Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:25

Ik voer nu de balancer van je paard gezond en fit. Bevalt goed maar is best prijzig.

De vitalbix is wat leuker geprijsd. Alleen zit er wel ijzer in. Wat niet in de balancer zit.ijzer zit genoeg in hooi en gras.
Heb ze even naast elkaar gezet.

Balancer jpgef

Afbeelding

vitalbix

Afbeelding

Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 21:28

myk_en_shant schreef:
Jessix schreef:
Dat zou inderdaad ook kunnen. :j

Ik vind het wel interessant voer, maar twijfel zelf een beetje of ik niet net een beetje extra energie moet bijvoeren aan mijn paard.. En dan heb ik om eerlijk te zijn niet zo'n zin om met pulp en zemelen aan de gang te moeten. (na jaren lang Senior Priores te hebben gemaakt voor mijn old timer ben ik daar wel even klaar mee)
Vandaar mijn vraag.


In principe is lijnzaadolie bijvoeren al voldoende, mijn lespaarden krijgen het ook op deze manier en dit is voor mijn paarden echt voldoende.


En die lijnzaad doe je door die brokjes? Eten ze dat dan wel? Hoeveel geef je van die brok? De aanbevolen 50 tot 80 gram per 100kg lichaamsgewicht?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:12

Ze krijgen ongeveer 250 a 300 gr per dag en ja doe eenmaal per dag twee a drie pompjes lijnzaadolie erover.
op dit moment krijgen ze geen lijnzaadolie omdat het weiland nu er voeding en energie rijk is.
Maar straks als land weer schraler wordt krijgen ze weer.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 00:08

karev schreef:
Ik voer nu de balancer van je paard gezond en fit. Bevalt goed maar is best prijzig.

De vitalbix is wat leuker geprijsd. Alleen zit er wel ijzer in. Wat niet in de balancer zit.ijzer zit genoeg in hooi en gras.
Heb ze even naast elkaar gezet.

Balancer jpgef

[ [url=m/zOvUqg.png]Afbeelding[/url] ]

vitalbix

[ [url=m/HJnY7a.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EE0a81.png]Afbeelding[/url] ]


IJzer moet je bekijken in verhouding tot koper en zink.

Behalve die verhouding heb ik ook gekeken naar vitamine E en selenium bij het maken van mijn keuze.

Bekijk de rijtjes nu nog eens ;)

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:57

karev schreef:
Ik voer nu de balancer van je paard gezond en fit. Bevalt goed maar is best prijzig.

De vitalbix is wat leuker geprijsd. Alleen zit er wel ijzer in. Wat niet in de balancer zit.ijzer zit genoeg in hooi en gras.
Heb ze even naast elkaar gezet.

Balancer jpgef

[ [url=m/zOvUqg.png]Afbeelding[/url] ]

vitalbix

[ [url=m/HJnY7a.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EE0a81.png]Afbeelding[/url] ]


Vitalbix bevat geen toegevoegde ijzer, alleen uit de grondstoffen afkomstige ijzer. Doordat je er minder van hoeft te voeren (paard van 500kg - ongeveer 250gr), is dit ijzergehalte te verwaarlozen tov het ijzergehalte in het gehele rantsoen.

Ik voer het nu al een mooi poosje. Mijn merens en shetten doen het er erg goed op. Ze glanzen de pan uit, zelfs in de winter. Mijn shetten zijn in de winter altijd wat aan de dunne, zijn dof en sloom. Maar deze winter glanzen ze zelfs in hun wintervacht en hebben ze geen dunne mest meer gehad. Ze zijn energiek en spelen regelmatig. Ze zitten lekker in hun vel.
Mijn merens had op een gegeven moment, tijdens de natte periode, niet meer genoeg aan vitalbix alleen. Ik heb toen Simone (feralhorsecare) gebeld voor advies. Zij heeft mij een goed voedingsadvies gegeven, met bietenpulp en plantaardige olie. En toen ging ze weer wat beter.


Doordat ik zo'n positieve ervaring heb met vitalbix en al een tijdje twijfelde om wat voor mezelf te beginnen, heb ik vorige week besloten om verkooppunt te worden van vitalbix en skincalmin. En dat had ik niet gedaan als ik niet achter vitalbix had gestaan.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:07

karev schreef:
Ik voer nu de balancer van je paard gezond en fit. Bevalt goed maar is best prijzig.

De vitalbix is wat leuker geprijsd. Alleen zit er wel ijzer in. Wat niet in de balancer zit.ijzer zit genoeg in hooi en gras.
Heb ze even naast elkaar gezet.

Wat is er dan met het ijzer gebeurd wat in de grondstoffen zit van de "balancer"? wat is er daarmee gebeurd?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:49

Ik weet het inmiddels. Jpgef voegt geen ijzer toe maar zit idd wel in de grondstoffen. Vitalbix is prijstechnisch interessanter dus ik ga het proberen!

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:04

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:12

Toch apart dan dat ik met 2 paardjes 50 dagen met een zak vitalbix doe. Het is namelijk 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht wat je ervan moet voeren.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:17

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:20

Als je idd de hoge kant aanhoudt is het duurder. Vind het ook nogal een verschil 50-80 gram. Maar voor mij kan het wel uit

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:22

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:29

Maar geef je niks bij, alleen balancer? Want als je nog wat bij geeft hoef je niet bovenin te zitten toch

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:41

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:48

galaxyfizzy schreef:
Het is meer dat ik weet dat hij het op de hoge gehaltes heel goed doet, zowel in zijn lijf alsook mentaal. Dat is de reden dat ik nogal gereserveerd ben om naar lagere gehaltes te kijken, aangezien die twee nu mooi in balans zijn. Hij krijgt verder hooi, beetje luzerne, beperkt gras, magnesium, en lijnzaad.


Kijken naar je paard is het belangrijkste wat er is. Wat je zou kunnen doen voor net dat beetje extra energie, is een andere energiebron toevoegen. Dat wil zeggen, bij lichte tot matige inspanning, aanvullen met bijvoorbeeld bietenpulp, luzerne of een plantaardige olie. En bij zware inspanning, aanvullen met granen, zoals een muesli.
Je kan altijd contact opnemen met vitalbix , om haar een voeradvies te vragen. Dan kun je altijd nog kijken of en wat je met vitelbix wel kan, zonder direct het maximum te voeren.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:13

Die gehaltes zo naast elkaar zeggen me eigenlijk niet zoveel.
De een heeft iets meer dan de andere, maar is meer dan ook beter? Wat is bijvoorbeeld de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

Als je paard te korten heeft zou je dat dan niet beter apart aan kunnen vullen ipv een complete vit./min. brok?
(zijn algemene vragen hoor, niet tegen iemand in het bijzonder :) )

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:28

Een aanvullend voer is precies wat het is: een aanvulling op iets. Op je ruwvoer dus. De tekorten en overschotten in je ruwvoer los je op met een aanvullend voer. Welk voer dat is is dus afhankelijk van de gehaltes in het ruwvoer.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

Is vitalbix dan gebaseerd op gemiddelde ruwvoer analyses? Jpgef ook. Ben wel benieuwd waar het verschil dan zo in zit

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:40

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:43

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:57

galaxyfizzy schreef:
@Sussanne: Dat is het hem juist, hij heeft absoluut geen extra energie nodig ;) vandaar een balancer (en vanwege allerlei onzin wat ik onnodig vind, wat in veel gewone brok zit. Dan voeg ik liever zelf toe wat hij nodig heeft, zoals de Luzerne en de lijnzaad). Het gaat mij puur om de hoge gehaltes vitaminen, mineralen en sporenelementen, waar hij het zo goed op doet qua in balans zijn mentaal en fysiek. Zijn voersamenstelling nu is gebaseerd op het voedingsadvies van een onafhankelijke voedingsdeskundige na analyse ruwvoer etc. Ik denk dat ik het daar eens navraag :) Vind Vitalbix namelijk nog steeds aansprekend voer en ervaringen dus ook interessant om te lezen.


Je kunt altijd eens vragen. Vragen staat vrij. Ik weet, naar veel zoeken, veel van paardenvoer, maar ik ben geen voedingsdeskundige. Al die suikers en zetmeel heb ik met mijn koudbloedjes ook niks mee, maar kijken naar je paard is zo enorm belangrijk. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere niet.
Ervaringen lezen vind ik ook nog steeds interessant, juist omdat er zoveel verschil in zit. Wat ik weet, kan ik antwoorden op geven, en anders altijd na vragen. Leer ik ook weer van :o :+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:08

galaxyfizzy schreef:
Jessix schreef:
Die gehaltes zo naast elkaar zeggen me eigenlijk niet zoveel.

Nope, heb ik ook specifiek vergeleken voor mijn paard ;) Wilde weten of het overeen kwam en wat het prijsverschil voor mij zou zijn.

Zoals ik al schreef waren mijn vragen niet aan iemand specifiek, maar gewoon hardop afvragen. En dan ook niet met mijn paard in gedachten maar gewoon in het algemeen. :)

Dat in product A. meer vitamine E zit dan in product B. wil nog niet zeggen dat het een meerwaarden heeft voor elk paard. Dat was meer mijn gedachtegang.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:10

Koper schreef:
Een aanvullend voer is precies wat het is: een aanvulling op iets. Op je ruwvoer dus. De tekorten en overschotten in je ruwvoer los je op met een aanvullend voer. Welk voer dat is is dus afhankelijk van de gehaltes in het ruwvoer.

Precies, dus om heel gericht te kunnen voeren is een ruwvoer analyse wel gewenst en wellicht ook wel een bloedtest om de te korten bij je paard op te sporen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:57

En zo heeft iedereen weer z'n eigen aanpak :)

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:25

Vanmiddag heb ik mijn eerste zak ontvangen, vanavond gevoerd aan alle 3 en het werd prima gegeten :)
Alleen moet ik zelf even wennen dat ik maar zo weinig hoef te geven :')