Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 87 van de 89 [ 2219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

 
Profiel   

Mijn paint merrie van 14 jaar, krijgt nu sinds 2 maanden vitalbix daily complete (300gr per dag) en een 2 handen fiberforce en 2 handen vezels en kruiden, verdeeld over 2 voermomenten en verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer (onverpakt hooi). Hiervoor kreeg ze de fiberforce en vezels/kruiden met een vitaminekorrel. Ik merk dat ze compacter en gespierder is geworden. Ze is altijd al heel werkwillig, en ze is wel wat sneller spokerig, maar niet gevaarlijk....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-21 16:55 



 
Profiel   

Hoi,

Ik kom hier ook even binnen vallen.
Op stal zijn we sinds een jaar overgeschakeld op vitalbix.
Ik kreeg als voeradvies 1,3k active+ per dag te geven, aangevuld met 800gr luzerne.
Ik heb ze zelfs altijd +-1kilo active+ gegeven en ongv 250 gr luzerne, meer wil ze niet eten en laat ze gewoon liggen.
Sinds we omgeschakeld zijn is mijn paard enorm schikkerig, tijdens het rijden heel snel afgeleid door de omgeving, heel snel gespannen, heet om te rijden,...
Met periodes (vorig jaar augustus) was het echt gevaarlijk, compleet in paniek schieten op wandeling etc.
Ze is hormonaal ook veel 'heftiger' dan ervoor, heeft regelmatig echt last van haar hengstigheid (rugspieren worden heel stram waardoor ze gewoon soms echt krom van de pijn loopt en vaak niet te rijden is).
Vroeger stond ze gewoon op horse flox en luzerne van d'hooghe en hadden we geen van deze problemen...
Voor de rest doet ze het er wel fysiek vrij goed op, zit mooi in d'r vacht en spieren etc. Maar is dus echt bijna niet te hanteren met momenten, terwijl ze vroeger echt zo chill was. Genoeg bloed, maar altijd braaf.

Ik ben nu aan het uitproberen om de active+ te verminderen en wat we verminderen, aan te vullen met daily complete (hoeveelheden op advies van vitalbix zelf)
Zijn er mensen die met minder/geen active + te voeren maar wel DC dit gedrag verminderd hebben?
Of minder/geen luzerne meer gaan geven? Als de luzerne van vitalbix niet heel veel verschilt dan bv Hartog of d'hooghe, zou dat het verschil niet mogen maken aangezien ze daar vroeger wel gewoon goed op ging...

Ik wil gewoon echt mijn paard van weleer terug, want op wedstrijd gaan is echt dràma nu elke keer in de ring. Ze is zo kijkerig en laat gaat gewoon niet rijden... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 19:36 



 

Heeft hier toevallig iemand een idee hoeveel Daily Complete je max. per dag mag geven aan een pony van rond de 350 kg?

Pony in kwestie is nu 25 jaar, staat op ruim voldoende hooi (heeft altijd nog over en ook nog stro in de stal) en de daily complete. Een aantal jaar geleden hiermee begonnen als vervanging van een eerdere vitaminenkorrel omdat hij erg verloor in de bovenlijn. Samen met bietenpulp en lijnzaadvlokken en alles heeft zich zeer goed hersteld. De bietenpulp bleek op termijn toch wat met zijn darmen te doen dus daarmee anderhalf jaar geleden gestopt en hij ging geweldig.

Op dit moment vind ik hem niet meer zo geweldig gaan, de bovenlijn is weer wat minder (nog niks dramatisch) en je kan een stuk makkelijker zijn ribben voelen, buik heeft hij wel genoeg. Volgens meetlint is hij ook afgevallen maar ik vind het altijd zo moeilijk om daar op voort te gaan.

Nu wil het feit dat pony voor veel allergisch is en op andere dingen reageert met schuren, zomaar even ander of extra voer proberen is niet zo simpel. Vandaar dat de eerste keuze is de vitalbix op te schroeven, maar hij krijgt al best veel. Hij krijgt nu ruim 300 gram en doet niks van arbeid. Iemand die weet of nog meer een optie is? Maandag wil ik ook even met Vitalbix zelf contact opnemen maar misschien hebben jullie ervarîng en dan weet ik al iets :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 21:41 



 
Profiel   

__Astrid schreef
Hoi,

Ik kom hier ook even binnen vallen.
Op stal zijn we sinds een jaar overgeschakeld op vitalbix.
Ik kreeg als voeradvies 1,3k active+ per dag te geven, aangevuld met 800gr luzerne.
Ik heb ze zelfs altijd +-1kilo active+ gegeven en ongv 250 gr luzerne, meer wil ze niet eten en laat ze gewoon liggen.
Sinds we omgeschakeld zijn is mijn paard enorm schikkerig, tijdens het rijden heel snel afgeleid door de omgeving, heel snel gespannen, heet om te rijden,...
Met periodes (vorig jaar augustus) was het echt gevaarlijk, compleet in paniek schieten op wandeling etc.
Ze is hormonaal ook veel 'heftiger' dan ervoor, heeft regelmatig echt last van haar hengstigheid (rugspieren worden heel stram waardoor ze gewoon soms echt krom van de pijn loopt en vaak niet te rijden is).
Vroeger stond ze gewoon op horse flox en luzerne van d'hooghe en hadden we geen van deze problemen...
Voor de rest doet ze het er wel fysiek vrij goed op, zit mooi in d'r vacht en spieren etc. Maar is dus echt bijna niet te hanteren met momenten, terwijl ze vroeger echt zo chill was. Genoeg bloed, maar altijd braaf.

Ik ben nu aan het uitproberen om de active+ te verminderen en wat we verminderen, aan te vullen met daily complete (hoeveelheden op advies van vitalbix zelf)
Zijn er mensen die met minder/geen active + te voeren maar wel DC dit gedrag verminderd hebben?
Of minder/geen luzerne meer gaan geven? Als de luzerne van vitalbix niet heel veel verschilt dan bv Hartog of d'hooghe, zou dat het verschil niet mogen maken aangezien ze daar vroeger wel gewoon goed op ging...

Ik wil gewoon echt mijn paard van weleer terug, want op wedstrijd gaan is echt dràma nu elke keer in de ring. Ze is zo kijkerig en laat gaat gewoon niet rijden... :(



Ik zelf voer een stuk minder dan het advies en mijn paarden staan allemaal vol in de appeltjes te glanzen.
Tevens voer ik eigenlijk alleen de compleet behalve als ze echt op niveau lopen.

Zelf geef ik de meeste paarden 2x daags een half bakje tenzij ze in slechte conditie zijn dan 2x heel.
Luzerne een grote hand voor de kauw erdoorheen.

Houd niet teveel vast aan wat zou moeten, kijk naar waar je paard het goed op doet!

[***] ze hebben tegenwoordig ook een speciale aanvulling voor gevoelige paarden ipv de luzerne. Wellicht kan je daar ook iets mee.
Qua brok zou ik gewoon omhoog gaan en kijken naar je paard of deze het er beter op doet.
Wel zou ik proberen dat in een extra voerbeurt te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:24 



 

Bedoel je de Fiber-mix? Die had ik nog niet gezien inderdaad, maar is geen optie.
Pony mag in grote lijnen het volgende niet hebben: granen, timothee (en grassen in het algemeen) & brandnetel (en bepaalde andere kruiden). Ook reageert hij op luzerne, een beetje in de voeding verdraagt hij wel, maar puur luzerne(brok) als extra geven en dus zeg maar 1 kg of meer dan zijn er problemen. En blijkbaar bietenpulp & lijnzaad(vlokken) is hij ook niet zo gelukkig mee. Dus dan wordt het wel moeilijk...

Ik vraag mij dus af of er een maximum zit aan wat je van de Daily mag geven, omdat hetgeen hij nu krijgt eigenlijk overeen komt met wat hij zou mogen hebben als hij zeer zware arbeid zou doen. Dus tot waar mag je gaan zeg maar, zitten er beperkingen aan om bepaalde redenen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:36 



 
Profiel   

[***] schreef
Bedoel je de Fiber-mix? Die had ik nog niet gezien inderdaad, maar is geen optie.
Pony mag in grote lijnen het volgende niet hebben: granen, timothee (en grassen in het algemeen) & brandnetel (en bepaalde andere kruiden). Ook reageert hij op luzerne, een beetje in de voeding verdraagt hij wel, maar puur luzerne(brok) als extra geven en dus zeg maar 1 kg of meer dan zijn er problemen. En blijkbaar bietenpulp & lijnzaad(vlokken) is hij ook niet zo gelukkig mee. Dus dan wordt het wel moeilijk...

Ik vraag mij dus af of er een maximum zit aan wat je van de Daily mag geven, omdat hetgeen hij nu krijgt eigenlijk overeen komt met wat hij zou mogen hebben als hij zeer zware arbeid zou doen. Dus tot waar mag je gaan zeg maar, zitten er beperkingen aan om bepaalde redenen?


Ik heb hem even ingevoerd in mijn software en bij een paard van 350kg, met 10kg gemiddeld ruwvoer, mag je maximaal 1.0kg geven.

Daarboven loop je tegen de bovengrenzen van magnesium (Uitgaande van max 10g/100kg), selenium (Uitgaande van max 1mg/100kg) en vitamine d (Uitgaande van max 4400iu/100kg) aan.

Dat is wel heel extreem, maar voor jou zit er dus nog wel ruimte in. Bijvoorbeeld om naar 0.5kg toe te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 11:01 



 

Oh fijn, dank je wel.
Heb ook een bericht naar Vitalbix zelf gedaan maar verwacht daar natuurlijk niet meteen antwoord op nu in het weekend :)

Denk je dat die 200 gram extra een verschil zou kunnen maken? Het lijkt niet zoveel ..
Ik zit verder ook naar ander soorten voer te kijken met hoog eiwit, er zijn wel wat producten op de markt maar overal draaien ze op z'n minst Timothee in :+ En dan is het kiezen tussen 2 kwaden: extra eiwitten voeren voor de spieren/bovenlijn maar dan krijgt hij ook extra dingen binnen waar hij allergisch voor is.. Ik weet even niet wat op dit moment het zwaarst doorweegt zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 11:06 



 
Profiel   

Heb je wel eens sojaschroot geprobeerd? Ik weet dat we in het verleden contact hebben gehad, maar herinner me dat niet meer.

Ik verwacht wel dat 200g kan helpen, dat levert 23g extra aan verteerbaar eiwit (vrep) op. Met 350kg lichaamsgewicht moesten ze, dacht ik, zo'n 250g vrep krijgen. Dus je voert dan ongeveer 10% van zijn behoefte extra en in totaal krijgt hij via 500g dc dan zo'n 56g vrep en dus zo'n 22% van zijn eiwitbehoefte.

1 van onze paarden liep terug in bespiering, hij weegt 750-800kg ideaalgewicht. We hebben zijn sojaschroot met 100g verhoogd, dat leverde zo'n 43g extra vrep op. Daarmee is zijn bespiering weer netjes bijgetrokken (zowel voor als na geen training gehad, enkel 12 uur per dag vrije beweging).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:14 



 

Sojaschroot alleen niet, volgens mij wel voer waar het in zit maar dat moet ik even nakijken, ben nu niet thuis.

Bedankt voor de uitleg verder nog.
Hij krijgt ook nog wat voer van Aveve als ik er ben (all in soup en fibre cubes zero, die gebruik ik ook als voerbeloning) maar ik weet niet of ik dat elke dag durf geven want er zitten wel wat dingetjes in die hij eigenlijk niet mag hebben. De Sport mix zero heeft hij vroeger een tijd gehad en lijkt mij ook niet meteen slecht maar weet niet of het echt een meerwaarde is tov extra DC. Het blijft moeilijk die voeding :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 12:21 



 

Ben even vergeten te reageren hier merk ik ...
Ik heb intussen contact gehad met Vitalbix zelf en zij zeggen dat 300 gr DC meer dan voldoende is. Zij raden in de plaats hun lucerne aan en denken dat hij daar misschien niet op zou reageren omdat er geen melasse in zit. Maar ik twijfel toch .. Ja, hij schuurt op suikers, maar dat lijkt zich eerder te uiten naar de hals/manen. Van lucerne gaat hij zijn staart/achterhand schuren. Ik weet ook niet waarom, maar heb het al diverse keren geprobeerd met verschillende merken. Wel allemaal met melasse, dat wel. Maar of dat echt het verschil maakt?

Het viel mij wel ineens in dat ik verandert ben van vitamine E (krijgt hij extra bij) en toen heb ik even opgezocht wanneer en dat was half december. Mijn idee dat hij begon in te vallen is sinds februari ofzo dus dacht dat het misschien daaraan kon liggen. Dat hij wel dezelfde hoeveelheid in theorie binnen krijgt, maar het toch anders opneemt of dergelijke en dus niet genoeg heeft. Heb hem nu een tijdje op dubbele dosis staan om te kijken of het verschil maakt.. Daarnaast probeer ik wat meer met hem te doen als ik er ben, gewoon wat stapwerk maar wel wat meer dan anders. Helpt misschien ook nog.

Qua eventueel extra voer blijf ik toch twijfelen wat goed is om te doen. Toch meer DC? De lucerne toch proberen? Of een hele andere richting uit gaan? Ik zag bv. Mijten Body Builder voorbij komen, ook hoog in eiwitten. Maar heel veel zetmeel dus daar ben ik dan weer wat bang voor ... Of zijn oude krachtvoer, de Sport mix zero van Aveve. Zit ook redelijk in eiwitten (volgens voergelijk 12% maar volgens hun eigen site 14% dus moet eens zien wat op de zak staat). Gewoon sojaschroot heb ik geen idee waar ik dat hier (België) vandaan zou moeten halen, via google kom ik er niet uit ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 09:44 



 
Profiel   

Welke dosering kan ik voor een jong dier aanhouden dat nog niks doet ( bijna 2), maar wel wat mag bijtrekken in conditie?
Ik weet dat er breed and grow bestaat maar dat lust hij nog niet.
Er wordt gevoerd en de brokjes eet hij wél, muesli is nog stom en wil ik hem leren eten als ik er zelf ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:08 



 
Profiel   

Muze schreef
Welke dosering kan ik voor een jong dier aanhouden dat nog niks doet ( bijna 2), maar wel wat mag bijtrekken in conditie?
Ik weet dat er breed and grow bestaat maar dat lust hij nog niet.
Er wordt gevoerd en de brokjes eet hij wél, muesli is nog stom en wil ik hem leren eten als ik er zelf ben.



Kan niet meer editten maar, Vitalbix gaf zelf aan 60 gram per 100 kilo..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:56 



 
Profiel   

Muze schreef
Welke dosering kan ik voor een jong dier aanhouden dat nog niks doet ( bijna 2), maar wel wat mag bijtrekken in conditie?
Ik weet dat er breed and grow bestaat maar dat lust hij nog niet.
Er wordt gevoerd en de brokjes eet hij wél, muesli is nog stom en wil ik hem leren eten als ik er zelf ben.


Weet dat dit ouder topic is maar ben benieuwd wat jij je jaarling uiteindelijk hebt gegeven? Hier zelfde verhaal de Breed en Grow wordt met lange tanden gegeten. Hij eet de Vitamino van mijn grote ruin mee maar dat zit heel hoog in eiwit. Alle overige jonge paardbrok moet je heel veel van voeren en wil liever geen kilo’s per dag geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 12:58 



 
Profiel   

Breed and grow heb ik gevoerd . Daar ging hij op schuren.
Tussendoor nog even pavo , hoe heet die? De opfok brokjes. Totaal tegen m’n principe in maar hij knapte er ontzettend van op. Halve schep met wat marstall force.
Daarna over op marstall force en Agrobs grunmusli.

En af en toe Vitalbix mash.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:00 



 
Profiel   

eiwitten is voor jonge paarden in de groei wel goed.

je kan ind dan wel kijken naar een brok voor jonge paarden maar ipv kilos te geven dit aanvullen met ind een vitamine korrel.

mijn 3.5 jarige krijgt nu agrobs alpen grun meusli met pavo vital of equilin

maar ben nog opzoek naar wat anders wat ook betaalbaar is. Vind agrobs echt heel fijn maar wel prijzig.

wil de equifyt pre active in combi met vitaminekorrel geven en dan iets van een grasbrok deze winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:37 



 
Profiel   

Misschien off-topic maar waarom dan nog een brok speciaal voor jonge paarden voeren, bovenop vitamine supplement? Oprechte vraag overigens, voer je dan specifiek iets bij?

Hij eet nu mee van de Cavalor Vitamino, mijn IBD ruin krijgt deze brokken juist voor de extra eiwit. Wist niet zeker of dit kwaad kon voor jonge dieren. Dit is mijn eerste veulen dat ik zelf opfok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 14:22 



 
Profiel   

Zo ver ik van voeding afweet is eiwitten juist belangrijk voor de groei van de spieren bij jonge paarden. Je zou een voeradvies kunnen vragen bij paard optimaal zei is een onafhankelijk voeradviseur en weet veel van voeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 15:48 



 
Profiel   

Zolang een jong paard voldoende goed ruwvoer krijgt is extra eiwit uit een bijvoer over het algemeen echt niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 21:43 



 
Profiel   

Zijn er meer mensen die vinden dat hun paard zelf slobber maakt van de daily complete?

Hier gutst het slobberwatee echt uit de mond en dat heeft hij met ander voer niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:46 



 
Profiel   

Ik zie juist wel goede resultaten met extra eiwit bijvoeren bovenop het gemiddelde ruwvoer. Zelf gebruik ik daar graag sojaschroot voor, of eventueel gemicroniseerd lijnzaad. Een jong dier hoeft niet schraal bespierd te zijn, die kan ook een normale basisbespiering hebben. Dat veel jonge dieren dit niet hebben in de winter is doordat ze een eiwittekort hebben. 's zomers op het land, mits voldoende flink gras, zie je dat dan ook bijtrekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:51 



 
Profiel   

Ik voerde eerst alleen daily compleet en nu mijn pony beleerd word heb ik daar de active + bijgedaan.
Het voeradvies van vitalbix werd hij echt te dik van dus dat wel naar beneden geschroeft.
Nu hij geen weide meer heeft ook lucerne en lijnzaadolie van vitalbix.

Hij begint weer wat af te vallen en stabieler in gewicht en hij mest niet zijn billen en staart meer vies .
Waar dat door komt weet ik nog niet ben namelijk ook van stal en dus van hooi veranderd.

Ik heb ook gekeken naar pure horse maar vind t best prijzig maar kruiden bij een balancer ben ik wel voorstander van

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:02 



 
Profiel   

Hoeveel zou ik een 2 jarige van de dc kunnen/ moeten geven? Breed and grow schuurt ie op..
De timothee versie van dc…

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:08 



 
Profiel   

Edit: zie m’n eigen antwoord al terug.
Kon de mail van Vitalbix zelf niet meer vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:38 



 
Profiel   

Daks schreef
Zijn er meer mensen die vinden dat hun paard zelf slobber maakt van de daily complete?

Hier gutst het slobberwatee echt uit de mond en dat heeft hij met ander voer niet


Mijn merrie doet het ook. Op ander voer doet ze het niet en dat at ze echt met lange tanden.
Met de daily complete likt ze de emmer uit. Denk dat ze het gewoon heel smakelijk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 02:11 



 
Profiel   

@felicity fijn dank je wel. Dan maak ik mij geen zorgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 09:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 87 van de 89 [ 2219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 84, 85, 86, 87, 88, 89  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen