Kruiden voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 00:35

Zoals ik eerder in dit topic noemde; ik gebruikte de zomer brandnetel, zeewier en kamille om de jeuk te voorkomen/verlichten/verhelpen.

Ik had een bepaalde dosering. Maar was, met het idee dat we richting najaar gaan, gaan afbouwen. En sinds enkele dagen geheel gestopt.

Nu trof ik fuut aan met ontzettende jeuk en van die jeukende bulten in haar staartwortel!!!
En ook al een beetje open.
Zo sneu.

Vanavond lekker gewassen met koud water en calendula baby shampoo. En daarna ingesmeerd met mijn eigen smeerseltje. Bulten daarna geheel weg.

Maar ze krijgt natuurlijk weer de brandnetel en zeewier. Ze had het ook enorm graag op! Dus toch nog maar even blijven voeren dus!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 01:52

Ik denk dat je niet meer echt naar de seizoenen kan kijken zoals ze waren. We hebben best warme nazomers en de winters zijn best zacht.
Wij stonden met de paarden langs een pad te grazen, omdat daar veel diversiteit staat. Het ene moment amper een beestje en dan tegen de schemering opeens een berg waar je U tegen zegt.
Er staat zowel op de wei als buiten de wei erg veel brandnetel, maar zo eten ze het niet. Ik denk wel steeds, zal ik wat knippen en drogen, maar ze staan erg hoog en als je het raakt, barst je zelf van de jeuk.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:40

Je moet de brandnetels wel eerst maaien ja. En nu heeft het ook weinig zin meer, de meeste brandnetels hebben al gebloeid en dan eten ze het minder graag.

Klopt ook dat de winters zachter worden hoor. Daarmee worden ze ook natter, en dat is slechter voor een paard dan een koude winter. En juist dan hebben ze extra weerstand nodig. Wat je prima dmv plantjes kunt doen. En ook als de zomers langer zijn maken ze toch wintervacht aan, waar je ze ook prima een handje bij kunt helpen.

Roos_M nu ben ik wel benieuwd naar dat smeerseltje van jou dan? Wat zit daar in?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:43

Ik heb een klein potje met een beetje Young Living lavender hand/bodylotion aangevuld met EO; roman chamomile, lavender, elemi, copaiba onder andere maar ook wel eens andere EO. Het is dus iedere keer anders als ik het maak. Doe ik op gevoel.
En ik doe er ook altijd nog een paar druppels vitamine E olie in. Ook goed voor de huid.

Fuut is heel gevoelig, als ik de oliën puur op de huid smeer (als ze jeukerig is) dan reageert ze meestal (rood en dik, is 1 keer gebeurd), dus vandaar dat ik een cremetje heb gemaakt voor deze toepassing.

Als ik het dan gesmeerd heb, dan sluit ik meestal af met één druppeltje Purfication (is een blend van oliën van YL en is naast verzachtend/zuiverend ook insectenwerend) die wrijf ik in mijn handen en smeer in nog uit over de plekken des onheils.
Gisteren ook nog één druppeltje lavender extra gedaan want gister had ze wel weer veel last, doe ik normaal niet omdat bovenstaand dan al ruim voldoende.

De typische zomerexceem bulten waren na 5 minuten helemaal weggetrokken! Dus ik was er hartstikke blij mee, maar Fuut nog veel blijer want die stond na de was- en insmeerbeurt lekker ontspannen te eten ipv te verrekken van de jeuk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:01

Koper schreef:
Je moet de brandnetels wel eerst maaien ja. En nu heeft het ook weinig zin meer, de meeste brandnetels hebben al gebloeid en dan eten ze het minder graag.

Klopt ook dat de winters zachter worden hoor. Daarmee worden ze ook natter, en dat is slechter voor een paard dan een koude winter. En juist dan hebben ze extra weerstand nodig. Wat je prima dmv plantjes kunt doen. En ook als de zomers langer zijn maken ze toch wintervacht aan, waar je ze ook prima een handje bij kunt helpen.

Roos_M nu ben ik wel benieuwd naar dat smeerseltje van jou dan? Wat zit daar in?


Ja, snap ik. Maar bedoelde of ik het wel of niet zal doen. Ze staan echt volop in het bos en hoog ook. Wat er bij ons in het bos staat, zou je echt ene bevolking mee kunnen voeden, het barst echt van de brandnetel. Ik had alleen geen zin om zelf onder de jeuk te zitten met knippen of plukken.

Er staan enkele paarden die ze wel zo eten zag ik.

Op zich vind ik de vocht ook nog wel meevallen.

Wat ik lastig vind tegenover 30jr geleden paarden houden, is dat je niet goed kan inspelen meer op de seizoenen. Hoe het was zit er ingebakken en ik heb zelf weleens het gevoel dat we teveel wachten op een bepaald weer, ipv kijken naar wat we aan weer hebben. Je moet inspelen op het hier en nu, maar dat maakt het wel lastig. Erg goed vooruit kijken kunnen ze gewoon nog steeds niet als ik de weerberichten volg.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:10

Mwah, ik kijk naar de combi weer en paarden. Bij zonnig weer willen ze graag paardenbloemen, bij bewolking vinden ze het maar matig interessant. Dus haal ik paardenbloemen wanneer het zonnig is. En zodra het in de nazomer/herfst kil en regenachtig begint te worden verslinden ze ineens rozenbottels. Dus dan zorg ik dat die er dan zijn.

Roos_M Young Living ken ik wel en de Purification heb ik ook in huis. Wat is dat EO waar jij het over hebt?
Purification deed hier trouwens niet veel behalve stinken. De bulten en wondjes werden er niet minder van.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:04

EO = etherisch olie :)

Purfication is inderdaad ook niet de specifieke olie voor jeuk mijn inziens.
Ik gebruik de purfication als soort van afsluiting van de 'smeersessie' omdat het vliegenwerend is dus dan is dat het laatste laagje, als het ware. Heb het niet altijd helemaal uit-ge-analyseerd hoor.

Lavendel verdunnen met cocosolie heb ik ook goede ervaring mee. Maar daarna ben ik mijn zalfje gaan maken.

Heeft die van jou zomerexceem?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:03

Ik lees veel over kokosolie. Welke gebruiken jullie? Want ik lees zoveel verschillende dingen... (goede kwaliteit, slechte kwaliteit ) :o

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:23

Roos_M schreef:
EO = etherisch olie :)

Purfication is inderdaad ook niet de specifieke olie voor jeuk mijn inziens.
Ik gebruik de purfication als soort van afsluiting van de 'smeersessie' omdat het vliegenwerend is dus dan is dat het laatste laagje, als het ware. Heb het niet altijd helemaal uit-ge-analyseerd hoor.

Lavendel verdunnen met cocosolie heb ik ook goede ervaring mee. Maar daarna ben ik mijn zalfje gaan maken.

Heeft die van jou zomerexceem?

Nee. De jeuk lijkt bij haar weerstandsgerelateerd te zijn. Ze heeft het het hele jaar door. Hoewel de plekken in de zomer wel anders zijn dan in de winter. In de winter zit het vooral op haar achterhand, begint nu al op te komen. Ook heeft ze af en aan een gekke plek op haar rug. Meestal is dat gewoon een kale plek zonder jeuk. De afgelopen maanden was het weg en nu heeft ze op precies de zelfde plek nog wel vacht maar wel met jeuk. Dank je wel voor de tip over de lavendelolie met kokosolie, zal er eens naar kijken :) En anders de andere oliën die je noemde, of een combinatie ervan :)

Kikiwitje ik gebruik niet-ontgeurde kokosolie. Bij de plaatselijke appie hebben ze die in potten van ik meen 500 ml voor een euro of 6. De redenen dat ik niet-ontgeurde olie gebruik zijn:

- ik vind het lekker ruiken
- teken en vliegen vinden het niet lekker ruiken
- de vetzuren zijn nuttig om te eten, en aangezien er in het prutje ook kokosvet verwerkt zit vind ik dat een fijne meenemer.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:36


Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:50

Die onderste gebruik ik.

Uiteraard kleeft aan kokosolie het nare verhaal dat het van een kokospalm komt uit een ver, arm land en dat de plaatselijke bevolking en regenwoud daar nadelen van ondervinden. Daar trek ik mij eigenlijk meer van aan dan van een blogje van een hippiegoeroe. Wat mij interesseert is of het werkt. Sinds ik kokosolie gebruik (op plekken als kroonranden, liezen, oksels) is mijn ruin van de ene op de andere dag teekvrij, bij voorbeeld. En wat een ander van de werking vindt moet diegene vooral helemaal zelf weten.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kruiden voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:52

Ik zou ook eens kijken op www.horsecomplete.nl voor uitleg over welke kruiden welke werking hebben en je kunt daar op maat gemeten kruidenmixen krijgen voor je paard. Ik ben er super tevreden over.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:57

Koper schreef:
Die onderste gebruik ik.

Uiteraard kleeft aan kokosolie het nare verhaal dat het van een kokospalm komt uit een ver, arm land en dat de plaatselijke bevolking en regenwoud daar nadelen van ondervinden. Daar trek ik mij eigenlijk meer van aan dan van een blogje van een hippiegoeroe. Wat mij interesseert is of het werkt. Sinds ik kokosolie gebruik (op plekken als kroonranden, liezen, oksels) is mijn ruin van de ene op de andere dag teekvrij, bij voorbeeld. En wat een ander van de werking vindt moet diegene vooral helemaal zelf weten.

Helemaal mee eens! Maar aangezien ik geen ervaring heb met de kokosolie, wist ik niet goed welke nu te kopen! :) Dan zal ik eens kijken of ze hem hier hebben bij de appie! :) Thanks!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:11

Ik gebruik deze omdat het de enige niet-ontgeurde was. Het merk maakt me niet uit... zo lang het maar werkt. Is toch een beetje trial and error vind ik. Maar met deze gaat het goed dus ik heb geen reden om het te veranderen :)

Orion die site ken ik ja :')

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:03

Misschien een leuke tip http://www.ths-horsecare.nl dit is dan wel een groothandel in kruiden voor paarden, maar hier kun je ook de winkels en dierenartsen bezoeken die bij hen aangesloten zijn qua producten.
Bedrijf is in 2016 gestart en heeft naar mijn eigen ervaring goede resultaten met o.a de mok kruiden.
Staat ook een leuk bericht op over Cushing waarbij een kruid goede resultaten geeft. Ooh ja en ze hebben een dierendag actie waarbij ze 7 producten weggeven middels de facebookpagina.https://www.facebook.com/thshorsecare/

Butter_fly
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:19


Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 00:29

Butter_fly schreef:
Ik gebruik zelf de etherische oliën van Pure Naturals. Die zijn 100% puur natuur en niet inderdaad zoals de tuin dat er maar 3% in zit. https://www.purenaturals.nl/essentialoils/


En makkelijk aan te komen, aangezien je zelf van Purenaturals bent...

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:35

mijn paard eet graag paardenbloem en blad. Soms droog ik wat brandnetel. In de herst rozenbottels tegen artrose. Kleefkruid. Duivelsklauw in kuren tegen artrose klachten.