Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

 
Profiel   

Zit inderdaad wel garantie op, dus krijg altijd wel een nieuwe of krijg geld terug. Maar blijft vervelend. Heb al verschillende merken getest.
Maar die van de link van Elcid heb ik nog niet gehad, ga die eens aanschaffen.
Zo'n palletbak ziet er wel heel handig uit. Zijn hier in de buurt niet zo makkelijk te krijgen of heel duur.
Toch maar eens goed rondkijken.
Bedankt voor de reacties!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 09:37 



 
Profiel   

is 60 graden genoeg voor stof en schimmels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 10:06 



 
Profiel   

1e ronde is gestoomd. toen hij klaar was, was de temp 76 graden

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 11:41 



 
Profiel   

Netjes... heb je op meerdere plekken gemeten, want vlakbij de stoomingang of helemaal bovenin wil het wel eens heter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 11:43 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Netjes... heb je op meerdere plekken gemeten, want vlakbij de stoomingang of helemaal bovenin wil het wel eens heter zijn.


had er 4 kleine hooinetten in. heb in het midden vd bak het in het hooi gestopt. hebben een frame onderin de bak waar de stoom op meerdere plekken eruit komt

heb de hooinetten bij de paarden in de bak vast gemaakt. je ziet wel wat dwarrelen als hun het hooi eruit trekken. is niet zeiknat hooi. vochtig

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 12:27 



 
Profiel   

Meer dan vochtig hoeft het niet te zijn. Het gaat er om dat schimmels niet meer gaan zweven, maar aan het hooi kleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 12:37 



 
Profiel   

dianalamboo schreef
1e ronde is gestoomd. toen hij klaar was, was de temp 76 graden

Schimmels gaan dood bij ca. 70 graden. Dat is dus warm genoeg.
Het hooi hoeft niet vochtig te zijn omdat de schimmels dood zijn maar je mag het niet te lang laten liggen ( zeker niet als het nog vochtig is! i.v.m. bacterie groei in vochtig hooi). Wij voeren gestoomd hooi binnen een dag op. Het is dan weer droog maar dat maakt dus niet uit; de schimmels zijn dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 14:06 



 
Profiel   

Kirrr schreef
Zit inderdaad wel garantie op, dus krijg altijd wel een nieuwe of krijg geld terug. Maar blijft vervelend. Heb al verschillende merken getest.
Maar die van de link van Elcid heb ik nog niet gehad, ga die eens aanschaffen.
Zo'n palletbak ziet er wel heel handig uit. Zijn hier in de buurt niet zo makkelijk te krijgen of heel duur.
Toch maar eens goed rondkijken.
Bedankt voor de reacties!



Ik weet dat meerdere mensen die stomer gebruiken en dat die goed, en vooral lang, bevalt.
De palletboxen staan hier in Ned. op Marktplaats voor rond de 100,- bijv. https://link.marktplaats.nl/a1278931211 en https://link.marktplaats.nl/a1024541851

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 14:09 



 
Profiel   

Er bestaan vele soorten schimmels en die gaan niet allemaal dood bij 70, soms zelfs niet eens boven de 100 :)
Veel schimmels kunnen in de maag ook helemaal geen kwaad, daar maakt het maagzuur er korte metten mee. In de longen is een ander verhaal, daar kunnen de zwevende schimmels veel problemen veroorzaken. Door het hooi te stomen of nat te maken kleven de schimmels aan het hooi en zweven niet meer de neus/longen in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 14:15 



 
Profiel   

het is vochtig hooi en bij het uit het net trekken zie je wel wat stof lijkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 18:14 



 
Profiel   

ElCid schreef
dianalamboo schreef
1e ronde is gestoomd. toen hij klaar was, was de temp 76 graden

Schimmels gaan dood bij ca. 70 graden. Dat is dus warm genoeg.
Het hooi hoeft niet vochtig te zijn omdat de schimmels dood zijn maar je mag het niet te lang laten liggen ( zeker niet als het nog vochtig is! i.v.m. bacterie groei in vochtig hooi). Wij voeren gestoomd hooi binnen een dag op. Het is dan weer droog maar dat maakt dus niet uit; de schimmels zijn dood.


wij stomen nu 2x per dag. dus lang ligt het niet.
hebben een tijdklok ingeschakeld, avond alleen even erin hangen en klaar.

we gaan het zien of stomen voldoende is voor het paard. je ziet nog wel hooi deeltjes enz dwarrelen, even kijken of hij daar niet al op gaat hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 19:16 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Er bestaan vele soorten schimmels en die gaan niet allemaal dood bij 70, soms zelfs niet eens boven de 100 :)
Veel schimmels kunnen in de maag ook helemaal geen kwaad, daar maakt het maagzuur er korte metten mee. In de longen is een ander verhaal, daar kunnen de zwevende schimmels veel problemen veroorzaken. Door het hooi te stomen of nat te maken kleven de schimmels aan het hooi en zweven niet meer de neus/longen in.



En toch gaan de meeste en meest voorkomende schimmels doodt bij temperaturen vanaf ca. 70 graden; vooral de schadelijke schimmels. Er is 1 schimmel die prima tegen verhitting kan ( de aspergilius stam) maar als dat in je hooi zit hoort het sowieso op de mestvaalt. Want die richten enorm veel schade aan; ook nat in de maag.
Als het alleen maar om vastplakken gaat is het zonde om daar een enorme investering voor te doen; dan kan je dus net zo goed natmaken, dan plakken de schimmels ook vast ;) als dat het enige zou zijn waar het om gaat. En dan worden ze inderdaad niet ingeademd maar komen in de maag/ darmen terecht.

Er zullen altijd deeltjes blijven dwarrelen; in hooi zit "stof" maar dat kunnen ook kleine deeltjes hooi/ gras/ zaadjes/ etc. zijn. Daarbij zijn ze dus door die verhitting, grotendeels, onschadelijk gemaakt. Zolang de schimmels maar dood zijn is er geen probleem. Wij voeren bijv. ook grove lucerne en dat zit ook vol met "stof" maar dat zijn gewoon verkruimelde stengels, etc.

Wij merken bij ons paard duidelijk verschil; gewoon natgemaakt hooi werkt niet zo goed als gestoomd. Bijkomend voordeel van stomen is dat het hooi wat zachter wordt en lekker ruikt; dat zachter worden is voor veel hoestende paarden ook fijn omdat die soms ook wel een geïrriteerde keel hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 07:42 



 
Profiel   

hij heeft 2 porties nu gehad. ook gisteravond was de temp 77 graden na ruim 1 uur stomen. we wachten rustig af. je zit er nu bovenop om te kijken hoe het gaat. hoesten gisteravond 2x, dan begin je wel te twijfelen. verder geen symptomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 08:02 



 
Profiel   

Na 2x stomen kun je nog niets zeggen. Als er nog een irritatie in de keel/longen zit heeft dat meer tijd nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 08:09 



 
Profiel   

dianalamboo schreef
hij heeft 2 porties nu gehad. ook gisteravond was de temp 77 graden na ruim 1 uur stomen. we wachten rustig af. je zit er nu bovenop om te kijken hoe het gaat. hoesten gisteravond 2x, dan begin je wel te twijfelen. verder geen symptomen.



Het zal ook niet meteen over gaan. Vaak zie je dat de kleinste irritatie weer hoesten oproept en dat kan letterlijk van alles zijn. Die van ons begint bijv. wel te hoesten als hij eist spannend vind of als hij buiten staat er veel vliegen zitten. Dat vind hij onprettig en dan gaat hij hoesten.
Als het bij een of twee keer hoesten blijft zou ik me daar niet te druk om maken; kans is groot dat je dat, wat je ook doet, nooit helemaal er uit krijgt. Zolang ze maar niet benauwd worden of zich de longen uit het lijf hoesten.
Dus geef het rustig de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 11:31 



 
Profiel   

Ninx schreef
Voor geïnteresseerden: ik verkoop mijn Haygain HG600.
Ik heb zijn grotere broer gekocht dus deze kan weg.


Ongetwijfeld al verkocht. Maar toch even checken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 23:01 



 
Profiel   

dianalamboo schreef
hij heeft 2 porties nu gehad. ook gisteravond was de temp 77 graden na ruim 1 uur stomen. we wachten rustig af. je zit er nu bovenop om te kijken hoe het gaat. hoesten gisteravond 2x, dan begin je wel te twijfelen. verder geen symptomen.


De DA gaf mij destijds de tip om 14 dagen te testen. Daarnaast ook middelen geven om t slijm losser te maken, ook dat kon hoesten als gevolg geven. Wellicht doe jij dit ook. Dus inderdaad even iets langer de tijd geven.

Wat bij mijn paard op droog hooi opviel, was dat hij consequent na een paar happen ging drinken. Met nat hooi stopte dat bijv wel vrij snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 08:08 



 
Profiel   

Dat kán persoonlijke voorkeur zijn, maar ook dat ie te weinig speeksel aan maakte. Vochtig hooi voorkomt dan ook evt 'vastlopen' in de keel. Iets wat met droge brokken ook kan gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 08:13 



 
Profiel   

Snap ik, maar dat deed hij eerder nooit. Het was heel kenmerkend voor de periode dat hij hoestte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 08:42 



 
Profiel   

Slim paard dat ie het op die manier oploste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 09:04 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
dianalamboo schreef
hij heeft 2 porties nu gehad. ook gisteravond was de temp 77 graden na ruim 1 uur stomen. we wachten rustig af. je zit er nu bovenop om te kijken hoe het gaat. hoesten gisteravond 2x, dan begin je wel te twijfelen. verder geen symptomen.


De DA gaf mij destijds de tip om 14 dagen te testen. Daarnaast ook middelen geven om t slijm losser te maken, ook dat kon hoesten als gevolg geven. Wellicht doe jij dit ook. Dus inderdaad even iets langer de tijd geven.

Wat bij mijn paard op droog hooi opviel, was dat hij consequent na een paar happen ging drinken. Met nat hooi stopte dat bijv wel vrij snel.


we geven nu niks aan medicijnen oid. na de kuur ventipulmin en ondertussen nat hooi en op vlas, waren de klachten weg. ondertussen weer lekker aan het lopen en kon zonder klachten 20 min draven enz.

hij stond wel heel slecht. luchtwegen zaten echt bijna dicht, veel slijm en flink pompen. de dierenarts schrok echt.
daarom al zo fijn dat het zo goed gaat.
voordeel van een koudbloed en altijd willen eten, nat hooi ging er zo in. stomen is ook voor ons fijner en hopelijk vinden de longen van de haflinger dit ook

we stomen nu 2x per dag. hadden gehoopt 1x maar zijn bang dat het niet voldoende gestoomd word. stomen nu 5a6 kg graszaadhooi per keer in een groot net in een palletbox van 1.20x1.00m

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 09:49 



 
Profiel   

Kom er net achter dat Alpac in Deventer ook palletboxen met deksel kan leveren

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 11:23 



 
Profiel   

Heeft deze niets voor je
https://link.marktplaats.nl/a1278931204

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 11:47 



 
Profiel   

dianalamboo schreef
Slmt9 schreef

De DA gaf mij destijds de tip om 14 dagen te testen. Daarnaast ook middelen geven om t slijm losser te maken, ook dat kon hoesten als gevolg geven. Wellicht doe jij dit ook. Dus inderdaad even iets langer de tijd geven.

Wat bij mijn paard op droog hooi opviel, was dat hij consequent na een paar happen ging drinken. Met nat hooi stopte dat bijv wel vrij snel.


we geven nu niks aan medicijnen oid. na de kuur ventipulmin en ondertussen nat hooi en op vlas, waren de klachten weg. ondertussen weer lekker aan het lopen en kon zonder klachten 20 min draven enz.

hij stond wel heel slecht. luchtwegen zaten echt bijna dicht, veel slijm en flink pompen. de dierenarts schrok echt.
daarom al zo fijn dat het zo goed gaat.
voordeel van een koudbloed en altijd willen eten, nat hooi ging er zo in. stomen is ook voor ons fijner en hopelijk vinden de longen van de haflinger dit ook

we stomen nu 2x per dag. hadden gehoopt 1x maar zijn bang dat het niet voldoende gestoomd word. stomen nu 5a6 kg graszaadhooi per keer in een groot net in een palletbox van 1.20x1.00m


Even of ik je goed begrijp: de hoest was weg, maar komt op gestoomd hooi (af en toe) terug?

Elcid heeft volgens mij hetzelfde formaat, maar stoomt een heel baaltje per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 13:08 



 
Profiel   

Wij willen ook een hooi stomer gaan maken met een container en dan zo een apparaat.
Op dit moment weken wij al het hooi, en willen graag gaan proberen te stomen.

Nu was mijn vraag zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden,
is het beter om het hooi los te schudden of kan je het ook in plakjes erin doen?
en welk stoom apparaat raden jullie aan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen