Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8832
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:21

Ook ik heb metazoa geprobeerd , maar niet naar tevredenheid , daarna de dodson and horrel balancer ook niet tevreden .
Nu voer ik een balancer VS 200 met in de wintermaanden lucerne of grasmix . Maar nu ze echt gras eten vinden ze lucerne en grasmix maar zo zo .
Dus gras brokjes erbij ...
En jammie .
Paard ziet er super uit . Geen jeuk , niet moddervet , en mooi glimmen

Danique14en
Berichten: 10
Geregistreerd: 13-02-13
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:19

hey even een vraagje aan de metazoa gebruikers.
Er zit 2000 mcg biotine in.
Is dat niet super weinig? en kan het kwaad om extra biotine bij te voeren?
mijn paard heeft slechte hoeven. vandaar mijn vraag :D

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:38

Danique14en schreef:
hey even een vraagje aan de metazoa gebruikers.
Er zit 2000 mcg biotine in.
Is dat niet super weinig? en kan het kwaad om extra biotine bij te voeren?
mijn paard heeft slechte hoeven. vandaar mijn vraag :D


Kan geen kwaad zover ik weet. In nederland hebben alle producten een vreselijk laag biotine gehalte.
Zelfs als je een pot biotine koopt !

Mizora

Berichten: 18114
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:52

Het is inderdaad weinig en het kan geen kwaad om meer te voeren. Biotine-vergiftiging komt eigenlijk niet voor. Ik doseer zelf 0.1mg biotine/kg paard. Soms is 0.05mg biotine/kg paard al voldoende, maar er zijn ook proeven waarbij dan geen effect is gevonden, dus doseer ik hoger (bij de proef van 0.12mg/kg was het verschil namelijk ±15% meer hoefgroei).

http://www.thehorse.com/articles/16881/ ... es-it-work

De hoogste dosering biotine heb ik tot nu toe gevonden bij Subli Biotinemix. Dat is 6g/kg biotine. De anderen zitten meestal op 2g/kg biotine en sommige op 3-4g/kg.

Bij een paard van 600kg moet je dus (0.1*600=60mg biotine) 10g subli biotinemix dan voeren. De verpakking geeft andere waarden, vandaar dat ik het bewust benoem.

Ik gebruik zelf Excellent Biozin. Dat heeft 2g/kg biotine maar bevat nog wat extra elementen die hoefgroei stimuleren. Voor mij was dat erg belangrijk omdat het dat of ijzers was, omdat het paard 24/7 op een verhardde paddock staat en we ook nog andere supplementen voerde.

De (in mijn ogen) optimale combinatie voor hoefgroei bevorderen is Subli biotinemix combineren met Marstall Hufregulator. Die laatste bevat namelijk vrijwel geen biotine maar geeft voor de rest wel echt goede hoefgroeistimulerende stoffen.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:24

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Ik vroeg me af of er ook vraag is naar nog een verkooppunt van metazoa in (het) midden drenthe.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 09:25

Sussanne schreef:
Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. Ik vroeg me af of er ook vraag is naar nog een verkooppunt van metazoa in (het) midden drenthe.


Zal je denk ik even metazoa zelf moeten mailen.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:26

Dat heb ik gedaan, en ik wil het wel gaan verkopen, maar dan moet er wel enigzins vraag naar zijn. Het is natuurlijk niet onbeperkt houdbaar. Vandaar ik mijn vraag hier even zette

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:52

Sussanne schreef:
Dat heb ik gedaan, en ik wil het wel gaan verkopen, maar dan moet er wel enigzins vraag naar zijn. Het is natuurlijk niet onbeperkt houdbaar. Vandaar ik mijn vraag hier even zette


Ohh kijk nu snap ik hem.
Ik woon in twente :')

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:41

Haha dan ddenk ik niet dat jij het hier af gaat halen of wel. :+ _O-

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:53

Sussanne schreef:
Haha dan ddenk ik niet dat jij het hier af gaat halen of wel. :+ _O-


Haha. Als jij de reiskosten vergoed.
Mijn voer boer verkoopt mij het spul voor inkoop prijs. Zolang hij dat doet. Ga ik nergens anders halen.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:59

geven sommige van jullie Metazoa wel eens een handje bij als extra vitamine brokjes?

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:22

Bedoel je naast gewone brokken?

Nee ik zelf geef het uitsluitend en geen andere brokken.
Wel geef ik in de rui periode's wat extra qua hoeveelheid.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:05

ik bedoel inderdaad naast gewone brokken. Ik heeft het eigenlijk niet meer omdat ik toch niet tevreden was. Paard werd er druk van (is nogal gevoelig) en ik werd zelf heel zenuwachtig van het onbeperkt hooi stuk. Die van mij at heel veel gewoon niet op dus ik zat te stressen.

Ik geef nu weer gewone brok maar zit nog met meer dan een halve zak :(

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:52

Xpinoxx schreef:
ik bedoel inderdaad naast gewone brokken. Ik heeft het eigenlijk niet meer omdat ik toch niet tevreden was. Paard werd er druk van (is nogal gevoelig) en ik werd zelf heel zenuwachtig van het onbeperkt hooi stuk. Die van mij at heel veel gewoon niet op dus ik zat te stressen.

Ik geef nu weer gewone brok maar zit nog met meer dan een halve zak :(


Onbeperkt hooi en hij At niet alles op ? Das toch de bedoeling ervan.
Wat heeft voor doel dat handje bij geven ?
Zal voor paard weinig uitmaken. Extra eten hoog uit

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:04

Wij zijn er ook mee gestopt. Wij hebben de paarden verhuisd naar een andere stal waar ze goed hooi krijgen, goede (niet zo'n vette) weidegang. Paarden zijn zen en zien er gelukkig en goed uit. Zij krijgen hun gewone 2x daags onderhoudsbrok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:00

wie voert hier de luzernebrok hp23?
is dat fijn?
valt t te weken?

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:26

Hp23 heb ik vorig jaar gevoerd. Zijn harde grasbrokken welke geweekt en ongeweekt gevoerd kunnen worden. Vond het prettig voer.
Tevens voer ik het hele jaar door Metazoa. Paarden doen het er nog altijd erg goed op. Uiteraard mijn rijpaard wel extra bijvoeren. Hij krijgt cornmuesli van Marstall bij om op gewicht te blijven en voor de continue energie. Mijn oude pony doet het Super op Meatazoa.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:58

Hier super ervaring met luzerne brok! Ik kan mijn dekhengst hier heel goed op gewicht mee houden!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:33

Ik heb een goed half jaar metazoa gevoerd (augustus tot maart). Door verhuizing van stal naar 24/7 buiten ben ik terug gegaan naar basis brok van Subli (dit was makkelijker met voeren gezien alle paarden dan het zelfde kregen. ze wisselen nog wel eens van bak :+ )

maar ik begin steeds meer te twijfelen of ik daar wel goed aan gedaan heb. Ze krijgen onbeperkt goed, zeer rijk hooi/voordroog. daarnaast is hij lekker vet (oftewel moet afvallen), echter degene waar hij staat voert steeds weer meer ondanks dat ik zeg dat hij maar een kleine portie (2 handjes) mag krijgen zit hij inmiddels alweer bijna op 0.5 kilo.. wat hij niet nodig heeft en waar ik mij dus niet prettig bij voel.
op dit moment krijgen ze nog 1x brok per dag, maar met enkele weken gaan ze weer 2x per dag brok krijgen. En dan ben ik bang dat hij dus weer op 1 kilo brok per dag komt (het beleid van brok op de stal waar ik sta is bij veel werk en kou krijgen ze meer brok dan in de zomer met een lekker temperatuurtje. Heb al menig maal aangegeven dat ik dat niet wil en hem zelf extra muesli oid geef na het werken, gaat dan 1 a 2 keer weken goed en daarna sluipt het er toch in dat ze mijn paard ook zo voeren als hun eigen paarden ;(.

Dus verwacht ik dat hij binnen nu en 2 weken weer op Metazoa staat *\o/* (waarom niet nu gelijk? Nou ik ga 1 week met paard op vakantie, dan voer ik zelf de hoeveelheid die ik wil en na terug komst hoop ik bakjes etc. te hebben zodat we over kunnen op de Metazoa :P )

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:03

Ondanks dat de Metazoa mij heel goed beviel ben ik toch tijdelijk overgestapt op een ander voer.
Mijn merrie is nu drachtig en wilde toch net ff wat meer voor haar.
Wel informatie over opgevraagd en kon wel prima met de dracht gegeven blijven worden, moest dan wel de hoeveelheid gaan ophogen. Daar voelde ik me niet helemaal goed bij.

Maar wil wel tzt als het veulen is af gespeend haar weer terug zetten op de Metazoa. Want verder beviel het prima, ze deed het er super op.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:49

kiki1976 schreef:
Ondanks dat de Metazoa mij heel goed beviel ben ik toch tijdelijk overgestapt op een ander voer.
Mijn merrie is nu drachtig en wilde toch net ff wat meer voor haar.
Wel informatie over opgevraagd en kon wel prima met de dracht gegeven blijven worden, moest dan wel de hoeveelheid gaan ophogen. Daar voelde ik me niet helemaal goed bij.

Maar wil wel tzt als het veulen is af gespeend haar weer terug zetten op de Metazoa. Want verder beviel het prima, ze deed het er super op.


Ik ben sinds kort begonnen met een natuurlijke diervoederszaakje en verkoop zowel vitalbix, en natuurlijke honden en kattenvoer. Nu is het zo dat vitalbix ander voer adviseert, maar carnis zegt het volgende bij de honden en kattenvoer.... in het wild eten wolven, pups, drachtig of zogend, niet anders als een volwassen wolf, ze eten alleen meer. Dus in plaats van voor elke hond een andere zak (noem een merk en ze hebben speciaal voeders voor elk soort, en elke situatie) heb ik gewoon een aantal soorten, met verschillende vleessoorten, welke elk hun eigen eigenschappen heeft, voor elke hond groot klein jong of oud.
Nu vraag ik me dus telkens af... wat een een veulen, drachtige merrie of hengst, anders een dan elke ander paard in het wild... niks, alleen de hoeveelheid. Dus ik kan me enigszins vinden in zijn visie. Alleen kan ik mijn gevoel, idee niet hard maken, of wetenschappelijk onderbouwen. Maar is het niet zo, dat wij allemaal de meute volgen, omdat 1 iemand bedacht heeft dat dat zo is, en dat daardoor een hoop geld wordt verdiend, omdat het enorm commercieel is en een stuk duurder dan de normale brokken?

Dit is zo even een hersenspinsel van mij hoor! Niet wetenschappelijk onderbouwd. Dus ik ben niet aansprakelijk mocht iemand dit probereb en het klopt niet. :+

Mizora

Berichten: 18114
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:56

De behoeftes zijn in de verschillende levensfases echt verschillend. Er is echter een verschil in acceptabel (als in zonder grote tekorten/overschotten en daardoor ziektebeeld) en optimaal voeding (zo dicht mogelijk passend bij de hond).

Pas heb ik Royal Canin daar als voorbeeld voor genomen, dus even een rasverschil:
2 extremen naast elkaar: Duitse Dog adult en Labrador Sterilised. De gemiddelde vitaminewaarde hebben geen bijzonder grote verschillen, op koper na (6mg vs 2mg/kg toegevoegd) maar de hoeveelheid kcal/kg is wel ontzettend verschillend. DDA bevat 4301 kcal/kg en LS bevat 3325 kcal/kg. Oftewel, je mag er bijna 30% meer van geven voor dezelfde aantal kcal of eigenlijk je hond krijgt nog steeds voldoende vitaminen en mineralen binnen terwijl hij 30% minder kcal binnen krijgt. Gezien het feit dat gecastreerde labradors vaak erg gevoelig zijn voor overgewicht is dat een erg goede zaak. Net als een verlaagd kopergehalte omdat koperstapeling relatief veel voorkomt bij labradors.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:01

Mizora schreef:
De behoeftes zijn in de verschillende levensfases echt verschillend. Er is echter een verschil in acceptabel (als in zonder grote tekorten/overschotten en daardoor ziektebeeld) en optimaal voeding (zo dicht mogelijk passend bij de hond).

Pas heb ik Royal Canin daar als voorbeeld voor genomen, dus even een rasverschil:
2 extremen naast elkaar: Duitse Dog adult en Labrador Sterilised. De gemiddelde vitaminewaarde hebben geen bijzonder grote verschillen, op koper na (6mg vs 2mg/kg toegevoegd) maar de hoeveelheid kcal/kg is wel ontzettend verschillend. DDA bevat 4301 kcal/kg en LS bevat 3325 kcal/kg. Oftewel, je mag er bijna 30% meer van geven voor dezelfde aantal kcal of eigenlijk je hond krijgt nog steeds voldoende vitaminen en mineralen binnen terwijl hij 30% minder kcal binnen krijgt. Gezien het feit dat gecastreerde labradors vaak erg gevoelig zijn voor overgewicht is dat een erg goede zaak. Net als een verlaagd kopergehalte omdat koperstapeling relatief veel voorkomt bij labradors.


Even heel erg of topic, sorry, maar is het niet zo dat het verteringsstelsel van elke hond gelijk is, dus ook de opneembaarheid van vitamines en mineralen? Is het dan niet zo dat in de rc voor duitse dog teveel koper zit? Maar omdat hij groter is, daar minder problemen van ondervindt? Mijn inziens is de hond een carnivoor, en vlees is vlees, mits er variatie zit van verschillende prooidieren met ieder verschillende vitamines mineralen? RC is trouwens een van de grootste comerciële voeders die je kunt vinden, je betaald heel veel, voor voornamelijk reststoffen en granen, een smaakstofje vet erover en klaar, maar dat is weer een andere discussie en nog verder off topic.

Even terug te komen op paarden... daar heb ik nog geen antwoord op, maar ook bij paarden groot of klein, het verteringsstelsel is gelijk, het meeste energie moeten ze uit hooi/gras halen en vitamines en mineralen halen ze niet alleen uit ons hooi/gras. Dit is te eenzijdig. Het ene paard heeft alleen meer energie nodig als het andere, beweging, zogend, dragend, klein groot, jong oud. Maar het is gewoon zo dat een paard in de natuur hetzelfde eet, of is het zo dat een zogende, dragende merrie, andere kruiden, grassen zoekt of dat ze echt alleen meer eten. Het houd me bezig, omdat ik hier nog geen antwoorden op heb. Gevoel is wat anders dan bewijs.

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:11

Er werd ter ondersteuning aangeraden om verder naar einde van de dracht te verhogen naar een dubbele dosis.
En bij een dubbele dosis voelt voor mij niet goed. Mede doordat er bepaalde waarde's dan naar mijn mening te hoog zijn tav haar gewicht. Want ze gaat echt qua gewicht geen ruim 400kg aankomen.

Kijk om ze een boost van 2 weken te geven kan ik me alleen maar in vinden, om eventuele tekorten aan te vullen.
Maar niet minimaal 2 maanden voor de uitgerekende datum.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:38

Mijn merrie is ook drachtig en voer haar nog steeds metazoa. Nu geef ik daar wel een kilo muesli van pavo bij omdat zij normaal al wat moeilijker op gewicht te houden is en ben bang dat dat tijdens de dracht alleen maar meer wordt.
Straks ga ik over jaar pavo podolac maar blijf er wel metazoa bij geven :)