Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30645
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:26

Hier ook nog lang geen topsportniveau.
Maar ik wil weinig voeren. En om de spieren erop te houden werd het al 1 schep merriemuesli, nog wat brok, lucerne en olie. En nu loopt die op een halve kilo Pavo Topsport met wat lucerne (die ik zelfs wat afbouw momenteel).
Ik geef altijd wel iets vitaminen/mineralen omdat ik onder aanbevolen hoeveelheden voer.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:33

Ik heb er 1 die snel terugvalt als ze niet op de wei staat.
Ze krijgt onbeperkt voordroog,maar ze eet gewoon niet zo graag hooi of kuil.
Erg stress gevoelig,zonder dat je dat in gedrag merkt.
Als ze stress heeft gehad laat ze haar voer vaak staan.
Lucerne,bietenpulp,merriebrok of slobber eet ze niet.
Is dit voor haar een optie om bij te voeren na de zomer?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:35

Dat denk ik wel Ambre :j Ze vinden het ook heel lekker en groeien er echt goed van.

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:43

Het is makkelijker voeren als alles al bij elkaar zit. Voer nl niet zelf dus maak allemaal bakjes.
Gaf ook nog vit E magnesium lijnzaad en probiotica erdoor. Paard is nl ziek geweest en heeft hoog vit e nodig. (En op advies van kliniek)

Veel van wat ik wil zit in dit voer. Wil alleen geen overbelaste nieren, daarom zou ik dan een halve kg geven. Ik twijfel nog even verder ;)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:46

Magnesium krijg ik er ook niet in,gezien ze geen slobber eet.
Als ik iets verander,zoals wat merriebrok door de sportbrok,dan krijg ik direct straf en gaat ze in hongerstaking.
Heb nu sportbrok vd Dommelsche watermolen,daar doet ze het goed op en ze ziet er super uit.
Maar staat nu ook op de wei,lastig beoordelen dus.

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:07

Ik heb ook zo'n tutje met eten. Heb een tijdje olie bijgegeven maar dat weigert ze nu, en met poedertjes hoef ik al helemaal niet aan te komen.

Dit voer eet ze wel, maar alleen in de avond. 's Ochtends is ze zenuwachtig om naar de wei te gaan en dan is het niet lekker genoeg om even snel op te eten :')

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:44

Ik heb het idee dat ik nu ook verschil zie bij mijn merrie. Ze heeft altijd al een glimmende vacht, maar nu lijkt ze veel korter en strakker in haar vacht te zitten. Ook begint ze iets "ronder" te worden.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:42

Zijn er al recentere ervaringen, bijvoorbeeld met (sport) paarden die weidegang krijgen?

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:47

Odetje92 schreef:
Zijn er al recentere ervaringen, bijvoorbeeld met (sport) paarden die weidegang krijgen?

Ik heb het mijn paard 3 maanden gevoerd, 1,5 schep per dag, maar ik ben ermee gestopt :o (paard staat de hele dag in de wei of paddock)

Te duur en merkte geen verschil, ik heb hem nu weer op de EQ-XP Brok
en Omega 3 powermix van Horsefood en merk weer heel veel verschil (positief!)

EQ-XP kost 11 euro voor 20 kilo
Omega 3 powermix 14,50 voor 20 kilo

Zijn leukere prijzen met beter resultaat!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30645
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:53

Ik voer het aan mijn Welsh Cob die beperkt weidegang krijgt. Hij krijgt een halve kilo, doet het er op zich goed op.
Momenteel moet ik wel wat extra voeren om hem goed op gewicht te houden.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:52

Ik vind een dergelijke gistbrok niet te vergelijken met de Topsport. Daarin zit een giga hoeveelheid zetmeel (39%), die juist niet in de Topsport zit. Dus het is maar net wat je zoekt en wat het paard nodig heeft :) Het paard waar ik de Topsport aan voer, kan juist die hoeveelheid zetmeel/suiker niet verdragen. Ze ziet er super uit op een 0,5 kilo Topsport extra :)

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:56

Odetje92 schreef:
Zijn er al recentere ervaringen, bijvoorbeeld met (sport) paarden die weidegang krijgen?

Ik voer het in de zomer niet. Mijn merrie haalt dan vodoende uit een vitaminebrok, wat muesli en weidegang. Ik denk dat ik in sept. weer begin met een ietsje (100 g?) geven en pas zodra ze op stal/paddock staat meer ga voeren.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:13

Die van mij staat er nu een paar weken op.
Ik voerde voorheen 1x daags een volle schep Omega 3 van Horsefood.
Ik ben nu overgestapt op 1/2 schep Pavo Topsport om eens te kijken hoe hij het daar op doet qua spieropbouw.

Paard is groot (1.83) en erg mager geweest. Om aan te sterken en op gewicht te komen heb ik hem nadat ik hem in februari dit jaar kocht eerst op een emmer lucerne extra gezet, naast 2kg brok, onbeperkt hooi. 200 gr Speedibeet en 1 schep Omega 3 muesli. Die lucerne heb ik er nu af gehaald, omdat hij nu redelijk op gewicht is, maar vooral bespiering mist. In plaats daarvan voer ik nu Slobbermash ivm meer voedingsstoffen.

Paard is aardig op gewicht nu en wordt 5x per week getraind. Hij staat nu op 3kg sportbrok, onbeperkt hooi (kwaliteit zozo). Allebei van pensionstal.
Aanvullend voer ik zelf nog 200 gr Pavo Speedibeet en 500 gr Pavo Slobbermash om hem op gewicht te houden, naast dus die 1/2 schep Topsport.

Ik heb de Topsport bewust lager gezet dan de Omega Muesli. Dit wil ik opbouwen als het nodig is.
Ik kan nog niet echt verschil aangeven.

Paard staat overigens 6-8 uur op de wei overdag. In de winter gaat hij op de paddock.

Ik hoop dat de spieren er door training en goed voeren vlot op komen nu. Echt een uitdaging.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:17

Ik ben ook benieuwd. Ik ben ook nieuwsgierig waarom je gekozen hebt om het relatief calorierijke product te blijven voer (speedibeet) en het eiwitrijke product (luzerne) uit je voerschema te schrappen. Als je paard niet meer hoeft aan te komen maar wel nog spieren moet opbouwen.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:14

Dat heb ik gedaan omdat ik eigenlijk maar een heel kleine hoeveelheid pulp voer (200gr). Luzerne heb ik vervangen door slobber (meer vitaminen + andere voedingsstoffen).
Daarnaast stond hij op een erg scheve calcium/fosforverhouding door de hoeveelheid lucerne die hij kreeg. Dat wilde ik ook graag meer in balans proberen te brengen.
De spieropbouw probeer ik juist te bevorderen door de Topsport. Die zou daar juist voor moeten zijn.
Daarnaast vond ik de lucerne ook verschrikkelijk stoffig :) Heb 2 balen van verschillende leveranciers gehad en het was allemaal stoffig.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:47

Duidelijk.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:31

Speedibeet is niet bepaald calorierijk. Maar idd wel arm aan eiwit.

Geef inmiddels 3/4 ipv 1/2 topsport, vind het echt super spul.

Anoniem

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:14

Ook ervaringen van mensen die dit voeren naast schraal voordroog/schrale weide om paard(pony)wat te laten bijtrekken in bespiering?
Vanwege de eiwitten dan dus...

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:32

Ik vind hem qua bespiering iets toegenomen en wat sneller bijkomen bij grote inspanningen. Moet zeggen dat ik bijna tegelijkertijd medicatie ben gaan geven welke dit ook kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:38

Al meer ervaringen?
Met name qua spieropbouw?

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:47

Ik ben ermee gestopt. Doet niks voor mijn paard. Maar kan ook komen doordat hij in z'n geheel eerst voller moet worden. Momenteel bereik ik nu betere resultaten met voer van Horsefood. (omega muesli, sport recovery + supplement)

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:53

Ik vind het nog steeds jammer dat er geen kleinere verpakkingen zijn.. ik doe nu te lang met een zak en helemaal met dit natte weer ben ik bang dat het voer niet goed blijft, ook al zit het in een afgesloten ton..dus maar weer op sportsfit overgestapt

Anoniem

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:57

Huh, waarom zou dit voer sneller bederven dan sportfit? of voer je er dan heel weinig van..

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:58

Ik Heb het gevoerd, nu staat mijn paard op rust dus krijgt hij niks. De eerste twee weken dat ik een onhandelbare bom onder mijn kont. Voerde ipv sportsfit 's avonds een kwartje topsport. Nu reageert hij sowieso heftig op brok. Paard van 700 kilo vol in het werk op anderhalve kilo brok over de dag. Daarna werd de reactie minder en merkte ik eigenlijk niet dat het wat deed. Kijk straks wel als hij van het land afkomt of ik de rest nog opvoer.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:01

Anoniem schreef:
Huh, waarom zou dit voer sneller bederven dan sportfit? of voer je er dan heel weinig van..


Ik voer maar 0.25 / schep per dag erbij puur voor de extra's die erin zitten.. en de sportsfit is de basis en krijgt hij 3* 1/2 schep van