Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 00:08

Verschillende soorten isolatie scheiden giftige dampen uit, weet niet wat die doen bij hogere temperaturen. Zeker pur, zoek maar is op pur en gezondheidsproblemen.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:14

Én de bak blijft de originele maat als je aan de buitenkant isoleert :)

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:01

Ja kan best zijn. Daar maak ik mij eerlijk gezegd niet heel druk om. Een fipronil ei is ook schadelijk, maar dan moet je er eerst 270000 eten :P

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:38

ik heb er 1 gemaakt van een kliko, dat behangstoom-ding dat je normaal in je hand houd onderin met een stukje gaas er bovenop onderin. Gebruik hem al een jaar of 3 denk ik. Werkt perfect! Ik stoom wel 6 plakken iets uitklaar getrokken tegelijk. Ik heb een dampig paardje en ze is mega gevoelig voor stof.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:18

zo ben ik ook begonnen dewilderoos. Nadeel daarvan vond ik dat je er zo slecht bij kon. Ik had daarom een verhoging er in gemaakt, maar kon daar maar een paar plakken in kwijt

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:10

Overigens gebruiken we de stomer op het moment niet meer en voeren we gewoon droog hooi, het "hoestende" paard is helemaal van zijn probleem af, waarschijnlijk door een simpel anti- allergie kuurtje uit Engeland ..........en dan heb ik over een paard wat dus echt astmatisch was en waar al veel DA´s etc. mee bezig zijn geweest![/quote]

Welk allergie kuurtje? :)

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:14

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:55

Ik ben ook benieuwd naar het kuurtje!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 11:28

Citaat:
Overigens gebruiken we de stomer op het moment niet meer en voeren we gewoon droog hooi, het "hoestende" paard is helemaal van zijn probleem af, waarschijnlijk door een simpel anti- allergie kuurtje uit Engeland ..........en dan heb ik over een paard wat dus echt astmatisch was en waar al veel DA´s etc. mee bezig zijn geweest!


Welk allergie kuurtje? :)


Dat is dan waarschijnlijk het kuurtje wat wij ook gebruikt hebben ;)

Deze: https://www.hyperdrug.co.uk/Allergeze-P ... ALLERGEZE/ / https://www.hyperdrug.co.uk/Gold-Label- ... DLAP/600G/

Wij hebben dit jaar deze gekocht https://www.hyperdrug.co.uk/Maxavita-Ma ... XABREATHE/ maar het lijkt op het moment allemaal goed te gaan; droog hooi ( van Venhorst fourage) en 2 jaar bovenstaande kuur + nog een fikse behandeling met prednisolon van de DA. Paard leek dampig maar nu nergens meer last van. De stomer is intussen werkloos en fungeert als voeropslag bak :D


Dus mogelijk heb ik binnenkort zowel de Allegeze als de Maxabreathe te koop........... *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:17

Werkt misschien goed voor paarden die dampig lijken, maar voor een echt COPD'er zal het niet werken.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:31

DubbelDun schreef:
Werkt misschien goed voor paarden die dampig lijken, maar voor een echt COPD'er zal het niet werken.


Dat is de vraag; volgens onze eigen DA had ons paard COPD, zou niks meer aan te doen zijn. Hij was dusdanig benauwd dat we ook dachten dat het einde verhaal was. Hij kreeg Ventipulmin, pufjes en zo nu en dan cortico injectes omdat hij leek te stikken.
Een andere DA constateerde dat het geen COPD ( na een brochoscopie/ longspoeling) was maar allergische bronchitis dus na een keer prednisolon kuur van 4 weken + nog een week na een pauze lijken de problemen over.
De kuur uit Engeland heeft daar zeker toe bijgedragen.

Misschien dat het niet helpt bij een echte COPD'r maar aan de andere kant; "wie niet waagt, wie niet wint". Zeker de Maxabreathe zou een COPD'r wel eens flink kunnen ontlasten.

Wij hadden die van ons bijna opgegeven na de diagnose van de 1e DA die dus echt 100% dampingheid diagnosticeerde, paard eet nu gewoon droog hooi en heeft energie voor 10, nee eigenlijk voor 100 :D

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:36

Alles wat de longblaasjes iets open rekt (als die rek er nog is) zal zeker verlichting geven, maar zit er ook een ontsteking bij dan heb je toch iets iets van Ventipulmin nodig.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:56

Hier gaat de hooistomer helaas weer op zolder.
Mijn paard begon toch weer te hoesten, echt zo'n lelijke hoest die snel doorzet naar ontsteking. Ik ga dit keer het risico niet meer nemen.
Dus meteen op nat hooi gezet, en na een dag of 4 gelukkig geen hoestje meer.
Omdat ik dat vaker heb gehad bij het stomen (begint dan meestal na circa een maand) toch maar weer over op weken. Pfft, wat zie ik op tegen dat geklieder, nog even zoeken naar een handige manier van weken, uitdruipen en voeren. Wat dat betreft is dat stomen ideeal! Lekker schoon, geen vieze nattige drek, en fris, ritselend hooi!
Jammer maar helaas....

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:59

Ik heb hetzelfde probleem met stomen. Vaak doe ik er dan teveel in en dan komt de stoom niet goed tot op de onderste helft. Nu het weer wat minder koud is gaat er idd weer gewoon water over het hooi.
Jammer want het is idd makkelijk zonder knoeien en ze vinden het heerlijk.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:22

Ja, ik baal er echt van, was voor mijn eczeemhanden een ideale uitkomst.
Ik deed hem idd ook echt wel vol, en de temperatuur was ook niet constant. Er had hoe dan ook nog wat aan gesleuteld moeten worden, maar ik durf het nu echt niet meer aan.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:39

Gebruik je geen waterdichte handschoenen als je zoveel met water bezig bent ??

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:06

Ik stoom al bijna een jaar en nog steeds tevreden.
Wel iid ff zoeken naar hoe je de bak vult en hoelang je stoomt. In de winter doe ik het een half uur langer.
Helaas of gelukkig is ons paard heel duidelijk, ze hoest direct als het niet goed gestoomd is. Dus ik weer extra goed opletten met vullen en een klein scheutje kamilosan toevoegen aan het water.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:02

Vlinder, wat je zou kunnen proberen is om je hooi in netten te doen even onderdompelen in water en het daarna in de stomer te doen. Mocht je warm water hebben zou ik dat verkiezen boven koud, omdat met koud water het stomen langer duurt.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:59

@dubbeldun, ja, zonder handschoenen sowieso niet. Maar het zit rot en ik heb kleine handjes, dus ze zijn altijd te groot. Daarnaast sluit het af, en das ook weer niet goed voor mijn gevoelige handjes :D
@jobamara, das een beetje dubbel, want dat doe ik nu ook met het weken. Ik dompel alleen onder, dat is gelukkig wel voldoende. En netten in de stomer, dan moet ik weer 2 x stomen.
Ik heb de stomer altijd na een uur gemeten op temperatuur. Dan was de ene kant vaak warm genoeg en de andere niet. Dan liet ik hem net zo lang stomen tot de koudere kant ook op temperatuur was.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:09


DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:20

@vlinder: ik heb handschoenen die zijn aan de binnenkant van katoen en alleen de vingers en de onderkant is in latex 'gedompeld'. ik heb ook kleine handen en maat 7 pas ik perfect. Als je je adres PB't stuur ik je een paar op om te proberen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:18

Vlinder ik keer het hooi om na ongeveer een minuut of 20. Maar dat komt door je zelfbouw, daar zou je misschien iets aan moeten veranderen..

Mijn apparaat is 4 bar en wordt, ik meen te herinneren, 140 graden warm....20 minuten op 80 graden is sterilisseren, dus genoeg.

Het hooi zou ik niet in een hooizak aanbieden, dan komt er met trekken misschien toch gruis mee en dat stoft...maar ik denk dat het rondzwevend stof van de stalbedekking de grootste boosdoener is.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:00

Ik doe het hooi juist in hooinetten. Schud het per plak los en dan in hooinetten in de stoombak. Zo ben ik het stof kwijt en met stomen de bacteriën.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:50

Zo doe ik het ook, maar dan nog blijkt het stomen niet voldoende om in de onderste laag het nog aanwezige stof te laten 'plakken' .

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:31

Ha, dan is je ombouw niet toerijkend en dan misschien je rekje wat hoger zetten zodat de stoom beter omhoog kan, maar de druk bepaalt ook he? Hoge bar is hogere druk en met meer kracht erin geblazen..