Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 60 van de 61 [ 1511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Metazoa horse

 
Profiel   

Ik heb d'r nu overgezet op de Pavo Care4Life, mede de pro/prebiotica.
Normaal krijgt ze met de wintermaanden een klein beetje zeewier erbij maar dat word afgeraden tijdens de dracht.

Ik wilde niet gaan combineren met soorten, mede doordat je naar mijn idee de verhoudingen scheef kan trekken.

Maar volgend jaar nadat ze weer terug kan naar de gewone brokken gaat ze weer op de Metazoa. Want daar deed ze het super op
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-15 21:50 



 
Profiel   

Er zit inderdaad verschil in verschillende diersoorten qua vlees en door de verschillende rassen en daarmee (onbewust) geselecteerde genen is de verteerbaarheid en opneembaarheid niet gelijk bij ieder hond(enras).

http://www.mizora.nl/foto/vlees.png
Even schaap, paard en kalkoen naast elkaar gezet qua vitamines en mineralen gemiddeld in het vlees. Het is dus niet alleen anders qua absolute waarden maar ook qua verhoudingen.

Voor selenium, wat volgens mij het grootste gevaar is bij het verdubbelen van de brok, heb ik even gekeken naar hoe het zit in de dracht bij paarden volgens Equine Nutrition (William Martin-Rosset):
Paard van 450kg (keuze uit 450, 550, 600, etc.):
geen dracht of 0-5 maanden: 1.5mg Se behoefte
6-8 maanden: 1.6mg
9 maanden: 1.7mg
10 maanden: 1.8mg
11 maanden: 1.9mg
1e maand lactatie: 2.4mg
2-3 maand: 2.6mg
4 maand: 2.4mg
5 maand: 2.1mg
6 maand: 1.7mg

Nu bevat Broxx 1.74mg/kg en geef je daarvan dus 200g extra, dus 0.35mg selenium extra, wat op zich geen probleem hoeft te zijn gezien dit inderdaad de hoeveelheid selenium dekt die het paard extra nodig heeft. Waar het echter geen rekening mee houdt is dat een drachtig paard vaak ook meer ander voedsel inneemt daarmee ook extra Selenium binnen krijgt.

Wilde paarden schijnen inderdaad verschillende dingen te eten afhankelijk van waar hun lichaam om vraagt. Dit zie je ook terug bij paarden die wild geboren zijn en later gevangen, die zijn vaak selectiever met het eten van kruiden dan paarden die op hollandse weiden zijn opgegroeid.

RC is inderdaad een commercieel voer waar je relatief veel betaalt voor wat je krijgt, maar de kwaliteit is niet slecht. Granen zijn op zich ook niet slecht voor een hond, hij kan ze ook gewoon verteren mits ze ontsloten zijn. Dat laatste is bij goedkope voersoorten vaak niet voldoende het geval en bij RC wel. RC doet ook behoorlijk veel dierproeven om zo goed mogelijk voer te produceren, maar wel op een diervriendelijke non-invasieve manier (ik ben op één van hun grote proefdiercentra geweest. De honden zaten in kleine groepjes, zo'n 4 per kennel, die in een hoefijzervorm samen kwamen en iedere kennel had een oppervlakte van meer dan 100m2. Met iedere hond werd getraind, volledig via de clicker. Ook de katten zaten in ruime kennels met veel afleiding en verhogingen en kwamen daarnaast per dag meerdere uren in een kattenparadijs).

Om dit laatste te laten aansluiten bij paarden. Ook voor paarden zijn een beperkte hoeveelheid granen niet slecht. Maar het ook paarden verteren granen beter als ze ontsloten zijn, zeker als dit gerst of mais betreft. Haver heeft de beste verteerbaarheid als het niet ontsloten is, daardoor is het al van oudsher paardenvoer. Mais is zeer slecht verteerbaar als ontsloten is.

Overigens kan je met 2 voersoorten mengen geen verhoudingen scheef trekken. Je kan verhoudingen alleen minder scheef trekken. Als je werkt met twee complete voersoorten horen ze beide rond dezelfde verhoudingen te zitten qua mineralen/vitamines. Je komt juist tot een meer gematigde verhouding als je twee voersoorten combineert. Dat is de reden dat je bij honden die BARF gevoerd worden je meerdere diersoorten moet geven. Eigenlijk is het een soort risicospreiding (ik gebruik het ook bij hondenbrokken overigens, die van mij krijgen minimaal 3 soorten brok).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-15 22:37 



 
Profiel   

Thnx mizora, vind het erg interessant om te lezen. :j zo leer ik er elke dag weer wat bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-15 07:11 



 
Profiel   

Beste Metazoa gebruikers, ik heb een vraagje. Ik voer sinds een half jaar Metazoa, naar tevredenheid moet ik eerlijk zeggen. Ik voer het mijn KWPNer en NSPSers. Ik ben het gaan voeren vanwege de NSPS pony's en zo tevreden dat ik het ook ben gaan voeren aan de grote. Nu was ik gisteren op een stal en daar waren ze fel tegen de Metazoa, in PB wil ik de naam wel geven. Volgens hen waren de paarden daar er net op tijd af gehaald, anders hadden ze het met de dood moeten bekopen. Magen naar de knoppen wat ik begreep. En ze hoopte dat ik er ook snel mee zou stoppen voor het 'te laat' was. Uhhh... Ik vond het nogal een uitspraak. Zijn hier meer van deze meningen? Ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 15:39 



 
Profiel   

Mijn pony's krijgen het inmiddels een jaar of 2 en doen het er prima op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 15:43 



 
Profiel   

Ik heb het heel kort gevoerd, met als resultaat een paard wat een astma aanval kreeg en de ander was bijna hoefbevangen. Laten testen en het lijkt bol te staan van de, slechte, bacteriën. Niet ieder paard zal onmiddellijk reageren, maar de kans is er dus dat je inderdaad je paard naar de knoppen voert.
Ik ken paarden die het krijgen, en die vind ik er allesbehalve gezond uit zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 15:47 



 
Profiel   

Moet eerlijk bekennen dat ik het toch ook niet zo heel goed voer vind. Eigenaar wou het niet meer voeren en ponylief word zienderogen beter. Hoeven worden beter, zijn vacht glanst toch weer meer. Waren maar kleine dingen die er heel langzaam in kruipen maar merk nu toch wel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 15:58 



 

Niekje51 schreef
Beste Metazoa gebruikers, ik heb een vraagje. Ik voer sinds een half jaar Metazoa, naar tevredenheid moet ik eerlijk zeggen. Ik voer het mijn KWPNer en NSPSers. Ik ben het gaan voeren vanwege de NSPS pony's en zo tevreden dat ik het ook ben gaan voeren aan de grote. Nu was ik gisteren op een stal en daar waren ze fel tegen de Metazoa, in PB wil ik de naam wel geven. Volgens hen waren de paarden daar er net op tijd af gehaald, anders hadden ze het met de dood moeten bekopen. Magen naar de knoppen wat ik begreep. En ze hoopte dat ik er ook snel mee zou stoppen voor het 'te laat' was. Uhhh... Ik vond het nogal een uitspraak. Zijn hier meer van deze meningen? Ik ben benieuwd!


Als je terugbladert in het topic lees je aardig wat niet al te enthousiaste reacties, met redenen waarom.

Over maagproblemen heb ik trouwens nog nooit eerder wat gelezen. Ik weet wel dat heel veel paarden maagproblemen hebben (meer dan de helft heeft maagzweren, zegt men wel eens) , maar dat wordt vooral geweten aan het voeren van grote porties zetmeelrijk voer, te weinig ruwvoer en stress. Dus het is maar de vraag of ze hun problemen terecht aan metazoa wijten op die stal.

Uiteindelijk ken jij je paarden het beste. Als ze fit en gezond zijn en lekker in hun vel zitten, zullen ze heus niet binnenkort dood neervallen omdat jij Metazoa voert, lijkt mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 16:19 



 
Profiel   

Iedereen kan wel roepen dat zijn paard er goed uitziet, maar als je een echt complete analyse hebt van je voer, weet je wat je erin gooit. Het is dan aan jou als eigenaar om wel of niet ook onnodige stoffen te willen geven.
Paarden blijven best lang lopen/werken voor de gemiddelde eigenaar echt iets merkt.

Onze oude merrie maar weer als vb; Zij was 20 en broodje mager, maar deed het nog prima. Heb haar eerst tot rust laten komen en laten eten. Na 3 maanden bloedje laten trekken en ze had niet eens tekorten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 16:28 



 
Profiel   

Mijn paarden doen het er ook heel goed op. Vind het nogal een uitspraak dat ze net op tijd vd dood gered zijn.lijkt me logisch dat je moet nagaan waar je paard het goed op doet en wat het dier nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-16 16:44 



 
Profiel   

Ik voer nu een paar maanden de superfit broxx.
Voor mijn pony superspul.
Hij krijgt maar 50 gram, hij mag er 150 maar met 100 schiet hij al door het dak. :+
Qua brok gaf ik eerder pavo energy control.
Daarna van stal gewisseld en andere arbeid waarbij hij duidelijk wat miste.
Nog geprobeerd om een handje triple p bij te geven, maar ik kreeg het niet fijn en hij was of futloos of vervelend.
Op een dag aan de longe is wat meer pit wel fijn, maar met mennen dus niet.
Fijn is dus de avond voor ik wil longeren meer geven zodat er meer pit in zit, maar die energie moet wel de dag na het longeren weg zijn.
Dat is niet gelukt op normaal voer, basisbrok werd hij lastig van en energy control is vooral langzame energie, en ik wilde hem juist net wat feller hebben.

Nu krijgt hij 50 gram metazoa en hij voelt zich top.
Als ik wil longeren geef ik wel eens de dag ervoor 100 gram, dan is hij erg druk maar lopen doet hij als een speer zonder lastig te zijn.
Als ik de dag na het longeren wil mennen is hij weer rustig, en merk ik niets meer van dat hij de dag ervoor zo druk was.
Hij krijgt er wel kamille bij voor de rust, hij word bijna overal hyper van maar zonder krachtvoer is hij vrij futloos.
Conclusie: hij word er net als van normaal krachtvoer erg druk van, op 1/3 gaat het prima en voelt hij zich kiplekker.

Hij moet momenteel flink aan het werk, maar hij werkt zonder morren een uur in de bak voor de wagen op zijn 50 gram metazoa. :+
Dat hoef ik zonder niet te proberen weet ik uit ervaring.
Ik ben dus heel tevreden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-16 06:17 



 
Profiel   

Hier ook super tevreden. Voer het nu al bijna 3 jaar. Paarden glanzen als een spiegel, mok is vele malen minder. Merrie is drachtig maar geef zelfde hoeveelheid als voor de dracht.
Hengst krijgt er ook luzernebrok bij om wat meer vet te houden.

Nu voer ik er wel pavo sportfit bij omdat ze het op metazoa alleen niet redden.

Op stal zijn er meer mensen die het naar tevredenheid voeren.
Ook helaas wat paardrn die het niet eten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-16 10:15 



 
Profiel   

Ivy, durfde jij het wel aan met Metazoa tijdens dracht?
Ik kreeg vanuit Metazoa het advies om dan juist de dubbele hoeveelheid te gaan geven, en dat durfde ik nu net weer niet aan.
Naar mijn idee kreeg ze dan van sommige dingen toch te veel binnen naar mijn mening.
Heb d'r nu tijdelijk op de care4life gezet.

Maar wil wel straks wel als ze weer van de merriebrok af is terug zetten op de Metazoa, want ze deed het er verder super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-16 19:06 



 
Profiel   

Ik ben de gewone hoeveelheid blijven geven. Ze krijgt 2 bekertjes per dag en ga heel langzaam pavo podolac erbij voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-16 00:06 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie.
Oke dus jij bent de normale hoeveelheid blijven geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-16 00:53 



 
Profiel   

Ik voer het mijn shet bij ter ondersteuning, maar pas erg kort.
Op dit moment nog heel tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-16 01:08 



 
Profiel   

Ik voer nu ook sinds 3 maanden de metazoa superbroxx. Maar vind dat ze nu steeds minder glans op de vacht krijgt, en ze was normaal een heel fijn actief voorwaarts paar. En nu wordt ze steeds lomer. Moet steeds met het been erbij om ze voorwaarts te houden, wat eerder nooit nodig was. Ze oogt gewoon moe, weinig energie. Ik rij haar recreatief,+/- 4x per week, waarvan 2x een buitenrit van 30min tot soms 2 uur. En 1x dressuur 1x springen in de bak van 30/45 min

Dus ik twijfel nu ook erg of ik hiermee doorga. Als de zak leeg is zit ik de denken om over te stappen op draversbrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-16 12:06 



 
Profiel   

Mandy_89 schreef
Ik voer nu ook sinds 3 maanden de metazoa superbroxx. Maar vind dat ze nu steeds minder glans op de vacht krijgt, en ze was normaal een heel fijn actief voorwaarts paar. En nu wordt ze steeds lomer. Moet steeds met het been erbij om ze voorwaarts te houden, wat eerder nooit nodig was. Ze oogt gewoon moe, weinig energie. Ik rij haar recreatief,+/- 4x per week, waarvan 2x een buitenrit van 30min tot soms 2 uur. En 1x dressuur 1x springen in de bak van 30/45 min

Dus ik twijfel nu ook erg of ik hiermee doorga. Als de zak leeg is zit ik de denken om over te stappen op draversbrok


En de HP23 er bij proberen? Hier zitten meer goede eiwitten in voor opbouw van de spieren?

Ik ben nog zeer tevreden voor mijn mini en haf x tinker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-16 16:40 



 
Profiel   

Ze krijgt er nu 2 volle scheppen lucerne bij naast. Maar de helft van de tijd eet ze het niet. Ben benieuwd als ze straks de draversbrok krijgt ze weer beter in haar vel zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-16 16:49 



 
Profiel   

Is de samenstelling nog steeds gelijk aan het begin? Dwz toegevoegd ijzer?
Ben op zoek naar iets anders en dit werd goed gegeten maar ben er mee gestopt vanwege de toegevoegd ijzer

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-16 16:53 



 
Profiel   

Mandy_89 schreef
Ik voer nu ook sinds 3 maanden de metazoa superbroxx. Maar vind dat ze nu steeds minder glans op de vacht krijgt, en ze was normaal een heel fijn actief voorwaarts paar. En nu wordt ze steeds lomer. Moet steeds met het been erbij om ze voorwaarts te houden, wat eerder nooit nodig was. Ze oogt gewoon moe, weinig energie. Ik rij haar recreatief,+/- 4x per week, waarvan 2x een buitenrit van 30min tot soms 2 uur. En 1x dressuur 1x springen in de bak van 30/45 min

Dus ik twijfel nu ook erg of ik hiermee doorga. Als de zak leeg is zit ik de denken om over te stappen op draversbrok


Ik zou ermee stoppen, dit soort dingen had ik dus ook. Enige wat veranderd was, was het voer. De k dat ze dan toch te weinig energie uit het eten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-16 22:32 



 
Profiel   

Ik heb me gek gegoogeld maar ik kom er niet uit. Metazoa claimt dat de Superfit Broxx graanvrij zijn, maar ik zie toch echt Tarwe in een aantal samenstellingslijstjes staan. Dit geldt ook voor (GMO) Soja. Ook het ingrediënt 'Premix' vertrouw ik niet. Dat kan van alles zijn.

Op de huidige emmertjes Broxx staat dit allemaal niet. Van de zakken weet ik het niet.

Is de samenstelling veranderd of komt het ze beter uit om deze dingen niet meer te vermelden? Of kloppen die oudere lijstjes niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-16 01:16 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd wat de conclusie is Lindy...
Zelf voer ik het ook omdat er geen zooi in zou zitten, maar jou post zegt iets anders mogelijk.
Mijn pony doet het trouwens super op de metazoa, ik hoor zeer geregeld dat hij zo mooi glimt en hij ziet er ook gewoon echt goed uit.
Hij heeft nu alleen white line disease, maar gezien zijn verdere toestand en erg goede hoefgroei lijkt dat echt al oud, en verklaarbaar qua tijdsbestek.
Wat ik echt heerlijk vind met metazoa is dat hij energie zat heeft, en wil ik extra power voor het longeren geef ik de dag ervoor eens 100 in plaats van 50 gram.
Dan slooft hij zich ontzettend uit en kan ik lekker sleutelen. :P
Dat effect heb ik bij andere merken en soorten voer nog niet meegemaakt, vooral dat de dag erna het effect echt weer weg is, dat is erg prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-16 01:20 



 

Hoe zijn de recente ervaringen met name de esparcette en de timothee broxx?
Dus de alternatieve versie van de gewone superfit broxx maar dan met timothee ipv luzerne..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-16 22:34 



 
Profiel   

ik voer de esparcette sinds kort omdat mijn jonge tinker last heeft van dunne mest, het lijkt steeds beter te gaan, er komen geen plonzen vocht meer achteraan en zijn achterkant blijft schoner.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-16 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 60 van de 61 [ 1511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen