Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:45

Je hebt daarin helemaal gelijk denk ik. Ik heb de 18+ in ieder geval al opgehoogd naar 1200 gram droog. Daar wil ik dan 250 gram topsport aan toevoegen. Als ze minder stress heeft in de kudde kan ik de 18+ weer wat verlagen. Ik vraag me af in hoeverre ik dan nog metazoa moet geven, ze krijgt dan al bijna 1,5 kg krachtvoer in één keer :o Is dat niet voldoende? Ik ben destijds begonnen met metazoa om als basis een vitaminebrok te geven. Nooit gedacht dat ze er nog zoveel ander voer bij moest hebben. Ze krijgt 24/7 hooi met grasjes om te knabbelen.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:48

Macs schreef:
Je hebt daarin helemaal gelijk denk ik. Ik heb de 18+ in ieder geval al opgehoogd naar 1200 gram droog. Daar wil ik dan 250 gram topsport aan toevoegen. Als ze minder stress heeft in de kudde kan ik de 18+ weer wat verlagen. Ik vraag me af in hoeverre ik dan nog metazoa moet geven, ze krijgt dan al bijna 1,5 kg krachtvoer in één keer :o Is dat niet voldoende? Ik ben destijds begonnen met metazoa om als basis een vitaminebrok te geven. Nooit gedacht dat ze er nog zoveel ander voer bij moest hebben. Ze krijgt 24/7 hooi met grasjes om te knabbelen.

Een update: Mijn meisje ziet er super goed uit. Ze heeft een gezond laagje vet (mag nog iets meer) en haar spieren worden groter (icm training). We voeren het nu een maand. De eerste zak heb ik trouwens terug gebracht wegens een enórm aantal meelwormen in de zak. Mijn hele auto zat onder. Helaas ook in de tweede zak weer wormpjes, maar wel minder. Die maar in een afgesloten ton gedaan en ik vis ze eruit voor ik het voer.. Hopelijk meer geluk bij de derde zak.

Ik twijfel nog over de 18+ en metazoa. Metazoa zit veel hoger in vitaminen, lager in suiker (scheelt 4%) en lager in zetmeel (scheelt 15%). Verder zijn de waarden vrijwel gelijk of een verschil van 1-2% (verwaarloosbaas imo).
Denken jullie dat ik met de 18+ en topsport alleen uit kom? 18+ is toch gewoon een basis-krachtvoer, dat zou voldoende moeten zijn toch? Als ze weer voor lange tijd op gewicht is misschien weer terug naar Metazoa?

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:17

Sorry maar meelwormen??? En dan die zak toch opvoeren??

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:22

Muze schreef:
Sorry maar meelwormen??? En dan die zak toch opvoeren??
De eerste zak zat helemaal vol en heb ik dus teruggebracht, de tweede zak kwam ik er heel af en toe een tegen. Het was er af en toe 1 per bakje, ik sta elke dag elke korrel uit te zoeken :+ .. Mijn paard is niet van suiker maar ik zorg er voor dat zij ze niet in de voerbak krijgt. De zakken zijn hier in de buurt niet te krijgen, dus moet er een stuk voor rijden. Ze staat 24/7 buiten dus ik vermoed dat ze wel eens vaker een insect binnen krijgt..

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:39

Dat is toch een slechte zaak hoor
Meelwormen in je zal paarden voer .
Zijn proteïne waar je paard niets aan heeft.

Metazoa zou je kunnen laten imo
18+ heeft bij die hoeveelheid voldoende vit/min
En meeste waar ze teveel van krijgen komt er aan de achterkant weer uit .
Beetje jammer van je geld

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:50

Paarden verteren dierlijke eiwitten prima, dus zelfs al is het niet wenselijk dat ze erin zitten, levert het wel degelijk nuttige extra eiwitten op en is het niet schadelijk voor het paard.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:53

Het zou mij niet om de eiwitten gaan, maar wel dat er mogelijk bederf in de zak en in en op de granen zit.
Maar ieder Zn ding.
Eiwitten uit een insect doen niets voor een paard..
Niet positief, niet negatief.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:57

Muze schreef:
Het zou mij niet om de eiwitten gaan, maar wel dat er mogelijk bederf in de zak en in en op de granen zit.
Maar ieder Zn ding.
Eiwitten uit een insect doen niets voor een paard..
Niet positief, niet negatief.

Meelwormen zitten niet op bedorven voedsel gelukkig, het zijn geen vliegen maden. Dit worden motjes. Het hoort inderdaad niet, dus heb er zeker een melding bij gemaakt bij pavo :)

Dank voor je antwoord Zinzi_Jewel! Ik laat de metazoa dan gewoon zitten.