had hij echt zoiets van 'huh wat is dit, wat moet ik hier nou weer mee }:0 ' maar vervolgens at hij bijna m'n hele bakje leeg. :D
En roggebrood is hier ook een grote favoriet, en nog spotgoedkoop ook!

jes_sam

Berichten: 1064
Geregistreerd: 06-10-09

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:36

Oh banaan is hier ook 1 van de favorieten! Verder hoef ik het overigens ook niet door het eten te gooien hoor, stukjes appel of iets dergelijks want dan eet meneer het niet meer!
Hier krijgen ze gewoon banaan, worteltjes, appeltjes, peertjes en van de buren krijgen ze ook genoeg! Sla gaat er hier ook wel in.. Maar met een fjord erbij :+ (verklaart een hoop denk ik haha)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:01

Onder andere tomaat en uien zijn giftig voor een paard.
Niet geven dus!
Broccoli mag wel gegeven worden, het schijnt juist erg goed te zijn!
Verder kan je alles in kleine hoeveelheden geven, maar met fruit moet je wel oppassen, want dat bevat veel suikers (banaan is een uitzondering).

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:09

Kweek nooit wortels voor je paard, hij vreet ze niet..

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:01

Hier ligt het al een tijdje stil zie ik. Ik lees geen voederbieten. Geven jullie die niet? Ik zat te denken om in de snoep wei ook wat groentes ze poten of op een stuk waar ik het zelf pluk. Dus ik zoek inspiratie.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:24

kvulden schreef:
Hier ligt het al een tijdje stil zie ik. Ik lees geen voederbieten. Geven jullie die niet? Ik zat te denken om in de snoep wei ook wat groentes ze poten of op een stuk waar ik het zelf pluk. Dus ik zoek inspiratie.


Ik geef elke winter voederbieten, maar momenteel is het seizoen voorbij ;)
Best laten groeien op een stuk waar ze niet aan kunnen. Zeker ondergrondse groeten als biet en wortel ivm opgraven en zand mee eten.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:05

Dank je wel voor je reactie. Kweek jij zelf voeder bieten of koop je ze.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:18

Vroeger groeide mijn opa ze. Dan waren het echt joekels van een kg of 10 die je met een schop doormidden moest spitten.

Mijn opa is overleden en ik koop ze de laatste jaren bij Aveve. 5 euro voor 20 kg dacht ik. Dat zijn kleintjes, tussen de 200g en de 2 kg schat ik. Ik geef meestal ongeveer 0,5 kg per paard per dag aan bieten, maar meer mag vast ook. Wel spoel ik ze altijd af, zit soms nog best wat zand op. Deze geef ik de hele winter door.

Als je dingen zelf wil groeien is sla en andijvie het eenvoudigst, maar niet alle paarden vinden dat lekker.

Tegenwoordig hou ik het bij wilg, hazelaar en binnenkort wat appeltak als ‘zelf gegroeid’ voer.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:25

Een van mijn vorige paarden was van het "eerst eten dan proeven" principe dus die hebben we een keer spruitjes gegeven. Heb een paard nog nooit zo'n vies gezicht zien trekken :+

Mijn huidige krijgt appels en penen en af en toe komkommer.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: welke groenten en fruit mag een paard (niet) hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:35

Ik heb inderdaad ook wilg en rozenbottel staan. Ik heb nu zaadjes voor bloemen en kruiden. Ik wil voederbieten ook wel kopen, maar kan ze nooit vinden. Hazelaar heb ik niet, dus dat zou ook nog kunnen. Fruitbomen hebben we bij huis met genoeg fruit, wat ze ook kunnen krijgen. Misschien is het ook wel een keer voldoende haha.