Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:53

Kelly08 schreef:
Ik denk dat het er niet om gaat wat het makkelijkste is voor ons, maar wat het beste is voor je paard. En tuurlijk is het fijn als je paard het goed doet op een vitamine korrel die zo om de hoek te koop is en ook nog eens goedkoop. Maar ik koop toch liever een brokje waar natuurlijke vit E in zit. En je doet mega lang met een zak, dus die paar keer per jaar bestellen....


Dan voer je dus geen je paard gezond en fit?
Verder denk ik dat je niet echt voor anderen kunt bepalen waar het om gaat. ;) ik voerde victorious secret met natuurlijke vitamine e en mijn paard vond het zo smerig dat ik steeds meer suikermuesli moest toevoegen om ervoor te zorgen dat hij het at. Is dat dan beter?

Van jpgef voerde ik 200gr, wat neerkomt op 1500 ie vitamine e. Met mijn 150 gr pavo Vital voer ik zo'n 900 ie vitamine e als ik afga op de tabel hierboven. Dat is een derde minder, wat voor ons doel erg handig is want zo heeft het natuurlijke vitamine e supplement meer impact.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:44

Daarbij, dat maakt toch niet uit? Vital, JPGEF, Victorious Secret, Vitalbix, ... zijn gewoon allemaal prima voeders. Natuurlijk moet je kijken naar waar je paard het beste op doet, maar eerlijk gezegd was ik het ook een beetje beu om altijd van hot naar her te moeten rijden of via via een zak JPGEF te regelen. Bestellen vind ik ook niet handig, idd omdat er niet altijd iemand thuis is.

Zo dus een keer een tijd zonder gezeten en dat heeft een hele weerslag gehad op mijn merrie.. Daarom koop ik liever een makkelijk te verkrijgen voeder, zodat dat zeker voorkomen kan worden. Meteen vele zakken inslaan lukte hier ook niet, de kost werd dan simpelweg te groot. Wellicht betaal ik nu wel degelijk meer dan toen aangezien ik het voor haar toch moet aanvullen, maar de tijd die het bespaard (en uiteindelijk ook brandstofkosten) is ook geld waard..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:31

Ik deed 4 maanden met 1 zak, dus ik snap het hele bestelprobleem niet. Verder vind ik verschillende merken helemaal niet gelijk qua waardes. Voor mijn vorige paard was selenium heel belangrijk, daarmee viel een deel vd merken al af.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:43

Tja met 2 paarden en 2 pony's doe je geen 4 maanden met 1 zak. ;) Laat iedereen gewoon z'n ding doen. Ik heb de ervaring dat ik het niet fijn vond en het veel gedoe vond. Met Pavo Vital geen gedoe en blije, gezonde paarden. Mooi toch?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:18

Ik bestelde altijd drie zakken JPGEF en liet die bezorgen op het bedrijf van stalgenootjes' vader. Was voor 1 paard, 1 E-pony en twee A'tjes. Ik wil het altijd binnen 6 maanden opvoeren; bij bestellen van 5 zakken was de korting op bezorgen groter, maar kregen we het niet op tijd op.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:53

Het bestellen is inderdaad wel altijd een dingetje, bij ons ook! We slagen er net altijd in om iets te laat te bestellen (druk bezig, vakantie, etc.). Dus ik begrijp zeker dat dat als nadeel wordt ervaren! Nu net 5 zakken besteld die onderweg zijn (of toch al 4 van de 5), gaat toch ook altijd om een grote som geld in 1 keer :o

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:35

Ik voer de balancer pro weer en moest wel erg wennen aan de hoeveelheid... hiervoor even pavo vital gevoerd en balancer. En daar voer je veel minder van. Tig x het etiket gecheckt of ik het echt goed had haha.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:22

Ik voer nogsteeds naar volle tevredenheid de JPGEF pro, word nog steeds super gegeten en mijn oudje van 26 doet het er super op.

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 06:40

Hilary schreef:
Ik bestelde altijd drie zakken JPGEF en liet die bezorgen op het bedrijf van stalgenootjes' vader. Was voor 1 paard, 1 E-pony en twee A'tjes. Ik wil het altijd binnen 6 maanden opvoeren; bij bestellen van 5 zakken was de korting op bezorgen groter, maar kregen we het niet op tijd op.


Niet altijd op tijd op?

Ik vind het nogal hard gaan eigenlijk.
Hier 3 a ponys 2 d 1 e.
Balancer pro voer ik op moment. En twee zakken zijn zo op.
100gram per 100kg en ik weeg het af per pony.
2 ponys a 300kg grotere a tjes
1 pony a 250kg kleinste a
1 pony a 450kg
1 pony a 500kg
1 pony a 600kg redelijk zware e
Tenzij ik het verkeerd inschat.
Ik moet ze eigenlijk even narekenen op gewicht.
Ik vond deze berekening:
“Het gewicht is goed te schatten met de volgende berekening: (borstomvang cm)2 x lengte cm : 11.880 = gewicht. De lengte is hierbij de afstand van boeggewricht tot zitbeenknobbel. De borstomvang meet je op de plek van de singel.”

Iemand een idee om toch wat anders te gaan voeren?

Terug naar gewone balancer dat was geloof ik 40gr per 100kg of de vitalbix. Van vitalbix voer je ook 100gr per 100kg geloof ik. Klopt dat?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:12

Waarom voer je de pro? Daar moet je inderdaad aanzienlijk meer van geven. De gewone balancer is 200 gram per dag voor 500 kg.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:32

Vitalbix daily complete is 75g/100kg voor een vergelijkbare hoeveelheid vitaminen en mineralen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:49

Ik had het over de gewone jpgef, niet over de pro :)

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:06

Ik voer de pro vanwege extra boost.
Ik denk inderdaad de gewone balancer te weer te gaan voeren. Heb nu ook betere kwaliteit hooi

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:53

Hallo allemaal,

Sinds 3 á 4 maanden heb ik mijn eerste paard. Overgenomen van de manege, waar ze voorheen altijd basisbrok kreeg, dus vol met rotzooi. Ik ben toen overgegaan op vitalbix DC en active +. Hier doet ze het naar mijn mening best prima op, maar dat deed ze op de basis ip ook. Nu heeft ze een vrij zwakke hoefwand en mijn bekapper raadde mij de balancer brok van JPGEF aan. Ik heb een beetje onderzoek gedaan en dit ziet er best goed uit! Voornamelijk de biotine is hoger in vergelijking met vitalbix (Als ik dit goed heb berekend). Dus ik twijfel nu om over te stappen als mijn zak DC leeg is. Alleen ik twijfel omdat ze het op de DC ook goed doet en dit ook gewoon goed eet.

Hoe eten de meeste paarden de JPGEF brokken? En zit er nou daadwerkelijk veel verschil in tussen beide merken? Aan de ene kant wil ik vital ook nog wat de tijd geven om te zien hoe haar hoeven het gaan doen als ze langere tijd van de ijzers af is, op een andere manier bekapt is en combi met de DC, misschien is dit ook wel voldoende. Vooral omdat de DC wel een stuk beter verkrijgbaar is dan de JPGEF. Uiteindelijk zou de JPGEF wel goedkoper uitpakken, dus wat dat betereft wil ik het ook wel weer overwegen.
Ik hoor graag jullie ervaringen etc.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:13

Ik ben van vitalbix overgestapt op JPGEF. Van vitalbix werd ze heel rillerig. En uiteindelijk ging ze dat steeds moeizamer eten (moeilijke eter)
De JPGEF eet ze heel graag. Ze likt de bak zelfs uit (doet ze nooit, zelfs niet met slobber)

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:12

Nadeel van de JPGF is dat er toch nog melasse en soja in zit...als je daar geen problemen mee hebt dan is het een prima brok...mijn paard doet het er erg goed op...hoeven zien er top uit en vacht glanst...maar om die reden dus wel twijfel of ik toch niks anders ga proberen..

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:17

De hoeveelheid melasse is gelukkig erg laag. Mijn paard doet het er zo goed op. Merk niet zoveel van die melasse.

Je kan ook voor de granulaat gaan, daar zit geen melasse in. Maar ik betwijfel of ze dat zal eten

Anoniem

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:04

Die van mij was twee maand vrijwel hysterisch toen hij Vitalbix kreeg, van de makkelijkste op stal (hij staat bekend als de shetlander omdat hij een groot knuffelpaard is) werd hij een paard dat ik zelfs niet meer veilig uit naar de wei/bak kon brengen omdat hij dan al wegsprong bij het kleinste geluid. Zodra we stopten met Vitalbix en weer overgingen op JPG&F was hij weer de coolheid zelve, ook toen we tussendoor een uitstapje maakten naar Pavo Vital.
Het gehalte soja en melasse is niet hoog, en gelukkig kan mijn paard tegen een beetje suiker (en blijkbaar ook tegen dat kleine beetje soja, terwijl hij erg slecht tegen veel soja kan) dus JPG&F is hier nog steeds de basis.

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 18:39

Ik twijfel tussen de Vitalbix DC en de JPGEF. Omdat mijn paard wordt behandeld bij Den Hoek wil ik beide brokken eerst daar laten doormeten om te kijken welke het beste wordt verdragen/opgenomen. Van de Vitalbix heb ik een proefpakket kunnen bestellen.

Wie zou mij tegen vergoeding van de kosten een klein handje van de JPGEF balancer willen opsturen?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:30

Je kunt tegenwoordig ook een kilo bestellen dacht ik
Maar ik wil gerust wat opsturen hoor.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:50

salamaleque schreef:
Ik twijfel tussen de Vitalbix DC en de JPGEF. Omdat mijn paard wordt behandeld bij Den Hoek wil ik beide brokken eerst daar laten doormeten om te kijken welke het beste wordt verdragen/opgenomen. Van de Vitalbix heb ik een proefpakket kunnen bestellen.

Wie zou mij tegen vergoeding van de kosten een klein handje van de JPGEF balancer willen opsturen?


Ze hebben bij Den Hoek zelf een staaltje met de JPGEF (en andere merken) ik ben er daar achter gekomen dat ik die beter kon voeren

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 12:56

Die melasse en soja zijn wel ook twee dingen waar ik ook over twijfel. Ze kan er denk ik wel tegen, want dit zat ongetwijfeld ook in de basisbrok, maar er bestaan dus bl ijkbaar wel betere alternatieven zonder de melasse en soja, want vital kan het ook zonder produceren. Aan de andere kant, de soja is nog steeds gmo vrij, en t suiker gehalte erg laag. Melassevrij is ook te verhelpen door de granulaat te voeren, maar betwijfel of ze dat eet in poedervorm(ik heb niet de mogel ij jkheid om zelf elke avond nat te maken etc.) En nat klaarzetten in bakjes is ook niet handig.


Zit te denken om losse biotine toe te voegen als supplement daarvoor, maar denk dat vooral ook de combi van foliumzuur en B6? Uit de balancer het verschil kunnen maken.

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:00

kverhage schreef:
salamaleque schreef:
Ik twijfel tussen de Vitalbix DC en de JPGEF. Omdat mijn paard wordt behandeld bij Den Hoek wil ik beide brokken eerst daar laten doormeten om te kijken welke het beste wordt verdragen/opgenomen. Van de Vitalbix heb ik een proefpakket kunnen bestellen.

Wie zou mij tegen vergoeding van de kosten een klein handje van de JPGEF balancer willen opsturen?


Ze hebben bij Den Hoek zelf een staaltje met de JPGEF (en andere merken) ik ben er daar achter gekomen dat ik die beter kon voeren


Oh echt, dat wist ik niet. Handig, dan hoef ik in ieder geval geen handje te bietsen bij iemand :j.
@Nessa, dank je wel maar dus niet nodig ....

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 11:37

Ik heb de gewone balancer weer besteld.

Even wachten tot die er is deze week. Hopelijk snel want vang de afgelopen dagen nu op met pavo vital. Gister schrikken, pony kreeg het niet weg en ging bijna aan de grond...beetje masseren en toen was de slokdarmverstopping weer opgelost gelukkig.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:02

Horsie84 schreef:
Ik heb de gewone balancer weer besteld.

Even wachten tot die er is deze week. Hopelijk snel want vang de afgelopen dagen nu op met pavo vital. Gister schrikken, pony kreeg het niet weg en ging bijna aan de grond...beetje masseren en toen was de slokdarmverstopping weer opgelost gelukkig.

Ik mix met wat grasmix of van agrobs of nu net de nieuwe van hartog zodat ze niet schrokken en wel kauwen