Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:46

Hi bokkers!

Zoals sommige van jullie misschien weten is Pavo met een nieuw krachtvoer gekomen. Pavo Topsport.
De naam zegt het al het is een voeder voor het echte sportpaard. Hoog in eiwit, vet en uiteraard energie.

Ik vroeg mij af of er bokkers zijn die het al "gevoeld en geproefd" hebben. Kortom de eerste ervaringen!

Het lijkt mij wel een interessant product! De goed verteerbare eiwitten voor spieropbouw en de vetten voor langzaam vrijkomende de energie. En het is een topping dus een aanvulling op het krachtvoer.

Ik ben benieuwd.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:46

Ik heb het staan, het voer spreekt mij in samenstelling erg aan ondanks dat ik maar een pony heb.
Wel eentje die ik altijd al hoog in eiwitten en met olie voerde om spieren goed te houden.
Hij eet het goed. Over echt de werking kan ik weinig zeggen. Ik ben het nu langzaam aan het introduceren omdat hij ook net uit een blessure komt.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:20

Ik heb de Topsport al een tijdje mogen testen deze winter en ik ben er ontzettend blij mee.

Mijn merrie is voor het eerst sinds 3-4 winters goed op gewicht gebleven (zie ook de foto's in het topic in mijn onderschrift). Ze blijft fijn te rijden en is niet overdreven heet, maar heeft wel energie om de aangeboden arbeid makkelijk vol te houden en niet meteen alle vetjes/spieren te verbranden. De keuze voor Topsport kun je dus ook maken als je paard de energie uit het voer nodig heeft om op gewicht te blijven en je dat via eiwitten en vetten wil doen.

Ik voer de Topsport 's avonds door de bietenpulp heen (van beiden ong. 400 gram, plus 3 liter water), 's morgens krijgt ze een half schepje 18Plus. Mijn merrie kan een kieskeurige eter zijn, maar ze eet het graag en de hoeveelheid krachtvoer is hiermee ook te overzien (bietenpulp is ruwvoer en de totale hoeveelheid krachtvoer komt hierdoor op nog geen schep per dag).

Jantine_

Berichten: 2991
Geregistreerd: 03-06-07
Woonplaats: Rijsenhout.

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:42

Ik geef Pup ook Pavo maar mij werd verteld bij de winkel dat het voor ''échte'' sportpaarden is? Niet dat die van ons dat niet zijn maar echt op hoog niveau dressuur en springen. Klopt dit?

Voer nu de sportmuesli, slobber en lichte sportbrok en moet verder zeggen dat hij in top conditie is, dus weet niet of ik uberhaupt iets ga veranderen.

Hij is wel wat moeilijk op gewicht te houden, krijgt veel hooi.

Ik hou dit topic even in de gaten.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:51

Dit is inderdaad voor het echte sportpaard. Op de Pavo pagina staat vanaf M niveau. Maar het ligt er helemaal aan wat je met je paard doet. Een paard kan M dressuur lopen en 4x per week gereden worden of een paard loopt eventing. Dat is natuurlijk een wezelijk verschil. Dit is, volgens mij, bedoeld voor paarden die 6 a 7 dagen in de week getraind worden met een behoorlijke intensiteit.

Als je tevreden bent zou ik niet veranderen. Om hem op gewicht te houden kan je ook wat lucerne en/of speedibeet door zijn krachtvoer gooien.

Esther voert het ook aan Ziezo op advies van DAP Bodengraven en die is aan het opbouwen aan de longe en zit er een klein beetje op. Ze was bang dat ze daar heftig van zou worden, maar volgens de DA hoefde ze daar niet bang voor te zijn.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:00

Citaat:
Over Pavo TopSport - vanaf maart verkrijgbaar

Gebaseerd op onderzoek, ontwikkeld met de beste dierenartsen en door topsporters getest! Pavo TopSport is de muesli- topping voor hard werkende sportpaarden.

Balanceer je rantsoen uit met maar liefst 20% goed verteerbare eiwitten voor maximale spierondersteuning en 18% olie/vet voor energie en maximaal vermogen. En natuurlijk met de juiste vitaminen en mineralen voor jouw atleet.

Resultaat volgens de testers: “Mijn paarden zien er fantastisch uit, hebben volop vermogen en zeer goede spierontwikkeling.“

Voeradvies:
De voergift dient af te hangen van de ruwvoer kwaliteit en het prestatieniveau van het paard.
Normaal als aanvulling op ruwvoer en krachtvoer : 170 gram / 100 kg lichaamsgewicht.
Maximaal als aanvulling naast ruwvoer en krachtvoer: 250 gram / 100 kg lichaamsgewicht.

Let op: dit product is alleen geschikt voor paarden die écht hard werken, en voor paarden die niet op de wei komen en matig ruwvoer krijgen.
Voor individueel advies afgestemd op jouw eigen (ruwvoer)situatie kun je contact opnemen met Pavo VoerAdvies

Citaat:
Belangrijke eigenschappen

• zeer hoog aandeel essentiële aminozuren
• ter ondersteuning van spieropbouw en spierverzorging
• voor een fantastisch uitziend paard met volop vermogen


Citaat:
Toepassing

Voor alle (top)sportpaarden vanaf klasse M
Paarden die niet in de wei komen en matig ruwvoer krijgen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:11

Klinkt interessant. Paard van mijn dochter is van zichzelf nogal heet in het parcours en de cross maar heeft wel sportbrok nodig i.v.m. zijn training en wedstrijden.

Weet iemand hoe lang het duurt voor er resultaat is? We voeren nu de pavo energy control.

Vraag me wel af of weidegang en deze brok dan niet te veel eiwitten gaat zijn? Paard komt namelijk wel elke dag op een, wel vrij kale, wei/

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:51

Waarom wordt er zo duidelijk bij geegd dat het alleen voor harde werkers is? Wat is het bezwaar om dit te geven aan recreatie paarden? Teveel eiwit?

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:01

ik voer het ook aan mijn paard in combinatie met pavo sportfit.
dit omdat het hooi wat ik geef vrij laag in de eiwitten zit en ze dit wel nodig hebben voor energie.

ik geef het nu denk ik een week of 4 en hij heeft iid meer energie, maar is ook wat ondeugender, maar dat kunnen ook de hormonen zijn in combinatie met het voorjaar, dat kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
maar paardje eet het graag, ziet er super uit, en heeft meer energie, ik zeg........ fijn spul, jammer dat het zo duur moet zijn!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:07

Mooi voer om het eiwitgehalte omhoog te krijgen, was daar al lang naar op zoek.
Ik voer het nu een aantal weken aan jonge dieren voor de spieropbouw. Ze krijgen meer body dan alleen op sport of opfok muesli.
Kan nu minder van het gewone krachtvoer geven terwijl ze toch de benodigde hoogwaardige eiwitten binnen krijgen. Vooral fijn voor dieren die al hoog in het krachtvoer stonden.

Ze moeten er soms wel wat aan wennen in het begin, heb er nog 1 staan die iedere dag weer de lijnzaadbrokjes die erin zitten in z'n bak laat liggen.
Ook heb ik het idee dat ze er wel wat wakkerder van worden maar ze zitten ook gewoon goed in hun vel + voorjaar en veelal jonge hengsten...

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:36

Het lijkt me een mooi voer om tijdens het enduranceseizoen te voeren, maar ik vraag me af of het eiwitgehalte niet te hoog is om het te voeren tijdens het weideseizoen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:42

MarijeR, die van jou gaan toch wel gewoonaallemaal in de wei?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:43

Stelvio, mogelijk ligt dit er ook aan wat je verder geeft?
Ik voer momenteel andere soorten voer om aan een hoger eiwitgehalte te komen en dit wil ik dan afbouwen als dit voer bevalt.
En bij mij krijgen ze altijd maar beperkt gras.
Voor mij is hoogwaardig voer belangrijk omdat ik echt niet meer dan een kilo voer wil geven. Liefst nog minder.
Mijn pony krijgt 6-7 dagen in de week beweging. Alleen dus nog op basisniveau.
Ik heb zeker in de winter wel sober ruwvoer. Als ik merk dat het met gras toch teveel aanzet ofzo breng ik gewoon de hoeveelheid omlaag.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:01

Dyonne, over het teveel aanzetten maak ik me niet zo druk, tijdens het wedstrijdseizoen wordt hij niet zo snel te dik, de onderstaande tekst bracht me aan het denken over het geven van dit voer i.c.m. weidegang:

quote van de pavosite

"Te veel eiwit is een belasting voor het lichaam

Als het opgenomen eiwit niet gebruikt wordt als bouwstof, kan een paard het gebruiken als energiebron, maar dit is niet erg efficiënt. Bij teveel eiwit ontstaat namelijk ureum. Dit moet via de nieren het lichaam uit. Dit is een extra belasting voor het lichaam.

Een te hoge dosering eiwit in de voeding is niet goed omdat
Het paard erg veel gaat drinken omdat de behoefte aan water sterk stijgt
Het ureumgehalte in het bloed en de darmen stijgt, wat kan leiden tot diarree
Het ammoniakgehalte in het bloed stijgt, hetgeen kan leiden tot nervositeit en tot storingen in de koolhydraatstofwisseling
Het paard veel plast, er dan veel ammoniak vrijkomt via de urine, wat zorgt voor een vieze stal en bij een matige ventilatie tot ademhalingsproblemen kan leiden.
Al met al is dit een belasting voor het lichaam die niet nodig is bij een goede balans tussen eiwit in de voeding en de behoefte van je paard.

Globale richtlijn

De hoeveelheid verteerbaar eiwit in het totale rantsoen (incl gras en hooi/kuil) moet minimaal 5 % zijn
Voor opgroeiende paarden en drachtige of lacterende merries is dat 10 – 14 % verteerbaar eiwit
Voor veulens en jaarlingen is de behoefte 12 – 15 %"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:08

Dan zou je eigenlijk moeten weten wat er in het ruwvoer zit dat je geeft.
Maar ik geloof niet dan een halve kilo Pavo Topsport dat dermate in de war brengt dat het echt problemen geeft.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:15

Daarom is het dus voor echte sportpaarden die flink getraind worden. Die verbruiken die extra eiwitten.

Maar als je een supplement voor spieropbouw geeft met aminozuren komt dit op hetzelfde neer natuurlijk.
In dit voer zit ook veel vitamine e, selenium, magnesium en vitamine c voor de spierverzorging.

Ik denk dat dit voer een spiersupplement overbodig maakt.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:22

Zou het? Dan zou het namelijk wel weer goedkoper uitkomen. Dat zijn precies de supplementen die het paard krijgt in het wedstrijdseizoen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:56

Iris82 schreef:
MarijeR, die van jou gaan toch wel gewoonaallemaal in de wei?

Ja klopt. Maar in deze tijd van het jaar halen ze daar ook niet veel uit qua eiwitten.
Overigens is een topping met 20% eiwit niet zo bijzonder, in het buitenland gaat een topping voor eiwit wel tot 40%.

Hier vervangt het de lijnzaadbrok (linamix) en subli omega 369 mix dus qua kosten vind ik het wel mee vallen.

Pavo_GT
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:03

Hallo allemaal!
Leuk om te zien dat er al een topic over Pavo Topsport is opgestart. We zijn benieuwd naar jullie bevindingen over dit product :)

Wat betreft eiwitten.
In deze link staat de volledige tekst waar bovenstaande quote uit is gehaald:
http://www.pavo.nl/advies/eiwit-in-paardenvoeding

Pavo TopSport zal dus inderdaad niet nodig of zelfs geschikt zijn voor elk (sport)paard. Als je ruwvoer hebt met voldoende eiwit en/of je paard elke dag op het gras staat, zal de eiwitbehoefte grotendeels tot volledig worden gedekt. Maar we zien steeds meer arm ruwvoer (onderzoeken BLGG AgroXpertus) door onbemeste weides of hooi geïmporteerd uit de Eifel ed. Vooral sportpaarden, drachtige- en zogende merries, jonge paarden in de groei of juist senioren kunnen dan een tekort hebben aan eiwit en ook essentiële aminozuren.

Een tijdelijk overschot aan eiwit is geen probleem, maar langdurig een overschot aan eiwit geven belast je het systeem onnodig mee.

Daarom geven we aan voor paarden die echt moeten presteren en/of bij erg arm ruwvoer.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:07

Oké, als een medewerker van pavo hier zelf antwoord kan ik ook een vraag stellen over onze situatie toch?

Eventingpaard die dit jaar internationaal gaat lopen (een *). Paard met erg veel pit die dus absoluut niet voer mag hebben wat hem nog pittiger maakt want dan gaat het in de cross gegarandeerd mis.

Loopt in de zomer wel op de wei maar een arme wei. We hebben goed hooi met voldoende eiwitten voor zover ik weet, komt van de boer hier in het dorp.

Paard staat uiteraard volop in training. We voeren nu energy control van pavo en ander voer (niet pavo)

Situatie 2: paard wat eigenlijk totaal niet werkt maar krijgt eiwitarm hooi en heeft nu door bloedwormen een eiwittekort (aantoonbaar in bloed) opgelopen. Zou het zin hebben om bij zo'n paard ook tijdelijk Topsport te voeren?

Beide situatie's waarvan jullie aangeven dat topsport zin heeft toch? Ben eens benieuwd want denk dat onze situatie nogal algemeen is.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:20

Percy, mijn merrie is geen topsporter, maar krijgt het voer wel (in de stalperiode). Zij profiteert van het hoge eiwit- en vetgehalte in het voer, waardoor ze op gewicht blijft maar ze geen overdosis heetmakende stoffen binnenkrijgt. Waar je paard heet van wordt verschilt natuurlijk per paard. Ik ben dus blij met het voer, want ik heb voor het eerst een paard op gewicht in deze tijd van het jaar sinds een aantal jaar.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:23

Dank je wel Hilli, gewicht is bij de twee paarden die ik voorstelde geen probleem. Die worden eerder te dik. Ik vind het eigenlijk wel heel interessant om zo de verschillende ervaringen uit de eerste hand met voer te horen.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:30

Zou dit voer geschikt kunnen zijn voor een 10 jarige Friese merrie.
Ik heb deze merrie nog niet zo heel lang. Ze heeft heel erg overgewicht gehad maar is inmiddels wel weer goed op gewicht. Vorige eigenaar deed weinig met haar, soms een buitenritje. Ik ben haar nu dressuurmatig aan het oppakken en dit gaat best goed. Ze doet hard haar best en leert snel.
Echter is haar conditie erg slecht net als haar bespiering. Uiteraard bouwen we het werk wel op (met voldoende rust tussendoor ) maar na 20 minuten werken is ze moe en begind ze te verzuren.

Ze heeft wel veel power, zeker in het begin dus ze hoeft zeker niet heter/drukker. Maar zou fijn zijn als ze haar energie wat meer verdeeld waardoor ze het wat langer vol houd. Daarnaast zou het fijn zijn als ze wat beter is haar bespiering raakt en dat haar spieren worden ondersteund. Ze werkt wel eens waar maar 20 minuten maar voor haar is dat erg hard werken.

Daarnaast staat ze van 8 tot 6 buiten in de paddock elke dag. Geen weide gang. Wel meerdere porties ruwvoer, voordroog kuil, per dag.

Zou dit voer geschikt zijn voor mij Friese merrie?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:58

Percy denk dat het wel goed kan, maar ik vraag mij af of het echt meerwaarde heeft.

flappie, wat voer je nu? Ik denk dat je dit voer wel moet zien in combi met regelmatige training.

Mijn ruin had ik op merriemuesli en sportmuesli staan om eiwitten omhoog te krijgen. Momenteel voer ik de Topsport langzaam op al krijgt die nog maar een 400 gram per dag. Hij is nu goed in de bespiering, dus ik ben heel blij. En hij wordt ook met de week fitter. Waar eerder een km of 6 pittig was loopt hij nu 11km op zijn gemakkie en ook in de dressuurtraining meer energie.
Hij loopt 6-7 dagen per week, 3x dressuur, 1x buitenrit en dan nog wat training vanaf de grond.
Gezien zijn eerdere blessure rustig verder opbouwen, dan ga ik het voer ook wat ophogen denk en zijn oude voer minderen. Als het goed blijft gaan zet ik hem er helemaal op en krijgt die naast Topsport hoogstens nog iets van grasmix om het doorheen te mengen. Eventueel nog klein beetje vitaminen/mineralen, moet nog kijken of de hoeveelheid Topsport dat helemaal kan dekken.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:33

Ze krijgt nu 1,5kg basis sportbrok.
Kwa training loopt ze 5 a 6 dagen in de week. Als het weer het toelaat 1x per week naar buiten voor ongeveer 1uur. En de andere 4 dagen dressuur training waarvan 1x les. Wat dressuur betref zijn we echt op 0 begonnen. De trainingen worden nog niet heel veel langer maar wel langzaam aan wat zwaarder. Na die 20 minuten intensief rijden doe we vaak nog een minuut of 15 stap werk. Dus trainen doet ze wel.
Ze heeft alleen wat hulp nodig bij de opbouw van haar spieren, maar ook in onderhoud/verzorging van de spieren om verzuring te voorkomen en haar soepel te houden.