Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:30

Ik had wat schrik om de Vitalbix te voederen, aangezien mijn merrie een tijd geleden (ondanks haar bloedarmoede) een veel te hoog ijzergehalte had. Met de aankoop van ander hooi was dat wel genormaliseerd, maar ik weet dat mijn gras/grond erg ijzerrijk is. Ze beweegt echter veel beter dan ooit tevoren (krijgt wel een sport- en een artrosesupplement sinds enkele maanden, dus dit kan er ook toe bijdragen), heeft meer energie, en ondanks meer voer dan vorig jaar, staat ze veel minder papperig.

Voor mij zou het wel es de oplossing kunnen zijn: paard had nogal wat tekorten (oa rode bloedcellen, vitamines en mineralen en eiwitten), maar oogde toch moddervet. Heb dan een tijdje 2 kg daags Sport Mix Zero gaan voederen, en daar deed ze het goed op tot ze weer in het gras kwam, toen werd ze weer log en papperig. Nu hoop ik eindelijk op de goede weg te zijn, en als ik het uitreken, komt het voordeliger uit dan "gewoon" krachtvoer.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:31

Ik voer nu de balancer van je paard gezond en fit. Bevalt goed maar is best prijzig.
De vitalbix is wat leuker geprijsd. Alleen zit er wel ijzer in. Wat niet in de balancer zit.ijzer zit genoeg in hooi en gras.
Heb ze even naast elkaar gezet.


De Balancer van Je Paard gezond en Fit bevat zeer zeker ijzer.
Wellicht geen toegevoegd ijzer, maar wel ijzer.
Als je grondstoffen gebruikt zoals bijv. luzerne als dragerstof en magnesium oxide als bron van magnesium, kan dat niet anders. Deze grondstoffen bevatten van nature ijzer. Heel veel luzerne producten zijn niet voor niets zo hoog ijzer, dat is een eigenschap van die vlinderbloemige.

Dat de producent van Je Paard gezonde en Fit op de website schrijft, dat haar producten geen ijzer bevatten is zodoende niet correct. Ze bevatten - net als de Vitalbix of bijv. de Victorious Secret brokjes - geen toegevoegd ijzer.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:19

Was ik idd ook al achter. Beter omschreven is dat er geen toegevoegde ijzer in zit.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:37

@Assiepassie, waarom zou magnesiumoxide ijzer bevatten? Is toch een chemisch product bestaande uit de elementen magnesium en zuurstof? Wat luzerne betreft ben ik het wel met je eens.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:41

De ijzer die in Vitalbix zit is inderdaad niet apart toegevoegd, dat is ijzer die in de grondstoffen zit. Dat staat gewoon zo op hun site. Zelfs ik kan het er zo vinden.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:38

hwn schreef:
@Assiepassie, waarom zou magnesiumoxide ijzer bevatten? Is toch een chemisch product bestaande uit de elementen magnesium en zuurstof? Wat luzerne betreft ben ik het wel met je eens.


Dat klopt op zich wel: twee elementen, mg en o.
Feit is, dat je ook te maken hebt met ijzer'besmetting'.
Hoe lichter de mgo van kleur is, hoe beter de kwaliteit.
Hoe meer oranje van kleur, des te hoger het ijzergehalte. Denk bijv. aan de Himalaya likstenen.

Hier wat uitleg:http://forageplus.co.uk/product/magnesium-oxide-heavy-grade-60-7/

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:14

Mijn paarden staan sinds een maand ook op vitalbix, onze pony doet het er ontzettend goed op, en ziet er ook goed uit. Mijn merrie had echter plots erg veel vocht in haar benen, vrijwel korte tijd nadat ik ben overgegaan op de vitalbix. Toen weer over gestapt naar de oude brok en het was weg.. Toeval of ligt het toch hier aan? Ik ben sinds vandaag weer begonnen met de vitalbix en ben erg benieuwd hoe haar benen daar onder blijven!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:53

_Cher schreef:
Mijn paarden staan sinds een maand ook op vitalbix, onze pony doet het er ontzettend goed op, en ziet er ook goed uit. Mijn merrie had echter plots erg veel vocht in haar benen, vrijwel korte tijd nadat ik ben overgegaan op de vitalbix. Toen weer over gestapt naar de oude brok en het was weg.. Toeval of ligt het toch hier aan? Ik ben sinds vandaag weer begonnen met de vitalbix en ben erg benieuwd hoe haar benen daar onder blijven!


Mijn paard krijgt dat door lucerne. Dat zit toch ook in de vitalbix ?

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:21

Ik heb de indruk dat mijn veelvraat het plots niet lekker meer vindt. Gisteren weer bloedonderzoek laten doen ter controle, ik wacht nu de resultaten af, en aan de hand daarvan zal ik zien of het volgende winter Vitalbix of Sport Mix Zero wordt.

_Cher

Berichten: 1123
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:24

Maris schreef:
_Cher schreef:
Mijn paarden staan sinds een maand ook op vitalbix, onze pony doet het er ontzettend goed op, en ziet er ook goed uit. Mijn merrie had echter plots erg veel vocht in haar benen, vrijwel korte tijd nadat ik ben overgegaan op de vitalbix. Toen weer over gestapt naar de oude brok en het was weg.. Toeval of ligt het toch hier aan? Ik ben sinds vandaag weer begonnen met de vitalbix en ben erg benieuwd hoe haar benen daar onder blijven!


Mijn paard krijgt dat door lucerne. Dat zit toch ook in de vitalbix ?


ja dat klopt, maar ze krijgt al langere tijd daily plus Door haar brok waar ook luzerne in zit. Hier heeft ze nog nooit dikke benen van gehad. Zag nu net dat haar li voorbeen wat opgezet was dus vanavond krijgt ze weer andere brok.

ik blijf het toch vreemd vinden.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:27

Neem de proef op de som en stop er even mee. Kan net zo goed iets anders zijn

Pottegieter
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-03-14

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:20

Dikke benen kan een reactie op luzerne zijn. Dat zou door de luzerne in de vitalbix kunnen komen maar dat is een dergelijke kleine hoeveelheid dat dat niet snel voorkomt. Het is eerder aannemelijk dat het door de toevoeging van de extra luzerne komt. Daily Plus bevat inderdaad ook wat luzerne dus het lijkt erop dat het bij jouw paard om de hoeveelheid luzerne gaat.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:57

karev schreef:
Neem de proef op de som en stop er even mee. Kan net zo goed iets anders zijn


Hoe gaat het nu je het een tijdje niet gegeven hebt? Jij had toch ook een tijdje metazoa gevoerd? Had hij het toen ook?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:43

Dit is een ietwat ouder topic. Maar wilde geen nieuw topic aanmaken.
Ik voer momenteel de Equilin Balancer.

Mijn oog is echter gevallen op de vitalbix. Bij meerdere paarden is dat ook wel prijstechnisch een iets interessanter product.
Maar weet iemand hier iets over de opneembaarheid van de vitaminen? (organisch of synthetisch?)

En tot slot zijn we ook iets verder in de tijd... en dus zijn er wellicht ook meer lange termijn berichten?

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:46

Ik voer het sinds zondag aan mijn merrie. Ipv de metazoa waarbij ik de scheve Ca-P verhouding toch minder fijn vond. Nog niet echt iets zinnigs over te zeggen op deze korte termijn. Ze vindt het wel lekker in elk geval en dat is goed nieuws (had eerst een proefverpakking geprobeerd). Ben ook benieuwd hoe ze het erop gaat doen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:06

Ik voer het nu een maand of 3. In het begin kreeg hij ineens explosief mok. Vaak is het een weerstand probleem, maar het kan ook het afscheiden van afvalstoffen zijn. Ik ben het blijven voeren en heb nu een paard dat super in zijn vel zit. Of nou ja, pony. Hij glimt je tegemoet, heeft mooie appeltjes, is actief zonder te stuiteren.

Hiervoor voerde ik Marstall Force. Deed hij het op zich goed op, maar duurde lang voor hij uit zijn vacht kwam, elke keer plekjes mok, het was het eigenlijk net niet.
Daarvoor Metazoa, maar daar ging hij van stuiteren :=

En de Vitalbix eet hij voor het eerst zonder muesli er doorheen. Hij vindt het erg lekker en hij is een enorm lastige eter. Dat wil best wat zeggen :D
Ik ben er in ieder geval heel tevreden over en mijn haflinger ook.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:06

Ik voer het nu al een lange tijd en ook mijn paardjes glanzen mij tegemoet. Zelfs de shetjes, die normaliter toch altijd wat dof waren, zitten lekker in hun vel. Een van mijn shetten is snel aan de dunne, maar tot nu toe heeft ze daar niet veel last van. Zij heeft zomerexcem, dus mag sowiezo niet veel suikers hebben, dus dit is helemaal ideaal voer voor haar (omdat ik zo achter het product sta ben ik het gaan verkopen)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:37

Sussanne schreef:
karev schreef:
Neem de proef op de som en stop er even mee. Kan net zo goed iets anders zijn


Hoe gaat het nu je het een tijdje niet gegeven hebt? Jij had toch ook een tijdje metazoa gevoerd? Had hij het toen ook?



Heb je het tegen mij? Mijn reactie was aan iemand hierboven die dacht dat haar paard dikke benen van lucerne kreeg.

Maar ik heb idd ook metazoa gevoerd. Daar werd ze druk van. Nu op vitalbix is de rust terug. Ben nu met de 2e zak bezig.

Sussanne
Berichten: 248
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Midden Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:18

Ow sorry, heb ik verkeerd gelezen :+ .... Fijn dat hij het goed doet op vitalbix.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:08

Ik voer ook sinds anderhalve maand Vital Bix aan mijn haflinger en twee mini shetten, samen met een handje grasbrokjes. De paarden zien er erg goed uit, ze lijken iets minder vet en meer opgedroogd. Ik vond mijn haflinger ietsje aan de trage kant en voer nu een klein beetje (2 handjes) sport musli van Havens bij als ik ga rijden. Sindsdien is ze erg schrikkerig en in het bos niet te rijden van de kijkerigheid......zou zo'n klein beetje musli nou zo'n invloed hebben?????
Ik zoek dus iets naast de Vital bix om iets meer power te krijgen zonder schrikkerigheid.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:24

Hoeveel vitalbix geef je? Kun je die dosis niet iets ophogen?
En ja, dat kan zeker verschil maken weet ik uit ervaring. :j

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:29

200 gram per dag plus nog iets grasbrok.
Dus dat is wel de minimale hoeveelheid Vitalbix voor een haflinger van ongeveer 500 kilo.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:44

Ja dat deed ik ook. Ik merkte dat hij vooral iets te kort kwam voor herstel na een flinke rit of training. Ik geef nu 250/300gr na het werk en hij doet het er al veel beter op. Misschien kun je dat eens proberen. Het is 50-80gr per 100kg, dus voor een haf van 500kg 250-400gr.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:55

In plaats van grasbrok, kun je beter lijnzaadolie geven voor wat extra energie en eventueel aanvullen met lucerne.

Vraagje geven jullie het brok in 1 x of in meerdere porties per dag.
Beter is in 1 x ivm betere opname in het lichaam.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:05

Ik geef het in 2x. 's Ochtends met zijn medicijnen 50-100gr en dan nog een beker 's middags na het rijden.