Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6564
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:12

Ik val even binnen. Ben DC gaan voeren ivm allergieën. Dit ging erg goed, haar allergieën verdwenen. Ik miste bij alleen DC echter wel de spieropbouw, die bleef weg. Ben toen 1/3 hooi gaan vervangen voor voordroog, en in de middag krijgt ze er nu weer een half schepje basissportbrok van Treurniet bij.

Ook meng ik de DC met wat sport muesli, maar dit is een klein beetje. Ze vind de DC namelijk niet zo lekker. En ik vind het anders zo'n kleine hap.

Ze staat nu echt goed in haar bespiering en vacht.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:22

Hier ook een pony op enkel DC die nog recreatief loopt, naar ook toen ze nog wel in de sport liep. Voer is ook zo uitgebalanceerd dat je in principe geen supplementen hoeft te voeren met uitzondering daar gelaten uiteraard.
En met een goede portie ruwvoer hoeft ze ook niet meer kwa hoeveelheid.

Utixo, hier werd het in het begin ook slecht gegeten maar moesten duidelijk wennen, nu geen problemen meer mee.

Utixo

Berichten: 6564
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:26

Ikk moet eerlijk zeggen dat ik sowieso een merrie heb die geen moer om krachtvoer geeft, dus dat hoeft niet zo zeer aan de DC te liggen. Ik vind het wel echt te weinig aanvullingen hebben voor een sportpaard, ik miste echt de bespiering. En die kwam er na wat toevoegingen vrij snel op.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:25

Voor actieve sport paarden hebben ze natuurlijk ook nog de active, wellicht dat die ook meer doet voor de spieropbouw. De complete is bedoeld om ruwvoer aan te vullen met de essentiële voedingsstoffen.

Utixo

Berichten: 6564
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:45

Ik heb de Active+ (dat is de mueslie/luzerne toch) ook een tijdje bijgevoerd, maar die vond ze helemaal niet te eten. En als je het niet eet, werkt het ook niet natuurlijk. Merries...

Voor mij werkt deze combinatie nu top, het is wellicht niet helemaal hoe het voer bedoelt is, maar soit. Heb nu ook een pensionklant die haar Fries erop heeft staan, dit is op en top recreatiepaard, en die zit echt megagoed in zijn velletje. Hij trekt opeens sprintjes en haalt geintjes uit. Wel met inachtneming van zijn karakter, dus het is allemaal niet heel spannend en snel over, maar die reageert er wel heel prima op dus.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:01

Ik kan t niet terugvinden op de site maar:
Bevat de breed and grow ook de dc brokjes of is het een aanvulling los erop?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:11

Anoniem schreef:
Ik kan t niet terugvinden op de site maar:
Bevat de breed and grow ook de dc brokjes of is het een aanvulling los erop?


Is compleet, bevat ook de brokjes

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:24

Heb antwoord van ze, bevat niet de brokjes

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:26

Anoniem schreef:
Heb antwoord van ze, bevat niet de brokjes


Niet? Ze hebben het altijd geadverteerd als zijnde ook compleet, en weinig voer nodig 'net als de active+', die wel de brokjes bevat. Apart!

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:39

Het is wel compleet maar dan zonder brokjes..

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:10

Goedemorgen, ik zag deze reactie langs komen. Hierbij even het volledige antwoord om verwarring te verkomen :) in de Breed & Grow zit geen Daily Complete, maar de Breed & Grow is wel compleet qua vitaminen & mineralen. De Breed & Grow is afgestemd op jonge paarden, dekhengsten & drachtige/lacterende merries. Het verschil zit met name in bv jodium wat wordt toegevoegd in de Breed & Grow omdat deze behoefte hoger is en het jodium uit het ruwvoer dan vaak onvoldoende is. Ook is de koper-zink-mangaan verhouding anders, afgestemd op de doelgroep.

De Breed & Grow is net als de Daily Complete & Active+ compleet, maar dan dus afgestemd op de doelgroep en bevat dus niet exact hetzelfde brokje van de Daily Complete (wat de Active+ wel heeft). Ook zijn de brokjes in de Breed & Grow een slagje kleiner, omdat ook de kleine veulentjes het moeten eten ;) Dus niet precies hetzelfde brokje, maar wel compleet.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:15

Maar als je het Bv als aanvulling wilt geven voor spier opbouw,
Ipv luzerne?

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:24

De Breed & Grow en Vitalbix Pure Lucerne+ hebben een vergelijkbaar gehalte qua VRep (eiwit), dus dat hangt af van het paard en de eigenaar, wat het beste past. Wij geven graag advies op maat dus wanneer je wilt dat we meedenken kun je het beste even ons formulier invullen: https://www.vitalbix.com/informatie-en- ... -je-paard/

Een goed rantsoen samenstellen is vanaf zoveel factoren afhankelijk (en uiteraard ook van de eigenaar) dat er niet altijd 1 sluitend antwoord te geven valt :)

Chaniek_M

Berichten: 213
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:10

Sinds kort ben ik erg geinteresseerd geraakt in het principe van vitaminebrok voor mijn kwpn'er.
Het betreft een ruin van 12 jaar, welke op zz-licht niveau gelopen heeft. Helaas ivm studie heeft hij ruim 2 jaar stilgestaan, maar sinds de zomer staat hij weer in het werk.

Afgelopen 2 zomers is hij ineens begonnen met schuren aan z'n staart, de lage waardes in zetmeel en suikers trekken mij daarom dan ook.
Op dit moment staat hij op 0,5 tot 1 kg havens basisbrok op een dag (verschil tussen dagen met of zonder arbeid) en onbeperk ruwvoer op stal, en komt aan energie niks te kort.

Het liefst ga ik kwa voer eerst weer helemaal terug naar de basis, zo weinig en schoon mogelijk, en vanuit daar eventueel opvoeren indien nodig. In de winter staat hij toch niet vol in het werk ivm de bak die niet altijd even goed te rijden is, een goed moment om dit te proberen dus.

Het liefst voer ik alleen een vitaminebrok, dus zonder aanvulling van een ander soort brok of muesli. Zijn er meer mensen die dit doen met paarden die in de sport lopen? Zo ja, in welke hoeveelheden?
Verder twijfel ik nog tussen de vitalbix DC en marstall force. De waardes verschelen naar mijn idee niet veel (voor zover ik er inzicht in heb). De waardes van marstall force zijn over het algemeen zelfs hoger. Toch zou ik met marstall force, als ik de aanbevolen hoeveelheden aanhoudt, goedkoper uit zijn.

Waarom hebben jullie de keuze gemaakt voor vitalbix DC dan wel marstall force?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:05

30g marstall force staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete op basis van de vitaminen en mineralen, dan voer je van alles het minimum per 100kg paard.

Vitalbix dc bevat ook wat extra eiwitten. Zelf voer ik daar sojaschroot voor bij, naast marstall force. Een paard van 500kg krijgt zo'n 200g sojaschroot hier en 150g marstall force. Ondanks dat geen van de paarden getraind wordt (wel 12/7 buiten), zijn het allemaal spierbonken.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:31

Ik voerde toen mijn paardje nog in het M2 liep gewoon onderhoudsdosering van de vitalbix. Merkte met name een energietekort wanneer er te weinig gras op de wei stond of wanneer het aanbod in hooi verminderde. Voerde daarnaast wel beetje bietenpulp bij, geeft ook mooie energie.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:37

Chaniek_M schreef:
Het liefst voer ik alleen een vitaminebrok, dus zonder aanvulling van een ander soort brok of muesli. Zijn er meer mensen die dit doen met paarden die in de sport lopen? Zo ja, in welke hoeveelheden?


Onze paarden (1x paard M1 dress, L springen, L sgw & 1 paard recreatief) krijgen alleen onderhoudshoeveelheid Vitalbix DC. Doen het er prima op.

Chaniek_M

Berichten: 213
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:50

Mizora schreef:
30g marstall force staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete op basis van de vitaminen en mineralen, dan voer je van alles het minimum per 100kg paard.

Vitalbix dc bevat ook wat extra eiwitten. Zelf voer ik daar sojaschroot voor bij, naast marstall force. Een paard van 500kg krijgt zo'n 200g sojaschroot hier en 150g marstall force. Ondanks dat geen van de paarden getraind wordt (wel 12/7 buiten), zijn het allemaal spierbonken.


Dat klinkt wel erg interessant. Waar haal jij je sojaschroot vandaan?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:02


scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:22

Mizora schreef:
30g marstall force staat gelijk aan 75g vitalbix daily complete op basis van de vitaminen en mineralen, dan voer je van alles het minimum per 100kg paard.

Vitalbix dc bevat ook wat extra eiwitten. Zelf voer ik daar sojaschroot voor bij, naast marstall force. Een paard van 500kg krijgt zo'n 200g sojaschroot hier en 150g marstall force. Ondanks dat geen van de paarden getraind wordt (wel 12/7 buiten), zijn het allemaal spierbonken.

Voer jij daar ook Vitalbix bij?
Of is de Marstal ipv de Vitalbix.?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:31

Ik voer zelf marstall force, maar naast vitalbix zou ik alsnog 150g sojaschroot geven.

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:40

Ik geef Gemicroniseerd lijnzaad ipv soja..

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:24

Mizora schreef:
Ik voer zelf marstall force, maar naast vitalbix zou ik alsnog 150g sojaschroot geven.


Hoe voer je de sojaschroot? Neem aan geweekt? En in welke verhouding? En hoe lang moet het weken of kun het zo droog voeren?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:09

Je kan het in principe zonder problemen droog voeren, maar hier krijgen alle dieren hun eten geweekt. 1 omdat hij zeer gevoelig is voor slokdarm verstopping, de andere 3 omdat ze wat selectief aten. De shetten krijgen hun eten 5 minuten geweekt, de grote paarden zo'n 4 uur geweekt (minimaal 30 minuten), maar dat heeft voornamelijk te maken met dat we dan toch even op stal zijn en dan hoeven we niet nog een keer.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:20