Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:22

@Indestal, Kan goed zijn hoor, dat de druk niet goed genoeg is. Mijn vriend heeft slang in slang gedaan, en daar verlies ik idd veel druk. Na 20 minuten draaien is me teveel gedoe en ook een hoop geknoei. Maar jij gebruikt zo te zien geen behangstomer, maar een stoomreiniger voor in huis? Nooit aan gedacht, maar dat kan natuurlijk ook. Mijn stomer staat inmiddels op zolder, wie weet, komt hij er ooit nog vanaf, maar dan moet ik er idd eerst aan sleutelen.
@dubbeldun, lief van je, maar niet nodig. Ik heb op zich goede handschoenen, maar heb er gewoon een hekel aan om ze te gebruiken, maar het moet gewoon. Ik heb van die mooie , dikke oranje, die zijn ook gevoerd. Maar ik heb nog nooit geen handschoen gehad die me passen, heb altijd nog een stuk aan mijn vingers over, ook bij rijhandschoenen. Mijn vriend gaat een soort "takel" maken zodat ik de hooinetten uit een half IBC vat kan takelen. Scheelt weer wat energie ;)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:50

Takel klinkt idd handig, want zeiknat hooi weegt idd wel wat.
Maar het uitlekken duurt me te lang, vandaar dat ik een plantenbroes heb en deze op de hardste stand even op beide kanten van het hooi zet zodat het nat genoeg is om het stof te binden.
Alleen tijdens het omkeren in de kruiwagen krijg ik dus natte handen én met het voeren natuurlijk. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:58

Wij zijn ook bezig om een takelsysteem te ontwerpen, maar dan met name om onze ruggen te sparen. Wij voeren ca 40-50 kg hooi op een dag en dat moet allemaal nat. Het zit in hooinetten, dus handig aan de takel te haken. Nu alleen nog een takel bedenken die voldoende kilo's kan hebben en ook beweeglijk genoeg is. Het hooinet moet van de waterbak naar een uitlekpallet en daarna in de kruiwagen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:03

Een takel aan een draai-arm lijkt me niet zo moeilijk, kan zelfs elektrisch als je stroom in de buurt hebt. Zolang alles maar dicht bij elkaar staat.
Met een lier is ook mogelijk, maar moet de overbrenging zo zijn dat de bediening niet zwaar is.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:27

Poeh, Hilary, en ik al balen met mijn 10-15 kg per dag.... Nadeel van groepsstalling.
Ik heb net 2 nieuwe netten besteld. Als die binnen zijn gaat mn vriend er aan beginnen. Bedoeling is dat ze boven het IBC vat uitdruipen. Als het werkt, zal ik wel foto's plaatsen (in het slowfeed topic, dit heeft niets meer met stomen te maken :P )
Ik hang ze nu over een oud zadelkarretje om uit te druipen, wat eigenlijk een steekkarretje met een buis er op is. Daarmee breng ik ze ook naar stal. Is niet zo ver, maar scheelt een hoop gesleep. Tijdens uit uitdruipen mest ik uit, is die tijd ook weer nuttig besteed. :)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:39

Ken je die verrijdbare takels ??

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:41

nee, wat is dat?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:44


Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:49

O zo'n ding! Ja die heb ik wel eens gezien, maar hangt vast ook een prijskaartje aan. En 't mag niks kosten, dat snap je :D
K laat mijn vriend wel lekker prutsen, houdt hem van de straat :P
Hij gaat aan beide kanten van het IBC vat een arm maken, zodat ik er aan beide kanten een net kan hangen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:08

Van mij mag het wel wat kosten; het gaat om het voorkomen (of verminderen) van rugklachten en hernia's. Dat is me wel aat waard. Alleen die wieltjes zien er voor ons wat ielig uit. Maar ook daar is vast wat op te verzinnen :j Voor zo'n ding hebben we wel meer bestrating nodig (maar daar hebben we gelukkig een handige tuinman voor in de 'familie').

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:26

Je kunt er makkelijk grotere wielen onder zetten :)

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:56

Ik schop dit topic even omhoog :o

Doordat mijn pony toch weer meer last krijgt van haar luchtwegen zijn we nu opzoek naar een mogelijkheid om het hooi minder te laten stoffen. Vorig jaar een tijd het hooi laten weken/onderdompelen in een bad water maar toen maakten we nog gebruik van pompwater.. Helaas is dat nu niet meer mogelijk en zien we het niet zitten om zoveel drinkwater te verspillen. Ook is het lastig om hooi met alleen sproeien nat te krijgen, behalve als ik alles uit elkaar haal maar dan past de hoeveelheid niet meer in het hooinet..

Nu ga ik het liefste voor een hooistomer, omdat dit ook tegen de schimmels is. Helaas zien mijn ouders het niet zitten om een haygain aan te schaffen.. Nu hebben we wel gekeken of het haalbaar is om het zelf te maken. Ik lees hier wel wisselende verhalen over.
Zijn er hier mensen die lange termijn ervaringen heeft met een zelfgemaakte hooistomer? :)

Daarnaast gelezen over de stoffen die vrij kunnen komen uit plastic bij verhitting, hoe hebben jullie dit opgelost?

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:48

Ziet er goed uit

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:01

Ik verdiep me opnieuw in het stomen, maar ben toch wat aarzelachtig ivm de wisselende resultaten. Voor een goeie bak + stomer kom je denk ik sowieso wel rond de 300,- uit.
Maar nu kwam ik deze tegen waarmee je voor t zelfde bedrag gelijk klaar bent:
https://www.equisteam.com/

Ervaringen mee?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:08

Op de wat betere slangen en koppelingen na ziet het systeem er niet anders uit als een dhz-stomer.
Leuk overzicht van de verschillende stoomtemperaturen, maar ik lees nergens terug hoe heet hun ding wordt ?? Maar misschien heb ik er overheen gelezen.

Ik zie iig nergens een drukmeter en die sluiting op die ton lijkt me nu ook niet van een bepaalde stevigheid die een hoge druk kan hebben... die je nodig hebt om een hoge temperatuur stoom te krijgen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:21

Maar dan met het voordeel dat je voor 300 pond gewoon klaar bent en er zelf verder niet meer over hoeft na te denken (als in, of hitte goed verdeeld is en overal even heet wordt). Ik ga er dus gewoon vanuit dat het in 1 keer werkt en er zelf verder niets aan hoeft te doen.
Dan is het me wel waard als ik even veel kwijt ben voor een diy.

Ik heb nog de vraag gesteld van welk materiaal hun ton is. Op fb heeft een Nederlandse deze ook gekocht een jaar terug. Ik heb ook aan haar gevraagd hoe de ervaring nu is.

Voor de geinteresseerden:

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:48

Hoeveel kilo hooi kan er eigenlijk in die stomer. Het lijkt me niet zoveel nl.
Verder vind ik de mazen vrij groot. Dus na elke stoombeurt zal er best veel hooi onderop achterblijven.
En ik vraag me af waar het rooster voor is wat je onderop ziet liggen ??

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:58

Ze hebben filmpjes op de site staan. Dat is op basis van hooi in net. Dan blijft er alleen wat water achter.
Ik meen te lezen 6 kilo en je kan hem verbinden naar een tweede en die gebruiken met dezelfde stomer.
Onder het rooster zit een buis met de gaatjes om stoom te verspreiden. Het staat andersom op dit plaatje. Op de filpmjes zie je eerst de buis en dan het rooster.

Ik haal de info ook maar van de site, ben zelf ook opzoek naar ervaringsdeskundige ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:36

Denk dat de Haygain toch echt de beste blijft...

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:56

Ik zoek een betaalbaar alternatief en ik hoop dat daarin te vinden.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:10

Mocht je er ervaringen mee hebben of over lezen ben ik ook wel geïnteresseerd!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:22

Zeker interessant! €282 en dan heb je hem in huis, klinkt goed!
Denk dat ik bij de stalbaas deze er wel doorheen krijg ipv zelfgemaakt.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:22

Op de fb pagina staan 6 reviews en bij de berichten nog een aantal. In elk geval van twee Nederlandse personen:
https://www.facebook.com/EquisteamHaySteamers/

Moet ik er een apart topic voor openen of kan ik eventuele ervaringen hier delen?

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:24

Ik heb de equisteam met 2 tonnen. Ze zeggen dat je er 6 kilo hooi in zou kunnen krijgen per ton, maar dat lukt ons niet. Wij doen het er wel gewoon los in omdat we er dan meer in krijgen. Ben er verder erg tevreden mee. Het hooi word goed door en door gestoomd.

Wij voeren die van mij buiten nog gewoon geweekt hooi en s nachts binnen gestoomd hooi. Dan hoef ik de stomer maar 1 keer aan te zetten. Ook omdat er buiten nog een pony met hem mee eet. Anders zou ik hem 3 keer per dag aan moeten zetten en dat is niet helemaal haalbaar. (Ook erg prijzig aan stroomgebruik dan.)

Maar mijn pony eet ook prima geweekt hooi en doet het daar ook prima op. Alleen in de winter als het vriest is geweekt hooi niet altijd handig. Dan gaat de stomer vaker aan.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:28

Goeie info, thanks! Hoeveel hooi kan je erin kwijt en hoe lang stoom je dan?