Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:33

Als je het beste wil moet je een hooianalyse doen en een bloedonderzoek. Dan weet je wat je voert en wat je pony nodig heeft.
Als je dat niet doet kan je je verdiepen in de samenstellingen. Wat vind je belangrijk dat je pony krijgt?
Wij kunnen je niet zeggen wat het beste is voor je pony.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:53

Inmiddels zijn er meerdere bij mij op stal die metazoa geven, en die er super tevreden over zijn. (Zeker na het stoppen van het geven van suiker rijke producten....)

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:05

Mijn fries die van het land komt is erg schraal geworden en die moet langzaam aan bij komen. Mij leek dit een prima ding om te gaan voeren, juist omdat hij ook ZE heeft.
Heeft iemand ervaring met dit voer om een paard aan te laten komen?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:09

Aankomen doet die van mij echt niet op de metazoa, die is zelfs dunner geworden sinds we metazoa voeren.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:23

Maar op dit moment rijdt jij je paarden of niet?
De mijne moet denk ik wel een maand of wat aansterken. En hij moet wennen aan een brok, aangezien hij die nu niet krijgt waar hij staat.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:25

Ze doet zo goed als niks. Heel af en toe een half uurtje wat licht dressuur werk of een klein buitenritje. Niks noemenswaardig aan werk.

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:33

Krijg ze verder nog andere voeding, of ben je overgestapt naar een andere voeding?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:36

Hooi, wat zure ruikend maisresten(zonder de kolf dus), de beetjes gras die ze kan vinden in het paddock. Ga niet overstappen ben wel aan het kijken of ik iets kan vinden waarmee ik het kan aanvullen. Nou heb ik ook nog een cushing patient met longproblemen dus dat maakt het ook niet gemakkelijker.

Silver_Bolly
Berichten: 958
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:37

ik geef mijn tinker metazoa in combinatie met luzerne. Misschien dat dat een optie voor je is YSB?

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:46

Dat is idd minder, ik zelf wil bij gaan voeren met idd luzerne en de slobber van de Welkoop.( dit vooral om aan te komen)
Ik zal als hij er is een foto logboek bij gaan houden voor mezelf om te zien wat het hem doet.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:41

Ik heb vandaag ook een zak gekocht op aanraden van vrienden. Ik ben me in gaan lezen en het zou wel eens goed kunnen passen bij mijn Spanjaard.

Hij kreeg:
0,5 kilo basis sportbrok van Havens
0,5 kilo muslie van cavalor
Luzerne
Soms slobber
Voordroog 4 x per dag

In overleg met de winkel gaat hij naar:
200 gram Metazoa
0,5 kilo cavalor Pianissimo
Luzerne
Voordroog maar meer dan nu

Ik ben heel erg benieuwd. Mijn paard heeft moeite zijn energie te verdelen, heeft scherpe randjes, kan schrikkerig zijn en is nog steeds zo terwijl hij in verhouding veel minder krijgt dan 2 jaar terug. Hij is wel wat rustiger maar naar mijn idee kan het lage suikergehalte wel eens heel erg gaan helpen.

Ook heb ik het gevoel dat ons voordroog van goede kwaliteit is en heeft hij niet veel meer nodig dan een toevoeging. Ik ben benieuwd!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:10

Dan moet je wel even kijken naar een luzerne zonder melasse. Anders heeft het nog geen zin.

Ik zit met mijn paard nog steeds met de gevolgen van 6 maanden metazoa.
Spieren beginnen nu gelukkig eindelijk weer wat terug te komen, en paard raakt gelukkig weer wat beter in conditie. Maar wat een toestand zeg, voor een sportpaard is het echt geen aanrader!

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:20

__YSB__ schreef:
Mijn fries die van het land komt is erg schraal geworden en die moet langzaam aan bij komen. Mij leek dit een prima ding om te gaan voeren, juist omdat hij ook ZE heeft.
Heeft iemand ervaring met dit voer om een paard aan te laten komen?

Ik voer mijn pony metazoa voor de vitaminen en mineralen, gecombineerd met gekookte lijnzaad, bietenpulp van Pavo (kun je zoveel geven als je wil), en om de calcium/fosfor verhouding weer recht te trekken zemelen erbij. Dit wordt in het boekje ''zomereczeem opgelost met voeding'' aangeraden voor eczeem paarden :) Bietenpulp staat er om bekend dat paarden er van aan kunnen komen :)

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:24

heleenxx schreef:
Dan moet je wel even kijken naar een luzerne zonder melasse. Anders heeft het nog geen zin.

Ik zit met mijn paard nog steeds met de gevolgen van 6 maanden metazoa.
Spieren beginnen nu gelukkig eindelijk weer wat terug te komen, en paard raakt gelukkig weer wat beter in conditie. Maar wat een toestand zeg, voor een sportpaard is het echt geen aanrader!


Ik heb jou verhaal inderdaad gelezen, wat vervelend dat het zo is gelopen :(

Mijn paard doet alleen niet zoveel, loopt half uurtje/ 3 kwartier per dag 6x per week. Daarnaast komt hij in de paddock of straks weer op het land.

We gaan het zien :)

__YSB__

Berichten: 1059
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Almelo it is.

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:50

Mijn grote vriend is thuis, vanavond krijgt hij zijn brokken van de Metazoa, en hij heeft direct een psylium kuurtje erbij mocht het nodig zijn.
Hij heeft nu in de ochtend een half schepje en in de avond, tevens staat hij op 12 kilo hooi en heeft hij overdag de beschikking over genoeg ruwvoer.
Hopen dat hij langzaam aan wat dikker wordt nu.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:47

Ik heb mijn paard sinds eind februari. Ze is van 24 /7 stal met ruim krachtvoer naar 24/7 paddock met schuilstal gegaan. Ze krijgt nu onbeperkt voordroog en metazoa met een paar handjes luzerne voor het kauwen.
Ik was bang dat ze in zou vallen door de grote veranderingen, maar ze ziet er helemaal super uit.
Kwa werk doet ze nog niet zoveel, een paar X in de week longeren en verder grondwerk en wandelen en klikkeren. Binnenkort gaan we het rijden oppakken, dus ik ben benieuwd hoe ze het erop blijft doen.
Ze is wel erg kijkerig en schrikachtig, maar ik heb haar nog maar zo kort dat ik nog niet kan zeggen dat het door het voer komt. Ze heeft zoveel veranderingen meegemaakt in een korte tijd.
Maar we hebben wel besloten om magnesium bij te voeren.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:32

TinkerTreas waarom nog meer magnesium? In metazoa zit al meer magnesium dan in andere supplementen. (wat ik mij kan herinneren)

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:26

No_No schreef:
TinkerTreas waarom nog meer magnesium? In metazoa zit al meer magnesium dan in andere supplementen. (wat ik mij kan herinneren)


Dat was het advies van iemand die mijn paard behandeld.
Zij doet natuur geneeskunde, homeopathie, massage en nog veel meer. Maar ik weet eigenlijk niet hoe ik het kort kan omschrijven.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:08

Ik wilde het net zeggen!
Je kunt ook teveel magnesium geven

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:39

ivy_power89 schreef:
Ik wilde het net zeggen!
Je kunt ook teveel magnesium geven


Dat zal wel loslopen. Voor nu doet ze het er goed op. En het haalt net de scherpe randjes eraf bij haar gedrag.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 12:24

Voor de opname van magnesium moeten de verhouding goed zijn.
In metazoa zijn die verhoudingen niet goed. Veel mensen geven vooral metazoa omdat er meer magnesium in zit maar toch blijken er paarden te zijn die magnesium te kort hebben.

Dus alleen magnesium voeren lijkt mij geen oplossing. Maar goed, ik ben maar een leek.

Ik voer nu kurkuma en dat werkt voor mijn paard heel goed. Hij is veel rustiger in zijn hoofd dan toen ik metazoa gaf. Ik kan mijn paard toch wel ADHD noemen :o , hij pikt alles op in zijn omgeving. Nu met de kurkuma is hij veel rustiger.
Er zijn meer positieve berichten over "rust in het hoofd" door kurkuma.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:59

Onze paarden staan nu twee weken op Metazoa Superfit Broxx en ééntje begint sinds kort zand te eten. Vandaag tenminste gezien. Hebben weidegang ong. 8 uur en als ze op stal staan krijgen ze hooi (waar niet veel meer inzit, alleen om te knabbelen). Zou die ene nu een tekort hebben aan iets, dat ze nu zand gaat eten. Ik ga wel psillyumzaad kopen om dit te onderdrukken, maar het gaat mij meer om het feit dat ze iets doet wat ze nooit gedaan heeft.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:14

Geen idee, je kan het ook via FB aan Metazoa zelf vragen :) die van mij staat er nu ook 2 weken op, hij doet het erg goed moet ik zeggen. Is lekker los in zijn lijf en erg vrolijk. Ik geef hem nog wel een halve schep Pianissimo van Cavalor bij en Luzerne.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:19

Xpinoxx schreef:
Geen idee, je kan het ook via FB aan Metazoa zelf vragen :) die van mij staat er nu ook 2 weken op, hij doet het erg goed moet ik zeggen. Is lekker los in zijn lijf en erg vrolijk. Ik geef hem nog wel een halve schep Pianissimo van Cavalor bij en Luzerne.


Dus jij geeft er nog iets extra's bij? Nu doe ik het ook nog, maar ben het om de vijf dagen aan het afbouwen. Momenteel krijgt zij 150 gr. Metazoa en 100 gr. basisbrok. Zij is een haflinger x quarter. Ong. 500 kg. Ik moet straks uitkomen op 250 gr. Metazoa alleen en met gras en oud hooi.

Maar ik zal die vraag zo ook even stellen op de FB van Metazoa.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:22

Hier geen zandeten op de Metazoa, maar ik geef er wel standaard lucerne bij. En heeft altijd een liksteen tot haar beschikking (al gebruikt ze die zelden).