Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor ruwvoer voer jij?

 
Profiel   

Gezien er zoveel verschillende soorten ruwvoer zijn, ben ik erg benieuwd naar wat iedereen hier op Bokt voert aan zijn paarden en vooral waarom!

Weet je bijvoorbeeld wat er in zit dankzij een analyse en voer je dit daarom? En waarom past dit type ruwvoer goed bij jouw paard? Ik gok dat iedereen zo zijn eigen beweegredenen heeft om een bepaald ruwvoer te voeren en het lijkt me reuze interessant om meer te weten te komen over bepaalde ruwvoer behoeften van diverse type paarden. Dit kan namelijk zo wisselend zijn.

Ik zal zelf aftrappen: Ik sta nu op een stal waar mooi voordroog gevoerd wordt. Het is eigenlijk bijna altijd mooi zacht droog spul en een enkele keer iets vochtiger, nooit dat hele natte spul. Ik ben hier onwijs blij mee, gezien mijn paard gevoelige longen heeft en met dit ruwvoer eindelijk niet meer hoest. Het is niet het meest populaire ruwvoer, maar ik ben er voor mijn huidige paard onwijs blij mee. Hij is ook al wat ouder en staat nog volop in het werk, dus rijk ruwvoer mag hij prima hebben. Overigens is dit niet geanalyseerd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:15 



 
Profiel   

Inderdaad interessant en wisselend, gelukkig maar dat de mogelijkheden er zijn om uit verschillende soorten ruwvoer te kiezen.

Mijn merrie van bijna 19 jaar krijgt 4x per dag afgewogen nat hooi. Nat vanwege gevoelige longen. Het hooi is bewust getest en qua suikers oké voor mijn hb-gevoelige merrie. In de zomer staat ze een aantal uur op gras (met graasmasker) en krijgt ze daarnaast nog haar hooi (wel iets minder).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:28 



 
Profiel   

Zoveel verschillende soorten? Ruwvoer voor paarden is hooi, voordroogkuil en stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:41 



 
Profiel   

Goed droog hooi van eigen land. Laag in suiker, hoog in eiwit. Verder nog een paar flinke scheppen luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:43 



 
Profiel   

Hooi. Kleine pakjes en grote pakken.
De structuur wisseld wel van grof tot fijn hooi.

Ik sta op pension en ze doen hier erg hun best goed hooi te vinden.

Mijn paard en nog een paard van stal verdragen niks uit plastic. Dan ik hb en spierverzuring 100% gegarandeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:47 



 
Profiel   

pillow schreef
Zoveel verschillende soorten? Ruwvoer voor paarden is hooi, voordroogkuil en stro.


En die zijn weer op te delen in nog meer ruwvoersoorten ;-) wat denk je van GRAS, Graszaadhooi, gerstestro, luzerne, alfalfa, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:49 



 
Profiel   

pillow schreef
Zoveel verschillende soorten? Ruwvoer voor paarden is hooi, voordroogkuil en stro.


Er zit best wel veel verschil in het type gras en wanneer dit gemaaid is met wat je ruwvoer uiteindelijk echt bevat. Soms is het heel rijk, andere keren erg arm en alles daar tussenin. Afgezien dat het dus heel wisselend kan zijn per baal, zijn er wel wat 'standaarden' zoals dat graszaadhooi bijvoorbeeld bekend staat als arm spul. In stro heb je ook meerdere gradaties voor wat beter of minder geschikt is als voeding en bij kuil heb je alles van wat bijna op hooi lijkt tot dat zure koeienkuil. Daarnaast wordt onder ruwvoer soms ook nog bossage geschaard zoals wilentakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:52 



 
Profiel   

Overwegend word er bij ons hooi gevoerd, niet getest maar wel van vaste leverancier, weidegang, stro, takken, vers geplukte kruiden en riet.

Dan voer ik zelf nog een portie lucerne bij omdat hij wat meer eiwit mag hebben dan hij nu binnenkrijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:54 



 
Profiel   

Mijn shetlanders staan op onbeperkt onbemest eerste snee kruidenhooi van een lokaal boertje die zelf ook een kudde shetlanders heeft lopen. Het is dus over het algemeen erg laag in waardes (dit is wel een gok want ik test niet). Volgens mij is het ook natuurhooi. De eerste snee gaat er laat af, halverwege juni dus pas als het gras gebloeid heeft. Nadeel is dus dat ik ze als ze flink in het werk staan goed extra moet bijvoeren. Maar voordeel is weer dat ze niet snel te dik staan van dit hooi. Verder ruikt het heerlijk, dat is mijn eigen mening ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 16:55 



 
Profiel   

Het ligt ook aan het paard.
Mijn veulen van 7 maand kan absoluut geen hooi uit plastic verdragen.
Hoe mooi droog het ook is.
Dat fermentatie proces in plastic kan hij gewoon niet tegen.
Heb het 2x geprobeerd maar raakt meteen aan de dunne.
Gewoon echt hooi er in prachtige mest balletjes.
Ook op zijn opfok plekje moesten ze er helaas aan geloven.

Mijn volwassen paarden kunnen er prima mee uit de voeten mits de suiker waarde laag is.

Toch maar overgestapt om ook mijn volwassen paarden weer op echt hooi te zetten.
Het is in mijn ogen toch ook echt beter.
Wel weide hooi.
Geen graszaad hooi.
Ik test zelf de suiker waarde.
Handig is het niet want moet om de 3 weken hooi ophalen.
Die midibaaltjes kan ik wel kwijt hier op het erf.
Maar het hooi moet in mijn trailer blijven liggen.
Maar ik heb het er voor over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 17:00 



 
Profiel   

pillow schreef
Zoveel verschillende soorten? Ruwvoer voor paarden is hooi, voordroogkuil en stro.

En luzerne, grasbrok, ruwvoermix, grasmix, esparcette, timothee, takken, andere planten/kruiden. Binnen hooi en stro is variatie. En zelfs bietenpulp wordt tot de ruwvoeders gerekend.

Ik voer onverpakt hooi, helaas wel te hoog in suiker naar mijn zin. Daarom voer ik stro bij. En het is te laag in eiwitten, dat vul ik ook aan.
Verder krijgen ze een vitaminebrokje. Mijn ruin krijgt daar een ruwvoermix door voor wat meer volume, mijn merrie ook ruwvoermix + esparcettebrokje voor de eiwitten en de shet een handje ruwvoermix om wat beter te kauwen. En voor de fun wat wilgentakken 2x per week.
Verder staan ze bijna dagelijks een uurtje op de wei. En langs de track staan bomen en struiken waar ze van kunnen snacken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 18:57 



 
Profiel   

pillow schreef
Zoveel verschillende soorten? Ruwvoer voor paarden is hooi, voordroogkuil en stro.


Er zijn immers ook maar 3 soorten krachtvoer: brok, muesli en slobber....

Hier voeren we op het moment duits kruidenhooi, pavo fiber nuggets (de grote paarden 250g/dag, de shetten 100g/dag) en de grote paarden hebben ook nog toegang tot de droogste wei, al staat daar niet veel op.

Duits kruidenhooi is gekozen omdat het dit jaar na graszaadhooi van onze leverancier het laagste aantal ewpa/kg had. Eerder voerden we graszaadhooi, maar daar hebben we een moeizame partij van gehad met 2x koliek tot gevolg en toen zijn we overgestapt op eerst weidehooi (want toen het laagste in ewpa) en nu dan kruidenhooi. We zijn niet teruggegaan naar graszaadhooi omdat de paarden niet langer te vet worden.

De fiber nuggets is een combinatie van factoren. Naast het graszaadhooi wil ik altijd ook een kleine dosis gewoon hooi voeren, dit heeft te maken met zowel het mangaan-gehalte als het fosforgehalte dat in graszaadhooi erg laag is en in vitaminekorrel niet/nauwelijks toegevoegd wordt omdat het in gewoon hooi voldoende zit. 2 van de 4 krijgen jeukklachten op luzerne, dus we hadden een luzernevrij product nodig. Wij verslobberen het hapje mineralenbrok + soja + lijnzaadolie en willen graag wat meer volume, maar dan wel in een vorm die makkelijk opslaat en doseert/voert. Dus geen ongeperst gehakseld of lang ruwvoer. Geperst gemalen had wel gemogen, maar een geperst gehakseld product is voor ons ook goed. Het moet ook nog goed verkrijgbaar zijn, dus niet enkel online te bestellen of ver voor moeten reizen. Fiber nuggets voldoet aan al onze eisen.

Gerstestro voeren we niet omdat we ook geen stro als bodembedekking gebruiken. Stro trekt ratten aan, wij zijn o.a. vanwege de ratten van vlas overgegaan op houtvezel (want vlas zijn ze ook dol op, maar houtvezel ontwijken ze). Voor de hond hadden we nog wel een pak stro liggen, dat is compleet doorgeplozen door de muizen en ratten. We hebben daarom gekozen om ook geen voederstro te gebruiken en dus op te slaan. Anders had ik het graag aangeboden, maar nu blijven we aardig ratvrij (alleen direct na het oogsten van de tarwe om ons erf heen hebben we ze een periode).
´
In het verleden hebben we wel voordroog gevoerd, maar de leverancier in de buurt heeft toen een aantal keer slechte balen geleverd en toen wij de laatste keer het lieten ophalen behoorlijk banketstaaf over gedaan (er zit schimmel aan de bovenkant van de baal => dan had je de andere kant open moeten maken, dan had je het niet gezien). Halen is voor ons eigenlijk niet te doen en we hebben nog wel een leverancier geprobeerd maar dat aten de paarden niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:38 



 
Profiel   

Ik voer Nederlands hooi in kleinde balen. Zit wel te denken om over te gaan op grote balen omdat dat meestal iets in de prijs scheelt en het allemaal al genoeg kost.
Eerder koos ik op basis van testuitslag, maar inmiddels weet mijn hooileverancier precies wat ik wil als ik er om vraag en hoef ik niks meer na te pluizen. :D
Voor mijn paarden is van belang dat het niet te grof is (krijgt mijn oudje niet meer weg) en niet te rijk in suikers (heb er een die HB is geweest), maar ook niet te arm.
En ik zweer bij mijn leverancier. Het is altijd goed spul, nooit schimmel of andere ellende, stevige balen dus waar voor je geld.
En nooit problemen met bestellen of leveren, altijd voorraad en netjes bezorgd. Wat wil een mens nog meer!
Ze krijgen hier onbeperkt overigens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 22:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen