Kruiden voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariek123
Berichten: 97
Geregistreerd: 22-05-14

Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 14:38

Hi,

Sorry als ik het verkeerd geplaatst heb! :+

Sinds kort ben ik geïnteresseerd in werkende kruiden voor paard en pony. Alleen zit ik met een paar vragen. Is het goed voor hem of haar? Is het schadelijk? Welke kruiden zijn goed en welke niet? En gebruik jij kruiden voor je paard of pony, en wat zijn je ervaringen ermee?

Liever geen reacties zoals: 'kruiden geven is bullshit' of 'als ik jou was zou ik er niet mee gaan klote!'

Maar bijv. ik zou geen kruiden geven omdat... zou ik fijner vinden!

Groetjes! :) *\o/*

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:45

ik ben benieuwd naar reacties, haha:) ik heb zelf ook mijn boekenkast vol staan met heartland boeken enzo en daar klinkt het allemaal wel heel cool, ook met die olieen en bach bloesem dinges enzo, maar of het echt allemaal werkt?

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:51

Gister een verhaal gehoord van een paard waarvan het leven is gered door een kruiden kuur! Paardje was al een tijdje totaal niet zichzelf, super dun, bordeaux rode urine, overal tegen aan lopen, ineens omvallen etc. maar iedere kliniek zei dat ze niks konden vinden en hij gewoon gezond was.. Ik geloof nu dus zeker in de 'kracht' van kruiden!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:00

Ik gebruik duizendblad voor mijn paard met hooikoorts.

Hij krijgt in het voorjaar en najaar een kuurtje hiervan.
Ik koop een zak van 500 gram en geef hier elke dag een handje van door het eten.

Heb hem nu 3 jaar waarvan ik het eerste jaar niks heb gebruikt. het 2e jaar ben ik er mee begonnen op aanraden van een stalgenoot. Sinds dien heeft hij nooit meer last gehad ervan. Hij staat inmiddels ook weer vlakbij een bomenrij, en daar waar hij het eerste jaar gelijk een reactie zou hebben gehad, heeft hij nu nergens last van.

Hoe het met andere kruiden zit weet ik niet, maar heb je een paard met hooikoorts, geef maar duizendblad.

P.S. wel gedroogd. gewoon google-en op gedroogd duizendblad.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:02

uit een oude ROS:
Viooltjes: vrdrijven de hitte uit het lichaam, vooral in de hoofd- en halsregio en zijn daarom geschikt voor paarden met (zomer)eczeem. Viooltjes zijn ook ontstekingsremmend en hebben een therapeutisch effect op de huid.
Paardenbloem: helpt goed tegen extreme jeuk en heeeft een positieve werking op de lever. Is aan te raden bij dominante en gemene paarden met rode ogen, maar ook bij paarden met een grote beweginsbehoefte of bij paarden die last hebben van vliegen.
Brandnetel: Stimuleert de nieren, ontgift het lichaam, ontwatert het lijf en drijft vocht af. Goed bij dikke (stal) benen en na insectensteken.
Kamille: werkt verwarmend, drogend en krampoplossend. HArmoniseert en werkt rustgevend en ontstekingsremmend op huid en slijmvliezen.
Blauwe bes: werkt vooral gunstig op de darmen. Verdrijft hitte en werkt verkoelend.
Pepermunt: werkt verkoelend en afleidend. Brengt onderdrukte huiduitslag aan het oppervlak, heeft een ontgiftende werking en verdrijft de hitte uit het lichaam.
Vogelmier: Koelt en bevochtigt en heeft een positieve uitwerking op de cyclus van maag-, hart- en longfunctie.
Duizendblad: werkt zeer drogend en ontstekingsremmend, stelpt innerlijke en uiterlijke bloedingen en werkt samentrekkend. Ook harmoniseert duizendblad de verschillende geneeskrachtige uitwerkingen van een receptuur.

Dan staat er natuurlijk nog een heel stuk bij.
Weet wel dat als je kruiden wil gaan voeren je goed onderzoek moet doen naar de werking en niet zomaar alles geloven wat een of andere pipo op internet heeft geschreven :+ Omdat ze soms nogal verschillen over de uitwerking wat de kruiden doen.

Ook moet je goed de dosering in de gaten houden. Want zoals met alles teveel is niet goed. Dan raakt het paard weer uit balans.

Zelf heb ik vroeger wel knoflook bijgevoerd tegen de vliegen. geen succes
Hele poos zeewier bijgevoerd, omdat het goed zou zijn.

en probeer zo af en toe zelf brandnetels of kleefkruid te drogen en te geven.

mariek123
Berichten: 97
Geregistreerd: 22-05-14

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:14

Oké, dank je voor jullie reacties!!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:20

[MD] Centraal alternatieve behandelingen is het topic waar alternatieve behandelingen in de breedste zin van het woord aan bod komen. Dus ook paarden genezen middels kruidengeneeskunde komt regelmatig langs en is langs gekomen. Wellicht als je het interessant vindt om je te abonneren op dit topic.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:20

Ik gebruik regelmatig kruiden voor mijn paard.
Als ik van mening ben dat ze iets nodig heeft zoek ik dat eerst in de kruiden.

Nu staat ze met een dik been en geef ik bijvoorbeeld solidago.
Daarnaast geef ik bijvoorbeeld 2 weken voor de uitgerekende datum mijn drachtige merrie framboosblad thee.
Dat geef ik tot ongeveer een dag of 2-3 na de bevalling.
Daardoor krimpt de baarmoeder makkelijker en wordt de melk productie gestimuleerd.

mariek123
Berichten: 97
Geregistreerd: 22-05-14

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:28

oké, en wat zijn jullie meningen over brandnetels?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:56

Waar wil je het voor gebruiken?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:49

Brandnetels heb ik ook een tijdlang gegeven tegen zijn hooikoorts, maar vindt duizendblad beter werken.

Met brandnetels bleef de loopneus wat, werd wel minder. Maar met duizendblad was dit helemaal weg.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:01

Leukertje schreef:
ik ben benieuwd naar reacties, haha:) ik heb zelf ook mijn boekenkast vol staan met heartland boeken enzo en daar klinkt het allemaal wel heel cool, ook met die olieen en bach bloesem dinges enzo, maar of het echt allemaal werkt?

Dit werkt.
Ik gebruik dit zelf ook, heb een luchtzuiger.
Lavendelolie massage en is al veel beter.
Heb ook een moeilijke eter, verse munt door eten en helpt! /3

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 05:54

Tiens schreef:
Ik gebruik dit zelf ook, heb een luchtzuiger.
Lavendelolie massage en is al veel beter.

Waar masseer je dan?
En hoe vaak?
Want dit is nog wel een poging waard denk ik

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:59

net buiten de neusvleugels, rond de oren

, 1 maal per dag
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-08-17 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:11

Het ligt er heel erg aan wat je ermee wil doen en bereiken. Als je echt dingen wil weten over hoe Natuurgeneeskundigen kruiden gebruiken en dergelijke, mag je me een pb sturen.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:19

Interessant! Heb zelf geen ervaring met het gebruik ervan, maar interessant te lezen dat het werkt en het niet allemaal onzin is in Heartland :p

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:21

Ik heb een paar soorten staan en laat ze zelf kiezen wat ze willen eten, wil dat echt nog uitbreiden vind het prachtig :j

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:22

Ik droog in de zomer enkele kilo's brandnetel en kleefkruid, haksel dat en geef het tijdend de winter door het voer van mijn paard heen (een handje per dag) voor de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.
om heel eerlijk te zijn weet ik niet of het werkt, maar ik heb er lol in om het te maken en mn paard vind het erg lekker...
Ben ook wel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen :)

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:17

Hierbij verplaats ik het topic naar Voeding en Supplementen, aangezien het hier thuishoort :)

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:22

Ik gebruik Chevaldonyll kruiden voor de mok van mijn paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:50

Kruiden geven kijkt eigenlijk best nauw, net als gewoon voer. In de natuur zouden paarden weten welke kruiden ze moeten eten, maar als je ze een mengeling aanbiedt of het door het voer doet, kunnen ze niet kiezen. Teveel van iets wat ze niet nodig hebben, kan ook negatief werken. Of je paard is wijs en laat zn eten staan.

Ga eerst bedenken wat je al geeft aan hooi, gras en hardvoer. Daarna wat je extra wil geven en voor welk probleem of welke functie. Daarna op zoek naar welke kruid daar fijn voor is en dan ook letten op de wisselwerking. Ook moet je goed weten welke hoeveelheden je van wat kan of moet geven.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:58

Leuk om eens te horen wat anderen doen.

Ik doe eigenlijk best veel met kruiden. In het voorjaar rondom heftige hengstigheden krijgt ze monnikspeper. Helpt goed om de scherpe kantjes eraf te halen.
Sinds juni had mijn paard veel jeuk, was erg bang voor zomerexceem dus ben toen ook vol aan de gang gegaan. Brandnetel, zeewier, kamille en Glucobalance (is ook op basis van kruiden dus tel ik ook mee). Samen met een goede vliegendeken en regelmatig wassen met calendula shampoo en insmeren met mijn eigen etherische olie crème heb ik dit gelukkig helemaal onder controle en heeft ze geen jeuk meer!

Ik voerde eerst pavo care 4 Life, zit ook veel kruiden in. Ging ook super maar wilde zelf de kruiden kunnen doseren. Voer nu iets anders.
Ik ben nu de kruiden weer langzaam aan het afbouwen richting het najaar. Zolang er niets nodig is, doe ik niets extra geven. Wel krijgt ze in de winter havens mix (veel verschillende grassoorten zitten hierin) en soms havens Brix, in de Brix zit peppermunt. Maar ik denk zelf niet in zulke concentraties dat dat een groot effect heeft. Ruikt wel heel lekker!!

Ik lees ook iets over duizendblad. Bij ons in de weide staat ontzettend veel duizendblad en smalle weegbree. Dit zijn ook krachtige kruiden.
De variatie in gewassen, kruiden en grassen is erg goed voor paarden.

Wat ik ook nog wel eens doe is bij een dik been inmasseren met een etherische olie en inwendig wat vochtafdrijvends. Als ze last van haar buik heeft ook een etherische olie of in uiterste nood Colosan. In feite ook allemaal op basis van kruiden.

Mijn paard is wormgevoelig (dit jaar al 2 x moeten ontwormen helaas) dus houd wel mijn ogen en oren open of er met kruiden wat de voorkomen zou zijn. Chicorei is bijvoorbeeld probiotisch. Maar eigenlijk zoek je dan een wormafstotend kruid. Dus mocht iemand hier nog ideeen over hebben...

Tiens schreef:
net buiten de neusvleugels, rond de oren


Dit is best wel heftig voor een paard omdat een paard veel gevoeliger is dan dat wij zijn.

Je kunt beter rondom het tongbeem masseren (vinden ze zalig). Let erop dat je pure kwaliteit gebruikt.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:01

Roos_M schreef:
Je kunt beter rondom het tongbeem masseren (vinden ze zalig). Let erop dat je pure kwaliteit gebruikt.

Waar zit dat tongbeen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:06

Kokosolie zou helpen tegen wormen weet ik van een oud stalgenootje. Ik weet niet in welke hoeveelheid...
Als je erop Googled zie je dat het bij mensen hier ook tegen helpt.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:46

ponyparadijs schreef:
Roos_M schreef:
Je kunt beter rondom het tongbeem masseren (vinden ze zalig). Let erop dat je pure kwaliteit gebruikt.

Waar zit dat tongbeen?


Tussen de 2 kaken. De onderkant van het hoofd.
Zachtjes wrijven met de zijkant van je hand. Kjken wat ze fijn vinden.

Oh interessant! Bedankt.