Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 89 [ 2219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 89  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

 
Profiel   

Voor een betere opname kun je het beter in 1 x voeren.
Tegenwoordig heb je ook beloningssnoepjes van feral horse care, als je alsnog een beloning wilt geven.
Als je een voeradvies op maat wil hebben en tips en trucs, dan adviseer ik je contact op te nemen met bokker Pottegieter.
Zij is de producent van vitalbix, zij kan je net even wat verder helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 19:45 



 
Profiel   

Ik geef het ook in 2 keer.
Ik zal eens proberen wat meer te geven. Ik begin altijd een beetje voorzichtig om te kijken hoe het uitpakt, maar in ons geval ga ik wat meer geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 19:49 



 
Profiel   

Hoeveel ruwvoer krijgen jullie paarden en welk ruwvoer. Misschien is er daar nog energiewaarde extra uit te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 19:53 



 
Profiel   

myk_en_shant schreef
Voor een betere opname kun je het beter in 1 x voeren.
Tegenwoordig heb je ook beloningssnoepjes van feral horse care, als je alsnog een beloning wilt geven.
Als je een voeradvies op maat wil hebben en tips en trucs, dan adviseer ik je contact op te nemen met bokker Pottegieter.
Zij is de producent van vitalbix, zij kan je net even wat verder helpen.

Goeie tip. Interessant, dat zal ik van de week eens doen.

Maar waarom is het voor de opname beter om in 1x te voeren?
De snoepjes heb ik ook gezien, maar ik wil eigenlijk niets anders voeren behalve de Vitalbix voorlopig.
De medicijnen moet hij in de ochtend hebben en ik kan me voorstellen dat het voor het herstel na een training weer beter is om na het rijden iets te geven. Vandaar dat ik het heb verdeeld zeg maar.

Mijn haf heeft onbeperkt ruwvoer. In de zomer 2x per dag hooi en staat hij op de wei met 2x per dag een verse strook gras. In de winter krijgt hij 3x per dag hooi. Zoveel dat het zo goed als onbeperkt is.
Wel van het arme soort, omdat hij enorm aanleg heeft voor overgewicht. Vandaar ook de fikse trainingen een aantal keer per week, anders groeit hij dicht in de zomer :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 19:55 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt in de winter 4 a 5 dikke plakken hooi, nu staat ze 7 uur per dag in de wei en krijgt nog hooi om 8.00 en 23.00. Verder staat ze op stro en eet daar ook nog wat van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 19:59 



 
Profiel   

Je kunt het in principe vergelijken met ons eigen ontbijt, als je maar een licht ontbijtje hebt gehad, heb je weinig energie halverwege de ochtend.
Neem je een goed ontbijt, dan heb je de hele ochtend een goede energie leverancier.
Ontbijt je te zwaar, dan heb je een te vol lichaam en moet je lichaam te veel werken om de energie om te zetten en zal je eerder futloos voelen.

Hopelijk geeft je deze voorbeelden een beetje inzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:05 



 
Profiel   

Zoals ik het lees is de ruwvoer wel mooi verdeeld over de dag. Dus daar zou het niet echt aan kunnen liggen.
Misschien zou je het eerst kunnen proberen in 1 x te geven.

Amanda, juist direct na een zware training brok geven, hindert juist het herstel, omdat het lichaam dan alle energie nodig heeft om het eten te verteren. Dus spierherstel wordt op de tweede plaats gezet.

Daarom is er ook een algemeen voeradvies om brok minimaal een uur voor of na de arbeid te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:12 



 
Profiel   

Klinkt logisch. Maar ik zie het ruwvoer als bodem. Hij krijgt 's ochtends een hoop hooi en nieuw gras, dat zie ik als zijn hoofdmaaltijd zeg maar, niet de vitaminebrok. Dat is alleen om aan te vullen in de juiste mineralen en vitamines. Dus hij start de dag wel met genoeg eten.

Voor mijn haf geldt dat hij overigens genoeg energie heeft, maar juist wat meer moeite heeft met herstel. Hij heeft af en toe spierpijn. Ik merk dat door de dosis na het rijden te verhogen, hij beter herstelt en veel minder of geen spierpijn meer heeft.
Ik zie dit niet als een brok, maar als een supplement. Juist daarvoor heb ik dit gekozen.

Op basis van de informatie van de site, voer ik het op deze manier:
Citaat
Als complete aanvulling op ruwvoer
Voor paarden die goed op gewicht zijn en voldoende energie kunnen halen uit ruwvoer is Vitalbix Daily Complete een complete aanvulling op ruwvoer.
> Voldoende ruwvoer als basis voor vezels en energie
> Vitalbix Daily Complete als aanvulling voor alle essentiƫle voedingsstoffen


En
Citaat
Extra aanvulling
Voor de meeste paarden die lichte tot matige arbeid verrichten is Vitalbix Daily Complete een complete aanvulling. Je paard dient het grootse deel van zijn energie uit ruwvoer (hooi en gras) te halen. Heeft je paard niet voldoende energie of kun je hem niet op gewicht houden dan is het mogelijk om je paard naast Vitalbix Daily Complete nog wat extra bij te voeren. Start bijvoorbeeld met het toevoegen van wat extra plantaardige olie, ca. 50 ml tot 300 ml per dag. Begin met 20-50 ml en voer dit geleidelijk op. Heeft je paard nog niet voldoende energie of blijft hij afvallen, voeg dan dagelijks bijvoorbeeld wat luzerne, geweekte bietenpulp en/of zemelen toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:15 



 
Profiel   

Ik zie het als ontbijtje plus, dus idd als aanvulling.

In principe kan het niet veel kwaad dat je wat boven de normale dosis zit. Alle vitamines en mineralen die te veel zijn, plast en poept het paard toch weer uit. Alleen is het een beetje zonde van het geld.
Waarschijnlijk is met een scheut lijnzaadolie al klaar.
Toen mijn oudje nog leefde gaf ik naast vitalbix ook een scheut lijnzaadolie om haar lichaam soepeler te houden.
Lijnzaadolie heeft meerdere goede uitwerkingen op het lichaam, blijft soepeler, goed voor de darmen, zand wordt makkelijker uit de darmen vervoerd en niet te vergeten aanvulling als energielevering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:32 



 
Profiel   

Ik zal eens kijken naar lijzaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:35 



 
Profiel   

Moet je paard het alleen wel eten, dat is bij de mijne nogal een probleem. Ik geef wel 1x per 2 weken gekookte lijnzaad als zandkuurtje en voor de darmen. Maar olie over het voer gaat hij niet eten.
Maar goed, zoals ik zal zei, de mijne heeft energie zat. Liever niet nog meer :D

Lijkt me ook niet dat als je voert tussen de aangegeven dosis, je teveel voert. Er zit nogal verschil tussen 250 en 400. Blijkbaar is 200 niet genoeg, waarom dan niet eerst ophogen naar bijvoorbeeld 300 of 350? Dat is niet boven de normale dosis, maar wel meer dan nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:36 



 
Profiel   

Het is een kwestie van gewoon uit proberen, wat voor het ene paard meer dan voldoende is, is voor de andere te weinig.

Mijn Haflingers lopen er super op, mijn paarden zijn lespaarden, dus lopen regelmatig 2 uren op een dag.
Hun herstel is eigenlijks prima, met een uur rust tussen de lessen, hebben ze voldoende energie weer.
Ze krijgen beide 225 gr vitalbix per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:48 



 
Profiel   

Ja is ook, net als met het soort krachtvoer dat je geeft.
De mijne stuiterde op metazoa, kwam slecht door zijn vacht op Marstall force. Waar andere paarden het weer heel goed op doen. Voeren is proberen en goed naar je paard kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:50 



 
Profiel   

Mijn Haflingers gingen alleen maar stuiteren van krachtvoer en ze kregen alleen maar simpele basisbrok.
Ze kregen veel ste veel aan energie binnen en die moest er uiteraard er ook uit.
Ik voer nu een jaar vitalbix, tot nu toe erg tevreden, heb niet meer van die energieknollen, maar gewoon zoals de energielevel hoort te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:54 



 
Profiel   

Brok heb ik nooit durven voeren, om precies dezelfde reden inderdaad :=
Maar dit werkt super :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 20:58 



 
Profiel   

Ik ga sowieso meer Vitalbix voeren, eerst maar kijken hoe dat gaat bevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 21:17 



 
Profiel   

Succes lotje5lotje, laat je nog wel je bevindingen hier in de topic weten. Ben namelijk wel benieuwd als het werkt, mocht ik ook in dezelfde situatie komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 21:40 



 
Profiel   

Dank! Ik ga mn best doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 21:47 



 
Profiel   

Ik denk dat ik het wil gaan voeren. Hoeveel voeren jullie je paard? Gewoon de aanbevolen hoeveelheid?

Ben ook wel benieuwd hoe groot de brokjes zijn, gebruik de brokken nu ook als beloning namelijk. Heeft iemand toevallig een foto met referentie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-15 15:55 



 
Profiel   

Ze zijn echt kleiner dan normaal biks. Ik zal vanavond een foto maken.
Ik voer 65 gram per 100 kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-15 16:03 



 
Profiel   

Bij deze naast een grasbrokje[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-15 19:46 



 
Profiel   

karev schreef
Bij deze naast een grasbrokje[ [url=m/tHp2uS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohw, dat lijkt even groot als de basisbrok van PAVO. De jaarlingbrok is dan wel weer zo groot als de grasbrok zo te zien :j
Bedankt voor de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-15 19:47 



 
Profiel   

Sussanne schreef
karev schreef
Neem de proef op de som en stop er even mee. Kan net zo goed iets anders zijn


Hoe gaat het nu je het een tijdje niet gegeven hebt? Jij had toch ook een tijdje metazoa gevoerd? Had hij het toen ook?


Denk dat je mij bedoeld! Sinds ik gestopt ben met de vitalbix heeft ze geen dikke benen meer gehad. Laatst heb ik 3 dagen weer vitalbix gevoerd en begon haar been gelijk weer vocht vast te houden. Ze krijgt nu weer metazoa en daar doet ze het goed op! Ze zal misschien wel allergisch zijn voor een bepaald bestanddeel in de vitalbix. Ponylief krijgt overigens nog steeds de vitalbix en doet het er super op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-15 10:43 



 
Profiel   

Ik ben om, als de huidige zak voer op is komt er Vitalbix :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-15 12:43 



 
Profiel   

Door omstandigheden toch maar eerder over, ze zijn er in ieder geval verzot op dus dat is een goed teken.

[ img ]
Hier op mijn hand naast de basisbrok van Pavo, scheelt bijna niets.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-15 17:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 89 [ 2219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 89  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen