Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Plaats een nieuw onderwerp

Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

 
Profiel   

helaas paard hoest en je hoort de ademhaling. we stoppen met stomen. bak doet het maar is onvoldoende voor het paard. toch de dwarrelende deeltjes zorgen voor een reactie. moet dus echt zeiknat zijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 19:03 



 
Profiel   

Balen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 19:17 



 
Profiel   

we geven graszaadhooi. een net gewoon weidehooi was stuk natter, maar kunnen ze niet volledig dat geven ivm te dik worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 19:34 



 
Profiel   

Ik ga dit topic omhoog schoppen omdat hier veel nuttige info staat.

Hoe voorkomen jullie dat de bak te warm wordt?

Mijne wordt dus te heet. Mijn bakken vervormen. Ik Ben begonnen met een oude koelkast. Dat ging nog, toen een oude vriezer met alu binnenkant. Die was na 1 keer al krom.

Ik vind een kliko eigenlijk te groot dus zoek een maatje kleiner.

Ik kom wel bakken tegen die dus tot 80graden kunnen maar is dat in de praktijk sterk genoeg om niet te vervormen als het 100graden wordt?

En laten jullie ze druk op bouwen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 11:21 



 
Profiel   

Mijn grote kliko is nooit vervormd...overigens zijn er ook kleinere kliko's (120-240-360 ltr). 240 is de standaardmaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-21 11:39 



 
Profiel   

Ik gebruik mooie bakken die makkelijk tegen de temperatuur kunnen, zie foto.
Indien je interesse hebt geef maar ik gil, ik bouw hooistomers op bestelling, zijn geïsoleerd, na 40 minuten zit de temperatuur op 96graden en loopt nog verder op.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 13:57 



 
Profiel   

Wberkhout schreef
Ik gebruik mooie bakken die makkelijk tegen de temperatuur kunnen, zie foto.
Indien je interesse hebt geef maar ik gil, ik bouw hooistomers op bestelling, zijn geïsoleerd, na 40 minuten zit de temperatuur op 96graden en loopt nog verder op.


[ [url=m/EKfTIO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Graag meer info

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:54 



 
Profiel   

96 graden en oplopend zorgt er voor dat het hooi gekookt wordt; dat is niet nodig en dan verdwijnen er teveel voedingsstoffen. Een maximum van 80 graden is meer dan genoeg omdat dan de meeste schimmel gedood worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 13:21 



 
Profiel   

Ik wil niet vervelend zijn maar je zult om hooi effectief te stomen temperaturen boven de 80 graden moeten halen.

Voor echt goed resultaat is hoger beter. Of t hooi gekookt wordt of niet (kunnen we over discussiëren) dat is bijzaak.

Hier een review die ik vandaag van een klant ontving. Haar dierenarts was echt verbluft over het snelle resultaat.

“Ik ben mega enthousiast over de stomer. Allebei mijn paarden hoesten niet meer. Daarnaast had ik weer een endoscopie laten maken paar weken terug en daaruit bleek dat de longen heel mooi schoon waren en bleven.”

Onwijs tevreden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-21 14:52 



 
Profiel   

Onze haygain loopt tot 80, max 90 graden en is zeker wel effectief....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 08:15 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
Onze haygain loopt tot 80, max 90 graden en is zeker wel effectief....


Bedoel ik. Onze zelf gebouwde stomer doet dat ook. Volgens mij is het contra productief om hooi te koken ;) dus temperaturen tegen de 100 graden wil je niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 15:24 



 
Profiel   

Ok laatste korte reactie van mij dan:

Om verwarring te voorkomen, stomen is iets anders dan koken, ook bij 100 graden. Bij stomen blijven voedingsstoffen in het voedsel (in dit geval hooi). Door t stomen met hoge temperatuur wordt t hooi wel lichter verteerbaar.

Als je op de website van haygain bij de FAQ kijkt zie je dat zij met hun geïsoleerde bak ook temperaturen van rond de 100graden halen, vandaar dat hun apparaat ook zo fantastisch werkt.

Sandra, dat die van jou tot 80/90 graden komt is natuurlijk prima voor t hooi want, zoals ik eerder zei, je zit boven de 80graden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 06:51 



 
Profiel   

hoi, is er iemand die ervaring heeft met hooi 2x stomen. aangezien het hooi na 24 niet meer gevoerd kan worden, wil ik het restant gewoon weer in de stomer doen. paard staat op onbeperkt en eet niet elke dag even veel. is er nog iemand die dit doet??

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 15:48 



 
Profiel   

hortensia schreef
hoi, is er iemand die ervaring heeft met hooi 2x stomen. aangezien het hooi na 24 niet meer gevoerd kan worden, wil ik het restant gewoon weer in de stomer doen. paard staat op onbeperkt en eet niet elke dag even veel. is er nog iemand die dit doet??


Zou ik niet doen; je kan dan beter kleinere porties stomen of 2 x een portie stomen als jouw paard meer hooi nodig heeft. Als het te lang ligt krijg je bacteriegroei in het hooi en ik weet niet of dat goed gaat als je 2 x stoomt. Daarbij zal de voedingswaarde flink omlaag gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 19:28 



 
Profiel   

hortensia schreef
hoi, is er iemand die ervaring heeft met hooi 2x stomen. aangezien het hooi na 24 niet meer gevoerd kan worden, wil ik het restant gewoon weer in de stomer doen. paard staat op onbeperkt en eet niet elke dag even veel. is er nog iemand die dit doet??


Ik doe dat weleens. Soms laten ze best wat liggen en dat doe ik terug erin (Haygain). Merk daar verder niks van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen