Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:01

Ik heb mijn merrie de afgelopen tijd Subli senior priores gevoerd. Nu is dit erg lastig te krijgen in de omgeving :( (45 a 60 min rijden).
Daarom heb ik bij de voerhandel waar ik mijn krachtvoer altijd haal Pavo speedibeet gekocht.

Daar gaven ze aan dat dit in combinatie met het krachtvoer dezelfde werking heeft als senior priores.

Ze moet wat aankomen.

Wie heeft hier ervaring mee en wat werkte het best voor jou paard?

Ben erg tevreden over de subli maar om nu elke keer 60 minuten te moeten rijden om het aan te schaffen vind ik ook zo wat. De laatste keer was het bij 2 winkels op en werd het pas na 1,5 week geleverd.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:24

seniores priores bestaat ook voor een groot deel uit bietenpulp, net zoals speedibeet. Alleen bevat sp 15% suiker en zetmeel en speedibeet maar 5%. Daarnaast is sp beter uitgebalanceerd qua calcium: fosfor verhouding, die is bij speedibeet behoorlijk scheef. Dat geeft niet zolang je niet veel speedibeet geeft, maar bij een paar kilo speedibeet moet je er wat naast gaan geven om die verhouding te verbeteren.

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:25


GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:27

En als je besluit toch bij subli te blijven: gewoon vantevoren de winkel bellen en een bestelling doen van x zakken. Hoef je maar 1 keer te rijden, je weet zeker dat het er is en je kunt even vooruit ;)

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:29

Ik voer haar ook pavo energie control en ze krijgt ook nog gewoon kuil.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:41

SP bestaat voor een groot deel uit bietenpulp en zemelen. Waarvoor voer je het? (aankomen?)

Zemelen en bietenpulp zijn omgekeerd scheef in de Ca-P verhouding. Om het met de ideale verhouding te voeren (2 Ca : 1 P) dan moet je het voeren in een 4 bietenpulp, 1 zemelen verhouding.

De bekendste middelen met een scheve Ca-P verhouding en hoe dan te voeren zijn deze (naast graszaadhooi, welke ook scheef is en gecorrigeerd moet worden met 100gr zemelen per kg graszaadhooi):

Bietenpulp+zemelen: 2.0kg bietenpulp + 0.5kg zemelen (2050 VEP = 820 VEP/kg voer)
Bietenpulp+haver: 1.5kg bietenpulp + 0.5kg haver (2300 VEP = 1150 VEP/kg voer)
Bietenpulp+maismeel: 0.6kg bietenpulp + 1.0kg maismeel (1800 VEP = 1125 VEP/kg voer)
Luzerne+zemelen: 2.5kg luzerne + 1.25kg zemelen (2060 VEP = 549 VEP/kg voer)
Luzerne+haver: 1.5kg luzerne + 1.5kg haver (2300 VEP = 766 VEP/kg voer)
Luzerne+maismeel: 0.5kg luzerne + 1.25kg maismeel (2025 VEP = 1157 VEP/kg voer)

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:43

Mizora bedoel je dan dat je b.v. 4 scheppen pulp geeft en dan 1 zo'n zelfde schep met zemelen ? Of bedoel je echt naar gewicht ? dus 4 kg pulp + 1 kg zemelen ?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:45

4 kg droge pulp met 1 kg zemelen inderdaad. Je rekent altijd met gewicht. Dus een keer de weegschaal meenemen naar stal (of scheppen voer naar huis).

Edit: ik raad trouwens af om in 1 keer 5kg te gaan voeren vanuit het niets, maar dat lijkt me logisch. Het gaat hier om de verhouding.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 31-03-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:47

Moet je per see bijvoeren bij bietenpulp? Ik geef mijn paard dagelijks ongeveer een halve kilo droge bietenpulp (vandaag eens nawegen). Zou dit niet ook opgelost kunnen worden met een liksteen bijvoorbeeld?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:51

Diertjec schreef:
Moet je per see bijvoeren bij bietenpulp? Ik geef mijn paard dagelijks ongeveer een halve kilo droge bietenpulp (vandaag eens nawegen). Zou dit niet ook opgelost kunnen worden met een liksteen bijvoorbeeld?


Nee, een liksteen gaat de verhouding calcium: fosfor niet veranderen.
De vraag is alleen vanaf hoeveel kg pulp je er aan moet gaan denken om zemelen ( of granen ) bij te gaan voeren om de verhouding te corrigeren.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:52

Veel mensen geven gewoon voordroog of hooi en geen graszaadhooi. Veel ruwvoer zit ook relatief laag in verhouding Ca/P (met dus naar verhouding te weinig Ca) en dus dan heb je al meer speling met luzerne en bietenpulp.

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:56

Maris schreef:
Diertjec schreef:
Moet je per see bijvoeren bij bietenpulp? Ik geef mijn paard dagelijks ongeveer een halve kilo droge bietenpulp (vandaag eens nawegen). Zou dit niet ook opgelost kunnen worden met een liksteen bijvoorbeeld?


Nee, een liksteen gaat de verhouding calcium: fosfor niet veranderen.
De vraag is alleen vanaf hoeveel kg pulp je er aan moet gaan denken om zemelen ( of granen ) bij te gaan voeren om de verhouding te corrigeren.

Ah, ik snap het :)

Paard staat dus op ongeveer 500 gram speedibeet (met ongeveer 100 gram slobber erbij), 500gram biks en voor de rest heel de dag hooi. Denk dat het opzich wel kan zonder zemelen erbij?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:57

Dit kan niet opgelost worden met een liksteen, vaak zit daar juist weer veel calcium in, waarvan er ook al een overschot zit bij de bietenpulp. En anders zit het in vergelijkbare verhoudingen (dus 2:1) als het ideaal. Een halve kg bietenpulp kan op zich wel, doordat de totale hoeveelheid Ca en P in bietenpulp vrij laag is. Daardoor trekt het de gehele verhouding niet zo uit elkaar. Hooi zit vaak op ongeveer 1.7:1, dus dan blijf je tussen de 1.5:1 en de 2.5:1 hangen die aangeraden wordt.

Bij meer dan een kg bietenpulp raad ik het af om niet te corrigeren. Daaronder is het ook voornamelijk goed naar je paard kijken. Des te meer ruwvoer (geen graszaadhooi) je paard voor de rest eet, des te minder kritisch het is.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:08

Wat is er met graszaadhooi dan ? Zit daar meer calcium in als in gewoon hooi ?

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:16

Ik heb een oude merrie van mij vrij lang bijgevoerd met bietenpulp, zemelen en haar krachtvoer. Helemaal uitgezocht wat ze precies nodig had en de hoeveelheden.

Dat ging op zich ok maar toen na een jaar of wat toch maar een keer SP gehaald. Ik geloofde niet zo dat het verschil zou maken. Maar de pulp vond ze minder worden en ach, kon het proberen.
Nou, dat heb ik geweten. Het maakte wel degelijk verschil. Ze werd veel ronder en zag er gewoon een stuk beter uit.

Ze leeft niet meer maar inmiddels heb ik twee anderen op de SP staan. Vind het wel fijn dat je in een keer klaar bent en verder niets aan ander voer hoeft toe te voegen. Ik zou niet meer terug willen naar een enkelvoudig voer.

Edit: Op 20 minuten afstand van breukelen zit een Welkoop. Hebben ze het daar niet?
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 31-03-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:18

Ik ben zelf pas ook van Seniores Priores naar Speedibeet gegaan.
Heb wel het idee dat mijn paard hier iets sneller van aankomt (is ook de bedoeling :D ) dan van SP.
Dit geef ik als extra , ze krijgt ook nog gewoon krachtvoer en hooi.

@Mizora
Ik geef 300 a 500gr (droog gemeten) SB per dag, hierbij geef ik een flinke hand Subli granenmix+.
Als ik jouw verhaal goed begrijp hoeft dat met deze hoeveelheid dus niet perse?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:28

Graszaadhooi heeft een Ca-P verhouding van 3.5:1 ongeveer. Dit is ook logisch als je bedenkt dat van graszaadhooi de zaden zijn weggehaald en granen ook zaden zijn. Granen hebben juist te weinig Calcium/te veel fosfor (P).

Gewoon hooi: 642 VEP, 5.8g Ca, 3.5g P
Graszaadhooi: 411 VEP, 5.8g Ca, 1.6g P

Luzerne: 575 VEP, 16g Ca, 3g P
Bietenpulp: 901 VEP, 8g Ca, 1g P

Zemelen: 500 VEP, 1.3g Ca, 12g P
Haver: 948 VEP, 1g Ca, 5g P
Maismeel: 1180 VEP, 0.2g Ca, 2gr P

Met 100gr zemelen per kg graszaadhooi zit je op 5.9g Ca met 2.8g P. Dus nog niet exact die 2:1, maar wel binnen de 1.5:1 en 2.5:1 marges die als goed worden gezien. Tussen de 1.2:1 en (ik dacht) 4.5:1 als acceptabel. Tussen de 1:1 en 7:1 als absolute grenzen, maar daar vertonen een deel van de paarden klachten bij.

Ik raad het naar ideaal voeren wel aan, maar per se hoeft het niet bij relatief kleine hoeveelheden afwijkend voer.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:34

Dank je wel voor de uitleg +:)+

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:37

Ik geef mijn paard speedibeet. Het vult echt als een malle, wat ik persoonlijk heel fijn vind, want dan eet ze niet direct haar hooi op.

ze vind het alleen niet fantastisch smaken..

je doet lang met een zak, want als je een kwartje met 5 x water doet heb je bijna een halve emmer.

:)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:49

khorizon schreef:
Ik heb mijn merrie de afgelopen tijd Subli senior priores gevoerd. Nu is dit erg lastig te krijgen in de omgeving :( (45 a 60 min rijden).
Daarom heb ik bij de voerhandel waar ik mijn krachtvoer altijd haal Pavo speedibeet gekocht.

Ik heb geen ervaring met Pavo speedibeet, wel met SP. Maar dat kun je bij jou in de buurt toch ook wel krijgen? In Harmelen zit een Welkoop en die heeft het standaard op voorraad.