Bij het samenstelling van de voeding let ik voornamelijk op de punten
Een laag eiwitgehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een gemiddeld eiwitgehalte 5%  5%  [ 3 ]
Een hoog eiwitgehalte 5%  5%  [ 3 ]
Ik let niet op het eiwitgehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een laag suikergehalte 17%  17%  [ 9 ]
Een gemiddeld suikergehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een hoog suikergehalte 0%  0%  [ 0 ]
Ik let niet op het suikergehalte 0%  0%  [ 0 ]
Een laag zetmeelgehalte 15%  15%  [ 8 ]
Een gemiddeld zetmeelgehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een hoog zetmeelgehalte 0%  0%  [ 0 ]
Ik let niet op het zetmeelgehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een laag vetgehalte 1%  1%  [ 1 ]
Een gemiddeld vetgehalte 3%  3%  [ 2 ]
Een hoog vetgehalte 5%  5%  [ 3 ]
Ik let niet op het vethalte 3%  3%  [ 2 ]
De juiste verhouding tussen calcium en fosfor 1%  1%  [ 1 ]
De juiste verhouding tussen calcium, fosfor en magnesium 11%  11%  [ 6 ]
Ik weet wat de nutriëntenbehoefte is van mijn paard, ik let daarom op de juiste hoeveelheden vitaminen, mineralen en spoorelementen 9%  9%  [ 5 ]
Ik weet niet wat de nutriëntenbehoefte is van mijn paard, maar houdt de richtlijnen aan die voerfabrikanten (Pavo, Cavalor, etc.) stellen 1%  1%  [ 1 ]
Ik weet niet wat de nutriëntenbehoefte is van mijn paard, maar doe ongeveer wat andere mensen op stal ook doen 0%  0%  [ 0 ]
Ik weet niet wat de nutriëntenbehoefte is van mijn paard, maar doe het zelf op gevoel 5%  5%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 52

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De voeding van het jonge paard

 
Profiel   

Er is al een topic over de voeding van het oudere paard, wat ik mis is een centraal topic m.b.t. de voeding van het jonge paard. Ik bedoel hiermee paarden in de leeftijdscategorie 1-4 jaar.

Eiwitten
Een jong paard in groei en ontwikkeling heeft een verhoogde behoefte aan eiwitten, en dan met name aan essentiële aminozuren. Dit zijn onder andere de aminozuren methionine en lysine. Lysine bijvoorbeeld, is een belangrijk aminozuur voor de opbouw van spierweefsel.

Botgroei en ontwikkeling
Bij jonge paarden is de verhouding tussen calcium en fosfor ongeveer 1,5:1, de verhouding tussen calcium en magnesium is ongeveer 2:1. Verder is vitamine D ook belangrijk voor een gezonde botontwikkeling. Dit geldt eveneens voor de mineralen zink, mangaan en koper.

OCD - Osteochondrose
OCD is een aandoening waarbij er stukjes bot of kraakbeen los laten en in het gewricht terecht komen. Het is een aandoening welke te maken heeft met de stofwisseling, waarbij er bij een paard op jonge leeftijd een storing plaatsvindt in de omzetting van kraakbeen tot bot. Een te veel aan calcium, evenals een scheve verhouding tussen calcium, fosfor en magneisum in de voeding van het jonge paard is ongewenst en geeft een verhoogd risico op OCD. Dit begint al wanneer het veulen nog ongeboren in de buik van de merrie zit. Voldoende koper in de voeding van de merrie is ook belangrijk tijdens de periode van dracht.

Wanneer je van het begin af aan al veel waarde hecht en zorg besteed aan de juiste voeding voor je paard, heeft dit natuurlijk voordelen in de latere toekomst. Ik ben benieuwd wie er bewust bezig is met de voeding van zijn/haar paard, en op welke punten jij dan let. Ik heb een pol toegevoegd in het topic, omdat ik benieuwd ben waar de meesten van jullie je aandacht op vestigen.

Ik ben benieuwd wat er nog meer voor vragen zijn van jullie omtrent de voeding van een jong paard, dus van een veulen - tot een paard wat net aan zijn training onder het zadel begint - tot een paard wat wat vrijwel volledig ontwikkeld en uitgegroeid is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-15 14:24 



 
Profiel   

Ik zie dat mensen in de poll aanvinken dat ze de nutriënten behoefte van hun paard of pony weten. Hebben jullie dit laten berekenen of zelf berekend adh. van het tabellenboekje?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-15 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen