Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:28

kiki1976 schreef:
Hier geen zandeten op de Metazoa, maar ik geef er wel standaard lucerne bij. En heeft altijd een liksteen tot haar beschikking (al gebruikt ze die zelden).


Ook de lucerne van Metazoa of een ander merk? Ik heb de vraag al gesteld bij Metazoa, ben benieuwd of ik antwoord krijg. Een liksteen heb ik nog niet geprobeerd voor op stal (heb ook het idee dat dat zelden gebruikt wordt, met oog op de ervaringen van vroeger, toen moest zij het ook niet).

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:12

Het beste is om die van Metazoa erbij te geven. De grove lucerne van Metazoa eet ze slecht, vandaar dat ik die van Hartog geef (krijgt een handje per keer, meer om haar beter te laten kauwen). Maar wel de lucernekorrel van Metazoa erbij voor extra spieropbouw.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:21

Ik heb Metazoa gebeld. En zijn antwoord was dat het paard honger had. Ik moet de metazoa momenteel verdubbelen en aangezien het perceel weiland waarop ze staat schraler wordt en geen voedingswaarde meer heeft, het ruwvoer verdubbelen. Die Metazoa is niet echt een voederbrok, maar meer voor aanvulling mineralen en vitamines. Belangrijkste is de goede kwaliteit ruwvoer. Straks even naar stal, de boer inlichten over het ruwvoer. Arm paardje.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:24

kiki1976 schreef:
Het beste is om die van Metazoa erbij te geven. De grove lucerne van Metazoa eet ze slecht, vandaar dat ik die van Hartog geef (krijgt een handje per keer, meer om haar beter te laten kauwen). Maar wel de lucernekorrel van Metazoa erbij voor extra spieropbouw.


Grace heeft de lucerne van Subli melasse vrij altijd lekker gevonden. Ik denk dat ik die ook erbij doe, i.i.g. een handje bij de superbroxx.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:03

Klopt Metazoa SFB is een vitamine/mineralen korrel, dus echt als als aanvulling op ruwvoer.

Maar als er idd geen gras meer staat en vrij weinig ruwvoer krijgen kunnen ze idd zand gaan eten.
Ruwvoer moet idd altijd op nr 1 staan, het liefst onbeperkt.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:27

Persoonlijk vind ik het een raar antwoord van Metazoa dat ze zeggen dat het paard honger heeft. Is er dan zo veel veranderd in het voer van je paard (ruwvoer en weidegang) sinds het voeren van die 2 weken Metazoa of heeft het zand eten niets met Metazoa te maken?

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:49

flappie28 schreef:
Persoonlijk vind ik het een raar antwoord van Metazoa dat ze zeggen dat het paard honger heeft. Is er dan zo veel veranderd in het voer van je paard (ruwvoer en weidegang) sinds het voeren van die 2 weken Metazoa of heeft het zand eten niets met Metazoa te maken?


Ik denk dat het wel klopt wat Metazoa zegt. Het perceel land waar ze staan wordt inderdaad minder. De boer is sinds de paarden op het land zijn, het ruwvoer gaan veranderen omdat de wei te vet zou zijn. Hij heeft de paarden oud stengelige hooi gegeven 's avonds, dat hooi was alleen om te knabbelen. Maar de paarden aten daar daadwerkelijk minder van. Gewoon omdat het niet lekker is. Minder gras en minder ruwvoer en alleen een vitamine/mineralen korrel, waarvan ik de verhouding ook niet goed heb gedaan. Tja dat maakt hongerig en een gebrek aan de goede hoeveelheid vitamines en mineralen.

Maar goed, ik heb nu de Metazoa verdubbeld naar 500 gr met een handje luzerne zonder melasse en het betere hooi voor haar stal gezet vanavond. Morgenochtend krijgt zij weer naast haar schrale weidegang extra hooi apart. Ik moet maar zien hoe het dan gaat over een aantal dagen (weken). Het wordt zo wel een dure hap als de hoeveelheid Metazoa voorlopig verdubbeld wordt, maar ja, in ieder geval wel goedkoper als de DA. En als het paardje maar gelukkig is.....

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:11

Dan was het vast wel heel vies hooi dat de paarden liever zand zijn gaan eten dan het hooi..
Ik vind het ook een raar antwoord.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:08

No_No schreef:
Dan was het vast wel heel vies hooi dat de paarden liever zand zijn gaan eten dan het hooi..
Ik vind het ook een raar antwoord.


Vies hooi was het waarschijnlijk niet, want mijn ander paard heeft ook Metazoa en staat op dezelfde weiland en krijgt exact hetzelfde hooi, maar die eet geen zand. Tenminste ik zag het niet.
De paarden van de boer krijgen ook hetzelfde hooi en dat wordt ook opgegeten, misschien omdat zijn paarden niets anders krijgen. Ik denk dat dit paard het gewoon niet lekker vindt en dit hooi maar minimaal eet.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:39

Opzich herken ik het wel met sommige soorten hooi hoor.
Als ik mijn paard droog graszaadhooi geef eet ze ook amper wat, zeker op stal is het een drama daarmee.
Nu krijgt ze het niet omdat ze er dus ook nog eens slecht tegen kan.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:40

Metazoa staat bekend om zijn tekorten...

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:57

_PatriciaH schreef:
Metazoa staat bekend om zijn tekorten...


Meen je dat nou? Als ik hun beschrijving lees, zit er genoeg in.

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:27

Ja blader maar eens terug in dit topic!

purplediva
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:44

Voordat we op de Super Fit Broxxx overgingen had ze vaak van de vage kwaaltjes als schimmeltjes, mok, slechte hoeven en erg slecht gedrag. 3 jaar geleden zijn we overgaan op de SFB, nog wel aangevuld met muesli en al die rare kwaaltjes gingen over en ook haar gedrag werd zachtjes aan beter.
Het enige was dat ze wel stevig bleef, ik dacht dat dit te maken had met het feit dat het een haflinger kruising is.

We zijn inmiddels een paar jaar verder en omdat we ook steeds verder groeien in de endurance kijken we heel anders naar het voermanagement en sinds januari 2015 staat zij op een 100% granenvrij dieet. Dus geen muesli of slobber enz meer.
Ze krijgt heeft 3 voerbeurten (brok) per dag en dan krijgt ze:
3 x 275 gr SFB
2 x 250 Gram Hp 23 (luzerne brok)
3 x een handje grove luzerne

Daarbij heb ik een boredom breaker gevuld met de SF snaxxx
En ze krijgt tussen de 10 en 15 k ruwvoer per dag, dat zit ik een slowfeeder.

Ze ziet er echt super goed uit en is zeker 30 kg afgevallen.
Haar conditie wordt steeds beter en dat is ook terug te zien in onze resultaten.

Wij zijn 110% overtuigd dat Metazoa een goed product is, ook voor de sporters onder ons. /3

purplediva
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:54

Wat er ontbreekt aan wat cryssie vraagt / zegt is dat zij van 2 kg brok in 1 keer is overgegaan naar 250gr brok en 250 sfb. Zonder dit te compenseren met extra ruwvoer.

dat is echt een grote stap en logisch gevolg zou dan idd honger kunnen zijn. Maar ik begrijp de zorg omtrent zand eten.

Hopelijk gaat het beter in het nieuwe 'regime'.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:59

purplediva schreef:
Wat er ontbreekt aan wat cryssie vraagt / zegt is dat zij van 2 kg brok in 1 keer is overgegaan naar 250gr brok en 250 sfb. Zonder dit te compenseren met extra ruwvoer.

dat is echt een grote stap en logisch gevolg zou dan idd honger kunnen zijn. Maar ik begrijp de zorg omtrent zand eten.

Hopelijk gaat het beter in het nieuwe 'regime'.


Dat hoop ik ook, purplediva. Ik hoop dat Miss Grace (volle zusje van het paard van purplediva) beter gaat doen vanaf vandaag.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 00:02

Als ik kijk hoeveel ellende ik met mijn merrie gehad heb voordat ze op de Matazoa ging.
Nee daar heeft ze nu al ruim een jaar geen last meer van, en ook geen tekorten aangetoond in bloedonderzoek.

Ze wordt 3/4x per week 30/45 minuten fanatiek gereden, 1/2x per week longeren met dubbele lijnen 30/45 minuten. Minimaal 1 dag per week echt vrij.
Loopt overdag de gehele dag buiten.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 06:24

Als het goed bevalt, lekker blijven voeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:17

Cryssie schreef:
Ik heb Metazoa gebeld. En zijn antwoord was dat het paard honger had. Ik moet de metazoa momenteel verdubbelen en aangezien het perceel weiland waarop ze staat schraler wordt en geen voedingswaarde meer heeft, het ruwvoer verdubbelen. Die Metazoa is niet echt een voederbrok, maar meer voor aanvulling mineralen en vitamines. Belangrijkste is de goede kwaliteit ruwvoer. Straks even naar stal, de boer inlichten over het ruwvoer. Arm paardje.


Maar als er niks meer op die wei staat, is dat dan niet de reden dat ze zand eet? Is het dan niet gewoon een kwestie van bijvoeren op de wei? Vanuit de gedachte: "zolang er wat te eten is, eten ze geen zand..."

Overigens halen paarden het meeste van hun benodigde voedingsstoffen uit hun ruwvoer. Slecht ruwvoer kan je eigenlijk nauwelijks met een brok compenseren... En zeker met Metazoa niet.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:55

safina schreef:
Cryssie schreef:
Ik heb Metazoa gebeld. En zijn antwoord was dat het paard honger had. Ik moet de metazoa momenteel verdubbelen en aangezien het perceel weiland waarop ze staat schraler wordt en geen voedingswaarde meer heeft, het ruwvoer verdubbelen. Die Metazoa is niet echt een voederbrok, maar meer voor aanvulling mineralen en vitamines. Belangrijkste is de goede kwaliteit ruwvoer. Straks even naar stal, de boer inlichten over het ruwvoer. Arm paardje.


Maar als er niks meer op die wei staat, is dat dan niet de reden dat ze zand eet? Is het dan niet gewoon een kwestie van bijvoeren op de wei? Vanuit de gedachte: "zolang er wat te eten is, eten ze geen zand..."

Overigens halen paarden het meeste van hun benodigde voedingsstoffen uit hun ruwvoer. Slecht ruwvoer kan je eigenlijk nauwelijks met een brok compenseren... En zeker met Metazoa niet.


Het voer is al gewijzigd. Zie berichten hierboven.
Wij zijn pas m.i.v. 1 maart jl. naar deze pensionstalling verhuisd. Hierdoor is alles weer anders. Ander gras, ander hooi, andere gewoontes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:12

Cryssie schreef:
safina schreef:

Maar als er niks meer op die wei staat, is dat dan niet de reden dat ze zand eet? Is het dan niet gewoon een kwestie van bijvoeren op de wei? Vanuit de gedachte: "zolang er wat te eten is, eten ze geen zand..."

Overigens halen paarden het meeste van hun benodigde voedingsstoffen uit hun ruwvoer. Slecht ruwvoer kan je eigenlijk nauwelijks met een brok compenseren... En zeker met Metazoa niet.


Het voer is al gewijzigd. Zie berichten hierboven.
Wij zijn pas m.i.v. 1 maart jl. naar deze pensionstalling verhuisd. Hierdoor is alles weer anders. Ander gras, ander hooi, andere gewoontes.


Ja, maar ik had er uit begrepen dat je paard alleen op stal ander voer zou krijgen. Het leek mij juist handig als hij op de wei bijgevoerd zou worden, aangezien hij daar zand eet. Maar misschien heb ik dat niet goed begrepen? :?

De reden dat ik aanhaalde dat je ruwvoer goed moet zijn, is trouwens vooral om duidelijk te maken dat ik het advies van metazoa onbegrijpelijk vind. Als je kiest voor een mineralenbrok, dan kan dat eigenlijk alleen maar naast kwalitatief goed ruwvoer. En als je paard honger heeft doordat het ruwvoer niet goed is, dan heeft het verdubbelen van een mineralenbrokje weinig zin.
(behalve voor hun omzet natuurlijk... :+ )

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:26

Dat laatste begrijp ik. Het bijvoeren op het land, is op deze stal niet mogelijk. Daar ben ik afhankelijk van. Pensionstallen (betaalbaar en niet op een manege) zijn er wel maar allemaal bezet. Deze stal waar wij nu staan is voor ons ook niet ideaal, maar wij zijn blij dat wij een plek gevonden hebben. Wij gaan nu iedere dag (tussen de middag), terwijl wij daar aan het poetsen zijn (stal of tuig altijd wat klusjes te doen) het paard bijvoeren met ruwvoer. Maar als ik het goed begrepen heb, gaan ze binnenkort weer naar een ander perceel land. Wij vinden het ook bijzonder vervelend hoe het nu gaat, maar we moeten nu wel even roeien met de riemen die we momenteel hebben. Paard wordt op zichzelf wel goed verzorgd door de boer, maar net even die extra's..... Nou ja, dan nemen wij die maar op ons ondanks dat we op een volpension stal staan.

Wij zijn er trouwens ook niet echt uit of wij wel doorgaan met Metazoa. Even een paar weken afwachten en bijvoeren met ruwvoer. Het is zeker niet dat zij mager is, integendeel, het paard moet echt afvallen, maar geen tekorten oplopen. Beweging krijgt zij genoeg.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:41

De reden van Metazoa betreft het tijdelijk verdubbelen vind ik eigenlijk niet vreemd (lees wel tijdelijk). Dit om eventueel eerder opgelopen tekorten sneller aan te vullen.

Helaas word er op veel stallen maar matige kwaliteit ruwvoer gevoerd, jammer maar waar.
Helaas is het voor veel pensionstallen ook lastig om een analyse te laten maken omdat ze vaak met verschillende partijen hooi werken.
En buiten dat ze het lastig vinden, willen ze ook de kosten daarvoor niet nemen.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:50

kiki1976 schreef:
De reden van Metazoa betreft het tijdelijk verdubbelen vind ik eigenlijk niet vreemd (lees wel tijdelijk). Dit om eventueel eerder opgelopen tekorten sneller aan te vullen.

Helaas word er op veel stallen maar matige kwaliteit ruwvoer gevoerd, jammer maar waar.
Helaas is het voor veel pensionstallen ook lastig om een analyse te laten maken omdat ze vaak met verschillende partijen hooi werken.
En buiten dat ze het lastig vinden, willen ze ook de kosten daarvoor niet nemen.


Dat verdubbelen van Metazoa was ik ook van plan om dit tijdelijk te doen. Als het zo was dat ik het continue moest doen, zou mijn zusje (wiens paard het is) een tekort krijgen in haar portemonnee.
Wij hebben nooit last gehad dat Miss Grace zand ging eten. Ook niet in de winter op de paddock in vorige stallen. Maar nu..... sinds dat wij Metazoa gebruiken. Bij onze vorige stal (helaas het huis met stallen werd verkocht) konden wij het allemaal zelf regelen. Bijvoeren in het land (als het schaars was) was ook nooit een probleem geweest, hadden we een keer slecht hooi, was het ook nooit een probleem geweest een andere goede baal te kopen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:40

Kijk het kan ook natuurlijk zo zijn dat de Metazoa het niet is voor jouw paardje.
Mijn merrie ging mest eten toen ze op de Marstall Force stond, maar ook op de Pavo Vital deed ze dat.
Die waren het gewoon niet voor haar.