Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:32

Mijn paard kreeg eerst 2x 0,5 kg pavo basisbrok in het stalseizoen.
Nu een mix van Active+ en DC, 2x 0,3 kg. Geen ontploffingsgevaar meer, en eindelijk verlost van haar zachte natte stralen.
Ik voer dus veel minder qua gewicht, maar ze staat er veel beter bij.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:08

timokyana schreef:
Ik ben na jaren overgestapt op agrobs. Reden is dat enkele paarden schuurden en platte mest hadden en mest aten. Ze vinden het erg smakelijk tot nog toe, het ziet er goed uit en ruikt goed. De mest en jeuk lijkt al iets te verbeteren maar is nog te vroeg.
Mest eten is gestopt.


Ben je van vitalbix op agrobs overgestapt? Ik ga eens lezen over dat voer

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:11

Fijn spul, agrobs..

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:06

Zeker! Welke soort geef je?

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:54

Ik? Momenteel de grunmusli.
Maar bijna op en dan wil ik denk ik voor de winter naar fetura of wiesencobs.
Fetura heb ik afgelopen winter gegeven.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:09

Ik ben nog steeds méér dan tevreden over de resultaten Van Vitalbix Daily Complete (het vit./min.supplement).
Japie (Bonte Jaopie) is er zo enorm van opgeknapt na zijn vreselijke vermagering/terugval t..v. bloedworminfectie, dat ik dit gewoon year round wil blijven doorvoeren. Mij merrie Khavanna krijgt er oog elke ochtend (iets minder) van en ook die is fantastisch opgeknapt van haar latente HB (plus afgeknepen voerbeleid, natuurlijk).

Dit zijn twee 100% dag en nacht year round weidepaarden, die eigenlijk nooit iets anders krijgen dan gras/hooi/kuil, verder geen krachtvoer of zo. Voor hen werkt het, net twee nieuwe zakken VDC besteld.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:17

Ik geef nu ongeveer een jaar vitalbix DC aan mijn paard. Hij was te mager toen ik hem kocht maar is nu weer ontzettend goed opgeknapt en sinds we terug trainen sinds augustus is hij ook terug mooi bespierd aan het worden.
's Ochtends krijgt hij zo'n 175gr DC met 200gr Luzerne ++ (meer luzerne laat hij staan en het is zonde om het weg te gooien.) Hetzelfde 's avonds. Als hij terug van de weide afkomt, doe ik er ook een beetje lijnzaadolie bij.


Ik had vorig jaar ook een zak nutrimash besteld om te proberen .. maar die was ik kwijtgeraakt op een of andere manier (op hetzelfde moment paard verhuisd en ik ook verhuisd en die zak is toen bij de ouders blijven staan in de garage.. onopgemerkt :+ ).
Nu is deze zak dus al een jaar open. Zou ik het nog kunnen voeren of toch maar niet? Hij is niet netjes dicht gebleven d us daarom twijfel ik enorm..

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:38

Kategida schreef:
Ik geef nu ongeveer een jaar vitalbix DC aan mijn paard. Hij was te mager toen ik hem kocht maar is nu weer ontzettend goed opgeknapt en sinds we terug trainen sinds augustus is hij ook terug mooi bespierd aan het worden.
's Ochtends krijgt hij zo'n 175gr DC met 200gr Luzerne ++ (meer luzerne laat hij staan en het is zonde om het weg te gooien.) Hetzelfde 's avonds. Als hij terug van de weide afkomt, doe ik er ook een beetje lijnzaadolie bij.


Ik had vorig jaar ook een zak nutrimash besteld om te proberen .. maar die was ik kwijtgeraakt op een of andere manier (op hetzelfde moment paard verhuisd en ik ook verhuisd en die zak is toen bij de ouders blijven staan in de garage.. onopgemerkt :+ ).
Nu is deze zak dus al een jaar open. Zou ik het nog kunnen voeren of toch maar niet? Hij is niet netjes dicht gebleven d us daarom twijfel ik enorm..


Nee niet meer voeren. De kans is ook 100% dat die de houdsbaarheid datum heeft bereikt.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:30

Mijn pony krijgt ook vitalbix daily complete. Hij heeft dit eigenlijk altijd al gehad omdat het zo laag in suikers zit. Hij krijgt niet heel veel omdat hij wat overgewicht had, maar ik ben meer dan tevreden. Hij ziet er ontzettend goed uit!

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:10

xRiiannex schreef:
Kategida schreef:
Ik geef nu ongeveer een jaar vitalbix DC aan mijn paard. Hij was te mager toen ik hem kocht maar is nu weer ontzettend goed opgeknapt en sinds we terug trainen sinds augustus is hij ook terug mooi bespierd aan het worden.
's Ochtends krijgt hij zo'n 175gr DC met 200gr Luzerne ++ (meer luzerne laat hij staan en het is zonde om het weg te gooien.) Hetzelfde 's avonds. Als hij terug van de weide afkomt, doe ik er ook een beetje lijnzaadolie bij.


Ik had vorig jaar ook een zak nutrimash besteld om te proberen .. maar die was ik kwijtgeraakt op een of andere manier (op hetzelfde moment paard verhuisd en ik ook verhuisd en die zak is toen bij de ouders blijven staan in de garage.. onopgemerkt :+ ).
Nu is deze zak dus al een jaar open. Zou ik het nog kunnen voeren of toch maar niet? Hij is niet netjes dicht gebleven d us daarom twijfel ik enorm..


Nee niet meer voeren. De kans is ook 100% dat die de houdsbaarheid datum heeft bereikt.

Daar vreesde ik al voor, jammer om het weg te gooien maar liever weggooien dan een ziek paard. Nja, misschien nog eens een nieuwe zak halen voor de lekker voor in de winter.

TessvdGugten
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:58

Is er iemand die een combinatie van DC en Breed & Grow voert?

Mijn tinkermerrie(kruising) van 18 staat sinds 2 jaar (sinds ik haar heb) weer “volop” in training, dressuurmatig.

Sinds vorig jaar is haar rantsoen omgegooid i.v.m. verleden met hoefbevangenheid en ze was toen te dik. In de zomer met weidegang gaat dit rantsoen goed, maar in valt ze in de winter heel erg in.

Ik voer nu (naast weidegang):
2x daags 180 gram DC
2x daags +/ 400 gram Subli luzerne (Vitalbix laat ze staan?)
90 ML lijnzaadolie per dag
58 gr. Lifeforce elite supplement
2x daags grote plak hooi, zodra van het land af zijn wordt dit meer.

In het land staat ze met graasmasker ivm appels en de hoefbevangenheid.

Omdat ik merk dat de bespiering zeker in de wintermaanden achterblijft/terugvalt denk ik dat ze aan bovenstaand niet genoeg heeft. En om de een of andere reden spreekt de B&G mij meer aan om in de wintermaanden te geven dan de Active+. Nu wil ik niet volledig de DC vervangen door B&G omdat ik bang ben dat ze dan weer te veel aanzet, maar zou iemand mij wellicht kunnen helpen met de verhoudingen?

Paard is +-450 kg.
Ik dacht zelf aan 300 gram B&G om mee te beginnen: 150 gram per 100 kg lichaamsgewicht
Dan blijft er nog 250 kg over, stel ik zou dan 70 gram DC per 100 kg (matige arbeid) voeren kom in uit op 175 DC per dag erbij. Klopt mijn berekening zou of zit ik he-le-maal verkeerd te denken?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:16

Hoe staat ze? Buiten? Binnen? Deken of niet? En heel belangrijk, hoeveel ruwvoer en wat voor ruwvoer? Als ze van gras naar beperkt hooi of kuil gaat scheelt ook.
Zou in eerste instantie zorgen dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgt in de winter en je kan de lucerne nog even wat ophogen.

Ik ken de B&G niet, maar denk dat daar ook de DC in is verwerkt?

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:45

TessvdGugten schreef:
Is er iemand die een combinatie van DC en Breed & Grow voert?

Mijn tinkermerrie(kruising) van 18 staat sinds 2 jaar (sinds ik haar heb) weer “volop” in training, dressuurmatig.

Sinds vorig jaar is haar rantsoen omgegooid i.v.m. verleden met hoefbevangenheid en ze was toen te dik. In de zomer met weidegang gaat dit rantsoen goed, maar in valt ze in de winter heel erg in.

Ik voer nu (naast weidegang):
2x daags 180 gram DC
2x daags +/ 400 gram Subli luzerne (Vitalbix laat ze staan?)
90 ML lijnzaadolie per dag
58 gr. Lifeforce elite supplement
2x daags grote plak hooi, zodra van het land af zijn wordt dit meer.

In het land staat ze met graasmasker ivm appels en de hoefbevangenheid.

Omdat ik merk dat de bespiering zeker in de wintermaanden achterblijft/terugvalt denk ik dat ze aan bovenstaand niet genoeg heeft. En om de een of andere reden spreekt de B&G mij meer aan om in de wintermaanden te geven dan de Active+. Nu wil ik niet volledig de DC vervangen door B&G omdat ik bang ben dat ze dan weer te veel aanzet, maar zou iemand mij wellicht kunnen helpen met de verhoudingen?

Paard is +-450 kg.
Ik dacht zelf aan 300 gram B&G om mee te beginnen: 150 gram per 100 kg lichaamsgewicht
Dan blijft er nog 250 kg over, stel ik zou dan 70 gram DC per 100 kg (matige arbeid) voeren kom in uit op 175 DC per dag erbij. Klopt mijn berekening zou of zit ik he-le-maal verkeerd te denken?


Weliswaar voer ik geen B&G, maar ook mijn paard viel wat terug op de DC.
Daarom ben ik overgestapt op de Active+ en sinds die tijd heb ik een ander paard.
Veel voller en mooier gespierd.
Ik weet niet wat je terughoudendheid tegenover de Active+ is, maar misschien toch het overwegen waard

IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:32

Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:48

IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?


Van Active+ hoef je als je óók DC voert natuurlijk niet de hele aanbevolen hoeveelheid te voeren.
Zelf ben ik géén fan van reguliere sportbrok. Ik voer liever zuiverder. Als je energie nodig hebt, kan olie een goede aanvulling zijn (ik voer zelf een lijnzaadbrokje bij mijn basisvoeding), of - als je paard daar tegen kan - pure granen (en nou valt vást half bokt over me heen ;) ). Spelt en haver vind ik zelf fijne granen om te voeren - in kleine hoeveelheden -, gewoon los verkrijgbaar en niet duur. Tarwe, gerst en mais voer ik liever niet.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:45

Ik geef vrijwel nooit de aanbevolen hoeveelheid sportbrok, als aanvulling geef ik DC al jaren. Gemixt met pavo, havens of luzernebrok, bevalt gewoon goed.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:56

Ik geef B&G in combi met de DC aan mijn 2 jarige, maar die krijgt 1/3e van de hoeveelheid omdat ze anders tonnetje rond en veel te energiek wordt :=

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:50

Ik heb de combinatie DC en Breed&grow aan mijn oude Haflinger gevoerd en was er tevreden over. De verhouding liet ik af hangen van de hoeveelheid beschikbaar gras en dr conditie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:20

IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?


Misschien eerst kijken naar een verantwoorder trainingsschema?
5/6 x pw trainen is echt veel te veel. Je paard vreet op die manier zijn spieren op.
Je bouwt niet op maar breekt af in die frequentie.

Volg anders eens een cursus trainingsfysiologie.
hanteer tussen iedere training iig 1 dag rust.
Dan kan je paard ook beter zijn energie reguleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:20

IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?

Als je de Active bij gaat voeren, kan de dosering van de DC naar beneden. Daar komt bij dat je geen kilo's Active hoeft te voeren. Bij ons is een 500gr per dag (Active) al ruim voldoende bv. In de zomer is de hoeveelheid zelfs lager omdat de paarden het merendeel op het land staan.
Al met al vallen de kosten dan nog best mee.

IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:19

Ninx schreef:
IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?


Misschien eerst kijken naar een verantwoorder trainingsschema?
5/6 x pw trainen is echt veel te veel. Je paard vreet op die manier zijn spieren op.
Je bouwt niet op maar breekt af in die frequentie.

Volg anders eens een cursus trainingsfysiologie.
hanteer tussen iedere training iig 1 dag rust.
Dan kan je paard ook beter zijn energie reguleren.

En als ik bijvoorbeeld om de dag intensief zou gaan trainen, dat zou dan neerkomen op 3/4 keer per week en dan nog 1 keer longeren en 1 rustige buitenrit. Is dat dan te veel volgens jou? Of zou ik dan beter 3/4 keer in de week intensief kunnen trainen en de rest helemaal vrij? Ik sta er best voor open om iets anders te proberen met mijn training.


De rest ook bedankt voor de reacties! Ik ga eens meer informatie zoeken over wat jullie adviseren.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:54

IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?

Ik gaf een muesli van subli bij aan mijn haflinger, ook zo’n 5/6 keer trainen per week op L niveau. Ik gaf eerst de subli muesli met kruiden, maar daar kreeg ze wat jeuk van (en ik ben sowieso van plan om gewoon steeds te wisselen van soort voor de afwisseling) dus nu heb ik de cavalor pianissimo (als ik het goed schrijf) en daar ben ik erg tevreden over.
Ik geef het eigenlijk meer als beloning, maar steeds meer als aanvulling, maqr ze is erg heet van karakter, ik geef dus ong een bekertje (die van vitalbix) van de muesli per dag. Daar merk ik al heel veel vqn hahah, maar nogmaals, ze is sowieso erg heet.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:29

Toevallig voer ik de B&G naast de DC aan mijn 6 jarige sportmerrie. Om dezelfde reden als jij, meer eiwitten voor de Spieropbouw. De samenstelling sprak mij ook meer aan dan de A+ en het is goedkoper.

Ik voer 1 schep per dag +- 850 gram naast de DC voor extra energie en eiwit. Ze doet het qua energie super hierop en ziet er goed uit, minder vervet/opgeblazen als op reguliere sportmuesli.

Merrie is overigens >170 hoog en +- 600 kg.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:37

IndyK95 schreef:
Ik voer al een tijdje Vitalbix Daily Complete aan mijn haflinger en ik ben er opzich heel tevreden over, maar ze mist wel wat energie. We trainen 5/6 keer in de week, nog wel op B niveau. Ik zit te denken om de Daily Complete te mengen met een sportbrok, maar ik vind de Active+ dan wel heel duur.. iemand ervaring met de DC gemengt met een andere sportbrok? Bijvoorbeeld die van Subli?


Zie ook mijn reactie hierboven, mijn paard krijgt merkbaar meer energie van 1 schep per dag..denk dat jij met veel minder af kunt.. Zou het gewoon eens proberen.

Ook denk ik niet dat je te hard traint en je bang moet zijn dat je spieren afbreekt zoals iemand hierboven zegt. Misschien dat meer afwisseling goed is om frisheid in het hoofd te houden, maar spieren afbreken bij 5 dagen in de week trainen op b niveau geloof ik niet, dan praat je over andere trainingniveaus.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:09

Mijn Haflinger krijgt sinds 1,5 week weer de DC en ik had gister echt een bommetje onder het zadel. Ik rij 3x in de week met haar.