Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:34

Slmt9 schreef:
Goeie info, thanks! Hoeveel hooi kan je erin kwijt en hoe lang stoom je dan?


Iets van 5 kilo per ton ongeveer. En de stomer staat 90 minuten aan. Maar heb er een timer tussen zitten.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:38

Ok, de 90 min was idd voor 2 tonnen en voor een ton 60 min meen ik.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:19

Mijn eigenbouw hooistomer.

Afbeelding

Kist is Alu bekleed aan de binnenkant met 4cm dik rubber. Aanvoer is een simpele behangstomer, en ik heb een temperatuurmeter erin, die ik ook op verschillende hoogtes kan laten meten, die zonder hooi al dik over de 80 graden ging, en de ene keer met hooi 75 graden. Al ging die nadat de stomer klaar was zelfs nog naar de 80 toe (tot ik hem opentrok).
Daarna heb ik geen hooi meer gestoomd.............. kreeg voordroogbalen omdat mijn eigen hooi op was :+ :') Maar hij lijkt het dus heel aardig te doen, zonder druk of wat dan ook.

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:50


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:41

@Powerhorse lees echt even het gehele topic door. Hier is al zoveel info gegeven, ook over de systemen. Die van je link is imo net als alle zelfbouw uitvoeringen. Een simpele bak, zover ik kan vinden niet eens geïsoleerd wat je voor een stomer wel nodig bent, en een behangafweker waar ze de koppelingen vervangen/aangepast hebben. Imo erg duur voor die 300 pond. Voor een 100 a 150 euro vind je die zelfbouwdingen makkelijk op Ebay Kleinanzeigen (zoekwoord is Heubedampfer).

En als antwoord op je PB, de bak van mijn hooistomer is van Aluminium. Prijs gaat je bij mij niet helpen aangezien ik die alu bak gratis heb gekregen, en ik dus alleen de behangafweker en het rubber heb gekocht. Hij doet op het moment dienst als opslag voor al mijn weidelint :+

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:44

Onze zelfgemaakte staat ook ergens hiertussen. Gemaakt van een grote palletbox met deksel. Werkt al jaren prima met temperaturen tussen de 75 en 85 graden.

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:21

Topic had ik al gelezen al is ie van even terug het gaat mij erom of men nog steeds deze gebruiken of ofdat er inmiddels wat anders gevonden is.
Zelf maken zal m niet worden dus we zullen eens op ebay gaan kijken ook al staan ze nu ook op mp de container uitvoering

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:53

Haygain is wel echt de beste.... kost wat, maar gaat ook een eeuwigheid mee....

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:19

Ik heb nu een zelfbouw met palletbox. Even vraagje hebben jullie onderin gat om water af te voeren. Nu heb plas water onderin na stomen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:27

Toen ik de kliko nog gebruikte kiepte ik hem gewoon om en liet hem leeg lopen, maar ik kan me indenken dat je dat met een palletbox niet doet. Een gat op het laagste punt is dan wel handig. al zou ik e wel iets van een stop in maken om koude lucht/drukverlies tegen te gaan.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:33

Waaslander schreef:
Ik heb nu een zelfbouw met palletbox. Even vraagje hebben jullie onderin gat om water af te voeren. Nu heb plas water onderin na stomen


Bij onze palletbox zit er een gat in de onderkant, water loopt vanzelf weg. Het is dan wel handig om er een opvangbak onder te zetten. Stop is niet nodig, de temperatuur/ druk in de bak is hoog genoeg om het hooi goed door en door te stomen. Dat gat hoeft niet zo groot te zijn overigens dus koude lucht komt daar niet doorheen en water loopt vanzelf via de kleinste gaatjes weg.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:37

Ninx schreef:
Haygain is wel echt de beste.... kost wat, maar gaat ook een eeuwigheid mee....


Onze "zelfbouw" stomer doet het ook al ruim 10 jaar! Er kan ook niet zoveel aan stuk ;) . De stomer is zo te vervangen en dat is eigenlijk het enige deel wat kapot zou kunnen gaan.

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:02

Oh ok super ik twijfelde inderdaad om gat te boren ivm drukverlies. Welke stomer hebben jullie met palletbox? Ik twijfel of het heet genoeg wordt. Heb 2400 watt 4 liter en die stoomt iets langer dan een uur. Heb wel nog niet echt isolatie behalve wollen deken op deksel

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:15

Hebben jullie ook dat als je het hooi niet goed uit elkaar haalt het hooi niet overal gestooms lijkt te zijn hooi zit in palletbox met een grote 4l behangstomer

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:30

Logisch toch. Een behangstomer en gebruikte bak hebben gewoon niet de capaciteit en kracht om door strak geperst hooi te komen. Ik maakte het altijd los iig. Dan gaat er minder in, maar ben je iig niet voor de kat zijn viool aan het stomen :D

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:58

Waaslander schreef:
Oh ok super ik twijfelde inderdaad om gat te boren ivm drukverlies. Welke stomer hebben jullie met palletbox? Ik twijfel of het heet genoeg wordt. Heb 2400 watt 4 liter en die stoomt iets langer dan een uur. Heb wel nog niet echt isolatie behalve wollen deken op deksel


Wij hebben een Black en Decker; werkt prima. We schudden het hooi wel los voordat we gaan stomen dan nog past er een baal van ca. 20 kg in. Ook 2400 watt/ 4 liter. We stomen een uur. De bak is niet geïsoleerd; hebben we in 1e instantie wel gedaan maar er weer uitgehaald en het maakt niks uit. De temperatuur komt hoog genoeg.

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:51

Heb dezelfde stomer ook black en Decker. Hier gaat het hooi losgeschud in netten. Net getest met thermometer na 1u10min haalt hij net 80 graden in het midden van hooinet. Ok voor nu maar vraag mij af hoe warm als je vertrekt van min 10 in winter...

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:52

Waaslander schreef:
Heb dezelfde stomer ook black en Decker. Hier gaat het hooi losgeschud in netten. Net getest met thermometer na 1u10min haalt hij net 80 graden in het midden van hooinet. Ok voor nu maar vraag mij af hoe warm als je vertrekt van min 10 in winter...



Wij hebben regelmatig gecheckt met een vleesthermometer in het midden van het hooi, ook in de winter, en de temperatuur kwam ( dus ook in het midden) altijd uit op minimaal 75 graden. Bij 60 graden worden schimmels gedood dus als je daar boven zit is het oke. Niet te ver er boven ;) want het hoeft niet gekookt te worden. Dit stukje gaat weliswaar over wassen maar de temperatuur om schimmels te doden staat er wel bij:
Citaat:
Eigenlijk kun je het beste als vuistregel aanhouden dat je alles wat je gebruikt in de badkamer, keuken en in de slaapkamer geregeld wast op 60°C. Zo zorg je er namelijk voor dat bacteriën, mijten en schimmels gedood worden

https://101wasmachines.nl/30-graden-40- ... en-wassen/

Uitzondering daarop zijn mycotoxinen ( die hebben 100 graden nodig als dat al werkt) maar het is te hopen dat je die niet in het hooi hebt zitten want dan is de kwaliteit van het hooi echt slecht ( en heeft zichtbaar schimmel) en heb je eigenlijk met puur vergif te maken https://nl.wikipedia.org/wiki/Mycotoxine .

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-saf7.htm

Wij doen het losgeschud in de bak en daarna pas in hooinetten; ik vind het ook niet zo'n fijn idee om die plastic netten zo op te warmen i.v.m. vrijkomende stoffen ( weekmakers voor plastic?)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:13

Voor geïnteresseerden: ik verkoop mijn Haygain HG600.
Ik heb zijn grotere broer gekocht dus deze kan weg.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 19:53

wij hebben dit topic gebruikt met alle adviezen en tips. hebben een palletbox van 1.20x 1.00m met deksel. buizenframe onderin, daarop gaasframe.
hebben nu 2x getest en vanaf morgen gaan we ervoor. morgen testen of het hooi in een net kan. is los graszaadhooi wat in een net gaat. hopelijk gaat alles lukken

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:11

Hebben jullie ook dat de (behang)stomer om de zoveel maanden stuk gaat?
Om de 3 maanden moet ik een nieuwe aanschaffen...
Stoom ondertussen wel voor 3 paarden, dus staat wel vaak op.
Zit nu in zo’n groenafvalcontainer maar zou eigenlijk naar een grotere bak willen overschakelen.

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:26

Zit er op zo'n stomer geen garantie waar je wat mee kunt?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:42

Welk voordeel heeft stomen, t.o.v. het natmaken in een bak, bijvoorbeeld?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:18

De hete stoom ( ca. 75 graden) doodt de schimmels. Met natmaken spoel je er wat af en/of zorg je dat het niet meer stuift maar de schimmels zijn er nog wel.
Natmaken is alleen goed als je het hooi goed en kort spoelt of onderdompelt; als je het lang laat weken heb je juist weer kans op bacteriën ( bijv. botulisme).

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:20

Kirrr schreef:
Hebben jullie ook dat de (behang)stomer om de zoveel maanden stuk gaat?
Om de 3 maanden moet ik een nieuwe aanschaffen...
Stoom ondertussen wel voor 3 paarden, dus staat wel vaak op.
Zit nu in zo’n groenafvalcontainer maar zou eigenlijk naar een grotere bak willen overschakelen.



Wij hebben de Black en Decker en die doet het al jaren heel goed. Zit ook een droogkook beveiliging op.
Deze https://www.karwei.nl/assortiment/black ... lsrc=aw.ds

Wij gebruiken als bak een palletbak, daar past een hele baal in.


Afbeelding